
HLKK 3/2024
HLKK 3/2024
Ai että, onpas nannaa luvassa tänään illalla, jos sääennuste pitää paikkansa ja Pete järkkää meille kaksi ratalähtöä. 

Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: HLKK 3/2024
Nannaa tosiaan ekassa lähdössä. Tokassa sitten sattui ja tapahtui ns. reilusti liikaa ja tästä varmaan asianosaisilta lisää tietoa, jos haluavat jakaa.
Kakkoslähdössä meillä meni vähän spasmmat sekaisin myös siitä johtuen että lautakuntaveneessä heilui yleisen takaisinkutsun lippu heti lähdön jälkeen ja löysäsimme jo purjeita ja laskimme kurssia. Sitten todettiin että nousi P-lippu ja kun kaikki muut jatkoivat skabaa, niin jatkoimme sitten mekin. Ilmeisesti väärä lippu nousi vahingossa.
Kakkoslähdössä meillä meni vähän spasmmat sekaisin myös siitä johtuen että lautakuntaveneessä heilui yleisen takaisinkutsun lippu heti lähdön jälkeen ja löysäsimme jo purjeita ja laskimme kurssia. Sitten todettiin että nousi P-lippu ja kun kaikki muut jatkoivat skabaa, niin jatkoimme sitten mekin. Ilmeisesti väärä lippu nousi vahingossa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: HLKK 3/2024
Joo, kiskaisin hyllyjen pakasta D:n värisen lipun, sitten kun sitä ribissä tarkasteli tarkemmin tuli lähinnä mieleen että miksiköhän ison luokan lippu on sama kuin yleinen...Mutta eipä toki vesillä enää voinut hakeakaan D:tä kun aika oli just sopivasti mitoitettu joten close enough.
Re: HLKK 3/2024
Jännä että me ilmeisesti ainoana venekuntana kahdesta lähdöstä edes yhdessä huomasimme sen. Hyvä huomaavaisuus jengillä.Petri wrote: ↑Wed Jun 05, 2024 21:59 pm Joo, kiskaisin hyllyjen pakasta D:n värisen lipun, sitten kun sitä ribissä tarkasteli tarkemmin tuli lähinnä mieleen että miksiköhän ison luokan lippu on sama kuin yleinen...Mutta eipä toki vesillä enää voinut hakeakaan D:tä kun aika oli just sopivasti mitoitettu joten close enough.

Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: HLKK 3/2024
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: HLKK 3/2024
Meille tuli kolmanneksi viime kauden tähti Jon, joka tuli todella tarpeesen. Pyörittiin lähtöviivan tuntumassa ilmeisen tietämättöminä siitä että on tulossa ratakisa, ilmoitetaanko näistä jossain?
Tuli tyttärelle etukannella sitten aika nopea tutustuminen ratakisaamiseen, ja vielä tällaisella sprintti-kokoisella radalla vielä. Hyvin se meni!
Ekassa lähdössä ajettiin Subbotaa seuraten ainakin silmillä, mutta valitettavasti Subbota oli yhtä myöhässä kuin mekin ja lähtö tapahtui tokasta rivistä. Ehkä ihan hyvä sillä lautakunnan päässä oli täysi härdelli eikä vissiin protesteilta säästytty? Ei siellä mitään hyvää lähtöä olisi voinut tehdäkään.
Vendasimme paaralle ja Avance päälle. Pystyimme kuitenkin puhkaisemaan leen puolelta sen eteen samalla ihmetellen jotain Masto Tvärs huutoja, se sääntö poistui 1997.
Hommat veneessä toimi joka kiekalla paremmin ja ilmeisesti Minnamari voitti tämän ekan, Estelle toka ja me kolmansina ja tähän saa kyllä olla erittäin tyytyväinen lähtö huomioon ottaen.
Tokassa lähdössä tapahtui sitten paha kolari lähdössä ja se ääni tulee seuraamaan minua monta yötä vielä. Osanottoni uhhreille, näin loman alla tuo ei ole kivaa. Ajoin kiville muutama kesä sitten juuri loman alla ja Jouko Lindgren korjasi veneen runsaassa viikossa niin että pääsin heinäkuun alussa lomille. Ehkä se voisi toimia?
