Tuulimittarin arvo ja valinta
Tuulimittarin arvo ja valinta
Huomasin viime kesänä, että isolla enemmistöllä purjeveneistä on maston huipussa tuulimittari, ja myös FE83-veneissä ne näyttivät yleisiltä. Itseäni kaikenlainen mittarointi on aina inspiroinut, joten en yhtään ihmettele. Purjehtijalle on peräti hyödyllistä saada tietoa, mikä on mastonhuipussa purjeisiin vaikuttava tuulen suunta ja nopeus. Muutoksista voi kenties ennakoida, miten tuuli on kääntymässä ja/tai voimistumassa/heikentymässä. Ennusteet eivät läheskään aina kerro paikallisia olosuhteita.
Tuulimittarit ovat kuitenkin pirullisen kalliita. Silti nyt harkitsen, että ehkäpä ensi kaudeksi myös Irene saa tuulimittarin, jossa on NMEA 2000 -tuki.
Muutama olennainen kysymys aiheesta:
1) Kannattaako FE83-purjehtijan investoida tuulimittariin? Onko vempeleestä ihmeempää hyötyä varsinkaan, jos ei harrasta kilpailemista? Sääennusteet yleensä kertovat tuulen voiman ja suunnan suurin piirtein. Vesillä tuulen suunta ja voima käyvät äkkiä ilmi.
2) Jos nyt mittarin hankkii, onko mitään suosituksia ja vinkkejä? Mikä merkki ja malli toimii, mikä ei?
3) Jatkona edelliseen: langallinen vai langaton?
4) B&G vai Garmin?
Rupesin jo alustavasti miettimään B&G:n langatonta mallia, koska oli viime keväänä niin tympeää puuhaa vetää VHF-kaapeli maston kaapeliuraan. Tuttu Jeanneua-purjehtija kuitenkin neuvoi, että riskinä langattomissa on mittarin akun tyhjentyminen ja epäluotettavuus noin muutenkin. Olen googlettanut kokemuksia ja testejä, mutta ei oikein löydy mitään, paitsi mitätön määrä kitinää jenkki- ja brittifoorumeilta.
Nyt sitten huomasin, että on Black Friday -tarjouksina saatavilla Garminin langallisia ja langattomia paketteja (GNX 43 ja 52) reilun tonnin hinnalla. Kumpikin houkuttaisi. Molemmissa on tuulimittarin lisäksi loki/kaiku ja molemmille näyttö. En oikein tiedä, tarvitsenko kumpaakaan näyttöä, koska tuulidata mahtuisi B&G:n 9-tuumaisen Vulcan FS -plotterin näytölle. Lisäksi Irenessä on jo toissa syksynä hankittu Airmar-kaiku sekä wanha analoginen VDO-loki, joka pitäisi kytkeä uuteen Veratron 52 -mittariin, kunhan keksin, miten liitän piuhat.
Olisiko järkevin valinta B&G:n langallinen WS310? Silloin ei tulisi osin turhaa loki/kaiku-komboa eikä tarvetta asentaa kahta uutta näyttöä? Hintaa kuitenkin tulisi vajaat 700, ja samalla jäisin paitsi mahdollisesti hyödyllisiä näyttöjä sekä ehkä joskus vuosien kuluttua tarvittavaa loki/kaikuanturia. Näytöt yksitellen ostettuina maksavat liki 400 euroa, joten niitä ajatellen hukkaisin saman verran Garmin-pakettien kustannukseen verrattuna.
Jos parempi valinta on Garmin: kumpi mallisarja on parempi, 43 vai 52? Oletan, että pienempi numero tarkoittaa iäkkäämpää mallia, joka voi olla teknisesti jotenkin hapan, mutta ainakin kypsä ja vailla lastentauteja.
Tuulimittarit ovat kuitenkin pirullisen kalliita. Silti nyt harkitsen, että ehkäpä ensi kaudeksi myös Irene saa tuulimittarin, jossa on NMEA 2000 -tuki.
