Kausi loppu, näkkejä ja myrkkymaaleja

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11558
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Kausi loppu, näkkejä ja myrkkymaaleja

Post by harald »

Tässä jokavuotinen valitus siitä että myrkkymaalit "eivät toimi". Tänä vuonna oli siis poikkeuksellisen lämmin merivesi pitkälle syksyyn ja vaikka nostin ja pesin pohjan elokuussa oli toissapäivänä nostettaessa näkkejä siellä täällä kauttaaltaan. Olisi pitänyt pestä syyskuussakin.

Laitetaan nyt tännekin varoituksen sana että SVB tai oikeammin kaikki saksankaupat alkavat vaatimaan erilaisia juttuja jos mielii heiltä myrkkymaaleja ostaa uudenvuoden jälkeen;

https://www.svb.de/de/information/antif ... dnung-2025
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Jäsen
Posts: 1114
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Kausi loppu, näkkejä ja myrkkymaaleja

Post by Cage »

Viime vuoden kokemuksen jälkeen, jolloin huomasi että jos pohja pesemättä 3 viikkoa, niin vaikkei normaalista nyt ihan kovin jääty, niin "ei vaan enää kulkenut". Sama toistui viime vuonna kaksi kertaa. Siksi tein päätöksen että pohja tulee pestä kahden viikon välein. Ja tänä syksynä se todellakin kannatti. Elokuun alussa kun 2 viikkoa oli mennyt, niin pohjasta irtosi selkeitä rämmäeitä kun Scrubbiksellä pesi. Tämä vuosi oli kyllä varsin paha kasvuston suhteen, sitä on kuullut moensta eri suunnasta. Ja näk(k)ihän sen omastakin pohjasta, skegistä ja niistä paikoista, johon Scrubbiksella ei pääse oli näkkiä. Normaalisti about näkitön potkuri oli näkissä ja lavoissakin jonkun verran.
Last edited by Cage on Mon Oct 21, 2024 20:41 pm, edited 1 time in total.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11558
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Kausi loppu, näkkejä ja myrkkymaaleja

Post by harald »

Vuodet eivät ole veljeksiä, minun on vaikea uskoa että joka vuosi pitää pestä kahden viikon välein. Tämä vuosi oli kyllä pahin niistä mitä muistan.

Kun painostetaan aina vaan lisää näihin myrkyttömiin tulee kyllä ajankohtaiseksi miettiä tuota pesemistä kahden viikon välein purjehduskaudenkin aikana.

Mitä lukenut tuosta Hempaspeedistä niin pysyvyys primeriin on ollut kyseenalaista. Se olisi nyt vielä kiva että joutuisi maalaamaan paksuja kerroksia (joita pitäisi hioa tasaiseksi) ja ne sitten vielä irtoavat isommilta alueilta.

No, tuota GTI30 väriä saanee vielä vuodenvaihteeseen asti. Katsotaan sitten mitä tehdään.

Nosturikuskin mielestä meidän pohja oli erinomaisen hyvässä kunnossa siihen nähden mitä he olivat tämän syksyn aikana kokeneet, ja omassa oli näkkejä joka alueella sekä reippaasti ruskeaa limaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ülari
alokas
Posts: 42
Joined: Tue Nov 28, 2017 03:48 am
Location: Estonia
Contact:

Re: Kausi loppu, näkkejä ja myrkkymaaleja

Post by Ülari »

Wondering if this maybe only applies to German domestic buyers and not international buyers. Since you can only find this information in German version of the SVB site.
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Kausi loppu, näkkejä ja myrkkymaaleja

Post by Ari »

Mielenkiintoista lukea, että on ollut rutkasti näkkiä muuallakin kuin potkurissa. Lienee kai isoja eroja floorassa ja faunassa eri laituripaikoissa.

Omassa ei ollut yhtään näkkiä kuin juuri potkurissa ja potkuriakselissa. Rungolla oli vain mitättömän ohut kerros jonkinlaista limaa, joka ei ollut yhtään kiinni, vaan lähti pois, kun vain sormella hipaisi.

Vene vieläpä seisoi laiturissa liki koko kesän. Toukokuun puolivälin vesillelaskun jälkeen ensipurjehdus onnistui sähkö- ym. remppojen jälkeen vasta heinäkuun puolivälissä, viimeinen iltaretki oli syyskuun lopussa. Purjehdukset jäivät aivan liian vähiin, koska loma loppui, kun oli päästy alkuun.

