Köysisuosituksia?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Köysisuosituksia?

Post by harald »

Tuo pitkä kaltoppi oli haaste kun yritettiin kiipeämistä harrastavan tyttären kanssa. Kyllä ylävanttien tasalle pääsee, mutta siitä on vielä pari metriä huippuun, ja se pätkä pitää tehdä luomuna ilman puosuntuolia tai muuta varmistusta. Ja yhdellä kädellä roikkuen pitäisi syöttää ketjunpätkää reiästä sisään samalla kannattaen alaspäin roikkuvaa pilottinarua. Tiedän yhden Aleksin joka tuon ehkä tekisi 20 v sitten, mutta ei näitä joka satamassa ole.

Pilottinarulla fallin vetäminen tökki aina noin 30 cm jälkeen johonkin. 31. kerralla falli menikin pidemmälle ja sain sen vedettyä mastonjalasta ulos. Ei siellä topissa pitäisi olla edes mitään, mihin tökkiytyä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Köysisuosituksia?

Post by harald »

Jäi sanomatta että ison fallista oli kyse.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Köysisuosituksia?

Post by Joakim »

harald wrote: Wed Jul 28, 2021 23:43 pm Jäi sanomatta että ison fallista oli kyse.
Tuo tietysti muuttaa tilannetta oleellisesti, varsinkin 7/8 rikissä. 9/10:ssä olisi ehkä vielä puosuntuolissa istuen ylettänyt pujottamaan tuossa kokoluokassa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Köysisuosituksia?

Post by Petri »

Itsekin ymmärsin että spinnufalli. Vaikka dirkki(jos on, eipä taida olla jos on boomkicker?) saattaisi kestää kuorman köytenä mutta en omaa henkeäni laittaisi sen topissa olevan 40v vanhan plokin varaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Köysisuosituksia?

Post by harald »

Pitäisi keksiä jotkut tolppakengät.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Köysisuosituksia?

Post by Petri »

Siis periaatteessa valjaat ja kiipeilytason velcronauha jonka vetää maston ympäri käytännössä estäisi tippumisen ylävantteja alemmas. Ylösmenoon joku mastouraan tiukentuva kalliokiila, problem solved ja mastoura...ehkä ehjänä.
Noei, eiköhän Ahvenanmaalta mastokraanakin olisi löytynyt, jos ei muuten niin kylkikiinnitys Pommerniin (joojoo, siinä on se allas nykyään ympärillä) ja isomman veneen mastoon kiiveten käy.

Mutta toisaalta kun asiaa miettii, ei noita mastokraanoja ihan niin paljoa ehkä olekaan. Esim. Kun ei Nauvossa ole niin onkohan saaristomeren lähin sitten Turussa. Hangossa kun ei ole tullut käytyä pitkään aikaan, onko sielläkään?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Köysisuosituksia?

Post by harald »

En ole hangossa nähnyt. Ja vielä 40 vuotiaalla dieselillä niin voi tulla todella pitkät purjehduspäivät ennen kuin ison saa nostettua, ainakin korkeammalle kuin spinnunostimelma saa (Artsin vinkki). Olisiko ykkösreivi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jil83
kokelas
Posts: 86
Joined: Mon Nov 19, 2018 20:31 pm
Vene: Pikku Myy

Re: Köysisuosituksia?

Post by jil83 »

harald wrote: Thu Jul 29, 2021 12:31 pm Pitäisi keksiä jotkut tolppakengät.
Tai vaan jotkut 1/8 pitkät kevyet tikkaat. Siis ihan jäykkärunkoiset. Jos ne saisi tuettua yläpäästä maston ympäri liinalla (tai jopa mastouraan jotenkin) ja sitten sidottua saalinkien yläpuolelta kiinni, kun on ensin noussut sinne asti puosuntuolissa.
s/y Pikku Myy : FIN-2039
guest

Re: Köysisuosituksia?