Muutama olennainen kysymys aiheesta:
1) Kannattaako FE83-purjehtijan investoida tuulimittariin? Onko vempeleestä ihmeempää hyötyä varsinkaan, jos ei harrasta kilpailemista? Sääennusteet yleensä kertovat tuulen voiman ja suunnan suurin piirtein. Vesillä tuulen suunta ja voima käyvät äkkiä ilmi.
2) Jos nyt mittarin hankkii, onko mitään suosituksia ja vinkkejä? Mikä merkki ja malli toimii, mikä ei?
3) Jatkona edelliseen: langallinen vai langaton?
4) B&G vai Garmin?
Rupesin jo alustavasti miettimään B&G:n langatonta mallia, koska oli viime keväänä niin tympeää puuhaa vetää VHF-kaapeli maston kaapeliuraan. Tuttu Jeanneua-purjehtija kuitenkin neuvoi, että riskinä langattomissa on mittarin akun tyhjentyminen ja epäluotettavuus noin muutenkin. Olen googlettanut kokemuksia ja testejä, mutta ei oikein löydy mitään, paitsi mitätön määrä kitinää jenkki- ja brittifoorumeilta.
Nyt sitten huomasin, että on Black Friday -tarjouksina saatavilla Garminin langallisia ja langattomia paketteja (GNX 43 ja 52) reilun tonnin hinnalla. Kumpikin houkuttaisi. Molemmissa on tuulimittarin lisäksi loki/kaiku ja molemmille näyttö. En oikein tiedä, tarvitsenko kumpaakaan näyttöä, koska tuulidata mahtuisi B&G:n 9-tuumaisen Vulcan FS -plotterin näytölle. Lisäksi Irenessä on jo toissa syksynä hankittu Airmar-kaiku sekä wanha analoginen VDO-loki, joka pitäisi kytkeä uuteen Veratron 52 -mittariin, kunhan keksin, miten liitän piuhat.
Olisiko järkevin valinta B&G:n langallinen WS310? Silloin ei tulisi osin turhaa loki/kaiku-komboa eikä tarvetta asentaa kahta uutta näyttöä? Hintaa kuitenkin tulisi vajaat 700, ja samalla jäisin paitsi mahdollisesti hyödyllisiä näyttöjä sekä ehkä joskus vuosien kuluttua tarvittavaa loki/kaikuanturia. Näytöt yksitellen ostettuina maksavat liki 400 euroa, joten niitä ajatellen hukkaisin saman verran Garmin-pakettien kustannukseen verrattuna.
Jos parempi valinta on Garmin: kumpi mallisarja on parempi, 43 vai 52? Oletan, että pienempi numero tarkoittaa iäkkäämpää mallia, joka voi olla teknisesti jotenkin hapan, mutta ainakin kypsä ja vailla lastentauteja.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Garminin 43-sarjassa on kaksi 43mm anturia, kaiku ja loki erikseen - taitavat olla täsmälleen samanlaisia mitoiltaan kuin Nexuksen anturit aikanaan, ellei peräti sama anturi. Molemmille tulee oma NMEA2000-adapteri perään, jolla data siirtyy näyttöihin.
Käytännössä molemmista antureista tulee useamman metrin johto NMEA-muuntimeen, josta sitten jatkoo NMEA-kaapelilla eteenpäin - piuhoilla taisi olla sen verran mittaa että halutessaan NMEA-muuntimen saanee vähintään sähkötaululle asti.
52-sarjassa on yksi yhdistelmäanturi, joka käsittääkseni on kaikilla valmistajilla sama, mahdollisesti eri firmiksellä, ja käsittääkseni se tarjoaa suoraan NMEA2000-dataa ulos. Noita on vähän vanhempi Airmar 800 ja uudempi 810, uudemmassa taisi olennaisimpana erona olla kallistusanturi joten periaatteessa siitä saa ulos myös tiedon veneen kallistuskulmasta jos sellaista johonkin kaipaisi.