Maalina oli pehmeän puoleinen Hempel Mille. Sitä oli tainnut tulla vedettyä aika tuhti kerros, koska painepesurilla tullut vesilammikko värjäytyi nolon vahvasti. Ensi kaudeksi taidan teettää pohjan soodahionnan, maalata uuden primerin ja siirtyä kovaan maaliin tai myrkyttömään Hempel Silic One -maaliin, josta on tullut äsken vastaan hyviä kokemuksia. Kaupungin mailla olevassa satamassa takaraja pehmeästä luopumiselle tosin on vasta 2027.

EDIT: takaraja onkin jo nyt 2026 alusta alkaen. Antifoulingin valinnassa vaakakuppi kallistuu vahvasti tuon Silic Onen suuntaan. Sillä välttynee jokavuotiselta maalaamiselta liki kokonaan, joka toinen vuosi riittää.
Last edited by Ari on Thu Jan 08, 2026 22:12 pm, edited 1 time in total.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2301
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Kausi loppu, näkkejä ja myrkkymaaleja

Post by Panu »

Cage wrote: Mon Oct 21, 2024 15:59 pm Viime vuoden kokemuksen jälkeen, jolloin huomasi että jos pohja pesemättä 3 viikkoa, niin vaikkei normaalista nyt ihan kovin jääty, niin "ei vaan enää kulkenut". Sama toistui viime vuonna kaksi kertaa. Siksi tein päätöksen että pohja tulee pestä kahden viikon välein.
Tervehdys

Vanhaan hyvän aikaan silloin, kun HSK vielä järjesti keskiviikkoisin ratakisaa Melkin eteläpuoleisella rata-alueella, niin pesin pohaj heinäkuun lopulla, kun rkisatt aloivat elokuussa. Ennen veneen nostoa kuivalle maalle, ehdin pestä pohjan kaikkiaan 9 kertaa ja jos viikko jäi pohjan pesu välsitä, niin seuraavalla kertaa ei kulkenut yhtä kovaan muiden tahtiin, nopeudesta puuttui krysiillä sellaiset 0,1-0,2 solmua ja jos yritti ajaa tarketti nopeuteen jäi muista luokan veneiden nousukulmista noin 5 astetta.

Seuraavaan keskiviikkoon olin jo pohajan pessyt ja taas vene kulki. Sitä ei uraansa aloitteleva kisaaja pysty edes uskomaan kuinka paljon ihan limainen pohja vaikuttaa veneen nopeuteen ja nousukulmaan tuuleen nähden. #-o
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Re: Kausi loppu, näkkejä ja myrkkymaaleja

Post by Guest »

Parin kesän perusteella olen ollut ihan tyytyväinen Silic Oneen. Ensimmäisen varsin vähäliikenteisen kesän jälkeen pohjassa ei ollut kuin hento limakerros ja muutamassa kohdassa vesirajaa hiukan näkkiä joka lähti suunnilleen sormella pyyhkimällä.
Toisen kesän jälkeen pohjassa oli hiukan enemmän näkkiä mutta edelleen irtosi varsin helposti. Kolmatta kesää varten täytynee joko vetää uusi ohut kerros pintaan tai käsitellä Hempelin tuohon tarkoitukseen myymällä aktivointiaineella.
Toisena keväänä pohjassa oli pari vaatimatonta naarmua nostoliinoista, muttei ole kyllä mitään tarvetta ohjeiden suosittelemiin suojiin tms nostoliinojen ja pohjan väliin.
Pintahan ei ole varsinaisesti liukas, vaan ennemminkin vähän nihkeä tai tahmea kuten joissakin hanskoissa/vaatteissa tms olevat silikoniset luistonestoalueet. Valistuneena arvauksena sanoisin että varoituksista huolimatta liinat luistaisivat todennäköisemmin tavallisen pohjamaalin kuin tuon kanssa.

Ohjeiden mukaanhan tuo pitäisi tosiaan kahden kauden jälkeen joko käsitellä aktivointiaineella tai maalata uusi kerros. Hempelin mukaan UV-säteily on suurin maalipinnan elinikää maissa säilytettäessä lyhentävä tekijä.
Maalausohjeet tuntuvat olevan ylettömän tarkat ja tiukat, todellisuudessa ei ole maalikauppiaan ja omien kokemusten perusteella niin tarkkaa (etenkään varsinaisen silikonimaalin avoimen ajan tai säilyvyyden suhteen) - kovasti tuli olo että uudenlaista maalia lanseeratessa on haluttu varmistaa ettei sinnepäin maalaamalla saada aikaan huonoja kokemuksia jotka sitten jäävät kiertämään.
Kokeeksi maalasin potkurin pari vuotta päiväyksen ylittäneellä, edellisvuonna ylijääneellä Silic Onella ja lopputulos oli aivan yhtä hyvä kuin alunperin viimeisen päälle ohjeita seuraamalla ja tuoreella maalilla ensimmäistä kerrosta maalatessa.
Etenkin mahdollisia pieniä korjaus- ja paikkamaalauksia ajatellen tuo on positiivinen juttu, muuten olisi turhauttava avata moneen neliöön riittävä purkki vain pienen läntin maalaamista varten.
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Kausi loppu, näkkejä ja myrkkymaaleja