Tokassa lähdössä parempi lähtö, joskaan ei täysin linjalla täydessä höyryssä. Pari veneenmittaa puuttui netistä löytyvästä videosta.
Lenssit ajoimme melkein aina niin että melko nopeasti jiippasimme paaralle, ja rata oli hiuksenhienosti vino niin että etenkin lenssin loppupuolella sai ajaa melko vapaissa tuulissa paaran halssilla suoraan merkille. Jotkut leikkasivat aika paljon vasemmalle (alhaalta katsottuna), ja se puoli tuntui vähän hengettömältä oikeaan laitaan verrattuna puhumattakaan lisääntyneestä matkasta. Näillä jiipeillä ohitimme monta venettä.
Tokassa 2/11, Minnamari voitti taas ja Estelle kolmantena. 10 sekuntia pitäis nipistää vielä niin olisi voitettu. Tästä on hyvä lähteä luokkamestaruuskisoihin , kiitos Petri järjestelyistä!
Tuli tyttärelle etukannella sitten aika nopea tutustuminen ratakisaamiseen, ja vielä tällaisella sprintti-kokoisella radalla vielä. Hyvin se meni!
Ekassa lähdössä ajettiin Subbotaa seuraten ainakin silmillä, mutta valitettavasti Subbota oli yhtä myöhässä kuin mekin ja lähtö tapahtui tokasta rivistä. Ehkä ihan hyvä sillä lautakunnan päässä oli täysi härdelli eikä vissiin protesteilta säästytty? Ei siellä mitään hyvää lähtöä olisi voinut tehdäkään.
Vendasimme paaralle ja Avance päälle. Pystyimme kuitenkin puhkaisemaan leen puolelta sen eteen samalla ihmetellen jotain Masto Tvärs huutoja, se sääntö poistui 1997.
Hommat veneessä toimi joka kiekalla paremmin ja ilmeisesti Minnamari voitti tämän ekan, Estelle toka ja me kolmansina ja tähän saa kyllä olla erittäin tyytyväinen lähtö huomioon ottaen.
Tokassa lähdössä tapahtui sitten paha kolari lähdössä ja se ääni tulee seuraamaan minua monta yötä vielä. Osanottoni uhhreille, näin loman alla tuo ei ole kivaa. Ajoin kiville muutama kesä sitten juuri loman alla ja Jouko Lindgren korjasi veneen runsaassa viikossa niin että pääsin heinäkuun alussa lomille. Ehkä se voisi toimia?
Tokassa lähdössä parempi lähtö, joskaan ei täysin linjalla täydessä höyryssä. Pari veneenmittaa puuttui netistä löytyvästä videosta.
Lenssit ajoimme melkein aina niin että melko nopeasti jiippasimme paaralle, ja rata oli hiuksenhienosti vino niin että etenkin lenssin loppupuolella sai ajaa melko vapaissa tuulissa paaran halssilla suoraan merkille. Jotkut leikkasivat aika paljon vasemmalle (alhaalta katsottuna), ja se puoli tuntui vähän hengettömältä oikeaan laitaan verrattuna puhumattakaan lisääntyneestä matkasta. Näillä jiipeillä ohitimme monta venettä.
Tokassa 2/11, Minnamari voitti taas ja Estelle kolmantena. 10 sekuntia pitäis nipistää vielä niin olisi voitettu. Tästä on hyvä lähteä luokkamestaruuskisoihin , kiitos Petri järjestelyistä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: HLKK 3/2024
Olihan tuossa oma välilehti ilmoitukset: https://www.manage2sail.com/fi-FI/event ... db5b72187c
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: HLKK 3/2024
harald wrote: ↑Thu Jun 06, 2024 10:55 am Olihan tuossa oma välilehti ilmoitukset: https://www.manage2sail.com/fi-FI/event ... db5b72187c

Re: HLKK 3/2024
Tässä videota ja kommenttiraitaa (tokaan lähtöön, ekaan en vielä ehtinyt kirjoittaa ja lisään kun kerkeän).
Ekassa lähdössä olimme sitä mieltä että poijun päässä oli etu ja halusimme vasempaan laitaan hakemaan mielestämme parempia tuulia. Lähempänä ylämerkkiä näytti olevan myös hyvää puffia, jolla pääsisi sitten paaralla merkkiä kohti. Lähtöstrategiaksi siis styyralla poijun päästä.