Isomman mittarilavan ansiosta 43-sarjalainen loki on ehkä hiukan parempi ja etenkin hitailla nopeuksilla tarkempi kuin 52, jossa lapa on huomattavasti kapeampi eikä ulotu yhtä kauas pohjasta. Kaikuanturin maksimisyvyydessäkin taitaa olla eroa, yhdistelmällä pääsee "vain" jonnekin 100m tienoille.
Mainostivat myös ainakin muutama vuosi sitten 52-anturissa olevan jonkinlainen jousitettu läppä, joka hyvin ja oikein toimiessaan rajoittaisi jonkun verran sisäänvirtaavan veden määrää anturia vedessä irrotettaessa (muttei estä kokonaan).
Käsittääkseni Garminin (jälleen pohjimmiltaan kaiketi varsin Nexus) tuulimittari olisi teknisesti parempi/hienompi, mutta käytännössä erot lienevät merkityksettömiä.
Tuulimittarin piuha elää tarvittaessa kohtuullisen hyvin vapaasti nostimien seassa roikkuen (kunhan vedonpoisto on kunnossa), toki vaatii kannelle kaverikseen joko läpiviennin josta saa kaapelin liittimineen läpi tai jonkun vesitiiviin liitostavan, normaalit kansiläpiviennit saattavat tuoda haasteita tuulimittarin datan kulkemisen suhteen.
Käytännössä valintaperusteena lienee ennemminkin hinnan ja näyttöjen yms jälkeen asennus (2x43mm vai 1x52mm reikä) jos päätyy Garminiin, muilla merkeillä ei sitten taida vaihtoehtoja ollakaan.
Kannattaa huomioida että mittarit todennäköisesti vaativat saman valmistajan laitteen NMEA-verkkoon ainakin alkukonfiguroinnin, ehkä kalibroinninkin ajaksi (kuten myös myöhemmin mahdollisten firmispäivitysten asentamiseen), vaikka sen jälkeen minkä tahansa NMEA2000-standardia tukevan laitteen pitäisi näyttää data ongelmitta.
Mitä olen seurannut noita tarjouksia tuntuu olevan useamman kerran vuodessa, tähän asti aina joku firma on myynyt tuollaista Garminin tuuli-kaiku-loki -settiä kahdella näytöllä välillä karvan alle tonnillakin (kerrankin joku tuote joka tuntuu olevan ulkomaisissa kaupoissa aina selkeästi suomalaisia kalliimpi)
Käytännössä molemmista antureista tulee useamman metrin johto NMEA-muuntimeen, josta sitten jatkoo NMEA-kaapelilla eteenpäin - piuhoilla taisi olla sen verran mittaa että halutessaan NMEA-muuntimen saanee vähintään sähkötaululle asti.
52-sarjassa on yksi yhdistelmäanturi, joka käsittääkseni on kaikilla valmistajilla sama, mahdollisesti eri firmiksellä, ja käsittääkseni se tarjoaa suoraan NMEA2000-dataa ulos. Noita on vähän vanhempi Airmar 800 ja uudempi 810, uudemmassa taisi olennaisimpana erona olla kallistusanturi joten periaatteessa siitä saa ulos myös tiedon veneen kallistuskulmasta jos sellaista johonkin kaipaisi.
Isomman mittarilavan ansiosta 43-sarjalainen loki on ehkä hiukan parempi ja etenkin hitailla nopeuksilla tarkempi kuin 52, jossa lapa on huomattavasti kapeampi eikä ulotu yhtä kauas pohjasta. Kaikuanturin maksimisyvyydessäkin taitaa olla eroa, yhdistelmällä pääsee "vain" jonnekin 100m tienoille.
Mainostivat myös ainakin muutama vuosi sitten 52-anturissa olevan jonkinlainen jousitettu läppä, joka hyvin ja oikein toimiessaan rajoittaisi jonkun verran sisäänvirtaavan veden määrää anturia vedessä irrotettaessa (muttei estä kokonaan).
Käsittääkseni Garminin (jälleen pohjimmiltaan kaiketi varsin Nexus) tuulimittari olisi teknisesti parempi/hienompi, mutta käytännössä erot lienevät merkityksettömiä.
