Yanmar 1GM10 öljyn määrä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Ari
kokelas
Posts: 74
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Ari »

Olen tuore FE83-omistaja ja tämä on avausviestini foorumille.

Keväästä asti harkitsin ylipäätään ensiveneen ostoa, vaikka olen jo viisikymppinen, enkä ole eläessäni veneillyt millään tavalla. Innoittajia oli kuitenkin useita. Alkukipinän antoi 2021 käymäni purjehtijakurssi. Sille motivoi osin jo se, että yksi tuttava osti muutama vuosi sitten upean 36-jalkaisen purjeveneen ilman mitään kokemusta ja kurssin jälkeen pyysin päästä joskus retkelle. Oli kivaa verestää vastikään opittua. Lopullisen yllykkeen sain kotisatamassa, jossa ihastuin kauniiseen 1970-luvun kotimaiseen Kings Cruiser 29:ään ja juttelin sen omistajan kanssa. Hän oli ikäsarjassani ja oli ostanut veneen kolmisen vuotta sitten niin ikään ilman aiempaa purjehduskokemusta ja purjehtii jo pääosin yksinään. Hain siksi etupäässä samanlaisia, kahta kävin katsomassa, mutta kumpikin tuottivat pettymyksen ja olivat kamalan ummehtuneita.

Elokuussa bongasin FE83-Irenen myynnissä Espoossa asettamassani hintahaarukassa. Kävin katsomassa ja se näytti oikein sopivalta. Tyylikäs kajuutta ihastutti. Varustelu oli tosin aika vaatimaton ja kulunut, eikä esim. kierroslukumittari toimi. Esimerkiksi purjeiden iästä tai moottorin siipipyörästä myyjä ei tiennyt mitään. Myyjällä vene oli ollut vain keväästä 2020 ilmeisen vähällä käytöllä. Myöhemmin pyysin koeajoa, jonne sain mukaan entisen merikapteenin, jolla on oma vene samassa satamassa. Kaikki toimi hyvin ja konehuonekin avattiin. Sen jälkeen päätin tehdä kaupat tinkimättä juuri lainkaan, mitä tosin kaduin jälkeenpäin aika tavalla.

Ja sitten viimein otsikon asiaan: Nyt on veneen noston aika lähellä ja sitä ennen täytyy tehdä mm. öljynvaihto. Toimenpide, jota en ole koskaan tehnyt edes autolle. Oletan ja toivon, että foorumistien joukossa on muitakin, joiden veneen alkuperäinen Yanmarin kone on vaihdettu seuraajamalliin 1GM10.

Suomen Yanmarin omilta nettisivuilta löytyy ristiriitaista tietoa koneen öljymäärästä. Ladattava omistajan käsikirja kertoo, että moottoriöljysäiliön tilavuus on 1,3 litraa eli sama kuin 1GM:ssä. Kuitenkin samoilta sivuilta löytyvä "Moottorien nestemäärät" -sivu ilmoittaa luvun 2,5 litraa. Koska olen lukenut ja tuttava varoitti, että liikaa öljyä ei saa laittaa, utelen nyt näkemystä: kumpi on oikea tieto? Toki viestittelen myös Yanmarille tästä, samoin myyjälle, joka tosin vaikutti teknisesti melko tietämättömältä. Voisiko öljyä mahtua koneeseen melkein tuplaten enemmän kuin ilmoitettu moottoriöljysäiliön tilavuus?

Tässä manuaali: https://www.yanmar.com/marine/wp-conten ... 018.04.pdf
Tässä moottorien nestemäärät: https://www.yanmar.fi/tietoa-tuotteista ... estemaarat
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Cage »

Moi ja tervetuloa FEneilijäksi!

Uskon ettet tule ostostasi katumaan. Sen verran merikelpoinen ja kuitenkin hyvin purjehtiva FE83 on. Ja tästä foorumista ja yhteisöstä on paljon apua, sillä tuskin löytyy enää sellaista toimenpidettä, jota joku ei jo olisi tehnyt veneelleen. Tietoa veneestä on siis paljon saatavana. Maskamiaan hintoja ja kulutettua rahaa ei kannata harmitella, ne unohtuu aina kun köydet irtoaa.