Post by guest »

jil83 wrote: Fri Jul 30, 2021 17:49 pm
harald wrote: Thu Jul 29, 2021 12:31 pm Pitäisi keksiä jotkut tolppakengät.
Tai vaan jotkut 1/8 pitkät kevyet tikkaat. Siis ihan jäykkärunkoiset. Jos ne saisi tuettua yläpäästä maston ympäri liinalla (tai jopa mastouraan jotenkin) ja sitten sidottua saalinkien yläpuolelta kiinni, kun on ensin noussut sinne asti puosuntuolissa.
Eikös tuossa voisi potentiaalisesti hyödyntää isopurjeen lattavaunuja? Jos sattuu olemaan sellaiset, joissa on M10-kierre.
mastoapina

Re: Köysisuosituksia?

Post by mastoapina »

harald wrote: Wed Jul 28, 2021 23:35 pm Tuo pitkä kaltoppi oli haaste kun yritettiin kiipeämistä harrastavan tyttären kanssa. Kyllä ylävanttien tasalle pääsee, mutta siitä on vielä pari metriä huippuun, ja se pätkä pitää tehdä luomuna ilman puosuntuolia tai muuta varmistusta. Ja yhdellä kädellä roikkuen pitäisi syöttää ketjunpätkää reiästä sisään samalla kannattaen alaspäin roikkuvaa pilottinarua.
Eikös tuota latvaa pitkin voisi kiivetä prusik-solmuilla, samoin kuin köyttä pitkin kiivetään? Eli prusik-solmu maston ympäri ja siihen valjaat kiinni. Sitten toinen pidempi lenkki samaan tapaan prusik-solmulla maston ympäri. Siitä pidemmästä lenkistä työntää itsensä jalalla ylös, liu'uttaa valjasprusikin ylöspäin ja laskeutuu sen varaan. Jalkalenkkiä taas ylöspäin, ja uusi nousu. Tätä kunnes perillä. Sitten voi topissa istuskella rauhassa valjaissa ja työskennellä kahdella kädellä. Jos pujotus ei onnistu, niin samaan tapaan alas alempien nostinten luo, ja jos onnistuu, niin voikin laskeutua suoraan sillä uudella nostimella.

Pitääpä kokeilla joskus. Tuolla tekniikalla olen nostinta pitkin kiipeillyt mastoon, kun ei ole ollut ketään vinssaamaan, mutta mastoa pitkin ei ole tullut kokeiltua vielä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Köysisuosituksia?

Post by harald »

Hyvä idea, ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Vaikeaa on tietenkin alussa kun pitäisi kiivetä ylävanttien yläpuolelle että jää tilaa tehdä jaloille oma Prusik.

Prusikin lisäksi on olemassa toinenkin kiipeilysolmu jossa käytetään ympyrän muotoista köyttä. Idea on tosin aivan sama. Edit, prusik on ilmeisesti juuri silmukan avulla tehty. Itse olen käyttänyt "Rolling hitch" solmua sitomaan esim lippufallin alavanttiin, tai vetonaruksi kun pitää vetää skuutti vinssiltä engelsmannin sattuessa. Käytän noin viisi kierrosta kakkosvaiheessa.

Image

Koska prusikin pito perustuu osin siihen että se poikkeuttaa köyden tehden siihen mutkan olen hiukan epäileväinen että se saa tarpeeksi pitoa alumiiniputkesta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 180
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Köysisuosituksia?

Post by Ari »

Pähkäilen ison uutta fallia: Olen ostanut Marnelasta uuden 8-millisen dyneeman (polyesteripäällyksellä) ja jo liittänyt sen vanhan, paljon paksumman köyden päähän valmiiksi maston läpi vetämistä ja vaihtoa varten.

Mutta mutta: Heräsi vahva epäilys, että uusi kovin liukkaalta tuntuva ja ohuempi köysi luistaa muutenkin huonosta köysilukosta. Vanha köysi on pinnaltaan pehmeä ja rouhea niin, että ilmeisesti alkuperäinen köysilukko saa siitä hyvän otteen, eikä tarvitse kiristää. Huono puoli on köyden tarpeeton paksuus, joka tekee kiskomisen maston huippua kohti hyvin raskasta. Köysi ilmeisesti jumittelee plokeissa, joihin se juuri ja juuri mahtuu.