Tuulimittarin piuha elää tarvittaessa kohtuullisen hyvin vapaasti nostimien seassa roikkuen (kunhan vedonpoisto on kunnossa), toki vaatii kannelle kaverikseen joko läpiviennin josta saa kaapelin liittimineen läpi tai jonkun vesitiiviin liitostavan, normaalit kansiläpiviennit saattavat tuoda haasteita tuulimittarin datan kulkemisen suhteen.
Käytännössä valintaperusteena lienee ennemminkin hinnan ja näyttöjen yms jälkeen asennus (2x43mm vai 1x52mm reikä) jos päätyy Garminiin, muilla merkeillä ei sitten taida vaihtoehtoja ollakaan.
Kannattaa huomioida että mittarit todennäköisesti vaativat saman valmistajan laitteen NMEA-verkkoon ainakin alkukonfiguroinnin, ehkä kalibroinninkin ajaksi (kuten myös myöhemmin mahdollisten firmispäivitysten asentamiseen), vaikka sen jälkeen minkä tahansa NMEA2000-standardia tukevan laitteen pitäisi näyttää data ongelmitta.
Mitä olen seurannut noita tarjouksia tuntuu olevan useamman kerran vuodessa, tähän asti aina joku firma on myynyt tuollaista Garminin tuuli-kaiku-loki -settiä kahdella näytöllä välillä karvan alle tonnillakin (kerrankin joku tuote joka tuntuu olevan ulkomaisissa kaupoissa aina selkeästi suomalaisia kalliimpi)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Kyllä mielestäni on hyötyä mittarista vaikkei kilpaile, saa jotain osviittaa siitä että kulkeeko vene sen verran mitä sen pitää. Reivikynnyksetkin saa dokumteoitua tarkemmin kuin "musta tuntuu".
Itse ottaisin Garminin paketin mittareineen ja 43 mm anturilla ym. syistä, kiitos Guest. Minulla on ollut tuo Nexus anturi kohta 20 v käytössä kop kop ja olen ollut erittäin tyytyväinen sen tarkkuuteen ja sen pysymisessä kalibroinneissaan.
Garminin 43 mm lokianturi näyttää myös samoja lukemia vuodesta toiseen ja kalibrointi on pysynyt kaikki nämä vuodet. GPS ja lokinopeus on minulla usein sadasosien sisällä toisistaan jos ei virtauksia ole.
Ottaisin tuulianturin ehdottomasti kaapelilla. Juuri em. syistä.
Tämä Garmin GNX Wired Sail Pack 43 hintaan 999 € on mielestäni todella hyvä tarjous: https://www.marinea.fi/garmin-gnx-wired-sail-pack-43
Itse ottaisin Garminin paketin mittareineen ja 43 mm anturilla ym. syistä, kiitos Guest. Minulla on ollut tuo Nexus anturi kohta 20 v käytössä kop kop ja olen ollut erittäin tyytyväinen sen tarkkuuteen ja sen pysymisessä kalibroinneissaan.
Garminin 43 mm lokianturi näyttää myös samoja lukemia vuodesta toiseen ja kalibrointi on pysynyt kaikki nämä vuodet. GPS ja lokinopeus on minulla usein sadasosien sisällä toisistaan jos ei virtauksia ole.
Ottaisin tuulianturin ehdottomasti kaapelilla. Juuri em. syistä.
Tämä Garmin GNX Wired Sail Pack 43 hintaan 999 € on mielestäni todella hyvä tarjous: https://www.marinea.fi/garmin-gnx-wired-sail-pack-43
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Kiitos nopeista kommenteista! En osannut arvata, että numero tarkoittaa tässä loki/kaikuanturin kokoluokitusta. Se nyt mietityttää, että B&G:n langallinen tai langaton tuulimittari ilman mitään näyttöä tulisi lähes 400 € halvemmaksi kuin mikään uusi Garmin-paketti. (esim. tässä B&G WS310 tuulimittari 20 m kaapelilla 609 €, langaton WS320 639 €)
Ehkäpä ylimääräistä kannattaa silti maksaa siitä hyvästä, että rahalla saa pari hyvää näyttöä ja uuden loki/kaikuanturin?