Meillä on alkuperäinen 1GM, joten en osaa varmuudella vastat kysymykseen. Ristiriitaista tietoa tosin näytti olevan, mutta useimmissa paikoissa olinse 1,3l mainittuna. Mutta voit ostaa jo nyt vaikka 3l öljyä, niin onhan sitten jo ensi vuodeksikin valmiina, jos se on se oletettu 1,3l.

Itse vaihdan öljyn niin että pumppaan öljypumpulla (sellainen pienemmän mallinen kädessä pidettävä, varmaan Motonetista ostettu) öljytikun reiästä pieneen kanisteriin niin paljon kun vaan saan. Sen jälkeen poistan öljysuodattimen ja pumppaan vielä mitä lähtee esille tulevasta reiästä. Sitten uusi öljysuodatin paikoilleen ja alan täyttämään uutta öljyä öljyntäyttöreiästä (se jossa se keltainen korkki). Putsatun öljytikun avulla seuraan välillä että täyttän sopivan määtän öljyä. Eli, jos et saa varmaa vastausta öljymäärään, niin kaada vaikka ensiksi 1l, tsekkaa öljytikku ja kaada sitten pienissä erissä kunnes saat öljyn täytettyä öljytikun viivojen väliin. Itse täytän aina ylemmälle viivalle, niin sit on ainakin maksimi määrä.

Onko kone merivesijäähdytteinen? Jos näin, niin muista ajaa glykoli sisään talven ajaksi ettei vesi jäädy ja riko konetta. Itse otan termostaatin irti ennen toimenpidettä ja laitan takkaisin sitten vasta keväällä kun olen vuorostani ajanut vettä glykolin tilalle. Jos kone on kiertovesijäähdytteinen, niin sitten en osaa neuvoa mitä talveksi tulee tehdä, valitettavasti. Toivottavasti joku muu osaa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Petri »

Onkohan 10GM:ssä pohjan öljyproppu? 1GM:ssä on ja kun sen avaa lämpimässä koneessa, saa kaiken öljyn talteen helposti ja voi mitata paljonko sitä oli, ainakin tulee litran tarkkuudella kerrasta selvää. Toki se aukisaaminen vaatii riittävän ison avaimen ja aika laakean vadin johon öljyt laskea, mutta loppujen lopuksi helppo operaatio.
Ari
kokelas
Posts: 74
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Ari »

Kiitos kommenteista! Kyllä se oikea öljymäärä näyttää olevan 1,3 litraa tai 1,5 litraa, ei missään nimessä enempää. Suomennetun manuaalin versiossa lukee sivulla 24 tuo pienempi määrä ja lopun teknisissä tiedoissa sivulla 69 on isompi. Molemmissa lukee sama teksti: "moottoriöljysäiliön tilavuus".

Aion seurata tätä ohjetta ja vaihtaa ensin öljynsuodattimen kylmään koneeseen. Sitten kymmenkunta minuuttia kone käynnissä, sammutus, hieman jäähtymisen odotusta ja mittatikun reiän kautta pumppaan vanhat öljyt pois (turhan isolla käsipumpulla, säiliön vetoisuus on kuuden litran tienoilla). Sitten uudet öljyt sisään, lähtökohtaisesti 1,3 litraa. Sitten annan öljyn laskeutua ehkä vartin ja mittaan. Jos on mittatikun alamerkin kohdalla, lisään varovasti ja mittaan taas, kunnes on ylämerkillä.

Merivesijäähdytteinen kone on tämäkin, ja toki on tarkoitus noston jälkeen hoitaa koneen talvisäilytyksen kuviot. Hommasin juuri tuhdin kanisterin -73 asteeseen kestävää pakkasnestettä.

Pohjan öljyproppu on ties missä täysin näkymättömissä, että sitä en aio käyttää. Vaikka saisi ihmeen kaupalla kopeloitua auki, vaikea asettaa alle astiaa, koska vesipumpun tuloletku nousee siinä pystysuoraan veneen pohjasta. On kaikin puolin tolkuttoman ahdasta, eikä koneeseen ole näkyvyyttä kuin suoraan edestä. Hirvittää jo ajatus, miten ikinä voin avata ja vaihtaa yläosan taakse jäävän polttonestesuodattimen ja koko koneen takana olevan vaihteiston öljyn. Samoin sinkkianodin vaihto vaikuttaa hyvin kiperältä tehtävältä.

