Yanmar 1GM10 öljyn määrä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Cage »

Motonetistä löytyy, kuten myös venetarvikeliikkeistä. Biltemasta ei kannata ostaa anodeja, ne kun on tunnettuja siitä että kestävät monta vuotta, joka tässä tapauksessa ei ole haluttu ominaisuus.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by harald »

Olen käyttänyt Bilteman anodeja, ja aika rosoisia ja pehmeitä ovat olleet keväisin. Ehkä laatu on parantunut.

Kannattaa putsata akseli että anodi saa hyvän sähköisen kontaktin akseliin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Panu »

harald wrote: Sat Oct 14, 2023 19:17 pm Haulla löytyy anodista juttuja. Akselissa pitää olla, ja 25 mm sopii. Jos sitä ei vaihdeta joka vuosi tippuu se tokan kauden aikana pois.

Kuvan voi liittää (attachment) viestiin kyllä.
Tervehdys

Itse olen käyttänyt Pilipaliteman akseli sinkkiä joka kauden jälkeen veneen noston aikaan on vielä varsin hyvän näköinen ja kuntoinen. Keväällä tilanne onkin ollut ihan toinen. Ihan kuin joku villieläin eläisi talven yli vain veneiden sinkkejä nakertelemalla. Ilmeisesti Sinkin syöpyminen on jo alkanut veden alla, mutta kun sinkki on päässyt hapekkaaseen talvilmaan on syöpyminen kiihtynyt rajusti.

Pilipaliteman akseli sinkin "sisäreikä" on hieman tiukka ja sinkkiä pitää napauttaa sivulta jotta se istuisi hyvin akselin pintaa vasten ja vasta sitten kiristää kiinnitys riivit. Jos et napauta sinkin pintaa akseliin kiini on vaara sinkin tippumiseta pois akselilta kauden aikana selvästi kohonnut.

Kannattaa myös vaihtaa parin vuoden välein se moottorilohkon sinkki yanmarin sylinterin paaran puolelta laturin takaa. Työkaluina paras on ollut nivelöity "piippu"mallin kiintoavain jonka päässä nivelöity "hylsy". kiinteä lenkki / kiinto avaimella saa pultit kyllä auki ja kiinnni, mutta aikaa homman kuluu aivan liikaa ja samalla koetellaan myös asentajan hermoja. Nivelöity piippuavain antaa ihan eritavalla vapausasteita ja tilaa ahtaaseen asennuspaikkaan. Nivelöity räikällinen "lenkkiavain" varmasti olisi paras vaihtoehto, mutta nivelöidyn piippuavainen omistajana ole joutunut tyytymään "halvempaan" työkaluun.

jos lohkon sinkki on kovasti pyöpynyt on lukkopihdeitä iloa, kosta sillä saa kierettyä sinkin irti ovaalin muotoiststa kiinnityslevystään. Älä myös unohda vaihtaa sinkin tiivistettä uuteen / ehjään..!
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by harald »

Sinkki löytyy tuolta;

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Ari »

Panu wrote: Tue Oct 17, 2023 13:59 pm
harald wrote: Sat Oct 14, 2023 19:17 pm Haulla löytyy anodista juttuja. Akselissa pitää olla, ja 25 mm sopii. Jos sitä ei vaihdeta joka vuosi tippuu se tokan kauden aikana pois.

Kuvan voi liittää (attachment) viestiin kyllä.
Tervehdys

Itse olen käyttänyt Pilipaliteman akseli sinkkiä joka kauden jälkeen veneen noston aikaan on vielä varsin hyvän näköinen ja kuntoinen. Keväällä tilanne onkin ollut ihan toinen. Ihan kuin joku villieläin eläisi talven yli vain veneiden sinkkejä nakertelemalla. Ilmeisesti Sinkin syöpyminen on jo alkanut veden alla, mutta kun sinkki on päässyt hapekkaaseen talvilmaan on syöpyminen kiihtynyt rajusti.

Pilipaliteman akseli sinkin "sisäreikä" on hieman tiukka ja sinkkiä pitää napauttaa sivulta jotta se istuisi hyvin akselin pintaa vasten ja vasta sitten kiristää kiinnitys riivit. Jos et napauta sinkin pintaa akseliin kiini on vaara sinkin tippumiseta pois akselilta kauden aikana selvästi kohonnut.

