Vielä kosteudenpoistosta: Kävin tänään veneellä tarkastemassa yleistilannetta, kun tammikuun lopulla on +5 astetta lämmintä ja tuulta puuskissa 16m/s!
No, kaikki oli suurin piirtein ok, mutta kosteudenpoistojärjestelmään kerääntynen veden määrä hieman ihmetytti. Keulahytin ja salongin ämpäreistä kertyi yhteensä noin 4-4,5 litraa vettä. Lisäksi pilssin pohjalla vielä 5-6 desiä(mistä lie sinne kerääntynyt?) ja takaosan säilytystilan keräimestä yli litra! Sukkahousuissa tällä kertaa Bilikan kosteudenpoistajan vaihtopussit, yhteensä siis kolme pussia. Luukut on suljettu tiiviisti ja kattoventtiilit peitetty, eli kovin paljon ei ulkoilmaa ole voinut päästä sisään. Veneen nosto oli melko myöhään ja pressuhommatkin kestivät tavallista pitempään, joten kosteutta pääsi varmaan sisälle normaalia enemmän, mutta silti kondenssiveden määrä on melkoinen. Täytyy keväällä tarkistaa erityisesti tarkasti hometilanne. Kosteutta tällaisina "epämääräisinä" talvina näyttää olevan yllättävän paljon.
Kiitos oikein hyvistä vinkeistä! Nyt kun kevät on käynnissä ja pian pääsee tositoimiin, niin olisiko vastaavia hyviä vinkkejä heittää ennen vesillelaskua tehtävistä asioista.
Vene on Päijänteellä, joten myrkkymaalaus ei taida olla tarpeen? Mutta pieni jälki siirtohihnasta tuli pohjamaaliin, niin se pitänee paikkailla piiloon. Millä aineella tämä kannattaisi tehdä?
Jos naarmu on pinnassa, niin riittänee paikkaus samalla maalilla mitä siinä on. Jos se on syvempi, niin pitäisi hioa siltä kohtaa epoksiprimeri esiin, ja varmistaa vedenpitävyys maalaamalla uutta primeriä, ja kitata naarmu epoksipakkelilla. Siihen päälle lisää primeriä ja pintamaali.
Kokeneemman venemiehen kanssa tänään pohdittiin kuvassa näkyvän putken funktiota, edeltävä omistaja oli työntänyt toisen pään dieseltankin taakse aukinaisena. Onko kyseessä joku ilmausputki, vai voiko putken katkaista ja tulpata tyvestä. Nyt on jo käytännössä aika littanassa..
Kuvan lisäys puhelimesta ei onnistunutkaan, mutta putki lähtee siis vetolaitteen päältä vaihteiston alta T-risteyksestä suoraan styyran puolelle, josta se kaartoi tankin taakse aukinaisena. Eteenpäin lähtee jäähdytysveden putki moottorille.
Hmm, kone oli siis 1GM10 vetolaitteella? Yanmar SD20, vai joku muu?
Tarkoitatko "vaihteiston alta" SD20 manuaalissa sivun 29 kuvassa näkyvän vaihteenvalitsimen alta lähtevää letkua? Siinä on vesiletku. Mitään T-haaraa siinä ei varmaan vakiona ole, ja jos siitä lähtevää letkua ei ole tulpattu, niin luulisi, että moottorin vesipumppu voi horia ilmaa sitä kautta.
Irtopää on varmaan tarkoitus pitää jonkinlaisena lapon estona. Kiinnittäisin riittävän korkealle sillä vene kelluu tuon varassa. Jos pää joutuu vedenpinnan alapuolelle tulee puli-puli.
Veikkaan, että ton tarkoitus on ajaa glykolit koneeseen talveksi. Kun laitat vetolaitteen hanan kiinni, niin voit imeä ämpäristä ton letkun kautta. Mutta normikäytössä pitäisi olla tulpattuna.
Yleensähän tosta lähtee letku merivesisuodattimelle, ja siitä pumpulle. Mutta tossa ei ilmeisesti suodatinta ole, kun toinen letku lähtee suoraan pumpulle. Suosittelisin pidemmällä tähtäimellä asentamaan suodattimen, ja poistamaan koko T-haaran. Merivesisuodattimen kautta on helppo ajaa myös glykolit koneeseen talveksi.
...Nyt kun tota tarkemmin katsoo, niin toi T-haara taitaa olla alkuperäisen merivesihanan paikalla... Eli sulla ei taida olla sulkua ollenkaan merivedelle? Silloin toi letku ei pelaa edes glykolin imemiseen, ellei tuki vetolaitteen reikiä siksi aikaa.
Se hana kannattais kyllä laittaa takaisin, ja suodattimen kautta pumpulle...
Kiitos vastauksista. Tuo on ollut ostaessa järjestely, enkä ole sitä huomannut ihmetellä. Saako tuohon sopivia sulkuhanoja jostain suoraan varaosana, vai miten semmoisen sopivan löytäisi? Hanan puute johtaa siis ilmeisimmin siihen, että ei saa vedentuloa katkaistua tarvittaessa?
Ja sitä asiaa hoitaessa, voi varmaan tässä välillä siis tulpata tuon putken?
Kannattaa googlailla ja kysellä Yanmaria myyvistä liikkeistä varaosaa. Periaatteessahan voit laittaa tohon T-haaraan normaalin sulkuhanan. Sieltähän luulisi löytyvän tavallinen putkikierre. Sitä en tiedä kuinka hyvää tuo messinkinen yhde tekee alumiiniselle rungolle, tai mitä materiaalia alkuperäinen hana on.
Oletko irrottanut tota letkua? Onko siellä sisällä kuitenkin jostain syystä alkuperäinen hana?
Ohessa kuva alkuperäisestä. Messinkiä tämäkin, ja näyttää vähän samalta kuin toi sun T-haara. Oisko vuotanut hanan juuresta, ja tukittu tolla letkulla?