Potkurin irrotus
Potkurin irrotus
Oliskohan joku irrottanut potkuria veneestään ja omaisi sopivan työkalun työn suorittamiseen?
Harkitsen ulosvetäjän tekemistä mutta jos sellaista saisi lainata niin olisi yksi homma vähemmän.
Harkitsen ulosvetäjän tekemistä mutta jos sellaista saisi lainata niin olisi yksi homma vähemmän.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Re: Potkurin irrotus
Lähtisköhän se ihan kolmihaaraisella ulosvetäjällä.
Miten pitkä potkurin runko on lapojen irrottamisen jälkeen?
Mulla on pari vetäjää ja toisen kynnet ulottuisi about 150 mm mittaan. Jos tuo riittää, niin tule hakemaan.
Ja itse asiassa yhdistämällä toisen vetäjän lattareikälevyt, tuohon saisi varmaan 50mm lisää ulottuvuutta.
Miten pitkä potkurin runko on lapojen irrottamisen jälkeen?
Mulla on pari vetäjää ja toisen kynnet ulottuisi about 150 mm mittaan. Jos tuo riittää, niin tule hakemaan.
Ja itse asiassa yhdistämällä toisen vetäjän lattareikälevyt, tuohon saisi varmaan 50mm lisää ulottuvuutta.
s/y Mariko, FIN-2380
Re: Potkurin irrotus
Mulla on 150mm kolmihaarainen ja kaksi haarainen ulosvetäjä mutta kumpikaan ei suostu pysymään kunnolla paikoillaan vaan lipsahtaa irti.
Tuntuu olevan melkoisen tiukassa tuo potkurin runko. Mutteri lähti pienellä vaivalla
Katseli internetin syövereistä ohjeita ja ajattelin tehdä lattaraudoista ja kierretangoista ulosvetäjän. Väliin tulee 3 tonnin hydraulitunkki. Osat löytyy varastosta, joten hintaa tuolle ei tule mutta muutama tunti menee rakennellessa.
Jotain tälläistä ehkä
(Minulla tilannetta helpottaa se, että akseli on irti ja voi pumpata tunkkia jatkovarren kanssa kauempaa)
Tuntuu olevan melkoisen tiukassa tuo potkurin runko. Mutteri lähti pienellä vaivalla

Katseli internetin syövereistä ohjeita ja ajattelin tehdä lattaraudoista ja kierretangoista ulosvetäjän. Väliin tulee 3 tonnin hydraulitunkki. Osat löytyy varastosta, joten hintaa tuolle ei tule mutta muutama tunti menee rakennellessa.
Jotain tälläistä ehkä

(Minulla tilannetta helpottaa se, että akseli on irti ja voi pumpata tunkkia jatkovarren kanssa kauempaa)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
- harald
- Hallitus
- Posts: 11324
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Potkurin irrotus
Ihan hyvä idea pumpata kauempaa
Auttaisiko lämpö? Mitäköhän potkuri sanoo lämmöstä?

Auttaisiko lämpö? Mitäköhän potkuri sanoo lämmöstä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Potkurin irrotus
Lämmöllä lähti.
Ei ollut omia työkaluja mutta Top-Boatin ystävällisellä avustuksella osat saatiin irti toisistaan 5 minuutissa

Ei ollut omia työkaluja mutta Top-Boatin ystävällisellä avustuksella osat saatiin irti toisistaan 5 minuutissa


Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Re: Potkurin irrotus
Kävin veneellä tarkistelemassa akselikannakkeen suoruutta ja jos tuon pitäisi olla linjassa kölin ja peräsimen suhteen niin aika vinossa se on. Köli voi olla tietysti joka suuntaan vinossa ( ja varmaan onkin) eikä peräsinkään todennäköisesti ole keskellä 

Alkaa näyttää siltä että kannake täytyy irrottaa ja linjata uudelleen ja projekti paisuu kuin pullataikina
Alkuperäinen ajatus oli laminoida kannake uudelleen kiinni kahdessa osassa (ala-/yläosa eri aikaan) siten etten liikuta sitä. Linjaus ei vaikuta kovinkaan helpolta kun kaikki osat on johonkin suuntaan vinossa.
Täytyy vielä yrittää tarkistaa linjaus vannasputken suhteen. Se kai on se mikä oikeasti määrää missä ja missä asennossa kannake täytyy olla?
Konettahan saa melko paljon säädeltyä pedillä. Toki kannakkeen ja vannasputken pitää olla koneen säätövaran sisällä.
Jos sitten päädyn irrottamaan kannakkeen kokonaan niin olisi hyvä tietää etukäteen miten tuon linjauksen saa tehtyä.
Onko joku tehnyt tuota ja jos on niin miten?
Yksi voisi olla se, että linjaa koneen ja vannasputken akselin kanssa ja asentaa kannakkeen paikkaan, johon se luonnollisesti asettuisi...
Muita ehdotuksia?


