
Epävirallisten kanavien kautta luvassa olisi jopa 6 lyhytratakisaa mutta epäilen että jostain ratapituus-taulukosta kilpailupäällikkö katsoi ORC1-luokan ratapituussuositukset koska tuollaiset ~tunnin radat eivät ehkä ihan lyhyitäkään olleet. 5 starttia olikin varsin mukava rypistys ja keli vaihteli 2-3m/s kellumisista yhden lähdön ~8-9 m/s keliin, pääosin ollen siinä 4-5 m/s tuntumassa eli varsin mukava kisapaketti. Rysäkarin alue ok, vaikka tietenkin saaret tulevat luoteiskulmassa aika nopeasti vastaan häiritsemään tuulta.
Itse jokapaikanhöylänä pikkumyyssä, eka kisa taas vuoteen ja en edes muista milloin viimeksi kisannut ratakisassa. Ratana ehkä vähän enemmän ORC-tyylinen lenssimaaliintulo tokalta kiekalta eli aika *"vanhat sedät ei jaksa tehdä manöövereitä"-henkinen kisa edessä kun alamerkin kiertoja on vain 1.
R1: lähtöalueella kauheaa kuviokelluntaa ja isoa maininkia, vene ei kiihtynyt millään. Strategiana olla minuutin kohdalla veneen luona vauhdissa ja yrittää vain lähteä jostain hyvällä vauhdilla. N. -2 min kohdalla heitettiin venda Firstien lähellä ja eipä vauhtia silti saanut kulkemaan. Todella vinon linjan ylityskin oli vaikeaa ja käytännössä kiihdytys ei koskaan onnistunut, Subbota paineli samalla strategialla mutta paremmalla toteutuksella edempänä hyvällä vauhdilla. Vaikeaa menoa ja siksi venda ja kas kummaa, heti kulki paremmin. Tasaista purjehdusta yrittäen hakea vasenta laitaa mikä kisastrategian kannalta voisi olla parempi laita (kääntymää päivän myötä vasemmalle, vähemmän häiriötä tuulessa. Viimeisellä kryssillä sitten käykin jotain kummallista ja pienen separaation tuloksena Subbota jää kellumaan oikeampaan laitaan ja painelemme usean sadan metrin etumatkan ohi ja lenssittelyä rauhassa maaliin ykköseksi. Teekkarit vielä kaukana takana mutta tahti alkoi parantua lähtö lähdöltä. Voitto ei juurikaan meidän ansiota vaan Subbotan henk. koht. pläkän.
R2: Lähtö taas vähän pieleen, Subbota sai meidät hyvin pihteihin, ei toki nostattanut ylös mutta vauhdin säätelyn ongelmat johtivat hitaampaan lähtöön leebow-positiosta (muistaakseni, menee jo lähdötkin sekaisin). Perässäajelua, separaatioita oikealle ja vasemmalle mutta venevauhtierot niin pieniä että lähdössä syntynyttä etua ei saatu mitenkään kiinni ja maalissa kakkosena. Laidoissa ei tuntunut olevan suurtakaan eroa, positiivinen huomio oli että First 31.7 luokan perä oli aina vain parisataa metriä edempänä, eli noin venevauhtimielessä tuntui että kulki varsin hyvin.
