Toivoisin päivitystä tai tarkennettuja neuvoja.
Vetolaitteen paljekumin vaihdon yhteydessä konkretisoitui että mun vanhenevassa veneessä vaahtomuoviset äänieristeet ravistavat mustan PU-kuorensa pieninä paloina ympäriinsä.
Tekee mieli vaihtaa ja jopa lisätä/parannella eristystä. Seuraavanlaisia kysymyksiä:
- Mahtaako olla merkitystä, laittaako 20mm vai 30mm vaahtokumilevyä?
- mm. Piltsun levyssä on valmiina liima semmoisen poisrevittävän kalvon alla. Onkohan se liima riittävä? Ja olisko se vaihtoehto kontaktiliima vai joku spray-liima vai Sikan joku massa.
- pitäisikö ylösalaisin asennettavat palaset kiinnittää liiman lisäksi jotenkin. Miten?
- Etran kautta löytyy vähittäismyynnissä Kennovana l. Eggbox-levyä, jonka äänieristävyysluku on 40dB, kun muille havaitsemilleni tuotteille luku on 30dB. Tää on huomattavasti kalliimpaa, mutta onko sen väärtti? Pinta on PU eli polyuretaani tjsp.
- Olisko edullista valita semmoinen levy, jossa on alumiinikalvo pintana?
- Miten ne vanhojen eristeiden jämät ja liimat saa pois. Lasta, raappa, asetoni. Mitä muuta? Paikat on osittain tosi ahtaat: koneen ja seinän väli on about 8cm pienimmillään.
- Automiehille on tarjolla näiden vaahtokumilevyjen ohella monenlaisia bitumipohjaisia palasia? Olisiko veneen äänimaailmassa niille jotain käyttöä?
- Onkohan tässä merkitystä sillä, kuinka täydellisesti konehuoneen lasikuitupinnat on vuorattu? Nykytilassaaan, jolla on menty ihan kuuroutumatta

Todetaan nyt vielä, että tää ei oo FE, vaan yks kilpakumppaninne Miessaarenselällä.
t. Ariel