Kannattaa myös vaihtaa parin vuoden välein se moottorilohkon sinkki yanmarin sylinterin paaran puolelta laturin takaa. Työkaluina paras on ollut nivelöity "piippu"mallin kiintoavain jonka päässä nivelöity "hylsy". kiinteä lenkki / kiinto avaimella saa pultit kyllä auki ja kiinnni, mutta aikaa homman kuluu aivan liikaa ja samalla koetellaan myös asentajan hermoja. Nivelöity piippuavain antaa ihan eritavalla vapausasteita ja tilaa ahtaaseen asennuspaikkaan. Nivelöity räikällinen "lenkkiavain" varmasti olisi paras vaihtoehto, mutta nivelöidyn piippuavainen omistajana ole joutunut tyytymään "halvempaan" työkaluun.

jos lohkon sinkki on kovasti pyöpynyt on lukkopihdeitä iloa, kosta sillä saa kierettyä sinkin irti ovaalin muotoiststa kiinnityslevystään. Älä myös unohda vaihtaa sinkin tiivistettä uuteen / ehjään..!
Kiitos vinkeistä! Täytyy talven aikana hoitaa tämä moottorin sinkin vaihto. Myyjän jäljiltä veneessä onkin huoltotarvikelaatikko, jossa on tämä sinkki sekä useampia siipipyöriä, termostaatti, polttoainesuodattimia ja paria eri mallia tiivisteitä, mahdollisesti vesipumppuun ja koneen sinkille.

Hommasin tänään potkuriakseliin 25 mm sinkit Motonetistä. Jos talvi-ilma on noin pahasta, kannattaako sitä kiinnittää ennen veneen vesille laskua keväällä?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by harald »

Keväällä sitten pohjan hionnan, primeröinnin, välihiontojen, myrkkymaalauksen ja loppuhionnan yhteydessä ;)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Ari »

harald wrote: Mon Oct 09, 2023 13:30 pm Pakkasnesteen voi ilmaista samalla letkulla jolla kone imee merestä. Itse laitoin aikaisemmin sen sankoon ja irrotin pakokäyrän vesiletkun ja toin sen myös sankoon. Näin pystyin ajamaan konetta niin että jäähdytysvesi kävi sangon kautta. Älä kuormita konetta, pakoputki ei kestä sitä että ajaa teholla vaihde päällä ilman jäähdytysvettä. Tyhjkäyntiä se kestää.

Nyt kun minulla on raakavesisuodatin, niin kaadan vain sinne jäähdytysnestettä ja tuon pakokäyrästä vesiletkun tähän samaa ja kierrätän siis pakkasnesteet koneessa raakavesisuodattimen kautta.

Tervetuloa!
Pari kysymystä heräsi tästä, koska oma pakkasnesteen ajo meni tyhmyyttäni pieleen ja operaatio oli muutenkin yhtä sotkua.

1) Mikä on pakokäyrän vesiletku? Sekö, joka lähtee termostaatista ylös ja kiertyy pakokäyrään? Onko ideana se, että pakkasnestettä alkaa varmasti mennä koneen uumeniin ja sen kautta pakoputkeen, kun kone lämpenee, eikä termostaatti enää johda jäähdytysvettä (=pakkasnestettä) ohi koneen?

Näin voisi välttyä tarpeelta irrottaa termostaatti (joka sekin on mysteeri, koska 1GM10-koneen surkea manuaali ei kerro tai näytä siitä mitään).

Voiko pakokäyrän vesiletkun irrottaa turvallisesti? Kuvittelisin, että letkun poisto jättää reiän, jonka kautta kajuuttaan tulee pakokaasua. Jos reikä jää, pitääkö se jotenkin tulpata ennen kuin letkun taas kiinnittää takaisin?

2) Miten kannattaa asentaa merivesisuodatin?

