veneen sähköjärjestelmä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by olpalon »

harald wrote: Thu Mar 18, 2021 22:45 pm "Paras lämmitin koska mielestäni se..."
Paloilmapuhallin ja sisäpuhallin eivät ole kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Ei pakkopuhallukseen hukattua energiaa missään vaiheessa.
Pystyy tuottamaan riittävän vähän lämpöä siihen aikaan vuodesta kun veneessä tyypillisesti oleillaan lämpökriittisellä miehistöllä kuitenkaan sammumatta välillä/jatkuvasti.
Henkilökohtaisen negatiivisen palautteen määrä käyttäjäportaan suunnalta laskee murto-osaan vs. vastaavan tehoista "perinteistä" lämmitintä käytettäessä.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Valtteri
alokas
Posts: 11
Joined: Mon Aug 31, 2020 16:17 pm
Vene: Squaw

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by Valtteri »

tollasen kuvan löysin puhelimesta. Näkyy vähän paremmin, Käyn töiden jälkeen veneellä niin voin ottaa lisää kuvia.
WhatsApp Image 2021-03-19 at 06.29.37.jpeg
Valtteri, s/y Squaw FIN-2798
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11015
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by harald »

olpalon wrote: Fri Mar 19, 2021 00:47 am
harald wrote: Thu Mar 18, 2021 22:45 pm "Paras lämmitin koska mielestäni se..."
Paloilmapuhallin ja sisäpuhallin eivät ole kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Ei pakkopuhallukseen hukattua energiaa missään vaiheessa.
Pystyy tuottamaan riittävän vähän lämpöä siihen aikaan vuodesta kun veneessä tyypillisesti oleillaan lämpökriittisellä miehistöllä kuitenkaan sammumatta välillä/jatkuvasti.
Henkilökohtaisen negatiivisen palautteen määrä käyttäjäportaan suunnalta laskee murto-osaan vs. vastaavan tehoista "perinteistä" lämmitintä käytettäessä.
Tuo että pystyy tuottamaan vähän lämpöä pienellä energialla on kyllä tuon laitteen paras ominaisuus.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by olpalon »

harald wrote: Fri Mar 19, 2021 11:40 am
olpalon wrote: Fri Mar 19, 2021 00:47 am
harald wrote: Thu Mar 18, 2021 22:45 pm "Paras lämmitin koska mielestäni se..."
Paloilmapuhallin ja sisäpuhallin eivät ole kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Ei pakkopuhallukseen hukattua energiaa missään vaiheessa.
Pystyy tuottamaan riittävän vähän lämpöä siihen aikaan vuodesta kun veneessä tyypillisesti oleillaan lämpökriittisellä miehistöllä kuitenkaan sammumatta välillä/jatkuvasti.
Henkilökohtaisen negatiivisen palautteen määrä käyttäjäportaan suunnalta laskee murto-osaan vs. vastaavan tehoista "perinteistä" lämmitintä käytettäessä.
Tuo että pystyy tuottamaan vähän lämpöä pienellä energialla on kyllä tuon laitteen paras ominaisuus.
Pieni ulkomainen W-lämmitin kyllä puhkuu kuumaa ja kovaa, mutta ottaa virtaa jo minimiteholla enemmän kuin S-lämmitin maksimilla.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11015
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by harald »

Menee jo offtopicin puolelle, mutta lämmittimet ja niitten sähkönkulutus on osa veneen sähköjärjestelmää joten kovin kauas ei mennä. Webasto AT2000 14-29 W. Safire 2100Di 3.6-9.6 W joten aika iso ero prosentuaalisesti kyllä. Toisaalta webasto on päällä tunnin-kaksi ja safire koko yön?

Hintaero noissa on sitten käänteinen prosenteissa.

Planar 2D 10-29 W. Tuo on varmaan seuraava lämmitin meille sitten kun varaosawebastot loppuvat autotallista :) PIenellä asennussarjalla alle 600€
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 59
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by Ari »

Ihastuttavan siistejä sähköpääkeskuksia näkyy feneissä olevan! Haaveilen samanlaisista näkymistä omassa veneessä siinä kajuutan kulkuaukon alla.

Mutta asiaan (meneekö liikaa sivuun ketjun otsikosta ja aloituksesta vai avaanko uuden ketjun?):

Millaisen virrankulutuksen kannalta kannattaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisuus? Mitä kaikkea sähköä kuluttavaa noin keskimäärin on vesillä päällä ja paljonko kukin kulutusyksikkö vaatii virtaa parhaimmillaan per tunti?