Loki-/kaikunäyttö sekä loki- ja kaikuanturit kuitenkin jäisivät itselläni komeroon aika pitkäksi aikaa tarpeettomina. On jo käytössä uusi rungon sisäpuolinen kaiku, joka on kytketty B&G:n plotteriin. Vanha lokikin toimii, mutta vanha VDO Sumlog II -mittari piti hylätä. Vanhassa mittarissa oli rikki yksi ainoa pieni hammasratas. Ilmeni, että kyse oli sen verran oudosta mallista, ettei mistään päin maailmaa saanut siihen sopivaa varaosaa edes 3D-tulosteena. Tilalle hankin lokianturin analogisignaalia tukevan uuden Veratron 52 -mittarinäytön, joka on kytkemättä.
Samaten langallinen/langaton-kysymys on epäselvä. Samalla 999 € hinnalla saa Garminin molemmat versiot myös mm. Marinekaupasta.
Onko langaton todella niin surkea, ettei sellaista kannata missään tapauksessa hommata?
Vaikea uskoa, että valmistajat olisi kehittäneet langattomia vain petkutaakseen tyhmiä ostajia ja jättäneet laadunvalvonnan sikseen. Etuna olisi asennusvaihe eli välttyisi tympeältä ja pitkäpiimäiseltä kaapelin äherrykseltä maston kaapelikanavaan, eikä olisi huolta, että kaapeli joskus pullahtaa isopurjeen ratsastajien tielle. Kansiläpivienti langallista varten toki olisi valmis, mainio CablePort, johon menee toistaiseksi vain VHF-kaapeli.
Ehkäpä ylimääräistä kannattaa silti maksaa siitä hyvästä, että rahalla saa pari hyvää näyttöä ja uuden loki/kaikuanturin?
Loki-/kaikunäyttö sekä loki- ja kaikuanturit kuitenkin jäisivät itselläni komeroon aika pitkäksi aikaa tarpeettomina. On jo käytössä uusi rungon sisäpuolinen kaiku, joka on kytketty B&G:n plotteriin. Vanha lokikin toimii, mutta vanha VDO Sumlog II -mittari piti hylätä. Vanhassa mittarissa oli rikki yksi ainoa pieni hammasratas. Ilmeni, että kyse oli sen verran oudosta mallista, ettei mistään päin maailmaa saanut siihen sopivaa varaosaa edes 3D-tulosteena. Tilalle hankin lokianturin analogisignaalia tukevan uuden Veratron 52 -mittarinäytön, joka on kytkemättä.
Samaten langallinen/langaton-kysymys on epäselvä. Samalla 999 € hinnalla saa Garminin molemmat versiot myös mm. Marinekaupasta.
Onko langaton todella niin surkea, ettei sellaista kannata missään tapauksessa hommata?
Vaikea uskoa, että valmistajat olisi kehittäneet langattomia vain petkutaakseen tyhmiä ostajia ja jättäneet laadunvalvonnan sikseen. Etuna olisi asennusvaihe eli välttyisi tympeältä ja pitkäpiimäiseltä kaapelin äherrykseltä maston kaapelikanavaan, eikä olisi huolta, että kaapeli joskus pullahtaa isopurjeen ratsastajien tielle. Kansiläpivienti langallista varten toki olisi valmis, mainio CablePort, johon menee toistaiseksi vain VHF-kaapeli.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Mulla on langaton Garmin. Ihan hyvin se toimii. Sitä ennen oli Nexus. Sekin toimi hyvin (kunnes ei enää toiminut

s/y Pikku Myy : FIN-2039
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Asensin oman feneeseeni Garmin sailpasck 43 wired-setin keväällä '23. Tuulianturi vikaantui heinäkusssa, sain kyllä vaihtolaitteen Garminilta ilman mukinoita. Uusi anturi meni tosin mastoon vasta kaudelle '24. Kunkas ollakaan, uusikin anturi porsi, nyt tosin jo kesäkuun lopulla. Taas on uusi anturi tulossa takuuseen (vähän kesti meikäläisellä tuo palautus...). Katsotaan vielä kolmas kausi, mutta luoto Garminin laitteisiin on kärsinyt aika kolauksen. Googletus tosin paljasti, etä vastaavia ongelmia on ollut myös muill eri puolilla palloa. Loki ja kaiku ovat tosiaan periaatteessa samat kuin vanhat Nexus-anturit, niiden perään on van lisätty N2K-muunnin.
