tässä kisassa tuli sitten kaksikin paukkua, ensimmäinen tuli kun spinnu räjähti
ja toinen kun saavuttiin ensimmäisenä maaliin

Kryssittiin aika kivasti kovassa tuulessa kohti starttialuetta ja bongattiin joku
mastonkuljetusalus takanamme (s/y Anneli). Saimme sitten näyttää toteen sen
minkä olen arvannutkin että kryssiminen tuulessa on nopeampaa kuin koneella
ajo

Starttialueelle tuli sitten pikkuhiljaa muutama vene ja Falken kysyi meiltä että
"oletteko lähdössä?". No, ei siellä alueella me oltiin tihkusateessa ihan muuten
vain. Tuulta oli tosin luvattu 17-19m/s mutta sillä hetkellä ei ollut kuin noin 12-14.
Saimme aivan loistavan startin, voisi sanoa että melkein parhaimman. Purjeitten
vähyys slöörillä kohti ensimmäistä merkkiä oli kuitenkin tuskainen kun falken
ohitti fokalla ja täydellä isolla luun puolelta vähän ennen merkkiä ja vindungen
juuri ennen merkkiä leen puolelta. No, olimme jo kryssineet matkalla starttiin
joten toivoin jopa kryssiä.
Käivikin sitten niin että vindungen ohitettiin kovempaa ja korkeampaa (rulla-
purje ei toimi kryssillä, se vain on niin) ja parin vendan jälken saimme styyra-
paara tilanteen aikaseksi falkenin kanssa, me styyralla. Ilmeisesti he eivät
uskaltaneet yrittää koukkua perämme takaa noin kovassa ja puuskaisessa
tuulessa (ei vain kääntynyt alas). Fiksusti ottivat vendan siihen, ainoa ongelma
ettemme mekään aivan leikkarille olleet.. Mutta kiitos falken tuosta vaara-
tilanteen ehkäisemisestä. Ohitimme "kryssimerkin" siis ekana.
Sitten tuli tiukka slööri kohti melkin selkää (n120° true) ja tässä ei mennyt
kauan kun falken taas ohitti ja vindungen leen puolelta. Nostimme spinnun
tässä ja sillä saatiin ajaakin jonkin verran. Aallot ja puuskat aiheuttivat
sitten sen että broachattiin pari kertaa. Asiaa ei varmaan auttanut että
spinnu ei ollut topissa vaan puttui metri tuosta, se aiheuttanee enemmän
kampeamista kuin jos etuliikki on kireällä(?). No, muutaman sadan metrin
päästä sitten spinnu tyhjentyi ja täyttyi ja purjeesta irtosi sitten koko
skuuttikulma ja otti liikkilöyden mukaansa. RIP, tai katotaan nyt jos WB
ehtii ja jaksaa sen korjata. Tuleepa käyttöä kevään WB-radan lahjakortille..
Melkin selästä ajettiin falken 2-300m edessä ja falken muutama metri
edessä mutta leen puolella reilusti. Poiju käärmesaarien kohdalla oli taas
siirtynyt, tällä kertaa se oli aivan lauttasaaren rannan vieressä, hirvitti mutta
kun sekä falken että vindungen kiersivät sen niin mitäpä siinä pelkäämään.
falken kiersi ekana, vindungen toisena.
Tuossa kryssillä ei sitten kestänyt monta sataa metriä kun vuorostamme
ohitimme vindungenin taas. Tähtäimessä oli nyt falken mutta en olllut varma
jos kryssimatka riittäisi. Ajoimme hiukan nopeammin ja korkeampaa mutta
heillä oli jo monta sataa metriä kaulaa.
No, styyralle kun käännettiin niin olimme jo huomattavasti lähempänä. Meillä
vendat meni ihan jees, levanki vain auki ja antaa ison tippua leehen heti
vendan jälkeen ja katsoo vain ettei myrsyfokka ole aivan törkeän kireällä niin
kyllä kiihtyy. Meillä oli kryssillä noin 5.5kn vauhtia ja höjdiäkin ihan ok.
ajoimme sitten reilusti leikkarille styyralla ja falken rinnalla mutta tuulen
puolella. Falken ajoi myös leikkarin yli koska vendaaminen ei varmaan heille-
kään ollut kivaa. Ajoimmekin falkeniin aivan kiinni tässä ja toivo heräsi
samalla kuin kova puuska käänsi h-veneen takaisin tuuleen ja ylikin, joten
he tekivät siihen paikkaan vendan vaikka olivat jo leikkarille. Kiitimme ja
kumarsimme ja ajoimme merkin ohi taas ensimmäisenä.
Lenssillä minulla oli varmaan lautasen kokoiset silmät, sen verran falken
saavutti tädyellä isolla. Meidän pikku nenäliinamme ei kovin hanakasti vetänyt
ja olisimme tässä kohtaa hyvin voineet ajaa spinnua mutta, ai niin, sehän
räjähti.
Oh well, falken pysyi kuin pysyikin takana ja käänsimme strekille kohti
maalia. Tässä tiesin ettei pienistä purjeista olisi niin suuresti haittaa koska
hoollakin joutuu varmaan laittamaan käsijarrun reilusti päälle jotta se
pysyisi suunnassaan. Näin tässä kävikin että falken ajoi hiukan ylempää
ja me pyrittiin pitämään maaliviivan tuulenpuoleinen poiju meidän ja
falkenin välillä.
Tässä onnistuttiinkin mutta hirvitti kun päätöspisteessä falken tiputti reilusti
alaspäin ja lähti kiihdyttämään kohti toista reunaa. Falkenin vauhti nousi
ihan silmissä tässä ja laskinkin metrejä koska maaliviiva laskisi meidät
piinasta. Oli vain kymmenien metrien kysymys ennen kuin he ohittaisivat tuolla
nopeudella.
No, paukku tulikin sitten meille mutta suuri hatunnosta falkenille, he olisivat
varmaan voittaneet ilman tuota puuskaa juuri ennen kiertomerkkiä. Jippii,
hyvä lopetus sarjalle on aina kiva. Onnittelut falkenille joka ehkä vielä jopa
voitti koko rankingin, pahus kun ei tullut laskettua veneitä tässä. Meidän
pisteet paranee kai myös hiukan.
Track (GPS ei mukana tuossa, suuri osa on dead-reckoning joten tracki ei
sovi yhteen kartan kanssa):
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... es_14sep05

tuuliloki:
Helsinki Harmaja 14.09. klo 18:00 14.4 °C etelästä 17.0 m/s
Helsinki Harmaja 14.09. klo 19:00 - °C pohjoisesta - m/s
Helsinki Harmaja 14.09. klo 20:00 - °C pohjoisesta - m/s
Helsinki Harmaja 14.09. klo 21:00 13.6 °C etelästä 17.0 m/s