Mietin tällaisen listauksen kautta:
-karttaplotteri: 1A?
-perus-VHF /VHF+AIS-vastaanotin / VHF+AIS-lähetinvastaanotin: 0,5–6A? (maksimi lähetystilassa)
-lämmitin (tosin tuskin päällä koskaan ajaessa): 1–3 A?
-jääkaappi: 1–2A?
-FM-radio: 1A?
-autopilotti: A?
-tuulimittari ja -anturi: A?
-tankkimittarit- ja -anturit: A?
-loki+näyttö: A?
-kaiku+näyttö: A?
-muut mittarit: A?
-puhelimien ja tablettien lataus: A?
-valaistus: A?
-kulkuvalot: A?
YHTEENSÄ: A?

Mitä varsin tavanomaista mahtaa puuttua? En laskenut akkujärjestelmään liittyvien laitteiden omaa sisäistä kulutusta mukaan. Järeitä viihdekeskuksiakaan en merkannut enkä edes televisiota, joka lienee aika harvassa veneessä.

Tämän perusteella voisi kumminkin laskelmoida, missä menee akkukapasiteetin ja virrantuoton kannalta järkevä raja, mihin ylipäätään on järkevä investoida ja mikä johtaisi liialliseen kulutukseen suhteessa virran saatavuuteen. Itselläni näistä ei ole kuin plotteri, siihen kytketty kaiku, lämmitin, autopilotti, loki+mittari ja tietysti valot ja valaistus. Uuden AGM+LiFePo-akkukaksikon kapasiteetti tulee olemaan kaliberia 170–200A.

Laadukkaalla Stetson-Harrison-metodilla lopputulos voisi huidella helpostikin jopa 10A tienoilla, jos olisi nämä ja kaikenlaista muuta samaan aikaan päällä. Mutta noin keskimäärin voisi vesillä ajossa olla kulutus ehkä 3–5A. Koneella ajossa ei liene ongelmaa eikä silloin, kun aurinko paistaa.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11015
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by harald »

Meillä jääkaappi on noin 0,6 A keskiarvo. Eli noin 14 Ah/vrk

Purjehtiessa menee noin 1-2 A, vaikea sanoa koska aurinkopaneeli tuottaa jonkin verran. Sisältää AIS-vastaanottimen, kaksi isoa mastoinstrumenttia, tuulimittari mastolla, autopilotti EV100 näyttöineen, tuuli-, kaiku-, loki-, gps-anturit jne, NMEA-WiFi silta ja joskus välillä android-tabletin lataus (~0,5A @12V).

Pitäisi oikeasti tehdä ihan taulukko missä on vuorokausikulutukset, tyyliin valot 0,6 A * 1,5 h = 0.9 Ah / vrk. Näistä sitten laskee. Ja sitten kertaa päivämäärien perusteella montako vuorokautta pitää pärjätä ja millaisella latauksella.

Mojovan kokoinen tuo 170-200 Ah LiFePo4-akusto, siitä riittä kyllä virtaa vaikkei pitäisi täyteen ladattunakaan.

Saan aurinkoisena päivänä 100 watin aurinkopaneelista noin 200 Wh, tämä pitää akun täyteen ladattuna päivästä toiseen todella pienellä moottoriajolla per päivä. LiFePo4-akulla pitäisi ehkä mitoittaa niin ettei akku ole täysi koko ajan, vaan ennemmin että se pyörisi jossain 50-80 % lataustilan välillä. Tuo 30 % 200 Ah-ista on 60 Ah, jonka pitäisi riittää moneksi päiväksi.
Screenshot_20230621_120611.jpg
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by olpalon »

Vaikka loputon ja pikkutarkka laskeminen voikin olla ajoittain hauskaa, niin muutamat faktat ja kokemukset linjaavat useimmat näistä asioista.

Lataus:
Kone lataa mitä lataa ja on FE:n kokoiseen sähkösysteemiin riittävä, koska lähes aina voi ladata lisää koneella jos tilanne niin edellyttää.
Aurinkosähköä saa tilanpuutteen takia kyytiin enintään sen verran, että sillä voi hyvänä päivänä kattaa suunnilleen sen mitä päivässä tyypillisesti kuluu.
Maasähkölle riittänee 5-15A FE:n kokoiseen systeemiin.
Generaattoria, tuuligenua, polttokennoja ja regeneratiojuttuja ei kannata edes miettiä tässä kokoluokassa.

Kulutus:
Tyypilliset laitteet vievät päiväsaikaan sen mitä vievät. Jos hyvää lämppäriä pyörittää yön, niin se vie n. 10 Ah. Jos ei ole mielessä mitään erikoisjuttuja, kuten isoa invertteriä vaikka induktioliedelle tai sähkömoottoria, niin eipä niitä virtoja kannata hirveästi miettiä.