Toisessa lähdössä veneen pää oli suotuisampi. Oltiin vaan toteuttamassa lähtöstrategiaa ihan liian aikaisin kun ranta alkoi tulla vastaan, joten jouduimme improvisoimaan. Luultavasti oltasi voitu vielä saada ihan hyvä lähtö, mutta näytti siltä että viivalle tullaan liian aikaisin. Pyörähdettiin siinä sitten vielä, lopputuloksena venevauhti veks, kaikkien paskoihin ja ihan liian myöhään viivalla ja kaukana alkuperäisesta ajatuksesta lähteä veneen päästä.
Ensimmäisen lähdön video: https://www.youtube.com/watch?v=YM_7F6xq2no
Kommenttiraita tulee myöhemmin
Toisen lähdön video: https://www.youtube.com/watch?v=xHD4Ca1AT-o
00:40 Ollaan mielestäni liian aikaisessa, joten kulutetaan aikaa tekemällä jiippi ja hakemalla vähän vauhtia.'
01:20 Charlotta tulee alapuolelta vauhdilla ja nostattaa. Tulee aika tiukka ns. "ei edes sunnuntai-Hesari" tilanne. En ihan vieläkään hahmota miten kohtuullien väli hupeni noin pieneksi, jotenkin veneiden liikkeet ei mielestäni ole loogisia. Taitaa veneiden väliin jäävä vesimassa pelastaa kolahdukselta.
n. 02:10-ish lähtö. Ollaan pahasti myöhässä, ilman vauhtia ja kaikkien peitossa. Lippujen ihmettelyä ja vähän löysäilyä, koska olemme siinä uskossa/epävarmuudessa että tulee uusintalähtö.
02:50 Venda oikealle vapaampiin tuuliin. Epävarmuus takaisinkutsusta vei vähän huomiota. Jatkettiin lopuksi kisaamista kun kaikki muutkin näytti jatkavan.
04:35 Venda styyralle kohti merkkiä.
04:55 SB-BB Ferian kanssa. Feria vendaa ja nostattelee meitä. Oman arvion mukaan Ferian olisi kannattanut kiihdyttää vielä enemmän ennen nostattelua / vain kiihdyttää, jättää nostattelu tekemättä ja pyrkiä sisäpaikkaan. Nyt luikahdetaan vauhdin avulla ohi.
06:40 Spinnun nosto.
07:00 Jiippi paaralle.
07:40 Jiippi styyralle.
08:20 Merkki lähestyy ja ripeästi jiippi, genoa ylös, merkinkierto, spinnu alas. Ei ihan oikea järjestys.
09:00 Ariel yrittää ulompana veneenä tunkeutua meidän ja merkin väliin. Nostamme heitä vaikkei kummallakaan veneellä oikein purjeet vedä. Saadaan purjeet trimmiin ja vene vauhtiin nopeammin, joten päästään eroon heistä.
10:20 Tuuli shiftaa vastaan, joten venda styyralle.
11:55 Lähestytään leikkaria. Ajatus oli mennä Pikku Myyn perän takaa, mutta Pikku Myy vetänyt leikkarista ohi ja tulisi paljon matkaa mennä heidän yläpuolelle. Vendataan alle, mikä ei tietty optimaalista ja merkille saakka saadaan nauttia heidän paskoista. Loppumetreillä väkisin piinaamalla merkistä yli. Vaikea sanoa olisiko ollut järkevämpää mennä lisämatka ja päästä vapaisiin tuuliin. Ehkä ajallisesti olisi ollut sama lopputulos.
13:20 Spinnupuomin nostin lipeää ja keulagasti saa puomin päähänsä.
14:15 Jiippi paaralle.
14:45 Jiippi styyralle ja Pikku Myyn haastoon.
15:30 SB-BB -tilanne Pikku Myyn kanssa. Jiipataan kohti merkkiä, jonka jälkeen taas ripeästi genoa ylös, merkin kierto ja spinnu alas.
16:40 Venda styyralle kohti maalia.
Ekassa lähdössä olimme sitä mieltä että poijun päässä oli etu ja halusimme vasempaan laitaan hakemaan mielestämme parempia tuulia. Lähempänä ylämerkkiä näytti olevan myös hyvää puffia, jolla pääsisi sitten paaralla merkkiä kohti. Lähtöstrategiaksi siis styyralla poijun päästä.
