HLKK 1/2024

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

HLKK 1/2024

Post by harald »

Ei mennyt träkki kuten strömsöössä, Charlotta paikallaan koko ajan. Pitää kyllä keksiä jotain muuta äppiä.

Doublehanded nuoremman tyttären kanssa. Harjoittelimme isommalla porukalla sunnuntaina niin että hän oli keulassa. Noin 4 kn tuulta 120°, sopiva keli tällaiselle ensimmäiselle yhteiselle kisalle.

Lähdössä Lotta ajoi ja vetelin naruja. Jiippasimme Estellen keulan eteen/alle ja alle/edessä Lucky Too. Siitä tuli sopiva aukko lähteä ja lähtö ihan ok. Sans Rival kiipesi nopeasti päälle ja ohi ja kun pääsimme vendaamaan paaralle (melkein täydellinen vastatuulilähtö, kiitos lautakunta!) oli Subbota jo selvästi edessä.

Hetken päästä venda takaisin styyralle ja tässä oli jo Sans Rival takana, ja kun vehksaaren läheltä vendasimme takaisin paaralle oli Subbota jo jäänyt reippaasti. En tiedä mitä tapahtui, oli liikaa juttua uuden gastin kanssa ja muuta mietittävää mutta ehkä meille sattui sopiva sifti ja/tai tuulen nouseminen? Vihreä kierrettiin tokana aika paljon Minnamarista jääneenä.

Sivutuuliosuus rauhallinen, hyvä että kerettiin juttelemaan jutut läpi.

Poijun kierrrossa olisi pitänyt jiipata ensin ja nostaa vasta sitten. Nyt meni kahdestaan liikaa aikaa jippailuihin sillä bonuksella että genoan skuutit oli spinnuskuutin ympäri. No, Subbota ja Estelle pysyivät takana Lucky Too ajoi ohi.

Johdossa on hyvä pysyä takanolevien vastustajien (Subbota+Estelle) kanssa samalla halssilla, näin teimme. Jatkoimme pitkään paaran halssilla ~2 kn vauhtia ja kun tuntui siltä että pääsee maaliin toisella halssilla niin jiippasimme. Joko hämähäkki on tehnyt pesän mastontoppiin taas tai tai tuuli oli liian hiljainen mutta vaikka mittarit näytti suoraa lenssiä niin hyvällä leikkauskulmalla päästiin maaliin. Lucky Too oli ajanut lähempänä pohjoisrantaa ja oli jämähtänyt sinne joten tokana byyrissä myös.

Oli muuten todella kiva purjehtia tyttären kanssa. "Tapasin tyttäreni, hänhän on ihan kiva ihminen" :)
20240522_193553.jpg
20240522_193601.jpg
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 1/2024

Post by harald »

Saan varmaan Navionicsista träckin ulos, mutta se ei taas ole synkannut pilveen niin että se kännyssä näkyisi. PItää mennä veneelle ulostamaan se träcki.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 1/2024

Post by harald »

Hyvää pelisilmää lautakunnalta ottaa maaliin ekalla kierroksella. Kiitokset siitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 994
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 1/2024

Post by Cage »

Feneitähän oli liikkeellä jo lähes saman verran kun wanhoina hyvinä aikoina! Hienoa!

Kevyt tuuli n. 4,5kn idästä ja selvää oli että vene pitää lähdössä pitää vauhdissa. Ensiksi suunnittelimme konservatiivista keskiviivan lähtöä ja etsiä sopiva paikka vendata paaralle oikeaan laitaan, jossa oli meidän mielestä parempi paine. Tehtiin kuitenkin muutos suunnitelmiin, kun nähtiin ennen varoitusviestiä että Lucky Too ei näyttänyt pääsevän oikein viivalle sieltä mistä olisi pitänyt lähteä kiihdyttämään saaren poikamasta. Uusi suunnitelma oli sivutuulessa lipun kohdalla, yrittää olla alin vene ja voida nostattaa muita tai niin että on tilaa lasketella ennen muita viivaa pitkin. Muut feneet Subbotaa lukuunottamatta vaikutti olevan ihan eri taktiikalla liikkeellä ja tuli paaralla about viivaa pitkin silloin kun oltiin jo vendattu styyralle lähtöä varten. Vähän liian aikaisin jouduttiin heittään venda, koska Minnamari jyräsi korkealla rikillään meidät ja halusin pois sen vaikutuspiiristä. Charlotta tosiaan pääsi jiippaan meidän alapuolelle, mutta ei lähdetty takakautta hakemaan, koska siellä olisi sitten ollu Lucky Too seuraavana kierrettävänä. Ihan ok lähtö, vähän aikaisemmin olis voinut nostaa viivalle. Subbota otti lähempänä lippua hyvän lähdön.