Akkukapasiteetti:
Startille tarvitaan jotain 60-80 Ah perinteistä.
Käyttöakuston riittävä kapasiteetti on näissä tyypillisesti n. 200 Ah periteistä tai n. 100 Ah lipoa. Lisäksi tilaa on rajallisesti, joten koko viikon kapasiteetin sijoittamisen ja sen painon kuljettamisen järkevyys on kyseenlaista. Eli käyttöakuksi niin iso kuin lompakko kestää ja että se sopii tyypilliseen tai olemassa olevaan sijoituspaikkaan.

Eli tylsänä yhteenvetona, valtaosa asioista on jo enemmän tai vähemmän "niitattu kiinni" eikä niiden ylisäätäminen tai viimeiseen asti optimointi tuota juurikaan hyötyä käytettyyn aikaan nähden.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Ari
kokelas
Posts: 59
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by Ari »

olpalon wrote: Wed Nov 15, 2023 20:52 pm Vaikka loputon ja pikkutarkka laskeminen voikin olla ajoittain hauskaa, niin muutamat faktat ja kokemukset linjaavat useimmat näistä asioista.

Lataus:
Kone lataa mitä lataa ja on FE:n kokoiseen sähkösysteemiin riittävä, koska lähes aina voi ladata lisää koneella jos tilanne niin edellyttää.
Aurinkosähköä saa tilanpuutteen takia kyytiin enintään sen verran, että sillä voi hyvänä päivänä kattaa suunnilleen sen mitä päivässä tyypillisesti kuluu.
Maasähkölle riittänee 5-15A FE:n kokoiseen systeemiin.
Generaattoria, tuuligenua, polttokennoja ja regeneratiojuttuja ei kannata edes miettiä tässä kokoluokassa.

Kulutus:
Tyypilliset laitteet vievät päiväsaikaan sen mitä vievät. Jos hyvää lämppäriä pyörittää yön, niin se vie n. 10 Ah. Jos ei ole mielessä mitään erikoisjuttuja, kuten isoa invertteriä vaikka induktioliedelle tai sähkömoottoria, niin eipä niitä virtoja kannata hirveästi miettiä.

Akkukapasiteetti:
Startille tarvitaan jotain 60-80 Ah perinteistä.
Käyttöakuston riittävä kapasiteetti on näissä tyypillisesti n. 200 Ah periteistä tai n. 100 Ah lipoa. Lisäksi tilaa on rajallisesti, joten koko viikon kapasiteetin sijoittamisen ja sen painon kuljettamisen järkevyys on kyseenlaista. Eli käyttöakuksi niin iso kuin lompakko kestää ja että se sopii tyypilliseen tai olemassa olevaan sijoituspaikkaan.

Eli tylsänä yhteenvetona, valtaosa asioista on jo enemmän tai vähemmän "niitattu kiinni" eikä niiden ylisäätäminen tai viimeiseen asti optimointi tuota juurikaan hyötyä käytettyyn aikaan nähden.
Tämän tason tarkkuus riittää erinomaisesti. Oikeastaan mietintä lähti siitä, riittääkö varmasti listallani oleviin melko perusjuttuihin harkinnassa oleva 60-80 Ah AGM-starttiakku (speksien mukaan starttikelpoinen malli) ja hupiakuksi Saksasta jo matkalla oleva 100 Ah LiFePo.

Koska ikinä ennen en ole venettä omistanut, olen täysin vailla käytännön käsitystä siitä, mikä riittää ja mikä ei. Muuta keinoa en keksinyt kuin alkaa ynnäilemään ja penkomaan eri laitetyyppien spekseistä tietoa. Olen sieltä täältä erilaisia foorumeita lukiessa saanut käsityksen, että esim. kompressorijääkaapit, lämmittimet ja esim. AIS-laitteet voivat pahimmillaan hotkia akkuja todella pahanpäiväisesti.

