HLKK 5/2024

Moderators: Petri, harald

User avatar
olpalon
Hallitus
Posts: 525
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: HLKK 5/2024

Post by olpalon »

Jos tuo tilanne jäi videon kanssakin epäselväksi, niin miten lautakunta pysyisi tekemään oikean ratkaisun? Tämä johtaa pikku hiljaa siihen, että otetaan sitten pientä osumaa, niin jää vähemmän epäselvyyttä.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 5/2024

Post by harald »

Kappas mikä tuli youtubeen muutama minuutti sitten;

https://www.youtube.com/watch?v=wTcLjyvqmkg

Ruotsiksi mutta TL;DR ei rikettä sillä tuulenpuoleinen vene olisi voinut pitää kurssinsa. Lähelle saa mennä. "riittää että on vettä välissä"
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: HLKK 5/2024

Post by Petri »

Jos noissa tahtoo saada hyvän casen, laskee hyvissä ajoin suuntaa hieman=menee shiftin piikkiin ja kerää vauhtia sitten ennen "kontaktia" jossa voimakas ohjausliike. Tällöin voisi sanoa että väistäminen oli ihan pakko. Hyvä leebow kuitenkin tulisi mennä aika lähelle jotta se vaikuttaa joten mitään venemitan gappia ei edes kannata jättää jos aikoo vendata toisen eteen alle.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 5/2024

Post by harald »

Petri wrote: Mon Jun 17, 2024 13:21 pm Jos noissa tahtoo saada hyvän casen, laskee hyvissä ajoin suuntaa hieman=menee shiftin piikkiin ja kerää vauhtia sitten ennen "kontaktia" jossa voimakas ohjausliike. Tällöin voisi sanoa että väistäminen oli ihan pakko. Hyvä leebow kuitenkin tulisi mennä aika lähelle jotta se vaikuttaa joten mitään venemitan gappia ei edes kannata jättää jos aikoo vendata toisen eteen alle.
Hys älä kerro tällaisista taktisista jipoista aivan kaikille! :)

Ei vaan tuo on hyvä tapa myös millä voi kerätä vähän extra energiaa millä ehkä pääsee "ylinopeudella" jyräämään alle vendaavan. En nyt tarkoita mitään kymmenien tai edes kymmenen asteen laskua vaan sen verran että venen kiihtyy vähän yli tavoitenopeuden, ja tätä nopeutta voi sitten vuotaa pois ja ajaa vähän korkeampaa kurssia hetken jotta pääsee vähän ylemmäs.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
Hallitus
Posts: 525
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: HLKK 5/2024

Post by olpalon »

Petri wrote: Mon Jun 17, 2024 13:21 pm Jos noissa tahtoo saada hyvän casen, laskee hyvissä ajoin suuntaa hieman=menee shiftin piikkiin ja kerää vauhtia sitten ennen "kontaktia" jossa voimakas ohjausliike. Tällöin voisi sanoa että väistäminen oli ihan pakko. Hyvä leebow kuitenkin tulisi mennä aika lähelle jotta se vaikuttaa joten mitään venemitan gappia ei edes kannata jättää jos aikoo vendata toisen eteen alle.
Vastapuoli sanoo, että ei olisi osunut, koska ei osunut ja homma jatkuu juupaseipäs-linjalla.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: HLKK 5/2024

Post by Petri »

Se pointti onkin siinä että kun väistöliike on tarpeeksi dramaattinen, vene noudattaa R14 koska oli ilmeistä että toinen ei väistäisi. Kyse on tarinasta missä sankarillinen kippari viimehetkellä vältti katastrofin, luonnollisesti huudellen etukäteen kuin palosireeni lähestyvän uhan edessä. Tällä tavoin saa myös todistajien huomion jotta varmasti löytyy veneitä jotka rekisteröivät:
1) halssit
2) huutelun väistämisestä
3) voimakkaan ohjausliikkeen

Se että trimmaajat seurasivat ajokulmia synkassa ja purjeet eivät varsinaisesti koskaan pakanneet oli ihan sattumaa.
Post Reply