Lähdön jälkeen aika nopeasti todettiin että venda vapaisiin olisi kova juttu ja päästäis siihen laitaan minne haluttiinkin. Eli näin tehtiin, mutta saatiin seuraa aika nopeasti Lucky Too:sta ja Sans Rivalista. Hyvin näytti kulkevan, noustiin Lucky Too:n eteen, joten he joutuivat vendaan veke. Vendattiin takas styyralle viimeisenä veneenä ja näytti vendan jälkeen siltä että varmaan mentäis Subbotan keulan edestä. Siinä tuli sitten shifti, joka laski meidän ja Charlotan kurssia ja Subbota pääsi tosiaan yllättävän isolla marginaalilla menemään sekä Charlotan että meidän keulan edestä.
harald wrote: Wed May 22, 2024 21:57 pm Hetken päästä venda takaisin styyralle ja tässä oli jo Sans Rival takana, ja kun vehksaaren läheltä vendasimme takaisin paaralle oli Subbota jo jäänyt reippaasti. En tiedä mitä tapahtui, oli liikaa juttua uuden gastin kanssa ja muuta mietittävää mutta ehkä meille sattui sopiva sifti ja/tai tuulen nouseminen? Vihreä kierrettiin tokana aika paljon Minnamarista jääneenä.
Yritin ajaa purjeen lankoja, kun mittarikulmat oli ihan mitä sattuu tällä tuulella. Hieman oli vaikeaa kun purje oli ryppyisempi kuin mitä tuuli jaksoi sitä puhaltaa ja tässä tuli piinattua liikaa, kun yritin vaan pitää leen lankoja tyytyväisenä / vähän heilumassa. Unohdin myös katsoa nopeutta. Charlotta taas ajoi alemmaksi parempaa nopeutta, joten sai siitä etua + sai uuden Varsasaaren suunnalta levinneen tuulen ennen meitä. Näin siinä siis kävi. :D

Vihreä rundattiin kolmantena feneenä, mutta kokonaisuudessa kuudentena veneenä. Charlotalla jäätävä etumatka meihin ja Subbotaankin nähden kyllä lähes tekemätön paikka. Mutta koskaan ei pidä luovuttaa tälläisella "arvotaan tuulen suunta ja voimakkuus" iltana. Subbota vissiin kamppaili jonkun isomman veneen kanssa (Ariel?) ja hieman nostatteli sitä, joten me päästiin tästä jo vähän lähemmäksi. Poijulle tultiin paaralla kuten muutkin, mutta poiketen muista (kuin ilm. Charlotta) nostettiin spinnu jo merkin kierron aikana ja vasta sitten jiipattiin. Tämä teki gutaa, saatiin edessä olevia Sans Rivalia ja Subbotaa kiinni taas vähän. Etsittiin tuulia hieman etelämpänä kuin Subbota, joka näytti ajaneen hieman tyynempään keliin. Muista poiketen jiipattiin heti kun pystyttiin pohjoisviitalla, muut jatkoivat Varsasaaren rannan suuntaan. Eteläisemmässä laidassa näytti mielestämme olevan vähän enemmän virettä ja päästiin jiipin jälkeen nauttimaan siitä. Saavutimme selvästi pohjoisemmaksi ajaneita. Leikkailua ja jiippailua, yritimme pitää veneen liikkeellä. Saavutimme selvästi sekä Charlottaa että Subbotaa ja molemmat olivat vielä jonkin matkaa ennen maalia ns. iskuetäisyydellä. Charlotalle emme pystyneet mitään, mutta Subbotasta pääsimme tuikkaamaan ohi heidän tehdessä jiippiä kun meillä taas jo spinnu vedossa ja vene vauhdissa.

