harald wrote:Rocker on tavallaan sivusta katsottuna rungon keskiviivan "ketka".
Liittynee jotenkin prismaattiseen koefficienttiin?
Södergrenin veneissä on yleensä vähän rockeria, Stillin ja muitten akalaisten puolitonnareissa jne. on enemmän.
Minä olen mieltänyt rockerin tarkoittavan sitä kuin perä pohjalinja nousee perää kohti ylös eli keula ei tuohon kuuluisi, voin tosin olla väärässä.
Rockeria tarvitaan alhaisissa nopeuksissa, mentäessä selvästi yli runkonopeuden rockerista on vain haittaa. Siksi vanhoissa veneissä on paljon rockeria ja uusissa, varsinkin koviin avotuuliin optimoiduissa, rockeria on hyvin vähän.
Kyllähän tuo liittyy myös prismaattiseen kertoimeen, joka käyttäytyy samalla tavalla. Alle runkonopeuden (siis kevyet tuulet + kryssi kaikilla tuulilla) prismaattisen kertoimen optimi on alempi kuin kovemmilla nopeuksilla.
Moottorivene-esimerkein alhaisilla vauhdeilla optimi on perinteinen suippuperäinen (ja suuri rockerinen) fiskari, puoliliukuvalla alueella tasaperäinen maltillinen rocker ja liukualueella rockeria ei ole lainkaan ja palteet ovat terävät.
Purjeveneillä homma on vaikeampi, koska tuulesta riippuen ollaan eri alueilla ja lisäksi myös purjeiden kantokyky ja sivuttaisvoimat ovat hyvin oleellisia.
Minä en kyllä tuosta Teemin-rungosta näe, että onpa nopea. Kevyt vene, paljon purjeita ja tehokkaat evät kyllä tekevät veneestä nopean. Dehlya 22 oli myös hyvin nopea kevyellä kelillä, mutta keskituulesta ylöspäin onnettoman hidas LYS-lukuunsa (1,02) nähden. Ei kulkenut millään kovaa. Kerran ajoimme ylisuurella H-veneen spinnulla plattista 15 m/s tuulessa. Niukasti pääsimme yli 7 kn, mutta Folkkarit lensivät ohi ilman spinnua.
Katselin juuri vierekkäin Inferno 31:n ja FF31:n runkotiedostoja. En havainnut oleellista eroa rockerissa. Tietysti IOR-optimoidussa perän loppuosa nousee irti vedestä. Selkein ero oli mielestäni perän leveydessä. Infernohan on avotuulilla ylivoimainen varmaankin juuri kantavamman peränsä ansiosta.