Omassa veneessäni on oheisessa kuvassa näkyvä omituinen ja täysin turhalta vaikuttava lenkki ylös vesipumpun jälkeen, jonka tilalle ajattelin asentaa merivesisuodattimen. Eli siihen letku veneen pohjan "hanasta" ja siitä toinen letku vesimpumpulle. Onko järkeä?

Joudun tekemään pakkasnesteen ajon uudelleen sähläämisen takia. Ensi yrittämällä jo makean veden ajossa ilmeni, että vesipumpun imupuolelle kiinnittämäni letkun liitos vuotaa hirveästi. En onnistunut kiristämään tiukaksi, koska letku oli liian paksu ja kankea ja letkukiristin turhan iso. Sain kuitenkin koneen lämpenemään päätellen siitä, että vesiämpärin tyhjennyttyä öljynsuodatin tuntui lämpimältä. Kone ei myöskään tahtonut imeä vettä, vaan joudun pumppaamaan vettä letkuun käsipumpulla niin pontevasti, että näpit puutuivat. Koneen alta sain lopuksi kuivata melko ison lammikon yli tulvinutta vettä. Ilmeisesti pumpun siipipyörä ja tiivisteet ovat aivan loppu.

Sitten kippasin Starbriten -73 pakkasnestettä toiseen ämpäriin, joka oli ehkä puolillaan vettä. Seoksesta saattoi tulla aika laimeaa, ehkä vain 40:60. Tuskailin, ettei kanisterissa ollut asiasta mitään ohjetta. Sitten kone käyntiin ja ämpäri tyhjäksi. Aika paljon lorisi taas koneen alle vuotavasta letkuliitoksesta, mutta pakoputkestakin tuli lopuksi vihertävää vettä. Jälkeenpäin luin valmistajan sivulta kohdasta moottorin talvisuojaus: ÄLÄ LAIMENNA.
Attachments
IMG_9309.jpeg
IMG_9308.jpeg
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by harald »

Ari wrote: Tue Oct 24, 2023 00:37 am 1) Mikä on pakokäyrän vesiletku? Sekö, joka lähtee termostaatista ylös ja kiertyy pakokäyrään? Onko ideana se, että pakkasnestettä alkaa varmasti mennä koneen uumeniin ja sen kautta pakoputkeen, kun kone lämpenee, eikä termostaatti enää johda jäähdytysvettä (=pakkasnestettä) ohi koneen?

Voiko pakokäyrän vesiletkun irrottaa turvallisesti? Kuvittelisin, että letkun poisto jättää reiän, jonka kautta kajuuttaan tulee pakokaasua. Jos reikä jää, pitääkö se jotenkin tulpata ennen kuin letkun taas kiinnittää takaisin?
Idea on se ettei A) puhalla jäähdytysnestettä ympäri maakuntaa ja B) että sitä samaa nestettä voi kierrättää jotta kone lämpeää. Kylmällä vedellä jatkuvalla syötällä tuo kone ei ikinä lämpeä eikä avaa termostaattia.

Siitä auki jäävästä putkesta tulee vähän pakokaasuja, mutta konehan käy tyhjäkäyntiä eikä tuo pakokäyrä silloin lämpeä niin paljon etteikö teippi pysyisi siinä. Minä yleensä teippaan tuon reiän kiinni operaation ajaksi.

Ari wrote: Tue Oct 24, 2023 00:37 am 2) Miten kannattaa asentaa merivesisuodatin?

Omassa veneessäni on oheisessa kuvassa näkyvä omituinen ja täysin turhalta vaikuttava lenkki ylös vesipumpun jälkeen, jonka tilalle ajattelin asentaa merivesisuodattimen. Eli siihen letku veneen pohjan "hanasta" ja siitä toinen letku vesimpumpulle. Onko järkeä?
Kuvassa näkyvä laite on laponestoventtiili, se sallii ilmaa letkuun kun letkussa on alipaine jotta lappo-ilmiötä ei syntyisi. Mutta tuo ei saisi olla pumpun imupuolella sillä silloin pumppu imee ilmaa tuota kautta jatkuvasti. Minulla on tuollainen venttiili mutta se on pumpun lähdön ja pakokäyrän välisessä letkussa. Kuvista ei oikein ilmene että miten se on kytketty.