Talven alla täytyy kuitenkin ehdottomasti nämäkin saada kuntoon. Koneen vieressä näkyy myös jokin läpinäkyvä säiliö, jossa ilmeisesti on hieman vettä. Olisiko kenties merivesisuodatin tms. Täytyy kenties uhrata lisää rahaa hommata ammattimies paikalle vähintään neuvomaan, mutta ergonomia vaatii taikatemppuja, vaikka olen alle keskimittainen ja hoikka.

Saako FE83:n istumalaatikon lattian koneen puolella ruuvattua auki? Lattiassa näkyy ruuveja, mutta onko ne vain tiikissä? Jos siinä on jokin luukku, se helpottaisi radikaalisti takaosan huoltoja!
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Cage »

Tietääkseni kaikissa FEneissä on pääsy konehuoneen puolelle myös anopinlaatikosta, eli paaran puolen säilytystilasta istumakaukalon penkkien alla. Siellä pitäisi olla luukku. HUOM! Jos / kun menet sinne anopinlaatikkoon, niin sido nostettava penkkiluukku jollain narulla auki-asentoon, niin ettei se pääse tipahtamaan kiinni. FEneen penkkien lukot on siitä huonot että lukitus on ns. väärinpäin, lukitaan ylhäältä alla olevaan koukkuun, eikä toisinpäin. Tämä aiheuttaa sen että jos luukku pääsee tippumaan kiinni, niin se lukon lenkkiosa hyvin luultavasti heilahtaa sinne koukun taakse ja penkkiä ei enää saakaan auki. Näin on tietääkseni ainakin kerran käynyt yhdelle FEneilijälle. Onneksi hänellä taisi olla kännykkä taskussa, jolla soittaa apua. Itsellä on tarkoitus joskus nämä lukot vaihtaa toisinpäin, tosin vaatii sitten hieman modausta, koska muuten se lukon lenkin tappi pistää luukun yläpuolelle.

Moni on tehnyt myös styyran pistopunkasta luukun konehuoneeseen. Tämä on itsellä vielä todo-listalla, mutta on ehdottomasti hyvä jo ihan siitä sysytä että jos merellä tulee konehuoneeseen vuoto akselin kautta (jos sulla on akseli eikä S-vetolaite), niin vaatii kyllä aika paljon luonnetta mennä anopinlaatikkoon selvittämään tilannetta. Ja tuossa tilanteessa pitää etenkin varmistaa se ettei se penkki pääse heilahtamaan kiinni. Styyran pistopunkka on paljon turvallisempi paikka ihmetellä asioita etenkin tuossa tilanteessa. Luukunhan saa helposti aikaiseksi esim. multitoolilla ja muutamalla lukitussalvalla.

Se säiliö, jossa näkyy vettä, niin seuraa hieman mitä letkuja siihen tulee. Itse arvelisin että on vedenerotin dieselille. Mutta selviää kun katsot meneekö siihen merivesiletku tai dieselletku.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Panu »

Ari wrote: Sun Oct 08, 2023 02:35 am Olen tuore FE83-omistaja ja tämä on avausviestini foorumille.


Suomen Yanmarin omilta nettisivuilta löytyy ristiriitaista tietoa koneen öljymäärästä. Ladattava omistajan käsikirja kertoo, että moottoriöljysäiliön tilavuus on 1,3 litraa eli sama kuin 1GM:ssä. Kuitenkin samoilta sivuilta löytyvä "Moottorien nestemäärät" -sivu ilmoittaa luvun 2,5 litraa. Koska olen lukenut ja tuttava varoitti, että liikaa öljyä ei saa laittaa, utelen nyt näkemystä: kumpi on oikea tieto? Toki viestittelen myös Yanmarille tästä, samoin myyjälle, joka tosin vaikutti teknisesti melko tietämättömältä. Voisiko öljyä mahtua koneeseen melkein tuplaten enemmän kuin ilmoitettu moottoriöljysäiliön tilavuus?
Tervehdys

Onnittelut hyvästä venevalinnasta

Tuo 2,5L on jo aivan liikaa 1GM koneelle. Liika öljy vain sumuaa kampikammiossa ja purkautuu sieltä huohotinputken kautta imusarjaan aiheuttaen koneen ryntäämisen ylikierroksille. Seurauksena tästä voi olla pahimmassa tapauksessa vakava moottorivaurio. Ylikierroksillä käyvä kone ei tottele lainkaan kaasukahvan asentoa tai koneen sammutusyrityksiä, koska moottori käy mainiosti kampikammion öljysumulla. [-o< :!:
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by harald »

^Samaa mieltä Panun kanssa, pitää olla tarkkana että A) saa kaikki vanhat pois ja B) ei laita paljon litran yli uutta. Ylitäyttö poksauttaa helposti koneen kun se rupeaa käymään voiteluöljyllä.

Parasta on imeä ensin suurimmat tikkureiän kautta, joka voi olla vaikeaa kylmällä öljyllä. Ainakin oma 6 litran alipainepumppu ei jaksa aloittaa, etenkin kun moottorin öljypohjan pohjalla olevat voi olla aika paksua kamaa. Eli kannattaa ajaa laiturissa vaihde päällä kone niin lämpimäksi että tuntee kädellä että öljynsuodatin on lämmin.

Sitten tikunreiästä enimmät. Leikkaa vaikka 4 l öljykannusta puolet pois ja asettaa koneen alle, kaataa loput desin alapropusta ja sitten imurilla imee vielä propun reiästä loput sekä öljynkannun puolikkaasta enimmät. Näin saa kaiken pois ilman liikaa sähläämistä.

Pakkasnesteen voi ilmaista samalla letkulla jolla kone imee merestä. Itse laitoin aikaisemmin sen sankoon ja irrotin pakokäyrän vesiletkun ja toin sen myös sankoon. Näin pystyin ajamaan konetta niin että jäähdytysvesi kävi sangon kautta. Älä kuormita konetta, pakoputki ei kestä sitä että ajaa teholla vaihde päällä ilman jäähdytysvettä. Tyhjkäyntiä se kestää.

Nyt kun minulla on raakavesisuodatin, niin kaadan vain sinne jäähdytysnestettä ja tuon pakokäyrästä vesiletkun tähän samaa ja kierrätän siis pakkasnesteet koneessa raakavesisuodattimen kautta.

Tervetuloa!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by harald »

Tuollaisella minä imaisen öljyt;

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000017049

Image

Pienemmälläkin pärjää ehkä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 74
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Ari »

Cage wrote: Mon Oct 09, 2023 09:28 am Tietääkseni kaikissa FEneissä on pääsy konehuoneen puolelle myös anopinlaatikosta, eli paaran puolen säilytystilasta istumakaukalon penkkien alla. Siellä pitäisi olla luukku.
Valitettavasti omani on ilmiselvästi poikkeusyksilö. Molemmin puolin konetta on pitkät pistopunkat. Anopinlaatikko on molemmin puolin lyhyt tynkä. Kerran sinne kömmin ja poika vahti, ettei luukku mene kiinni. Koneen suuntaan ei ole mitään reittiä tai näkyvyyttä.

Koneen takana ovat käyttö- ja hupiakku jonkinlaisessa liukuvassa kelkassa, jonka saa vedettyä paaran puolen pistopunkan suuntaan. Elättelen hataraa toivoa, että julman raskaan laatikon siirtämällä avautuisi aukko konehuoneeseen ja pääsisi hillittömällä akrobatialla käsiksi merikytkimeen ja koneen takaosaan, jossa on polttonestesuodatin. En ehdi edes tutkia tätä ennen veneen nostoa lauantaina. Täytyy vasta ensi viikolla tehdä muut syyshuollot öljynvaihdon jälkeen.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Ari
kokelas
Posts: 74
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Ari »

harald wrote: Mon Oct 09, 2023 13:30 pm Pakkasnesteen voi ilmaista samalla letkulla jolla kone imee merestä. Itse laitoin aikaisemmin sen sankoon ja irrotin pakokäyrän vesiletkun ja toin sen myös sankoon. Näin pystyin ajamaan konetta niin että jäähdytysvesi kävi sangon kautta. Älä kuormita konetta, pakoputki ei kestä sitä että ajaa teholla vaihde päällä ilman jäähdytysvettä. Tyhjkäyntiä se kestää.
Kiitos vinkeistä! Jotakin tällaista täytyy tehdä pakkasnesteen kanssa. En tosin ole terminologiasta vielä perillä enkä tiedä, missä päin veneestä löytyy letku, jolla kone imee vettä tai missä on pakokäyrän vesiletku. Löytynevät sen jälkeen, kun vene on lauantaina nostettu talviteloille. Ensi viikko on aikaa setviä ja tutkia. Huomenna masto pois. Sitten vielä öljynvaihto ja septin tyhjennys ennen nostoa.

Öljymäärästä: Tulin siihen tulokseen, että yksinkertaisesti katson, paljonko vanhaa öljyä lämpimäksi ajetusta koneesta saa pois. Sen pohjalta voi järkeillä, mikä määrä suunnilleen menee uutta öljyä. Täytän ensin litran kannulla, sitten päälle naftit kolme desiä, ja odotan kymmenisen minuuttia ja mittaan. Jos jää alle ylämerkin, lisään tilkan, odotan ja mittaan taas.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Cage »

Itse ajan glykolin / pakkasnesteen sisään niin että olen Bilteman 12 litran vesitonkkaan virittänyt letkuliittimen (tonkassa valmiina kierteet, johon sovittaa) ja siihen kaadan glykolin. Tonkasta letku koneen vedenottoon (näin voin ottaa irti lyhyen suoran letkun koneen etuosasta eikä tarvitse venkslata läpiviennin pään kanssa). Letku jää glykolin ajon jälkeen isolle mutkalle konehuoneeseen niin että siinä on vielä jonkin verran glykolia. Pakoputkeen viritän kumilenksulla kiinni Etrasta löytyvää pakkausmuovia, joka on ns. letkumallinen / ontto. Se pätkä sitten taas K-raudasta ostettuun muistaakseni 20 litran pönikkään myös kumilankavirityksellä. Tähän tonkkaan olen porannut ison reiän, josta pakokaasu pääsee pois ettei pönikkään synny ylipaine. Toimii hyvin ja on varsin vähän sotkeva järjestely eikä pärski naapuriveneiden päälle pakoputkesta.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 74
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Ari »

Hyvin sujui öljynvaihto pari iltaa takaperin. Tänään oli nosto. Pohja näyttää aika hyvältä, mutta pisti silmään, ettei ole anodia potkuriakselissa. Eikös kuitenkin kuuluisi olla suojaamassa korroosiolta? Taidan avata aiheesta potkuri, potkuriakseli ja huoltotoimet. Lisäisin kuvan, mutta se ei näemmä onnistu, ellei kuva ensin ole ladattu johonkin netissä.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by harald »

Haulla löytyy anodista juttuja. Akselissa pitää olla, ja 25 mm sopii. Jos sitä ei vaihdeta joka vuosi tippuu se tokan kauden aikana pois.

Kuvan voi liittää (attachment) viestiin kyllä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Cage »

Meillä tippui ekalla kaudella ihan uusi anodi pois. Pultit varmaan löystynyt ja sit irronnut. Tai sitten joku pieni virta omasta tai naapuriveneestä syönyt anodin niin että pultttikohta antanut periksi. Laitoin lukkoprikan pulttiin (koska anodissa se on se jota kiristetään, mutteri on kiinni upotuksessaan) ja anodi on pysynyt sen jälkeen. Mutta joka vuosi uusi, muuten käy kuten Harald kirjoitti.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 74
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 öljyn määrä

Post by Ari »

harald wrote: Sat Oct 14, 2023 19:17 pm Haulla löytyy anodista juttuja. Akselissa pitää olla, ja 25 mm sopii. Jos sitä ei vaihdeta joka vuosi tippuu se tokan kauden aikana pois.

Kuvan voi liittää (attachment) viestiin kyllä.
Pitää siis alkaa selvittää, mistä kaupasta saa sopivan, ehkä löytyy hyllytavarana helposti jostain Motonet/Biltema-akselilta. Voihan olla, että on ollut, mutta veneen edellinen omistaja ei ole ymmärtänyt vaihtaa.

Ohessa kuva, jonka otin ennen pohjan pesua painepesurilla. Akseli ja potkuri onneksi näyttivät pesun jälkeen melko hyviltä.
Attachments
IMG_9284.jpeg
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Post Reply