Alkaa näyttää siltä että kannake täytyy irrottaa ja linjata uudelleen ja projekti paisuu kuin pullataikina

Alkuperäinen ajatus oli laminoida kannake uudelleen kiinni kahdessa osassa (ala-/yläosa eri aikaan) siten etten liikuta sitä. Linjaus ei vaikuta kovinkaan helpolta kun kaikki osat on johonkin suuntaan vinossa.
Täytyy vielä yrittää tarkistaa linjaus vannasputken suhteen. Se kai on se mikä oikeasti määrää missä ja missä asennossa kannake täytyy olla?
Konettahan saa melko paljon säädeltyä pedillä. Toki kannakkeen ja vannasputken pitää olla koneen säätövaran sisällä.
Jos sitten päädyn irrottamaan kannakkeen kokonaan niin olisi hyvä tietää etukäteen miten tuon linjauksen saa tehtyä.
Onko joku tehnyt tuota ja jos on niin miten?
Yksi voisi olla se, että linjaa koneen ja vannasputken akselin kanssa ja asentaa kannakkeen paikkaan, johon se luonnollisesti asettuisi...
Muita ehdotuksia?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
- harald
- Hallitus
- Posts: 11324
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Potkurin irrotus
Linjaisin akselin niin että sen takapää on keskellä ja niin että se menee vannasputken läpi keskeltä. Kone siirtyy kyllä. Tärkeintä olisi saada tuo kannake niin ettei se koita vääntää akselia. Uuden laakerin tiukkuus taitaa riittää siihen että se keskittää sen kannakkeen? Voi tosin olla vaikeaa tunnistella sormin akselin päästä onko akseli pinteessä vai ei kun se painaa jonkin verran, mutta pyörittämällä sitä voi ehkä saada osviittaa siitä onko laakeri riittävän suora vai ei.
Tuon asettaminen kolmella akselilla oikeaan paikkaan ja oikeaan kulmaan ei ole kyllä ihan siitä helpoimmasta päästä. Tai no, jos koordinaattisysteemi on akselin suuntainen jää enää kaksi akselia jotka ovat merkityksellisiä, ja sitten sen kulma mutta sekin kahdessa akselissa.
Tuon asettaminen kolmella akselilla oikeaan paikkaan ja oikeaan kulmaan ei ole kyllä ihan siitä helpoimmasta päästä. Tai no, jos koordinaattisysteemi on akselin suuntainen jää enää kaksi akselia jotka ovat merkityksellisiä, ja sitten sen kulma mutta sekin kahdessa akselissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11324
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Potkurin irrotus
Kiilaat akselin etupään vannasputkeen jäätelötikuilla tai kiiloilla tjms.
Teet jigin jolla saat akselin takapään keskelle.
Laminoin kannake kiinni niin että se on suorassa akseliin nähden
Teet jigin jolla saat akselin takapään keskelle.
Laminoin kannake kiinni niin että se on suorassa akseliin nähden

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Potkurin irrotus
Mitäs jos joku sorvitaiteilija tekisi vannasputken sisäpäähän sopivan adapterin ja sitten vaan tähtäilemään?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5502982 ... rkohdistin
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5502982 ... rkohdistin
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Potkurin irrotus
Kyllä toi Haraldin ehdottama temppu on helpoin. Eihän tolla potkuriakselilla kuitenkaan tähdätä kiväärin kantaman päähän. Akseli kiilaamala vannasputken keskelle molempiin päihin, kannatinlaakeri akselin päälle ja laminointi. Aivan varmasti osuu riittävän tarkasti kohdalleen ja todennäköisesti paremmin kuin koskaan on ollutkaan.
//Tomppa
//Tomppa
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
s/y Happy Ours
FIN 3767
Re: Potkurin irrotus
Uusi työkalu, yes!! Tuollaista ei varastossa vielä olekaanolpalon wrote: ↑Mon Oct 04, 2021 22:26 pm Mitäs jos joku sorvitaiteilija tekisi vannasputken sisäpäähän sopivan adapterin ja sitten vaan tähtäilemään?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5502982 ... rkohdistin

Joo samaa mieltä ja tuo on varmaan se tapa, jota lähden yrittämään.toxi wrote: ↑Mon Oct 04, 2021 22:37 pm Kyllä toi Haraldin ehdottama temppu on helpoin. Eihän tolla potkuriakselilla kuitenkaan tähdätä kiväärin kantaman päähän. Akseli kiilaamala vannasputken keskelle molempiin päihin, kannatinlaakeri akselin päälle ja laminointi. Aivan varmasti osuu riittävän tarkasti kohdalleen ja todennäköisesti paremmin kuin koskaan on ollutkaan.
//Tomppa
Tarkistan vielä tuo vannasputken asennon verrattuna koneeseen ja kannakkeen nykyiseen asentoon/paikkaan. Tarkoituksena ei ole irrottaa kannaketta jos tuleva paikka on täsmälleen sama kuin missä se nyt on tai että moottoripedistä loppuu säätövara kesken.
Todennäköisesti lopputulema on se, että kannake pitää kuitenkin asentaa keskelle tai siihen ainakin henkisesti itseäni valmistelen. Puoli venettä joutuu purkamaan, jotta saa riittävän tilan sitloodan alle
](./images/smilies/eusa_wall.gif)

Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
- harald
- Hallitus
- Posts: 11324
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Potkurin irrotus
Huomaa myös että vannasputken pitää olla suora jotta tiiviste ei kulu ennen aikojaan. Kumisessa tiivisteessä on tietysti vähän liikkumavaraa mutta varo ettet joudu korjaamaan vannasputken asentoa samalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Potkurin irrotus
Tuo ei ole vaihtoehto eli aivan varmasti pidän mielessä


Vannasputki (ei ole liikkunut 40 vuoteen mihinkään) on se mikä nyt määrää muiden komponenttien paikan. Se pysyy samassa paikassa ja asennossa myös seuraavat 40 vuotta.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
- harald
- Hallitus
- Posts: 11324
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Potkurin irrotus
Olenkin seurannut Sail Life kanavaa, joten mielenkiinnolla odottelen videoita vannasputken laminoinnista 

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Potkurin irrotus
Ja samalla voisi sen kölinkin laminoida vannasputken kanssa linjaan

Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
s/y Happy Ours
FIN 3767