Maaliin toisena feneenä. OD on OD ja näin me näitä kisoja oikeastaan ajetaan. Mittakirja on vain muita venetyyppejä varten.

Veneessä tänään oli Perttu trimmissä, Sarlotta pianossa ja Ari keulassa, joille kiitos jälleen kerran kivasta illasta! Ja kiitos myös lautakunnalle, joka järkevästi lyhensi radan yhteen kierrokseen!
Last edited by Cage on Thu May 23, 2024 11:50 am, edited 6 times in total.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
olpalon
luti
Posts: 408
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: HLKK 1/2024

Post by olpalon »

Kovin jäivät ohuiksi TuristiFerian kokemukset tälläkin kertaa tarpeettoman kevyessä ja reikäisessä kelissä Fazerin paistopisteen tuotteilla. Startissa oltiin ajallaan viivalla, mutta tarpeettoman alhaalla ja hyvässä peitossa. Tahmeaa kryssiä randomtuulessa. Spinnulla sitten ATK:n arpomilla kulmalla 40-jalkaisten jaloissa maaliin.

Posia:

+spinnulla ei tullut merkittävästi/ei juurikaan/ei yhtään pannuun
+B&G:n plotterilla on edelleen kiva ajaa kulmia spinnulla, näkee heti shiftit ja voi kierrellä kareja.
+RaceQs:n träkkeri toimi jälleen, kun sen vaan käynnistää ajoissa, pitää piuhan perässä ja antaa sille luvan käyttää paikannusta aina
+kinkkunyytit ja vaniljakampawiener
+tasoituspurjehduksen hienous kun pienen luokan 1. ja 2. pituusero on yli 3 m ja eroa tasoitetussa ajassa lyhyen pyrähdyksen jälkeen on yli 10 min.
+ennakkoon arvattu rata osui kohdilleen 5:n numeron tarkkuudella. Kakkonen ei olisi ollut ykkönen.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 1/2024

Post by harald »

Mitähän ihmettä on tapahtunu meidän GPS:ille? RaceQS pysäytti meidät lähtöviivalle juuri ennen lähtöä, ja sitten jossain lenssin puolivälissä on pätkä träckiä.

Kaivelin Navionicsista träkin, ne se tekee samalla tavalla!

RaceQS:n träcki puhelimelta, navionicsin pädiltä (joka ottanee GPS-signaalin veneen ulkopuolisesta antennista).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 1/2024

Post by harald »

Hmm, koitin vähän editoida gpsbabelilla träckiä, muunsin välillä PCX-muotoon (vaati vuorostaan vanhemman gpsbabeln asentamista väliaikaisesti + jotain libbejä), muunsin 1924 vuosiluvut vuodeksi 2024 mutta tuo on silti vaan paikallaan lähtöviivalla. Track toimii Gps Action Replayssä kyllä. Alan epäillä että RaceQS sivu on rikki.

edit: track toimii tuossa: https://gpx.pelmers.com/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
luti
Posts: 408
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: HLKK 1/2024

Post by olpalon »

Surullista katsottavaa, mutta tämä toimii. Edit: Charlotta mukana.

https://raceqs.com/tv-beta/tv.htm#userI ... heading=52
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 1/2024

Post by harald »

Heeetkinen, miten sait meidän träkin liikkumaan?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
luti
Posts: 408
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: HLKK 1/2024

Post by olpalon »

harald wrote: Thu May 23, 2024 13:46 pm Heeetkinen, miten sait meidän träkin liikkumaan?
Se jämähteli eilen, mutta näyttää olevan nyt automaagisesti korjaantunut.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 1/2024

Post by harald »

Todella ihmeellistä. Toivottavasti muillakin on trackeja? Navionicsita saa mm trackin ulos GPX-muodossa, ja sen voi RaceQS sivulla My Journal kohdassa sitten upata.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alex
luti
Posts: 458
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: HLKK 1/2024

Post by alex »

I just realized that the aftermath got stuck in the drafts.😞Well, better later than never.

