Post
by Joakim » Sat Nov 10, 2018 10:43 am
Luin tuon ruotsalaisjutun jo pari vuotta sitten, kun se oli uusi. Luin sen nyt uudestaan.
Tuossa, kuten monessa muussa kehutaan aivan liikaa AGM:ää, vaikka se ei ole mikään taikasana. Tuossa kerrotaan hienoista AGM-akuista, jotka maksoivat 8000 SEK eli n. 800 € 2*105 Ah. Niille luvattiiin 1000 50% sykliä. Tuolle ehdottamalleni Trojan T-105:lle luvataan 1200 50% sykliä ja 800 80% sykliä ja se maksaa alle puolet tuosta, vaikka kapasiteettiakin on hiukan enemmän.
Tuolla myös väitetään lyijyakuissa olevan suuri itsepurkautuminen. En ole koskaan moista havainnut ennen kuin akku on täysin loppu. En lataa akkujani syksyn ja kevään välillä. Silti ovat olleet hyvässä latauksessa keväällä. Auto kestää seisontaa 2 kk kesällä, vaikka siinä on hiukan kulutusta paikallaankin.
LiFePO4:llä saa n. 3 kertaisesti syklejä tuohon T-105:een verrattuna. Mutta kuinka monta sykliä tulee kaudessa? Hurjan ahkerastikin purjehtien alle 50. 50 sykliä vuodessa tarkoittaa tuolla Trojanilla 24 vuotta 50% ja 16 vuotta 80% sykleillä. LiFePO4:llä taas 100 ja 40 vuotta. Tuskin kumpikaan kestää noin kauaa muista syistä. Ja en olisi varma, että LiFePO4 kestää noista kahdesta pidempään.
Latausnopeus, paino ja koko ovat LiFePO4:n selviä etuja. Tosin kyllä tuollainen isohko hyväkuntoinen lyijyakkukin ottaa varsin pitkään sen, minkä laturi jaksaa antaa. FE83:ssa yleensä on 1GM, jonka laturi on pieni, vain 35 A ja sekin taitaa vaatia aika paljon kierroksia. LiFePO4:n latausnopeus jää pääosin hyödyntämättä. Mun akku ottaa laturin maksimin eli 60 A jonnekin 70-80% varaustasoon saakka.
Jos LiFePO4:llä siirtyy pienempään kapasiteettiin, pitää tietysti ladata useammin. Toimii OK, jos koneessa on tehokas laturi. Uusilla 115 A latureilla saa 100 AH akun täyteen tunnissa. 35 A laturilla se vieneee yli 3 tuntia eli ei ole kovinkaan kätevää.
Mielestäni 200 Ah laadukasta lyijyakkua ei 100 Ah LiFePO4 korvaa. Ehkä 150 Ah olisi lähempänä. Toisaalta tuota T-105:sta voi ihan hyvin purkaa 80% eli sitä voi käyttää kuin LiFePO4:sta. Tosin merkittävänä erona se, että lyijyakku pitää saada täyteen purkauksen jälkeen eli sitä ei saa jättää päiväkausiksi alle 70% varaustasoon. Jos käy pari kertaa viikossa maasähkössä, tuo ei ole ongelma.
Painonsäästö on venekohtainen juttu. 99% purjeveneistä ei hyödy siitä, että pilssistä ottaa painoa pois. Sehän toimii hienosti painolastina lisäten merkittävästi vakavuutta. Yleensä kilo pilssissä vastaa suunnilleen puolta kiloa bulbissa tai kiloa laidalla.