True art of boat tuning for racing
Tervehdysharald wrote:Horrible story.
Näinhän se on, että vesi vanhin voitehista.
Jotenkin tässä on havaittavissa pientä historian havinaa. IOR:n kulta-aikana eräs tunnettu ja meritoitunut Saksalainen vene ja sen kippari jäivät kiinni hieman vastaavasta vesitankki pluffista. Heidät tosin poltti pois potkittu gasti (taas siis ainakin yksi hyvä syy kohdella gasteja kunnolla

Eli opimme historiasta ettemme opi mitään historiasta

Ystävällisin veneily terveisin PR
Ja sama venehän voitti ORCi-MM:t 2012 Helsingissä, kuten aina doping-kärytkin niin kyllähän tuollainen setti aina herättää epäilyksiä milloin sääntöjä on alettu venyttää ja miksi.
Mutta oma kokemus on että on tuollaiset pienet huijaukset aika yleisiä isojen veneiden keskuudessa, en tiedä sitten onko kyse siitä että kun on iskenyt parisataatonnia veneeseen, satatonnia purjeisiin ja kustantaa puoliammattilaismiehistön palkkioitakin niin ei halua jättää menestystä jäämään kiinni siitä että purjehtii rehdisti jne.
Toki ~kymmentä vilppitapausta vastaa ne sadat puhtaat purjehtijat, joten ihan mätä laji ei ole.
Mutta oma kokemus on että on tuollaiset pienet huijaukset aika yleisiä isojen veneiden keskuudessa, en tiedä sitten onko kyse siitä että kun on iskenyt parisataatonnia veneeseen, satatonnia purjeisiin ja kustantaa puoliammattilaismiehistön palkkioitakin niin ei halua jättää menestystä jäämään kiinni siitä että purjehtii rehdisti jne.
Toki ~kymmentä vilppitapausta vastaa ne sadat puhtaat purjehtijat, joten ihan mätä laji ei ole.
Ihan pieni ja tavallinen huijaus ei tämä Scugnizza ollut. Helsingin kisojen mukaisessa kunnossa vene painoi 5366 kg (ajettu 2017 VPP:llä eli vene tyhjänä) ja mittakirjan mukaan sisäistä painolastia oli 263 kg. Eli ilman sitä paino 5103 kg. Viime vuoden EM-kisoissa mittakirjassa vene painoi 6236 kg ja sisäistä painolastia oli 125 kg eli ilman sitä paino 6111 kg eli tonnin enemmän kuin Helsingissä. Toki kölikin on välissä vaihdettu ja ehkä muutakin.Petri wrote:Ja sama venehän voitti ORCi-MM:t 2012 Helsingissä, kuten aina doping-kärytkin niin kyllähän tuollainen setti aina herättää epäilyksiä milloin sääntöjä on alettu venyttää ja miksi.
Mutta oma kokemus on että on tuollaiset pienet huijaukset aika yleisiä isojen veneiden keskuudessa, en tiedä sitten onko kyse siitä että kun on iskenyt parisataatonnia veneeseen, satatonnia purjeisiin ja kustantaa puoliammattilaismiehistön palkkioitakin niin ei halua jättää menestystä jäämään kiinni siitä että purjehtii rehdisti jne.
Toki ~kymmentä vilppitapausta vastaa ne sadat puhtaat purjehtijat, joten ihan mätä laji ei ole.
EM-kisojen jälkeen vene mitattiin uudelleen, nyt ilman sisäistä painolastia ja painoksi tuli 4918 kg. Runkotiedosto on sama kuin EM-kisoissa eli mitään muutoksia ei ole kölissä, peräsimessä tai rungossa. Eli 1200 kg oli saatu lisää painoa huijauksella.
Noiden kahden 2016 kellutusten välillä perä nousi 14 cm ja keula laski 5 cm. Toki samalla se 125 kg sisäistä painolastia otettiin pois.
Toisin kuin sillä Panun mainitsemalla 80-luvun huijauksella kisatulos oli erinomainen. Tuntuu kuitenkin käsittämättömältä, että edes yrittivät noin radikaalia huijausta. Kun katsoo kuvia mittaustilanteesta on aika selvää, että jotain on pielessä.
Onhan se varmasti mahdollista, kun 5000 kg veneessä on 5000 l vedenalaista tilavuutta. Mutta tuskin tuo hyvin toimiva olisi. Bailerit pitäisi olla isot, jotta niillä saisi tuon tyhjäksi järkevässä ajassa.harald wrote:Olisiko mahdollista tehdä sellainen onkalo, joka staattisessa tilanteessa on täynnä vettä mutta veneen liikkuessa se tyhjenee ikään kuin bailerilla?