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Moi,
Meidän veneessä (ei Fene) oli vanhat 43mm kaiku- ja lokianturit joten päädyttiin elektroniikkarempan yhteydessä tuon Garminin wired 43mm pakettiin ja B&G:n Vulcan 9:iin kun ei tarvinnut säätää vääränkokoisten läpivientien kanssa. Vanhat mäkeen ja uudet tilalle.
Muutama ajatus asiasta nyt noin 5v kokemuksella.
Tuulianturin osalta mielipiteeni on, että langallinen on ehdottomasti aina parempi idea kuin langaton. Teen työkseni asioita joissa "lanka vai langaton" on toistuva päätös. Lanka on aina käyttövarmempi vaihtoehto ja helpompi vianselvittelyn kannalta joten langattomuutta käytetään vain jos lanka ei oikeasti ole vaihtoehto. Kunnolla tehty kaapeliasennus mastoon on kertaluonteinen juttu ja aika pieni tuntimäärä jos miettii tuollaisen mittarin oletettua käyttöikää. gWind + GND10 -kombossa on vielä sekin hyvä puoli, että NMEA2000 ei mene mastoon joten jos siinä matkalla käy jotain niin se ei vie koko NMEA2000-verkkoa mennessään. Jälleen helpompi vianselvittelyn kannalta. Meidän gWind-anturi on toiminut oikein hyvin. Päinvastaisiakin kokemuksia selkeästi löytyy.
Noi Garminin 43mm anturit ovat tosiaan ilmeisesti ihan samat kuin vanhat Nexukset. Niissä on vaan Garminin omat NMEA2000-muuntimet välissä. Itse anturit tuntuvat ihan järkeviltä. Lokianturin saa järkevästi purettua ja putsattua kun siihen jossain vaiheessa kuitenkin kertyy näkkiä. Lokianturin kanssa on tosiaan sellainen miina, että sieltä ei tule mitään NMEA2000-viestiä ulos ennen kuin se on kalibroitu (tarvitsee tehdä vain kerran). Ja tuon kalibroinnin voi tehdä vain Garminin plotterilla tai uudemmilla MFD:illä. Tämä on syytä ottaa huomioon. Meidän tapauksessa saatiin onneksi kaverin kaverilta Garminin plotteri lainaan hetkeksi.
Kaikuanturin suhteen olen miettinyt, josko sen oman NMEA2000-muuntimen voisi heivata ja kytkeä suoraan plotterin kaikuliittimeen. Saisi histogrammin käyttöön. Vulcanin pitäisi tukea myös ihan perus 200kHz anturia, mutta en ole toistaiseksi ollut ihan varma onko tuossa joku asia jota en ole osannut ottaa huomioon. Jos joku tuntee näiden kaikuantureiden sielunelämää paremmin (ovatko ne käytännössä mitään muuta kuin epoksiin upotettu piezokide jolla on tietty ominaisresonanssitaajuus ja onko esim. tehonkesto parametri jolla on merkitystä) niin kuulisin mielelläni asiasta.
Me päädyimme myymään toisen noista paketin tyhmähköistä näytöistä pois (GNX20) kun plotteriin sai samat asiat näkyviin. Nuo GNX-näytöt eivät siis ole mitään älykkäitä MFD:itä vaan melko köpöjä perusnäyttöjä. Kun plotteri on luukun vieressä paaralla, niin GNX Wind on styyralla. Tuo on ollut ihan OK asennus.