R3: Tämä menee lähtönä jotenkin ohi, taidettiin tässä päätyä tekemään ihan täysin 360 veneen luona kun oltiin pahasti menossa yli allaolevien Firstien sijaintien takia (vauhdin&position säätely vielä haki itseään) ja kisassa tosiaan Subbota-jahtiin uusintalähdön kautta. Hyvä kryssi todella hyvällä vauhdilla oikeasta laidasta ja lenssillä vain 100m Subbotan takana mutta ero ei juurikaan kutistunut lenssillä. Kryssillä eri laitaan missä Subbota meni mutta Subbota huomasi tuon ja tuli kohtapuoliin styyralla oikealta myös vasemmalle, näin veneen silmäkulmasta ja aloin katselemaan alas ja silloin purjeen alta alkoikin jo kuulua styyraa (aika varhaisessa vaiheessa). Pika-arvio ja vähän sekavaa kommunikaatiota itseltäkin joten lopulta paniikkivenda ja kohti ylämerkkiä. Kuitenkin vasen laita oli tuottanut pientä etua (kai) joten lopulta lenssille vain hieman eroa Subbotan eduksi. Lenssillä tiukkaa skabaa mutta etumatka ei vain lyhentynyt, parisataa metriä ennen maalia otettiin ennakoivasti pari jiippiparia ennen Subbotaa ja saatiin kai osin Subbotan huonosti menneiden jiippien tuloksena etumatka kutistumaan pariin veneenmittaan. 100m ennen maalia hyvä jiippi vasemmalle, Subbota ei ehtinyt reagoida ja jiippasivat käytännössä suoraan tuulivarjoon ja yhtäkkiä oltiinkin vieri vieressä. Subbota yritti nostaa mutta pystyttiin pitämään iso mukana ja spinnu vetämässä kunnolla joten normaali ohitus vasemmalta kutakuinkin rinnalle. Tässä positiossa Subbota pystyisi yhä menemään ensimmäisenä maaliin, joten jotain tarttisi tehdä. For Alex's sake, changing to English:
We were on port (also inside boat for the flag) and Subbota next to us also on port, maybe one boat lenght of distance. Quick gybe to starboard and after getting boat on somewhat trim and allowing Subbota to react on our gybe, required ROW from port tack boat. Subbota did not either gybe or give room (given I think spinnaker had crashed) and given typical target angle for FE in this condition, our proper course on starboard tack required us to take course that is not the same as a boat running on port tack. So, protest hailed and we tried to avoid contact even when Subbota's spinnaker boom (on port) was rather close to our boom I think they did not touch. Subbota finished first so also notified the protest to RC.
But in my, mark-room is irrelevant for this and even if it would be, our sailing was on proper course once on starboard tack. Should Subbota had mark-room for the flag, this could have been different case, but as there was no mark-room for Subbota for that mark, Subbota as port tack boat need to give room to starboard boat.
R4: Ok lähtö, hyvä vauhti linjalla ja Subbota taisi jäädä meidän alapuolelle ja pidettiin sitten positiot loppuun asti, vartioiden myös omaa laitaa jatkuvasti johtoasemassa ja maaliin ykkösenä. Venevauhdit niin tasaiset että ilman ongelmia, toista ei voi saavuttaa kun kenttä oli aika tasainen ja rata suora. Teekkarit jo ihan kannassa kiinni, eli hyvin saivat veneen kulkemaan ja harmi vain ettei ollut muita saman nopeusluokan veneitä mukana lisäksi.
R5: Lähtö oikeastaan se missä kaikki tapahtui, juuri sen takia että lähdössä hävittyä on vaikea kuitata, valittiin polttotaktiikka ja lähdettiin jahtaamaan Subbotaa. Subbota ajoi ehkä tätä huomaamatta ja pääsimme nätisti 30-40s ennen starttia alapuolelle ja hyvällä marginaalilla lipulle. Tässä kohtaa yksi miehistönjäsen jo päätyi lepomoodiin siirrettäväksi painolastiksi sisälle kajuuttaan mutta onneksi keli oli ihan ok kolmella ajettavaksi. Eli eikun nostattelemaan ja laskemaan, niin että Subbota käytännössä luuli pääsevänsä lähtemään ja ei tehnyt tarpeeksi nopeasti ratkaisua poistua ansasta. 10s ennen sitten tiukempi nosto, Subbota jo kokonaan yli ja meillä suora linja kohti lippua johon pääsisimme hyvällä vauhdilla, keulagastin ja allekirjoittaneen ilmoitellessa että nyt vain alas ettei mennä/pysytä yli linjan. Kunnes sitten 3s kohdalla pinnamies päättikin lähteä ja kauniistihan mentiin sitten yli

Ok kisaa, vaikea sanoa miten tuo peräjatke vaikutti, lenssillä mielestäni hidasti kunnes siirrettiin vähän painolastia kunnolla eteen. Kryssillä ehkä auttoi tai ainakin tasoitti nopeuseron. Kiva kisata ja kiitokset miehistölle ja järjestäjille kun huolimatta erimielisyydestä ratapituuden kanssa, radat olivat suoria ja pl. eka lähtö, lähdöt ok.