Tulipahan avattua "liikkuvan purjeveneen"-kausi itsekin tänään ja eipä nyt PM:n kyydissä voinut kuin nauttia kesästä. Jälkikäteen todettua varmaankin kannattaisi aina nostaa spinnu lähtösuoralla kun idästä lähtöalueelle tulleet veneet niin tekevät, tuuli avautui selvästi itää päin mennessä ja pari veneenmittaa tuli turpiin spinnujen kantamista tarkkaillessa. Kryssit ok joskin vaikea noissa kapeikoissa täysin toteuttaa omaa ideaa ja ehkä sittenkin olisi voinut tikata oikeaan laitaan lähempänä punaista keppiä koska ranta näytti trackin mukaan laskevan tuulensuuntaa eikä nostavan.
Mutta sen kyllä huomaa että jos kisaa 1 lähtö/vuosi, että ns oikeiden ratkaisuiden intuitio on aika kateissa ja turhan paljon "odottelee". Noin 10v kestänyt pohdinta alkaa harrastamaan matchia varmaan pitäisi joskus realisoida ennenkuin ihan jumahtaa paikalleen.
HLKK 8/2024
HLKK 8/2024
Oli-pa tä-nään tah-mee-ta me-noa. Tuulta 4-6 m/s eteläistä ja rata 2. Saatiin hyvä vihreän reimarin pään lähtö Minnamarin tuulen puolella suht kaukana lippupään ruuhkasta ja ainoana yläpuolella lähellä Sans Rival. Aluksi ei ollut spinnukulmaa ja nähtiin et ylempänä lähtenyt Charlotta kamppaili oman spinnunsa kanssa (Mikäköhän oli spinnun leikkaus? En tunnista Charlotan kaikkia spinnuja.), mutta hetken päästä aukesi meillä myös sopiva kulma spinnutteluun. Ei vaan tuntunut kulkevan ja kauheaa oli kuunnella Charlotan kohisevaa keulaa, joka koko ajan läheni takaa.
Vähän hässäkkää merkillä eikä päästy heti vendaan paaralle, kuten Charlotta teki. Kryssi oli myös tahmeaa, ei vaan kulkenut tai saatu kulkemaan. Kipparilla keskittymiskyky ja ajatus hukassa kun joku sitkeä kesäköhätauti vaivaa. Shiftaavassa tuulessa en vaan päässyt ajamisen päälle ollenkaan ja tuli paljon taktisia mokia. Paljon paskoissa ajelua. Siirrettiin sitten ennen kisaa siirretty skuuttipiste takas omalle paikalleen, joka auttoi kyllä paaran kryssiä. Ylämerkille/punaiselle viiralle tultaessa Charlotta vetänyt meihin jäätävän kaulan. Lisäksi Sans Rival veti leikkarinkin reilusti yli ja jouduttiin tekeen samoin, ettei jäätäis paskoihin.
Spinnu ylös merkin jälkeen ja Charlottaa jahtaamaan. Miessaaren selän poijulle ja vihreälle tultaessa eroa oli avout 1,5 min. Vihreän jälkeen saatiin vene vauhtiin ja viritettiin 75 TWA tuuleen ulkoskuutti. Sen voimin mentiin Sans Rivalista ohi ja saavutettiin selkeästi Charlottaa. Charlotta haki jostain syystä tuulia ylempää, jolloin meille jäi latu auki sivutuulessa painella kohti vihreää. Saatiin ero kavennettua 10s:iin maaliin tultaessa. Suojelurahasta oli tänään jälleen hyötyä ja loppusuoran spurtti riitti nappaamaan piikkipaikka tuloksissa.
Kiitos järjestäjille kisasta ja nopeasta tulospalvelusta sekä tietysti miehistölle (Perttu, Sarlotta ja Ari)!
Vähän hässäkkää merkillä eikä päästy heti vendaan paaralle, kuten Charlotta teki. Kryssi oli myös tahmeaa, ei vaan kulkenut tai saatu kulkemaan. Kipparilla keskittymiskyky ja ajatus hukassa kun joku sitkeä kesäköhätauti vaivaa. Shiftaavassa tuulessa en vaan päässyt ajamisen päälle ollenkaan ja tuli paljon taktisia mokia. Paljon paskoissa ajelua. Siirrettiin sitten ennen kisaa siirretty skuuttipiste takas omalle paikalleen, joka auttoi kyllä paaran kryssiä. Ylämerkille/punaiselle viiralle tultaessa Charlotta vetänyt meihin jäätävän kaulan. Lisäksi Sans Rival veti leikkarinkin reilusti yli ja jouduttiin tekeen samoin, ettei jäätäis paskoihin.
Spinnu ylös merkin jälkeen ja Charlottaa jahtaamaan. Miessaaren selän poijulle ja vihreälle tultaessa eroa oli avout 1,5 min. Vihreän jälkeen saatiin vene vauhtiin ja viritettiin 75 TWA tuuleen ulkoskuutti. Sen voimin mentiin Sans Rivalista ohi ja saavutettiin selkeästi Charlottaa. Charlotta haki jostain syystä tuulia ylempää, jolloin meille jäi latu auki sivutuulessa painella kohti vihreää. Saatiin ero kavennettua 10s:iin maaliin tultaessa. Suojelurahasta oli tänään jälleen hyötyä ja loppusuoran spurtti riitti nappaamaan piikkipaikka tuloksissa.
Kiitos järjestäjille kisasta ja nopeasta tulospalvelusta sekä tietysti miehistölle (Perttu, Sarlotta ja Ari)!
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: HLKK/08 2024
Saadaankohan tämä ja aloittamani toinen hyvin samanniminen ketju yhdistettyä. Harald?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: HLKK 8/2024
Pitää tässä rahalla ostaa mittakirja
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: HLKK/08 2024
Mä tein jo.
Ulkoskuuttikin vielä, kauheaa kilpavarustelua

Mutta kiintoisa tuo paaran ongelma teilläkin, lieneekö sitten twistaava tuuli ja ei ainakaan levangin siirtelykään tuonut nopeaa apua.
Re: HLKK 8/2024
Ennen kisaa tuuli sen verran, että otettiin napsu taaksepäin normiasetuksesta. Auttoi siihen 10-12kn tuuleen. Kryssillä tuuli pääsääntöisesti vähemmän, joten siirrettiin takas se yksi napsu, jolloin twistiä tulee vähemmän. Tällä siirrolla alkoi purje ja mittarit taas olemaan keskenään samaa mieltä ja speed & nousukulma kutakuinkin kohdilleen. Olihan siinä vähän pidempi hetkikin että genuan molempien puolien tellarit heiluivat, mutta kun näytti hyvin menevän niin annettiin mennä. Oli kyl outo kokemus, ei nyt ihan yleensä heilu juuri tuolla tavalla.
Ihan kauheasti ei siirrelty levankia, vähän yritettiin mut ei se tainnut auttaa kauheasti. Jäin myös ihmettelemään mitä oikein olis pitänyt tehdä.
Ihan kauheasti ei siirrelty levankia, vähän yritettiin mut ei se tainnut auttaa kauheasti. Jäin myös ihmettelemään mitä oikein olis pitänyt tehdä.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)