Olenkohan ainoa, joka harkitsee ensisijaisesti peräsinrempan tekemistä kolmannella tavalla, eli irrottamatta sitä veneestä?
Kaivuuhommat ei kiinnosta pätkääkään saati hermojen menettäminen lukitusruuvien yms jne kanssa. Eikä peräsimen talvehtiminen olohuoneessa tai vastaavassa tod näk sovi vaikka kuinka sen perustelisi.
Toinen tapa tehdä peräsinremppaa
Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa
Meillä lähti suhteellisen vaivattomasti irti. Irroitus oli puolen tunnin homma. Alempi metallipalikka oli aika tiukassa, mutta sekin höltyi, kun muljuteltiin peräsintä varovasti rajoitintappeja vasten puolelta toiselle. Nyt pitäisi keksiä miten remppa toteutetaan.
Perinteinen peräsinremppa
Päätin lähteä toteuttamaan peräsinremppaa perinteisellä menetelmällä. Sain peräsimen halkaistua melko vaivattomasti Dremelillä, taltoilla ja kumivasaralla. Seuraavaksi sisuskalujen poiskaivuu ja kuivattelu. Sattuuko kellään olemaan jigiä tallella liimausvaiheeseen?
Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa
Ostin feneen viime syksynä ja kunnostuskohtaita riittää. Sen takia kyselen että vieläkö tällä peräsimellä ajelisi yhden kesän ja vasta ensi talvena tekisi aukaisuremontin? Paljonko kuiva peräsin painaa? Punnitsemalla voisin arvioida minkä verran peräsin on vettä itseensä imenyt.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa
Kuvan perusteella todella huono sanoa mitään. Jos se on ollut tuossa 40 vuotta niin menisikö vuosi vielä? Ehkä.
Miksi olet irroittanut peräsimen? Epäiletkö sen kuntoa?
Yksi ongelma noissa on että akseli ei ole yhtä puuta vaan sitä on jatkettu eri pituisilla putkiöla alapäästä kunnes löytyi se versio jossa putkiosuus oli liian pitkä. Tästä syystä painokin vaihtelee.
Miksi olet irroittanut peräsimen? Epäiletkö sen kuntoa?
Yksi ongelma noissa on että akseli ei ole yhtä puuta vaan sitä on jatkettu eri pituisilla putkiöla alapäästä kunnes löytyi se versio jossa putkiosuus oli liian pitkä. Tästä syystä painokin vaihtelee.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa
Irrotin peräsimen koska akselissa oli välystä ja halusin muutenkin nähdä miltä peräsin näyttää yläpäästään. Kolmas syy oli se että pohja- ja eliönestomaalin saa helpommin maalattua peräsinakselin juuresta kun peräsin ei ole tiellä. Neljäs syys oli se että peräsimen ihan ala-takareunassa on pieni halkeama, jonka umpeen laminointi onnistuu lämpimässä autotallissa ja vaakatasossa helpoiten. Peräsimen irrotus oli suhteellisen helppoa, koska vene on trailerin päällä ja siten riittävän korkealla.
Otan illemmalla lisää kuvia ja laitan tänne.
Otan illemmalla lisää kuvia ja laitan tänne.
Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa
Meillä näytti varsin samanlaiselta yhtenä vuonna ja pikakorjauksena tein V-muotoisen uran yläosaan ja laminoin joitakin kerroksia uutta mattoa sauman yli. Meni sillä se kausi, seuraavana kautena sitten taas laminoin vastaavasti etupuolen sauman, kun siihen oli tullut rakoa. Sitä seuraavan kauden jälkeen meni sitten korjauspajalle halkaistavaksi. Näin meidän stoori, en ota mistään vastuuta, jos teet samoin.Tero wrote: ↑Sun Apr 24, 2022 22:34 pm 91C83E84-ECDB-4511-A5FE-2125C91C19B0.jpeg
Ostin feneen viime syksynä ja kunnostuskohtaita riittää. Sen takia kyselen että vieläkö tällä peräsimellä ajelisi yhden kesän ja vasta ensi talvena tekisi aukaisuremontin? Paljonko kuiva peräsin painaa? Punnitsemalla voisin arvioida minkä verran peräsin on vettä itseensä imenyt.

Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa
Taidan minäkin päätyä samaan ratkaisuun kuin Cage. Otin jo aiemmin illalla rälläkän käyttöön.
Peräsinhelojen valmistukseen tarvittavaa muovimateriaalia pitäisi hankkia jostain. Plasthousesta ja Etrasta meinasin aloittaa kyselyn. Mistä muualla kannattaisi kysellä?
Peräsinhelojen valmistukseen tarvittavaa muovimateriaalia pitäisi hankkia jostain. Plasthousesta ja Etrasta meinasin aloittaa kyselyn. Mistä muualla kannattaisi kysellä?
Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa
Eri vene, mutta minä tilasin aikoinaan muutaman palan POM:ia samanlaiseen tarpeeseen täältä:
www.muovia.com
www.muovia.com
Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa
Suosittelen joustoepoksia tohon akselin ja peräsimen väliin. Sikaflexit on vesirajan alla ihan turhia tuotteita.
Olli Niemi
Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa
Kevään remonttimotivointiin tähtäävät toimenpiteet on nyt tehty.olpalon wrote: ↑Fri Aug 14, 2020 15:58 pm Olenkohan ainoa, joka harkitsee ensisijaisesti peräsinrempan tekemistä kolmannella tavalla, eli irrottamatta sitä veneestä?
Kaivuuhommat ei kiinnosta pätkääkään saati hermojen menettäminen lukitusruuvien yms jne kanssa. Eikä peräsimen talvehtiminen olohuoneessa tai vastaavassa tod näk sovi vaikka kuinka sen perustelisi.
https://www.fe83.org/gallery/index.php/albums/14006
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772