It was a light SE wind, about 2 m/s, gusting to 4 at times. Racecourse 5, as expected.

We wanted to start between the RC and the middle of the line to have more options to tack and choose the lane depending on gusts and lulls; also, the STBD departure stretch would lead us into the left corner, which we didn't like. We sailed along the starting line on PORT tack, tacked right after the last boat (Minnamari) in the starting queue, and started at the right side about 5 seconds (price for the tack) after the gun. All other boats started from the middle or close to the pin.

We tacked soon after the start, aiming to stay in the middle of the racecourse because it felt more windy. Some boats, including Charlotta and Estelle, tacked too, taking the right corner, while Minnamari had a long stretch to the left. Soon we, Charlotta, and Estelle tacked again, and then we crossed before them with a decent margin.

We continued staying in the middle, Charlotta went far left. After another tack, Charlotta was the same distance ahead of us as they were behind two tacks back. Was the left side windier, or did we miss a windshift?

Eventually, we reached the layline to the first mark, and we overstood a little bit to make sure that catching from the left side Lucky Too would not interfere. Wishful thinking - they overstood even more to give us a lot of bad air. We rounded the mark soon after Lucky Too, behind Charlotta, far behind Minnamari, and shortly before Ariel (we got overlapped on the fetching tack, but we were able to break the overlap before the zone).

Ariel was breathing our neck all the way to the next mark, and we had to sail a banana curve to defend our position and not fall under, but they were only able to shorten the distance on that leg - it could have been that we didn't need to defend anything, but it's hard to predict that a boat with 0.9 handicap will not catch up on the 0.83 boat. Anyway, that helped the fleet behind us to get noticeably closer.

Having some new crew, we decided to reduce the number of gybes in the light airs, so we gybed at the mark and only then hoisted the spinnaker. It also helped us to stay in the middle of the race course, which we still thought was favourable.

And it was, but after passing the N and S marks, we got into a strange kind of lull(s). It seemed that we had less wind than every other boat around us. We tried pointing higher or bleeding on the VMG, but one way or another, we got Estelle on our neck. One mistake when gybing, and they didn't miss the opportunity.

Expectedly, the race was shortened after the first lap; we finished as the 3rd FE83 after Charlotta and Estelle, 5th overall (also after Minnamari and Ariel); wait - where was Lucky Too - 6th then? 5th on corrected time.

Amazing, that that Avance 245 managed to beat all FE83 boats and stick their bow into the 2nd position!

Anyway, not too bad for the first time of the season. Also, the sunny weather, great company, spectacular scenery! Many thanks to the crew - Masha, Anna, Lennart, to the Race Committee and the competitors!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 1/2024

Post by harald »

alex wrote: Wed May 29, 2024 14:45 pm
We continued staying in the middle, Charlotta went far left. After another tack, Charlotta was the same distance ahead of us as they were behind two tacks back. Was the left side windier, or did we miss a windshift?
I would love to know as well, do You have a track somewhere? You maybe had Navionics running?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alex
luti
Posts: 458
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: HLKK 1/2024

Post by alex »

harald wrote: Wed May 22, 2024 21:57 pmSubbota jo jäänyt reippaasti. En tiedä mitä tapahtui, oli liikaa juttua uuden gastin kanssa ja muuta mietittävää mutta ehkä meille sattui sopiva sifti ja/tai tuulen nouseminen?
There was no wind shift. I believe we just had a little bit more wind in the middle.

But what happened right after that - next time crossing you were ahead already? Was there more wind on the left side, or did it shift there? Or was it because you were lighter? Or just better?
alex
luti
Posts: 458
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: HLKK 1/2024

Post by alex »

harald wrote: Wed May 29, 2024 14:47 pmI would love to know as well, do You have a track somewhere? You maybe had Navionics running?
I'll check what I might have.
Post Reply