Eilen taas pikku Myyllä radalla. Miehistössä tutusti Aleksi A. keulilla, Olli P ja minä jaoimme pianistin ja trimmarin hommat jaJukka tutusti varustamon edustajana pinnassa.
Eiliselle oli lupailtu raikkaita tuulia luokkaa 8-13 m/s. Etsimme miehistöön viidettä jäsentä, jotta laitapainon määrä saataisiin optimoitua. Kaikki mieleen tulleet olivat joko kiireisiä, itse radalla mukana tai muuten estyneitä. Joten neljällä täyskokoisella mentiin.
Jo viikon loppuna oli tuuliennusteista havaittavissa, että Genoa 3:lle tulee käyttöä ja samalla pitäisi virittää ne puuttuvat sisäskuutit nousukulman parantamiseksi. Tiistain illalla ennen ilta ysiä tuliki Pikku Myyn Whats upp ryhmään kuvat ja tieto uusista sisäskuuteista. Hyvä pojat. Niinhän se on, "jos ei viime tippaa olisi, niin mikään ei valmistuisi", eli parempi myöhään,kuin ei milloinkaan.
Heti veneeseen tultuani kysyin onhan spinnu rikattu oikein? Minulle vakuutettiin, että kyllä on, mutta päätin kuitenkin tehdä "tupa kaappi ja spinnu tarkastuksen",koska mikään ei ole niin varma kuin epävarma, mikä on jo pariin kertaan spinnun osalta kauden kisoissa huomattu

Mellstenin selälle tultaessa purjeet ylös ja trimmiä hakemaan. Nostettiin spinnukin kokeeksi ja hyvin sekin pelasi. Siinä sisäskuuttia kokeillessa tuli katsottua apparentti kulmia mittarilta. Ensi yritteen ja hienosäädetyn välinen ero oli huimat 8 astetta, mikä on luokkaa "valovuosi" kisassa, mitä mahdollisuuksiin tulee.
Nyt kun oikeasti tuuli, niin lähtölinjan takaksekin riitti yllättäen tuulta

Ennen starttia ehdittiin kellottaa kääntöpaikalta linjalle saapuminen ja usko tavallista parempaan keskiviikko starttiin oli jo aika hyvä. No sitten totuuden hetkellä ajoitus ei oikein toiminut ja olihan tuolla muitakin jaloissa pyörimässä, joten oltiin vain hieman yli 10s myöhässä linjalla, mutta päälimmäisenä veneenä ja hyvässä vauhdissa. Ehkä parasta Myyltä tällä kaudella. Minnamari veti keulilla ja kivikolle tultaessa otimme vendan styyralle päästäksemme kivien ohi ja kohti vihreää kääntömerkkiä. Vihreä kierrettiin ekanan Feneenä Merellin ja subbotan hengittäessä lähituntumassa niskaan.
Vihreältä Ådholmin vihreälle kurssi laski hieman ja nyt sivutuulessa alkoi puuskat tuntumaan ohjailun vaikeutena peräsimen menettäessä pitoaan. Otin tehtäväkseni pitää ison skuuttia kädessä ja laskea löysää, kun sitä tarvitaan hallinnan palauttamiseen. Toiselta vihreältä käännyttiin kohti Melkin eteläkärkeä ja pohjoisjääpoijua. Jouduttiin vendailemaan, että päästiin seuraavasta pun/vihr portista läpi Merellin seuratessa lähituntumassa. Jostain syystä Antti pääsi korkeamalle ja kun totesimme ettemme millään pääse edessä oleman matalan yläpuolitse vendattii styyralle ja kas venehän nousi korkeammalle ja kovempaa, joten pääteltiin eron johtuvan niistä uusista sisäskuuteista ja niiden epäsymmetrisestä trimmistä. Tässä yhteydessä vedettiin ihan liian pitkälle,kun todellisesta nousukulmasta ei vielä ollut oikein näyttöä

Nyt vaan jonossa sivu myötäisessä kohti Rysistä. Edellä menijöistä vain Merellissä nousi spinnu, mutta päättelimme sen kanssa olleen ongelmia, kun se ei kauaan lentänyt. Tuuli oli sen verran sivusta etten uskonut veneen pysyvän lapasissa spinnun kanssa, joten vedettiin G3:lla ja isolla. Sisäskuuttia avattiin ja levankiakin laskettiin, ettei purjeiden topin kääntyisi liikaa twistille ja pois tuulesta. Saatiin hitaasti pikkuisen Merellin etumatkaa kiinni samalla etumatkan Subbotaan kasvaen merkittävästi.
Legin Rysiksen etelä tikulta takaisin sisäväylälle Antti veti uskomatonta vauhtia, enkä edes uskalla arvata miten? Rönnkobbenilta kurssi kääntyi taas vastaiseen ja kohti ensin punaista lateraalia, pun poijua ja lopulta vikaa merkkiä eli viihreää lateraalia vedettiin puuskaisessa shiftaavassa tuulessa. Moni edellä menijä ilmeisesti ajoi suoraan kohti merkkiä ja joutuivat lopulta vendaamaan ennen merkkiä shiftien takia. Pinnamies Jukka sai ohjeet ajaa korkeutta, minkä ansioista Myy lopulta pääsi pun. lateraalin yli vendaamatta.
Sitten vaan tähystettiin EMK:n pun poijua, ettei se vaan jää vahingossa veneen vääräälle puolen ja siitä eteenpäin kohti vihr. lateraalia. Vika vihreä kierrettiin spinnupuomi valmiinaspinnun nostoon, jos vaikka kurssi ja tuuli olisikin suotuisa. Pikkuisen ihmeteltiin, ettei edellä edes Antti nostanut spinnua Merelliin, kunnen huomasimme heidän Genoan (värin) vaihtuneen (G1:seksi). Tästä arvasimme, että spinnu taitaa olla ns. säpäleinä. Antti kiersi kivet lännen puolelta g1:stä spiiraten me vedettiin suoraan spinnulla itäpuolelta. Sitten vaan jännättiin riittääkö meille matka saavuttamaan Merelli ennen maalia. No ei lopullta riittänyt, valitettavasti. Merelli vaan oli meitä parempia eilen,toisaalta heillä olikin enemmän FE-kippareita mukana kuin Myyssä

Jos Squaw tarvitsee jatkossa apua kisavauhdin kehittämiseen, niin ota rohkeasti yhteyttä, niin autetaan teidätkin alkuun