Yksi tuore kokemus myös säikäytti, vaikka wanhat akut vetävät viimeisiään. Ollessani talviteloilla olevassa omassa veneessä vilutti ja laitoin lämmittimen päälle. Kajuutan led-lamput välkkyivät sen käynnistyessä. Kun oli lämmennyt, yritin startata koneen pakkasnesteiden ajoa varten. Yllättäen kone ei startannut ja akun varoitusvalo paloi. Piti sammuttaa lämmitin ja valot ennen kuin kone starttasi.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by olpalon »

OY Esco Ab järjestää sähköpäiviä Espoon Suomenojalla talven aikana.

https://www.esconet.fi/blog/ajankohtais ... -taalla-37
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Ari
kokelas
Posts: 59
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by Ari »

olpalon wrote: Fri Nov 17, 2023 14:49 pm OY Esco Ab järjestää sähköpäiviä Espoon Suomenojalla talven aikana.

https://www.esconet.fi/blog/ajankohtais ... -taalla-37
Kiitos vinkistä, ja onpas mainiota palvelua asiantuntevien artikkelien lisäksi! Minulla on vieläpä vahvassa harkinnassa heillä myynnissä oleva ja aiemmin vinkkaamasi DC-DC-laturin ja MPPT-säätimen yhdistelmälaite, koska se ei maksaisikaan enempää kuin kaksi laitetta erikseen ja voisi tehdä asennukset siistimmiksi ja yksinkertaisemmiksi.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Ari
kokelas
Posts: 59
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by Ari »

Nyt hankittuina kaikki tarvittava. Mietinnässä sähkökeskuksen perusteellinen uudistus saman tien. Kumman isot hintaerot katkaisinpaneeleissa. Isoja teknisiä eroja ei verkkokaupoista tahdo löytää, ellei ole vailla vesitiiviiksi mainostettuja.

Kysymys: Mahtaako Bilteman katkaisinpaneeleista olla mihinkään? Näkyy olevan 4, 6 ja 8 katkaisijan malleissa samat max 35A, kun esim. muualta saatava melkein identtinen ja vähän hintavampi Talamex olisi 52A (8 katkaisijan versio). Kumpikin automaattisulakkeilla, mikä lienee kätevintä, niin ei tarvitse perinteistä erillistä sulaketaulua.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by olpalon »

Ari wrote: Mon Feb 12, 2024 03:58 am Nyt hankittuina kaikki tarvittava. Mietinnässä sähkökeskuksen perusteellinen uudistus saman tien. Kumman isot hintaerot katkaisinpaneeleissa. Isoja teknisiä eroja ei verkkokaupoista tahdo löytää, ellei ole vailla vesitiiviiksi mainostettuja.

Kysymys: Mahtaako Bilteman katkaisinpaneeleista olla mihinkään? Näkyy olevan 4, 6 ja 8 katkaisijan malleissa samat max 35A, kun esim. muualta saatava melkein identtinen ja vähän hintavampi Talamex olisi 52A (8 katkaisijan versio). Kumpikin automaattisulakkeilla, mikä lienee kätevintä, niin ei tarvitse perinteistä erillistä sulaketaulua.
Kauppiaiden messuhuumassa lähtisin katselemaan esim Aditan valikoimista tuollaista:

https://www.adita.fi/veneily-ja-kalastu ... 1790-4322/

Halvat ovat yleensä rimpuloita ja jos budjetti kestää, niin mielummin kerralla vähän parempi.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Cage
Hallitus
Posts: 946
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by Cage »

Mulla ei ole kokemusta Bilteman katkaisinpaneeleista, mutta jos uusisin uudelleen, niin uskoisin että ottaisin ne. Tuossa Ollin linkkaamassa BlueSean versiossa näyttää oelvan juotoksia, jotka kai yleisesti nähdään "helposti" vikaantuvana (tärinä saataa rikkoa juotoksen). Tosin, meillä on tällä hetkellä juotetut versiot, koska en ollut asiasta tietoinen silloin kun uusin ja on ne tähän saakka toiminut. Bilteman versiossa on johdot ja vaikuttaa varsin uskottavilta. Ovat myös omaan silmään kauniimpia, mutta se nyt on sitten taas katsojan silmässä.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 59
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by Ari »

Cage wrote: Mon Feb 12, 2024 11:48 am Mulla ei ole kokemusta Bilteman katkaisinpaneeleista, mutta jos uusisin uudelleen, niin uskoisin että ottaisin ne. Tuossa Ollin linkkaamassa BlueSean versiossa näyttää oelvan juotoksia, jotka kai yleisesti nähdään "helposti" vikaantuvana (tärinä saataa rikkoa juotoksen). Tosin, meillä on tällä hetkellä juotetut versiot, koska en ollut asiasta tietoinen silloin kun uusin ja on ne tähän saakka toiminut. Bilteman versiossa on johdot ja vaikuttaa varsin uskottavilta. Ovat myös omaan silmään kauniimpia, mutta se nyt on sitten taas katsojan silmässä.
Kiitos kommentista! Ehkäpä nuo siis käyn hakemassa, tuskin ovat käytännössä sen huonompia kuin kalliimmat Talamexit ja BlueSeat ym.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Post Reply