Tuossa vähän kuvia (videokin) meidän merivesisuodatinasennuksestamme;

Image Image Image
Ari wrote: Tue Oct 24, 2023 00:37 am Ilmeisesti pumpun siipipyörä ja tiivisteet ovat aivan loppu.
Kuullostaa siltä että olisi hyvä tarkastaa pumppu. Meidän suodattimen asennuksen jälkeen kone ei jaksanut imeä vettä suodattimesta, vaan piti kaataa siihen vettä. Joskus kovassa aallokossa suodatin tyhjeni niin ettei kone imenyt vettä.

Uusin impellerin, ja käänsin pumpun kannen sekä hioin sen tasaiseksi sillä pumpun pyörä oli kuluttanut siihen pyöreän upotuksen. Nyt pumppu on kuin uusi. Uusin siihen stefat myös muutama vuosi sitten. Siitäkin löytyy infoa täältä jostain.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by harald »

Tuli vaihdettua öljyt ja kyllähän se melkoinen urakka on, "litran" takia.

Tikunreiästä pumpulla sen mitä sai, ei kovinkaan paljon ilmeisesti. 3 litran tuulilasin pesunesteen kannut puoliksi ja tämän saan survottua väkisin koneen alle. Tulppa auki 24 mm hylsyllä ja sihti irti. Sieltähän tuli litran verran ainakin. Imuroin sen pois, jonka jälkeen sain paljun väkisin laitettua suotimen alle. (suodattimen avainkuppi liian pieni, pitää hankkia oikean kokoinen tai pienempi suodatin). Suodatin vaihtoon, ja sitten kaatamaan öljyä koneeseen. Kaadoin litran, ei näkynyt tikussa. Puolikkaan lisää, ei näkynyt. Toinen puolikas ja nyt oli minimissä.

Ehkä öljy on vain niin kankea että sillä menee yli 10 minuuttia valua öljypohjaan? Olen joskus nollakelissä koittanut imeä öljyä koneesta, ja sen on kyllä vaikea mahtua siitä imuputkesta mikä minulla on käytössä. Luulisi kuitenkin että se valuisi öljypohjaan, ajoin koneeseen kuitenkin 5 litraa lämmintä vettä ennen jäähdytinnestekierron ajamista.

No, keväällä on hyvä tarkastaa sitten. Tärkeintä että ei ole liikaa. Se saattaa alkaa käymään huohotusöljyllä ja se on kuolemaksi, siitä tulee käkikello.

Loppujen lopuksi en osaa varmasti sanoa paljonko öljyä menee koneeseen jossa on A) kuiva suodatin ja B) imetty öljynpohja kuivaksi. Sanoisin että 1,5 litraa plus sitten mahdollisesti pari desiä jotta pääästään tikussa yläreunaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Ari »

harald wrote: Sun Nov 05, 2023 22:57 pm Tuli vaihdettua öljyt ja kyllähän se melkoinen urakka on, "litran" takia.

Tikunreiästä pumpulla sen mitä sai, ei kovinkaan paljon ilmeisesti. 3 litran tuulilasin pesunesteen kannut puoliksi ja tämän saan survottua väkisin koneen alle. Tulppa auki 24 mm hylsyllä ja sihti irti. Sieltähän tuli litran verran ainakin. Imuroin sen pois, jonka jälkeen sain paljun väkisin laitettua suotimen alle. (suodattimen avainkuppi liian pieni, pitää hankkia oikean kokoinen tai pienempi suodatin). Suodatin vaihtoon, ja sitten kaatamaan öljyä koneeseen. Kaadoin litran, ei näkynyt tikussa. Puolikkaan lisää, ei näkynyt. Toinen puolikas ja nyt oli minimissä.

Ehkä öljy on vain niin kankea että sillä menee yli 10 minuuttia valua öljypohjaan? Olen joskus nollakelissä koittanut imeä öljyä koneesta, ja sen on kyllä vaikea mahtua siitä imuputkesta mikä minulla on käytössä. Luulisi kuitenkin että se valuisi öljypohjaan, ajoin koneeseen kuitenkin 5 litraa lämmintä vettä ennen jäähdytinnestekierron ajamista.

