Hyvä Perttu! Tervetuloa mukaan!
Kilpapurjehdus on laji missä oppii kaikkea uutta. Yksi asia minkä mekin
olemme oppineet kantapään kautta on että pitää varmistua siitä että
miehistö pääsee töistään ajoissa jotta täysi miehistö voi lähteä ajoissa
laiturista. Tämä laji on monivaiheinen. Se tekee tästä niin hyvän.
Kilpailuhan alkaa jo pari päivää ennen starttia, seurataan säätä,
kerrataan sääntöjä, rataselostuksia sekä huolletaan vene. Otetaan
ajoissa yhteyttä miehistönjäseniin että he todella voivat tulla (ai,
olikos se keskiviikkona, mä luulin et torstaina... pitääkö todella
olla siellä jo viideltä, starttihan on vasta kuudelta jne jne jne).
Tuossa Stuart H. Walker:in kirjassa on lueteltuna syntejä jotka aiheuttavat
huonoja tuloksia. Sitaatti löytyy tuolta sivulta:
http://www.fe83.org/race/
Mielestäni "failure to make the start in time" pitäisi olla tuossa myös.
Noista se viimeinen on aika kuvaavaa miten mekin purjehdimme alussa:
Failing to steer properly because of preoccupation with
the crew, the boat, the competition, the immediate crisis,
or the past disaster.
Pinnamiehen pitää siis oikeasti vain keskittyä ajamiseen. Meidän oloissa
vain on niin että veneenomistajalla (yl. pinnamies myös) on eniten
kokemusta veneen trimmistä, nousukulmasta, kotivesistä jne jne jne.
Yhtenä esimerkkinä on ryssitty spinnun alasotto. Tässä pitäisi pinna-
miehen vain ajaa (ja skuutata iso) sekä trimmaajan skuutata genoa.
Antaa keski- ja keulagastin hoitaa se spinnu alas. Tuossa vaiheessa
on vain niin vaikeaa keskittyä ajamiseen, etenkin jos on ollut n.k.
"casper-douse" missä etukannella on kummituksia spinnun alla. Silloin
on ehkä naurukin niin herkässä
Tämähän on joukkuelaji ja uskon että oikeasti alkaa tulla tuloksia kun
päästään veneessä siihen että kaikilla on tehtäviä jotka vastaavat
ihmisten kykyjä ja palvelevat eniten veneen tuomista maaliin mahd.
nopeasti. Tämä tarkoittaa että navigointi annetaan jonkun toisen
tehtäväksi. Tämä myös tarkoittaa että em navigoija on koko ajan
"kortilla", siltä ei viedä korttia, eikä hänen navigointitaitoja kommentoida.
Annetaan kunkin miehen hoitaa tehtäviään kunnes he sen osaavat,
pahinta on ehkä kun joku yrittää tehdä jotain ja toinen "tulee auttamaan"
jolloin auttajan tehtävä jää helposti tekemättä ja kaaos on valmis.
Eli miellä (pyritään ainakin) siihen että kaikki tekevät omia tehtäviään
vaikka mikä olisi, vasta siinä vaiheessa kun tulee avunpyyntö autetaan.
Jos tehtävän suorittaja vaihtuu koko ajan on rutiinin saaminen myös
vaikeaa. Harjoittelu on myös tehotona ellei harjoitella samalla tavalla
koko ajan. Tämä tosin vaatii vakiomiehistön, harvalla on se luksus.
Jos joku tehtävä ei luonnistu muitten mielestä pitää joko harjoitella,
tai sitten annetaan jonkun toisen kokeilla että miksi se menee niin
hitaasti. Esimerkkinä on keulagasti kun hän laittaa spinnunskuuttin
puomiin. Jos skuutti on kireä tai keskigasti ei auta lfitillä niin se on
vaikeaa. Tuo ei välttämättä aukea afterguardille ennen kuin he ovat
kokeilleet puomin laittamasti takaisin mastolle kun sekä ylä- että ala-
gaija ovat kireällä

Tämä jälkeen alkaa jo alagaijan löysääminen
ennen jiippiä onnistua automaagisesti
Yleensä kannattaa myös jättää pulinat maaliintulon jälkeen. Joten
kaikki kommentit ja manöövereiden läpikäymiset pitää hoitaa joko
ennen tai jälkeen kisan. Jos veneessä kisan aikana keskustellaan
(liikaa) siitä miten pitäisi genoa skuutata ei pinnamies ja trimmaaja
pysty keskittymään veneen ajamiseen.
Oho, tulipa vuodatus. Kotona työskentelyn syytä...
Ja muistakaa, "använd alltid spinnaker om ni kan"