Toisessa lähdössä veneen pää oli suotuisampi. Oltiin vaan toteuttamassa lähtöstrategiaa ihan liian aikaisin kun ranta alkoi tulla vastaan, joten jouduimme improvisoimaan. Luultavasti oltasi voitu vielä saada ihan hyvä lähtö, mutta näytti siltä että viivalle tullaan liian aikaisin. Pyörähdettiin siinä sitten vielä, lopputuloksena venevauhti veks, kaikkien paskoihin ja ihan liian myöhään viivalla ja kaukana alkuperäisesta ajatuksesta lähteä veneen päästä.
Ensimmäisen lähdön video: https://www.youtube.com/watch?v=YM_7F6xq2no
Kommenttiraita tulee myöhemmin
Toisen lähdön video: https://www.youtube.com/watch?v=xHD4Ca1AT-o
00:40 Ollaan mielestäni liian aikaisessa, joten kulutetaan aikaa tekemällä jiippi ja hakemalla vähän vauhtia.'
01:20 Charlotta tulee alapuolelta vauhdilla ja nostattaa. Tulee aika tiukka ns. "ei edes sunnuntai-Hesari" tilanne. En ihan vieläkään hahmota miten kohtuullien väli hupeni noin pieneksi, jotenkin veneiden liikkeet ei mielestäni ole loogisia. Taitaa veneiden väliin jäävä vesimassa pelastaa kolahdukselta.
n. 02:10-ish lähtö. Ollaan pahasti myöhässä, ilman vauhtia ja kaikkien peitossa. Lippujen ihmettelyä ja vähän löysäilyä, koska olemme siinä uskossa/epävarmuudessa että tulee uusintalähtö.
02:50 Venda oikealle vapaampiin tuuliin. Epävarmuus takaisinkutsusta vei vähän huomiota. Jatkettiin lopuksi kisaamista kun kaikki muutkin näytti jatkavan.
04:35 Venda styyralle kohti merkkiä.
04:55 SB-BB Ferian kanssa. Feria vendaa ja nostattelee meitä. Oman arvion mukaan Ferian olisi kannattanut kiihdyttää vielä enemmän ennen nostattelua / vain kiihdyttää, jättää nostattelu tekemättä ja pyrkiä sisäpaikkaan. Nyt luikahdetaan vauhdin avulla ohi.
06:40 Spinnun nosto.
07:00 Jiippi paaralle.
07:40 Jiippi styyralle.
08:20 Merkki lähestyy ja ripeästi jiippi, genoa ylös, merkinkierto, spinnu alas. Ei ihan oikea järjestys.

09:00 Ariel yrittää ulompana veneenä tunkeutua meidän ja merkin väliin. Nostamme heitä vaikkei kummallakaan veneellä oikein purjeet vedä. Saadaan purjeet trimmiin ja vene vauhtiin nopeammin, joten päästään eroon heistä.
10:20 Tuuli shiftaa vastaan, joten venda styyralle.
11:55 Lähestytään leikkaria. Ajatus oli mennä Pikku Myyn perän takaa, mutta Pikku Myy vetänyt leikkarista ohi ja tulisi paljon matkaa mennä heidän yläpuolelle. Vendataan alle, mikä ei tietty optimaalista ja merkille saakka saadaan nauttia heidän paskoista. Loppumetreillä väkisin piinaamalla merkistä yli. Vaikea sanoa olisiko ollut järkevämpää mennä lisämatka ja päästä vapaisiin tuuliin. Ehkä ajallisesti olisi ollut sama lopputulos.
13:20 Spinnupuomin nostin lipeää ja keulagasti saa puomin päähänsä.
14:15 Jiippi paaralle.
14:45 Jiippi styyralle ja Pikku Myyn haastoon.
15:30 SB-BB -tilanne Pikku Myyn kanssa. Jiipataan kohti merkkiä, jonka jälkeen taas ripeästi genoa ylös, merkin kierto ja spinnu alas.
16:40 Venda styyralle kohti maalia.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: HLKK 3/2024
Vaimon ja Paminan Mikon kanssa kohti kauden ekaa ratahärdelliä.