Post by Ari »

Guest wrote: Sat Dec 20, 2025 21:20 pm Parin kesän perusteella olen ollut ihan tyytyväinen Silic Oneen. Ensimmäisen varsin vähäliikenteisen kesän jälkeen pohjassa ei ollut kuin hento limakerros ja muutamassa kohdassa vesirajaa hiukan näkkiä joka lähti suunnilleen sormella pyyhkimällä.
Toisen kesän jälkeen pohjassa oli hiukan enemmän näkkiä mutta edelleen irtosi varsin helposti. Kolmatta kesää varten täytynee joko vetää uusi ohut kerros pintaan tai käsitellä Hempelin tuohon tarkoitukseen myymällä aktivointiaineella.
Toisena keväänä pohjassa oli pari vaatimatonta naarmua nostoliinoista, muttei ole kyllä mitään tarvetta ohjeiden suosittelemiin suojiin tms nostoliinojen ja pohjan väliin.
Pintahan ei ole varsinaisesti liukas, vaan ennemminkin vähän nihkeä tai tahmea kuten joissakin hanskoissa/vaatteissa tms olevat silikoniset luistonestoalueet. Valistuneena arvauksena sanoisin että varoituksista huolimatta liinat luistaisivat todennäköisemmin tavallisen pohjamaalin kuin tuon kanssa.

Ohjeiden mukaanhan tuo pitäisi tosiaan kahden kauden jälkeen joko käsitellä aktivointiaineella tai maalata uusi kerros. Hempelin mukaan UV-säteily on suurin maalipinnan elinikää maissa säilytettäessä lyhentävä tekijä.
Maalausohjeet tuntuvat olevan ylettömän tarkat ja tiukat, todellisuudessa ei ole maalikauppiaan ja omien kokemusten perusteella niin tarkkaa (etenkään varsinaisen silikonimaalin avoimen ajan tai säilyvyyden suhteen) - kovasti tuli olo että uudenlaista maalia lanseeratessa on haluttu varmistaa ettei sinnepäin maalaamalla saada aikaan huonoja kokemuksia jotka sitten jäävät kiertämään.
Kokeeksi maalasin potkurin pari vuotta päiväyksen ylittäneellä, edellisvuonna ylijääneellä Silic Onella ja lopputulos oli aivan yhtä hyvä kuin alunperin viimeisen päälle ohjeita seuraamalla ja tuoreella maalilla ensimmäistä kerrosta maalatessa.
Etenkin mahdollisia pieniä korjaus- ja paikkamaalauksia ajatellen tuo on positiivinen juttu, muuten olisi turhauttava avata moneen neliöön riittävä purkki vain pienen läntin maalaamista varten.
Taidan jo tilata pari 2,5 litran kannua Silic Onea. Kaksi kerrosta sitä pitää vetää, eikä yksi kannu riitä. Lisäksi täytyy ilmeisesti hommata primerin tartuntamaali, vaikka tarkoitus on maalata uudet primerit ja heti perään antifouling.

Miten vanhaa maalia muuten arvaa ostaa? Pilaantuuko maali avaamattomassa kannussa? Yhdessä liikkeessä näkyisi olevan vm. 2023 Silic Onea ja vm. 2022 Tiecoatia tosi hyvällä hinnalla.

