Talliin ilmestyi reilu parimetrinen kumivene Feneen apuveneeksi. Vaan miten sitä parhaiten kuljettaisi - hinaten, peräjatkeen päällä, aina ilmat pihalle vai miten? Nokkelat viritykset jakoon, kiitos!
Emoalus on FE83 peräjatkeella.
Kumiveneen kuljetus
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kumiveneen kuljetus
Minuakin kiinnostaa tämä. Tuollainen 2,0 - 2,4 metrinen tukialus menisi varmaan peräpeilin päällä tai osin peräjatkeen päällä liikaa jarruttamatta? Itse en haluaisi kyllä hinata, enkä pumppailla ja purkaa/pakata jos on todella usein tarvetta moiselle. Minulla on nyt jo fillari anopinkotelossa, ja tuollainen jolla kassissa ei ole siitä pienimmästä päästä airoineen joten tiukkaa tekee.
Viime kaudella oli tosin yksi tai kaksi kertaa sellainen tilannee että jolla olisi ollut tarpeellinen, mutta odottamalla ongelma ratkesi kun laituripaikka vapautui. Yksinpurjehtijana se jolla antaisi kuitenkin sen vaihtoehdon että ei tarvitsisi taiteilla vaikeisiin paikkoihin veneellä kun voi jäädä redille.
Viime kaudella oli tosin yksi tai kaksi kertaa sellainen tilannee että jolla olisi ollut tarpeellinen, mutta odottamalla ongelma ratkesi kun laituripaikka vapautui. Yksinpurjehtijana se jolla antaisi kuitenkin sen vaihtoehdon että ei tarvitsisi taiteilla vaikeisiin paikkoihin veneellä kun voi jäädä redille.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Kumiveneen kuljetus
Moi
Meillä kulkee kesälomalla kassissa luukkutallin päälle sidottuna jos ei ole näköpiirissä selkeää käyttötarvetta. Muuten hinauksessa ja perämoottori ehdottomasti irroitettuna, koska jarruttaa aika rajusti jos on kiinni. Satamaoperaatioissa vedetään keula kiinni takakaiteeseen, niin ei sekoile.
Jatkoperän kanssa toimisin todennäköisesti niin, että siistillä kelillä hinauksessa ja satamaoperaatioissa vedettynä perän päälle. Kovemmalla kelillä jatkon päällä.
T:Olli
Meillä kulkee kesälomalla kassissa luukkutallin päälle sidottuna jos ei ole näköpiirissä selkeää käyttötarvetta. Muuten hinauksessa ja perämoottori ehdottomasti irroitettuna, koska jarruttaa aika rajusti jos on kiinni. Satamaoperaatioissa vedetään keula kiinni takakaiteeseen, niin ei sekoile.
Jatkoperän kanssa toimisin todennäköisesti niin, että siistillä kelillä hinauksessa ja satamaoperaatioissa vedettynä perän päälle. Kovemmalla kelillä jatkon päällä.
T:Olli
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Kumiveneen kuljetus
Meillä on tuollainen naurettavuus käytössä, tosin täysmustana niin kuin todellisen merten maasturin pitääkin olla.
https://masco.fi/tuote/kumivene-admiral-180-2/

https://masco.fi/tuote/kumivene-admiral-180-2/
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Kumiveneen kuljetus
^ tuohan näyttää samalta kuin kivinilkka, pelkkä pää ja pyrstö 
Ehkä ongelmaan on ilmeinen ratkaisu kunhan pääsee kunnolla vesille kokeilemaan, tää on vähän tällaista internet-purjehdusta kun vene on tuore ja oma into piukassa.

Ehkä ongelmaan on ilmeinen ratkaisu kunhan pääsee kunnolla vesille kokeilemaan, tää on vähän tällaista internet-purjehdusta kun vene on tuore ja oma into piukassa.
Re: Kumiveneen kuljetus
Peräpeilin päällä kuljetus vaatii jotain viritelmää. Vähintään joku köysi kumiveneen peräpeilistä, jolla saa jollan nostettua riittävän ylös. Keulan lenkeistä ei saa nostettua irti vedestä. FE:n masto on liian löysä, jotta voisi hekkiin sitoa.
FE:llä tyydyin vain vetämään jollaa perässä. Jos se ei ole pumpattuna, sen voi yhtä hyvin jättää kotiin.
FE:llä tyydyin vain vetämään jollaa perässä. Jos se ei ole pumpattuna, sen voi yhtä hyvin jättää kotiin.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kumiveneen kuljetus
Mietin että sen saisi nostettua poikittain?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Kumiveneen kuljetus
Meillä on usein ollut kumivene poikittain peräpeilille nostettuna. Vaikka vene on reilusti isompi ja perästään leveämpi kuin FE83 ja kumivenekään ei ole iso (230), tulee tuon kanssa ongelmia kun alkaa tuulla enemmän. Kumiveneen ponttooni tai joskus keulakin osuu aaltoihin. Keskituuleen saakka tai melko kovassakin toimii hyvin, jos ei ole isompaa aallokkoa. Perässä en koskaan vedä kuin satamissa, joihin pyrimme menemään perä laituriin.
Peräpelin nurkat ovat 1 m korkeudella vedestä ja reilut 2,4 m toisistaan. FE83:ssa 80 cm ja vajaat 1,8 m.
Lisäksi veneen nosto ja sitominen tuohon vaatii hieman voimaa ja aikaa.
Peräpelin nurkat ovat 1 m korkeudella vedestä ja reilut 2,4 m toisistaan. FE83:ssa 80 cm ja vajaat 1,8 m.
Lisäksi veneen nosto ja sitominen tuohon vaatii hieman voimaa ja aikaa.
Re: Kumiveneen kuljetus
Tuo kikkare on juuri niin suuntavakaa kuin kuvista voi olettaa.

Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kumiveneen kuljetus
Minulla on vene poijussa, ja kulkuvälineenä Terhi 245. Sekin on sellainen kananmuna soudettavaksi. No, jos on kakkahätä ja rannassa on ulkohuussi niin en valittaisi jos vaikka alla olisikin kumivene joka on yhtä leveä kuin pitkä 

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Kumiveneen kuljetus
Tulipa kokeiltua kaikenlaisia eri vaihtoehtoja.
Käytännössä kumivene oli ylivoimaisen leijonanosan ajasta tyhjänä anopinarkussa, kun totesin pumppaamisen olevan aika pieni riesa verrattuna ilmakammion narinaan aallokossa (kumpparin keula reilusti peräjatkeen päällä), kulkuvastukseen (kumppari hinauksessa köyden päässä) tai jatkuvaan jaloissaolloon (kannella). Toisiksi paras oli varmaan poikittain peräjatkeen päällä (kylki kohti taivasta ja pohja taaksepäin), mutta silloin satamaoperaatiot olivat mielenkiintoisia.
Käytännössä kumivene oli ylivoimaisen leijonanosan ajasta tyhjänä anopinarkussa, kun totesin pumppaamisen olevan aika pieni riesa verrattuna ilmakammion narinaan aallokossa (kumpparin keula reilusti peräjatkeen päällä), kulkuvastukseen (kumppari hinauksessa köyden päässä) tai jatkuvaan jaloissaolloon (kannella). Toisiksi paras oli varmaan poikittain peräjatkeen päällä (kylki kohti taivasta ja pohja taaksepäin), mutta silloin satamaoperaatiot olivat mielenkiintoisia.