No, keväällä on hyvä tarkastaa sitten. Tärkeintä että ei ole liikaa. Se saattaa alkaa käymään huohotusöljyllä ja se on kuolemaksi, siitä tulee käkikello.

Loppujen lopuksi en osaa varmasti sanoa paljonko öljyä menee koneeseen jossa on A) kuiva suodatin ja B) imetty öljynpohja kuivaksi. Sanoisin että 1,5 litraa plus sitten mahdollisesti pari desiä jotta pääästään tikussa yläreunaan.
Itse sain aika hyvin tavaraa ulos pelkästä tikun reiästä, en tosin ihan puolentoista litran määrää enkä edes yrittänyt avata öljypohjan tulppaa (ahtaus + puuttuu 24 mm hylsy). Ajoin kyllä koneen ensin lämpimäksi, ja sakean musta öljy juoksi hyvin (tein operaation satamassa pari päivää ennen nostoa). Suodattimen muuten vaihdoin ensin eli vasta sen jälkeen aloin pumpata vanhaa öljyä koneesta (yritin seurata tätä ohjetta).

Uutta öljyä sain menemään ehkä 1,3–1,35 litraa. Annostelin ensin litran, annoin laskeutua reilut 10 minuuttia, lisäsin pari desiä, odotin taas, mittasin, ja lisäsin vielä kerran. Noston jälkeen kurkkasin kerran, näytti olevan hyvin lähellä ylämerkkiä. Täytyykin muistaa vilkaista mittatikkua seuraavan kerran veneellä käydessä.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Ari »

harald wrote: Mon Oct 09, 2023 13:30 pm Pakkasnesteen voi ilmaista samalla letkulla jolla kone imee merestä. Itse laitoin aikaisemmin sen sankoon ja irrotin pakokäyrän vesiletkun ja toin sen myös sankoon. Näin pystyin ajamaan konetta niin että jäähdytysvesi kävi sangon kautta. Älä kuormita konetta, pakoputki ei kestä sitä että ajaa teholla vaihde päällä ilman jäähdytysvettä. Tyhjkäyntiä se kestää.

Nyt kun minulla on raakavesisuodatin, niin kaadan vain sinne jäähdytysnestettä ja tuon pakokäyrästä vesiletkun tähän samaa ja kierrätän siis pakkasnesteet koneessa raakavesisuodattimen kautta.

Tervetuloa!
Onko tämä oikea set up pakkasnesteen laittamiselle? Eli näin pakkasneste voi kiertää luupissa (letkun päät ämpäriin, jossa pakkasneste), kunnes kone lämpenee ja termostaatti päästää pakkasnesteen sinne, minne sen pitää mennä, eikä se karkaa suoraan pakoputkeen, kun kone on liian kylmä. Pakoputkessa pitää muistaa tulpata jääähdytysletkun liitos, ettei pakokaasu pääse kajuuttaan.
IMG_9470.jpeg
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by harald »

Näyttää kyllä hyvältä.

Sinulla näyttää olevan tuo laponestoventtiili pumpun ja termostaatin välillä, kun kaikki mun näkemät asennukset ovat olleet niin että venttiili on termostaattikotelon ja pakokäyrän välissä (ts. keltaisessa letkussa sun kuvissa). En ole jaksanut miettiä onko tällä erolla merkitystä vai ei.

Tulppaan itse tuon pakokäyrässä olevan vesireiän ihan kietaisemalla teippipalan jonka litistän lopuksi. Jos jää auki niin ei sekään nyt mikään kauhea tilanne ole, jos ajaa konetta minuutteja. Jos ajaa puoli tuntia niin sitten kannattaa kyllä tulpata ettei itte jää torkkumaan ikuisesti tuonne.

Laita lämmintä vettä sankoon, niin homma nopeutuu. Vinkki: lämpimän veden saa aikaiseksi vieressä olevalla keittimellä. Koska vesilukko pakoputkessa ei saa vettä, en uskalla luvata että voit ajaa sangon kautta vedet kunnes lämpiävät. Olen itse kyllä ajanut konetta 15 + minuuttia noin, mutta omalla riskillä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply