Hahaa! Meni heittämällä ja vielä on säätövaraakin.Cage wrote: ↑Mon Oct 26, 2020 17:25 pm Toi on kyl ihan oikeasti hyvä idea. Tollanen putki siinä penkin alla (tosin pitää varmaan laittaa paaran puolen kanteen kiinni, kun ei varmaan mahdu styyran laatikkoon), niin on nopea tapa saada ruori lukittua hetkeksi suoraksi silloin kun siihen on tarve. Ja kun vielä jättää sen hiilariteipin pois, niin säästää senkin painon.Tämä menee todo-listalle, ehdottomasti.
Autopilotti
Re: Autopilotti
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Autopilotti
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Autopilotti
Joko olet päässyt kokeilemaan?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Autopilotti
13 sekuntia on minulla muuten end to end asetus. Pitkään veivasin tuon kanssa ja olin jo palauttmassa kunnes älysin oikeat säädöt. Silloinkin menee vähän aikaa ennen kuin se alkaa toimimaan fiksusti, varmaan joku oppiva algoritmi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Autopilotti
Tänään oli niin tasaista, että eipä tuo muuta kuin vähän naksutteli edes takaisin.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Autopilotti
Kaukosäädintä kaipailee nyt kyllä ihan selkeästi. On jo ostettu ja se on tulossa kauppiaan varastoon 25.4. 

Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Autopilotti
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Autopilotti
Olisi pitänyt olla onnellinen sen alkuperäisen säädön kanssa. No en ollut, kun vendan tekeminen on välillä niin epävarmaa. Tyypillisin oire on että venda menee liian hitaasti, eikä laske oikealle kurssille vaan jää piin jälkeen roikkumaan noin 15-20 asteen apparenttituuleen.
Kokeilin sitten vaihtaa asetuksista alustyyppiä Sail -> hitaasti kääntyväksi purjehdusalukseksi (tämä nollaa mm. näytön asetukset siltä osin että mitkä instrumentit olet valinnut näytettäväksi) sekä korotin tuon hard over timen 22 sekuntiin. Siitä tuli dominoivampi, ja otti tarkemmin heti kiinni mutta samalla siitä tuli vähän liian hermostunut. Laskin hard over timen johonkin 13 sekuntiin ja nyt se on melko hyvä.
Kryssin 11 m/s tuulessa ja tässä tapahtui vähän sitä samaa mitä vendojen jälkeen, sekaisin olevien aaltojen jälkeen se jäi ajamaan 10-15 asteen apparenttikulmaa eikä oikein halunnut korjata tätä. Pilotti oli AWA-moodissa. Piti näpäyttää +10 ja sitten odotella hetken. Arvaan että tämä on jotenkin yhteydessä siihen että AWA-kulma voi olla ihan ok jos ollaan vauhdissa, mutta kun vauhti stoppaa se ei osaa kiihdyttää jolloin oikea AWA olisi joku 35-40 asteen luokkaan hetkeksi. Joo, aallokko oli todella sekaisin, löysinpä ainakin paikan missä tuo ei toiminut oikein hyvin. Olisi ehkä toiminut paremmin auto-moodissa, olisi pitänyt kokeilla sitä enemmän.
Cruising on normaali moodi minulla. Joskus koneajossa jos on vähän aaltoa niin Leisure.
Millaisilla säädöillä ajatte EV-100 piloteilla?
Mitenköhän tuohon voisi saada sen kulma-anturin asennettua, ja olisiko niin paljon apua kuin mitä netissä sanotaan?
Tuossa vähän ideaa kelistä (video);
https://photos.app.goo.gl/ybJK1TguFbnL72uL7
Kokeilin sitten vaihtaa asetuksista alustyyppiä Sail -> hitaasti kääntyväksi purjehdusalukseksi (tämä nollaa mm. näytön asetukset siltä osin että mitkä instrumentit olet valinnut näytettäväksi) sekä korotin tuon hard over timen 22 sekuntiin. Siitä tuli dominoivampi, ja otti tarkemmin heti kiinni mutta samalla siitä tuli vähän liian hermostunut. Laskin hard over timen johonkin 13 sekuntiin ja nyt se on melko hyvä.
Kryssin 11 m/s tuulessa ja tässä tapahtui vähän sitä samaa mitä vendojen jälkeen, sekaisin olevien aaltojen jälkeen se jäi ajamaan 10-15 asteen apparenttikulmaa eikä oikein halunnut korjata tätä. Pilotti oli AWA-moodissa. Piti näpäyttää +10 ja sitten odotella hetken. Arvaan että tämä on jotenkin yhteydessä siihen että AWA-kulma voi olla ihan ok jos ollaan vauhdissa, mutta kun vauhti stoppaa se ei osaa kiihdyttää jolloin oikea AWA olisi joku 35-40 asteen luokkaan hetkeksi. Joo, aallokko oli todella sekaisin, löysinpä ainakin paikan missä tuo ei toiminut oikein hyvin. Olisi ehkä toiminut paremmin auto-moodissa, olisi pitänyt kokeilla sitä enemmän.
Cruising on normaali moodi minulla. Joskus koneajossa jos on vähän aaltoa niin Leisure.
Millaisilla säädöillä ajatte EV-100 piloteilla?
Mitenköhän tuohon voisi saada sen kulma-anturin asennettua, ja olisiko niin paljon apua kuin mitä netissä sanotaan?
Tuossa vähän ideaa kelistä (video);
https://photos.app.goo.gl/ybJK1TguFbnL72uL7
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Autopilotti
Eikö tuo hard over time vain kerro pilotille, että montako sekuntia voi ajaa kunnes peräsin on "tapissa" kun kulma-anturin tietoa ei ole?
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Autopilotti
En ole löytänyt hyvää selitystä sille mikä tuo Hard over Time oikeasti on ja miten se vaikuttaa muuten kuin että suurempi numero on nopeampi pilotti.
Vähän on kyllä parannettavaa dokumentaatiossa ja säädettävyydessä mun mielestä.
Vähän on kyllä parannettavaa dokumentaatiossa ja säädettävyydessä mun mielestä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Autopilotti
Hyvä säätö voisi olla kääntyminen astetta/s max/min eri "Modella" ajettaessa, windvane, auto tack, reittiajo, koneajo, tai jotain. Tai voihan se olla, että muka meitä viisaammat ovat leiponeet kaikki tarvittavat parametrit kohdilleen muutaman esivalittavan moden taakse.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Autopilotti
Onko toi kauko-ohjain kuinka näppärä? Nyt muutama vuosi myöhemmin toi on Marienalla 299 jos pilotti syö Seatalkia ja 50 lisää jos tarvitsee ST-STng palikan (mm. EV-pilotit). Ajattelisin että siitä voisi jotakin hyötyä olla kun yksin seilaa mutta kannattaako rahat laittaa tuohon vai bisseen?
//Tomppa
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
s/y Happy Ours
FIN 3767
Re: Autopilotti
En ole itse paljoa ns. lomamatkoja tehnyt ja tästä johtuen hyvin vähän käyttänyt autopilottia. Mutta kyllä silloinkin tuli kaapissa asentamatta olevaa kauko-ohjainta ikävä. Olis niin paljon helpompi vaan istua laidalla ja sieltä käskyttää pilottia kuin aina kumarrella istumalaatikkoon säätään sitä. Muut saavat kertoa omista käytännön kokemuksistaan.toxi wrote: ↑Thu Feb 16, 2023 23:37 pm Onko toi kauko-ohjain kuinka näppärä? Nyt muutama vuosi myöhemmin toi on Marienalla 299 jos pilotti syö Seatalkia ja 50 lisää jos tarvitsee ST-STng palikan (mm. EV-pilotit). Ajattelisin että siitä voisi jotakin hyötyä olla kun yksin seilaa mutta kannattaako rahat laittaa tuohon vai bisseen?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Autopilotti
Kyllä se kapula vähän niin kuin kuuluu tuohon pakettiin. Meillä on pilotti yleensä päällä aika nopeasti kun narut on irti ja satamaan tulossakin aika pitkään. Siinä ehtii ohjailemaan ja puuhailemaan samaan aikaan. DH-kisoissa saattaa tulla useitakin auto-manuaali vaihtoja ja silloin on hyvä, että napit on kaulassa.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772