EDIT: En pähkäillyt enempää, vaan tilasin 5 L Silic Onea ja 2,5 Silic One Tiecoatia. Primeriä taitaa olla kellarissa 10 L. Isoin urakka on nyt vanhan maalin poisto. Jos sen päälle jaksan ja viitsin, voisin vielä tehdä köliprofiilin korjauksen. Saattaa mennä turhan tiukaksi, koska maalaushommalle pitää jäädä tarpeeksi aikaa, että kukin maalikerros ehtii kuivua, ja keväisin yöt voivat olla turhan kylmiä. Ei tee mieli lykätä vesillelaskua kovin myöhään toukokuun jälkipuolella.
Last edited by Ari on Fri Jan 09, 2026 22:56 pm, edited 1 time in total.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Guest

Re: Kausi loppu, näkkejä ja myrkkymaaleja

Post by Guest »

Silic Onea meni noin 1,75l/kerros, 1,5l olisi ehkä riittänyt juuri ja juuri varsin ohueen kerrokseen - ylläpitokerrokseen (jos maalaa elvytysaineen käytön sijaan) se varmaan riittäisi ihan hyvin. Tiecoatia taisi mennä litra-puolitoista, se on huomattavan ohutta ja peittävää - 2,5l purkista jäi varsin reilusti yli. Näppituntumana Hempelin ilmoittama riittoisuus tuntui varsin osuvalta. 2,25l Light Primeriä riitti pohjalle, 2,5l olisi ehkä antanut vähän enemmän joustovaraa.
Purkin päiväystä en muista, mutta todennäköisesti se oli hilkulla pari vuotta sitten pohjaa maalatessa, ja viime keväänä saman purkin jämillä sai hyvin paikkamaalailtua ilman että huomasi (ainakaan yhden kesän perusteella) mitään eroa. Virallisestihan viimeinen käyttöpäivä on luokkaa 1,5v valmistuksesta ja avoin aika 1h, mutta tiiviisti suljetussa purkissa tosiaan säilyy kyllä.
Sinänsähän jos vanha pohjamaali olisi tiukassa riittäisi vetää väliin toinen Hempelin tiecoateista, joka on tarkoitettu tarttumaan hyvin vanhaan kovaan eliönestomaaliin tarjoten silti riittävän tartunnan Silic Onelle. Sillä saisi nopetettua maalausoperaatiotakin kummasti kun jäisi yksi kerros pois.

Seuraavalla maalauskierroksella tulisi varmaan nostettua Silic Onen rajaa selkeästi vesirajan ylle (etenkin perän alla) niin loiskeiden/kallistuksen tms myötä levää tai kasvustoa ei pääsisi tarttumaan pohjamaalin yläpuolelle. Silic tuntuu kuitenkin pärjäävän ihan hyvin vesirajan ylläkin (joskin se toki menettää silloin nopeasti tarttumattomuuttaan)
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Kausi loppu, näkkejä ja myrkkymaaleja

Post by Ari »

Guest wrote: Fri Jan 09, 2026 22:05 pm Silic Onea meni noin 1,75l/kerros, 1,5l olisi ehkä riittänyt juuri ja juuri varsin ohueen kerrokseen - ylläpitokerrokseen (jos maalaa elvytysaineen käytön sijaan) se varmaan riittäisi ihan hyvin. Tiecoatia taisi mennä litra-puolitoista, se on huomattavan ohutta ja peittävää - 2,5l purkista jäi varsin reilusti yli. Näppituntumana Hempelin ilmoittama riittoisuus tuntui varsin osuvalta. 2,25l Light Primeriä riitti pohjalle, 2,5l olisi ehkä antanut vähän enemmän joustovaraa.
Purkin päiväystä en muista, mutta todennäköisesti se oli hilkulla pari vuotta sitten pohjaa maalatessa, ja viime keväänä saman purkin jämillä sai hyvin paikkamaalailtua ilman että huomasi (ainakaan yhden kesän perusteella) mitään eroa. Virallisestihan viimeinen käyttöpäivä on luokkaa 1,5v valmistuksesta ja avoin aika 1h, mutta tiiviisti suljetussa purkissa tosiaan säilyy kyllä.
...
Purnukoiden määrä lienee siis riittävä, kun on 5 L Silic Onea, jos kulutus on yhteensä noin 3,5 litraa. Eipä tarvitse miettiä, riittääkö. Tiecoatin kanssa sama, 2,5-litraisen kanssa pärjää varmasti, vaikka läträisi runsaasti.

Näistä Venemaalit-kaupasta eilen saapuneista Tiecoatin parasta ennen -päiväys oli jo lokakuussa 2025. Silic Oneissa virallista käyttöaikaa riittää tämän vuoden lokakuulle. HIeman siis iäkkäitä lienevät jokainen, mutta tuli selvästi halvemmaksi kuin isoissa venetarvikeliikkeissä tai Motonetin tapaisissa putiikeissa: Silic One 2,5 L á 112 €, kun muualla halvin löytämäni oli Marinekaupan 139 €, ja Silic One Tiecoat 2,5 L 56 € (muualta tätä kokoa löytyi vain Marnelasta 103,50 €).

IMG_9817.jpg
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Post Reply