Meidän veneessä (ei Fene) oli vanhat 43mm kaiku- ja lokianturit joten päädyttiin elektroniikkarempan yhteydessä tuon Garminin wired 43mm pakettiin ja B&G:n Vulcan 9:iin kun ei tarvinnut säätää vääränkokoisten läpivientien kanssa. Vanhat mäkeen ja uudet tilalle.
Muutama ajatus asiasta nyt noin 5v kokemuksella.
Tuulianturin osalta mielipiteeni on, että langallinen on ehdottomasti aina parempi idea kuin langaton. Teen työkseni asioita joissa "lanka vai langaton" on toistuva päätös. Lanka on aina käyttövarmempi vaihtoehto ja helpompi vianselvittelyn kannalta joten langattomuutta käytetään vain jos lanka ei oikeasti ole vaihtoehto. Kunnolla tehty kaapeliasennus mastoon on kertaluonteinen juttu ja aika pieni tuntimäärä jos miettii tuollaisen mittarin oletettua käyttöikää. gWind + GND10 -kombossa on vielä sekin hyvä puoli, että NMEA2000 ei mene mastoon joten jos siinä matkalla käy jotain niin se ei vie koko NMEA2000-verkkoa mennessään. Jälleen helpompi vianselvittelyn kannalta. Meidän gWind-anturi on toiminut oikein hyvin. Päinvastaisiakin kokemuksia selkeästi löytyy.
Noi Garminin 43mm anturit ovat tosiaan ilmeisesti ihan samat kuin vanhat Nexukset. Niissä on vaan Garminin omat NMEA2000-muuntimet välissä. Itse anturit tuntuvat ihan järkeviltä. Lokianturin saa järkevästi purettua ja putsattua kun siihen jossain vaiheessa kuitenkin kertyy näkkiä. Lokianturin kanssa on tosiaan sellainen miina, että sieltä ei tule mitään NMEA2000-viestiä ulos ennen kuin se on kalibroitu (tarvitsee tehdä vain kerran). Ja tuon kalibroinnin voi tehdä vain Garminin plotterilla tai uudemmilla MFD:illä. Tämä on syytä ottaa huomioon. Meidän tapauksessa saatiin onneksi kaverin kaverilta Garminin plotteri lainaan hetkeksi.
Kaikuanturin suhteen olen miettinyt, josko sen oman NMEA2000-muuntimen voisi heivata ja kytkeä suoraan plotterin kaikuliittimeen. Saisi histogrammin käyttöön. Vulcanin pitäisi tukea myös ihan perus 200kHz anturia, mutta en ole toistaiseksi ollut ihan varma onko tuossa joku asia jota en ole osannut ottaa huomioon. Jos joku tuntee näiden kaikuantureiden sielunelämää paremmin (ovatko ne käytännössä mitään muuta kuin epoksiin upotettu piezokide jolla on tietty ominaisresonanssitaajuus ja onko esim. tehonkesto parametri jolla on merkitystä) niin kuulisin mielelläni asiasta.
Me päädyimme myymään toisen noista paketin tyhmähköistä näytöistä pois (GNX20) kun plotteriin sai samat asiat näkyviin. Nuo GNX-näytöt eivät siis ole mitään älykkäitä MFD:itä vaan melko köpöjä perusnäyttöjä. Kun plotteri on luukun vieressä paaralla, niin GNX Wind on styyralla. Tuo on ollut ihan OK asennus.
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Kiitos jälleen hyvistä omien kokemusten kuvauksista!
Näyttää siltä, että Garmin-paketissa on niin hyviä kuin huonoja puolia. Samoin näkyy olevan hyviä kokemuksia myös langattomasta, jossa on kuitenkin omat riskinsä. Kiusallista olisi Garmin-plotterin tarve, jos päätän ottaa joskus käyttöön lokianturin (kaikua tuskin koskaan, ei huvita tehdä lisäreikiä runkoon).