:?: Kannattaako vaihtaa ison falli uuteen vai jättää se varastoon, kunnes on parempi köysilukko?

Asia on akuutti, koska vesillelasku on ma 2.6. Päätös pitää tehdä viimeistään sunnuntaina. En rupea tähän hätään ostamaan uusia köysilukkoja. Muuta sirkusta ollut aivan tarpeeksi tälle keväälle, ja vaihto-operaation kommervenkit on uusi iso riskitekijä. Fyffetkin on loppu.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Jäsen
Posts: 1062
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Köysisuosituksia?

Post by Cage »

Vaikea oikeastaan ottaa kantaa tähän, kun ei näe köyttä eikä lukkoja. Olisiko ratkaisu vetää vanha takaisin sitten jos uusi ei toimi? Tietysti siis niin että köydet ovat ommeltu toisiinsa kiinni ja teippiä päälle sujuvoittamaan liikkuista niin ettei tartu mihinkään.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
olpalon
Hallitus
Posts: 525
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Köysisuosituksia?

Post by olpalon »

Ari wrote: Fri May 30, 2025 17:22 pm Pähkäilen ison uutta fallia: Olen ostanut Marnelasta uuden 8-millisen dyneeman (polyesteripäällyksellä) ja jo liittänyt sen vanhan, paljon paksumman köyden päähän valmiiksi maston läpi vetämistä ja vaihtoa varten.

Mutta mutta: Heräsi vahva epäilys, että uusi kovin liukkaalta tuntuva ja ohuempi köysi luistaa muutenkin huonosta köysilukosta. Vanha köysi on pinnaltaan pehmeä ja rouhea niin, että ilmeisesti alkuperäinen köysilukko saa siitä hyvän otteen, eikä tarvitse kiristää. Huono puoli on köyden tarpeeton paksuus, joka tekee kiskomisen maston huippua kohti hyvin raskasta. Köysi ilmeisesti jumittelee plokeissa, joihin se juuri ja juuri mahtuu.

:?: Kannattaako vaihtaa ison falli uuteen vai jättää se varastoon, kunnes on parempi köysilukko?

Asia on akuutti, koska vesillelasku on ma 2.6. Päätös pitää tehdä viimeistään sunnuntaina. En rupea tähän hätään ostamaan uusia köysilukkoja. Muuta sirkusta ollut aivan tarpeeksi tälle keväälle, ja vaihto-operaation kommervenkit on uusi iso riskitekijä. Fyffetkin on loppu.
Ei kannata laittaa sporttiköyttä alkuperäisiin (kuluneisiin?) lukkoihin.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Ari
kokelas
Posts: 180
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Köysisuosituksia?

Post by Ari »

olpalon wrote: Sat May 31, 2025 11:54 am Ei kannata laittaa sporttiköyttä alkuperäisiin (kuluneisiin?) lukkoihin.
Lukot ei sinänsä näytä kuluneilta, mutta niiden pito lienee turhan heikko liukkaan oloiselle uudelle köydelle. Menen kyllä vielä testaamaan uudella köydellä, miten se pitää. Jos sittenkin pitää aivan hyvin, kun kiskoo, ei muuta kuin köysi sisään.

No, taidan nyt varmuuden vuoksi ottaa pois uuden köyden vanhan päästä. Mennään tämä kesä vielä vanhalla, uusi vasta ensi kaudeksi, jos siihen mennessä olen saanut köysilukot modernisoitua.

Köydenpäät onneksi on vasta kiinni toisissaan ilmastointiteipillä, yhtään ei siis ole vielä vedetty uutta köyttä mastolle.

Spinnun köydet on uusia, ne oli helppo vaihtaa tuolla teippausliitoksella, joka yltää molempiin köysiin parikymmentä senttiä pitkittäin ja osin toisinpäin. Vanhat oli umpilahoja, niin haperoita, että kuvittelisin monen vuosikymmenen ikäisiksi.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Post Reply