Ekassa lähdössä saatiin 5 min kelloon raksuttamaan ihan ok ja siitä sitten pyörimään mestareiden tuntumaan. Petrin dronevideosta muistelemalla näyttää siltä, että tolppien väliin kyllä osuttiin, mutta turhan ahnaasti ja valuttiin jonnekin keskivälin alapuolelle ja siitä johtuen sotkuisiin tuuliin. Purjeet ja keula käännettiin toiseen asentoon heti kun sopiva rakonen fleetistä löytyi ja sitten toisen kerran kun yläpallukka näytti olevan sopivassa sektorissa. Takatuulipurje viriteltiin paikoilleen ja ajeltiin alapallukalle muutamalla puomioperaatiolla. Sieltä sitten uudelle kierrokselle. Pitkä veto kohti lounasta ja vielä korjaava venda lähempänä yläpallukkaa. Takatuulipurjetta ja vähän zikzakkia maaliin. Kutosena maaliin ja jotenkin pelissä mukana.
Tokassa lähdössä poimittiin vaihteeksi oikea töräys starttikelloon. Vahvan lähdön tunnelman saattelemana päädyimme taas linjan keskivaiheen alapuolelle ja vähän jekkuilemaan pikkuluokkaan ihmeellisesti mahtuvan isohkon veneen kanssa. Yllättävänkin vapaissa tuulissa siitä etenemään. Parilla zikzakilla sitten yläpampulan lähimaastoon missä sitten tuli jopa orastavaa onnistumisen tunnetta, kun pääsimme taistelemaan samasta tuulesta Estellen kanssa. Eipä mitään valtavaa draamaa (muistaakseni) loppulähdön osalta. Vitosena tuloslistalla valitettavasti osittain muiden mahdollisesti avustamana.
Kivet miehistön kanssa ja evästelemään.
Posiin päättyi tämä keskari sekä henk koht, että koko fe-fleetin osalta (pl. Subbota). Hajontaa tietenkin oli, mutta ehkäpä totuttua vähemmän ja nippu oli enemmän kasassa.
Toimikunnalle ja erityiseti Petrille kiitokset, kun moti riittää vetää kunnon viikkokisa rantayleisön edessä.
Ekassa lähdössä saatiin 5 min kelloon raksuttamaan ihan ok ja siitä sitten pyörimään mestareiden tuntumaan. Petrin dronevideosta muistelemalla näyttää siltä, että tolppien väliin kyllä osuttiin, mutta turhan ahnaasti ja valuttiin jonnekin keskivälin alapuolelle ja siitä johtuen sotkuisiin tuuliin. Purjeet ja keula käännettiin toiseen asentoon heti kun sopiva rakonen fleetistä löytyi ja sitten toisen kerran kun yläpallukka näytti olevan sopivassa sektorissa. Takatuulipurje viriteltiin paikoilleen ja ajeltiin alapallukalle muutamalla puomioperaatiolla. Sieltä sitten uudelle kierrokselle. Pitkä veto kohti lounasta ja vielä korjaava venda lähempänä yläpallukkaa. Takatuulipurjetta ja vähän zikzakkia maaliin. Kutosena maaliin ja jotenkin pelissä mukana.
Tokassa lähdössä poimittiin vaihteeksi oikea töräys starttikelloon. Vahvan lähdön tunnelman saattelemana päädyimme taas linjan keskivaiheen alapuolelle ja vähän jekkuilemaan pikkuluokkaan ihmeellisesti mahtuvan isohkon veneen kanssa. Yllättävänkin vapaissa tuulissa siitä etenemään. Parilla zikzakilla sitten yläpampulan lähimaastoon missä sitten tuli jopa orastavaa onnistumisen tunnetta, kun pääsimme taistelemaan samasta tuulesta Estellen kanssa. Eipä mitään valtavaa draamaa (muistaakseni) loppulähdön osalta. Vitosena tuloslistalla valitettavasti osittain muiden mahdollisesti avustamana.
Kivet miehistön kanssa ja evästelemään.
Posiin päättyi tämä keskari sekä henk koht, että koko fe-fleetin osalta (pl. Subbota). Hajontaa tietenkin oli, mutta ehkäpä totuttua vähemmän ja nippu oli enemmän kasassa.
Toimikunnalle ja erityiseti Petrille kiitokset, kun moti riittää vetää kunnon viikkokisa rantayleisön edessä.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772