Puolet halvemmaksi tulisi kuitenkin langallinen B&G WS310 (itse anturi 349 €, 20 m kaapeli ja N2K). Ei tulisi lokia eikä kaikua, joita näkyy yksinään saavan noin 160 eurolla. Isompi tappio olisivat erilliset lisänäyttöjä, jotka yksinään näkyy olevan saatavilla liki 400 eurolla.
Lieneekö kenelläkään kokemusta B&G:n tuuliantureista? Ulkomaisilla foorumeilla löytyy sekä hyviä että huonoja kokemuksia langallisesta WS310:sta mutta myös langattomasta WS320-mallista.
Näyttää siltä, että Garmin-paketissa on niin hyviä kuin huonoja puolia. Samoin näkyy olevan hyviä kokemuksia myös langattomasta, jossa on kuitenkin omat riskinsä. Kiusallista olisi Garmin-plotterin tarve, jos päätän ottaa joskus käyttöön lokianturin (kaikua tuskin koskaan, ei huvita tehdä lisäreikiä runkoon).
Puolet halvemmaksi tulisi kuitenkin langallinen B&G WS310 (itse anturi 349 €, 20 m kaapeli ja N2K). Ei tulisi lokia eikä kaikua, joita näkyy yksinään saavan noin 160 eurolla. Isompi tappio olisivat erilliset lisänäyttöjä, jotka yksinään näkyy olevan saatavilla liki 400 eurolla.
Lieneekö kenelläkään kokemusta B&G:n tuuliantureista? Ulkomaisilla foorumeilla löytyy sekä hyviä että huonoja kokemuksia langallisesta WS310:sta mutta myös langattomasta WS320-mallista.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Minulla on kaiun anturi putkessa joka on liimattun pohjan sisäpuolella. Ei kaiku välttämättä tarvitse reikää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Minullakin on toissavuonna asennettu rungon sisäpuolinen Airmar-kaiku eli ilman reikää (vieressä on rikkinäinen vanha kaiku, joka sekin on rungon sisäpuolella). Erikoista, jos voi tehdä toimivan putkivirityksen sellaiselle kaiulle, joka on suunniteltu meneväksi rungon läpi. Tuon Garminin mittaripaketin kaiku tuntuu joka tapauksessa aivan joutavalta, mutta jos päädyn ostamaan paketin, myyn varmaan kaiun saman tien.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Kyllä nuo Garminin anturit saa tuolla paketissa olevalla näytölläkin kalibroitua ja käyttöön, ei siis tarvitse plotteria ellei halua päivittää niiden firmiksiä
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Minä haluaisin päivittää mun Garmin GNX 120 näyttöjen firmikset. Sattuuko kellään olemaan garminin plotteria lainaksi? Tuo on kai ainoa tapa, ellei jollain yleismallisella usbpiuhalla pääse kiinni.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Teknisesti ottaen Garminin systeemit saa päivitettyä ilman plotteriakin jos ostaa päivityspalikan, mutta sen 88e+toimitus on aika suolainen hinta.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Pitää kysellä olisiko kaverilla tuollainen, kiitos.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
OK, hyvä jos tuo settiin kuuluva näyttö riittää ainakin lokianturin kalibrointiin. Mutta ennen kuin mahdollisesti hommaan Garminin setin ainoastaan saadakseni tuulimittarin, täytyy ehdottomasti varmistaa, onko juuri 43 oikea koko vain sittenkin 52. Jos tässä piilee sähläämisen ja virheinvestoinnin iso riski, sitten on paljon järkevämpää unohtaa Garmin ja hommata B&G:n tuulimittari.Guest wrote: ↑Mon Nov 25, 2024 12:29 pm Kyllä nuo Garminin anturit saa tuolla paketissa olevalla näytölläkin kalibroitua ja käyttöön, ei siis tarvitse plotteria ellei halua päivittää niiden firmiksiä
Mistä kohdasta kannattaa ottaa mitta vanhasta lokianturista irrottamatta sitä?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605