Kokemusta tuosta on sen verran, että 606 tuli kaaduttua viime kesänä. Se tulee lähes piripintaan täyteen vettä. Ämpäreillä 2/3 pois ja sitten loput purjehtimalla kaksi baileria auki. Meni puolisen tuntia saada vene tyhjäksi. Vettä tuskin oli enää läheskään 1200 kg ämpäröinnin jälkeen. Veneellä ei ollut minkäänlaista vakavuutta ja purjehtia piti kieli keskellä suuta. Vapaa nestepinta on todellista myrkkyä vakavuudelle.
Miten piilottaa bailerit siten, etteivät ne näy kun vene nostetaan vedestä?
Ehkä veneen hurjalta kuulostava 2*56 kg akusto on tuota varten? Mittakirjassa lukee molempien kohdalla "2 DA 75 Ah". Mitähän se tarkoittaa? Tavallinen 75 Ah akku painaa n. 18 kg eli 2 kpl 36 kg. Victronin 90 Ah AGM akku 27 kg.
TervehdysJoakim wrote:Miten piilottaa bailerit siten, etteivät ne näy kun vene nostetaan vedestä?
Toinen tapa olisi matkia sukellusveneiden painolastisäilöiden säätöjärjestelmää, missä paineilmalla ajetaan vesi pois säiliöstä. Tuollaisen syteeminhän voisi piillottaa istuilaatikon valumaputkiin t-liitoksella. FE:n tapauksessa ei varmaan tarvita suurtakaan paineilmasäiliötä hommaa hoitamaan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Voisi kuvitella että avomeripurjehduksessa tuollainen staattisen tilan onkalo olisi aika kuolema jos kesken avomerikisan tulisi pläkä, siinä jäisi Ferrobetonin kiihtyvyyden puute kakkoseksi kun veneessä olisi tonni ylimääräistä vesimassaa pläkäkellumisen lopuksi.
Mutta mietinpä että jos olisi aikaa ja rahaa niin mikä olisi se paras tapa huijata, paineilmatyhjennyksessä on isot riskit että se huomataan (vähän kuin jos vaikkapa tyynenä kesäyönä kuuluu pimeydestä stereon bassobuusterin jumputus joka erehdyttävästi kuulostaa dieseliltä) mutta kyllähän se paras tuotos saadaan juuri tuollaisella setupilla missä mittaluvun saa manipuloitua mieleisekseen ja sitten suunnitella systeemit niin että ne on helppo asentaa kuntoon yllätysmittausta varten.
Purjehduksenaikaisista systeemeistä mieleen tulisi se kölimoottori, kyllä varmaan läpivirtausmoottorin luukut saisi tehtyä sen verran hyvin ettei niitä tarkastuksessa voisi kunnolla huomata. Kun koko köli olisi akkua ja moottorissa sopivasti tehoa niin hommahan toimisi.
Menisiköhän katsastuksessa läpi vahvikelaipio joka tosiasiassa sisältäisi ison vesipainolastitankin jota voisi pumpata puolelta toiselle ja tyhjentää pilssiin/ottaa sisäänoton normaalista sisäänottoletkusta.
Mutta mietinpä että jos olisi aikaa ja rahaa niin mikä olisi se paras tapa huijata, paineilmatyhjennyksessä on isot riskit että se huomataan (vähän kuin jos vaikkapa tyynenä kesäyönä kuuluu pimeydestä stereon bassobuusterin jumputus joka erehdyttävästi kuulostaa dieseliltä) mutta kyllähän se paras tuotos saadaan juuri tuollaisella setupilla missä mittaluvun saa manipuloitua mieleisekseen ja sitten suunnitella systeemit niin että ne on helppo asentaa kuntoon yllätysmittausta varten.
Purjehduksenaikaisista systeemeistä mieleen tulisi se kölimoottori, kyllä varmaan läpivirtausmoottorin luukut saisi tehtyä sen verran hyvin ettei niitä tarkastuksessa voisi kunnolla huomata. Kun koko köli olisi akkua ja moottorissa sopivasti tehoa niin hommahan toimisi.
Menisiköhän katsastuksessa läpi vahvikelaipio joka tosiasiassa sisältäisi ison vesipainolastitankin jota voisi pumpata puolelta toiselle ja tyhjentää pilssiin/ottaa sisäänoton normaalista sisäänottoletkusta.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11337
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
En miettinyt sitä sellaisena huijauksena, vaan sääntöjen kiertämisenä. Monessa kumiveneessä on tuollainen tunneli köliä pitkin, joka täyttyy kumpparin ollessa paikaallaan. Kun antaa kaasua vesi liukuu sutjakkaasti ulos 3-4" reiästä peräpeilissä.Joakim wrote: Miten piilottaa bailerit siten, etteivät ne näy kun vene nostetaan vedestä?
Missä nopeudessa tuollainen sitten alkaa tyhjenemään, se on kai suunnittelukysymys. Jos joku 45-50 jalan vene kulkee 6 solmua kryssillä 6 knotsin tuulessa niin kai siellä joku imu on joka moisen säiliön tyhjentäisi.
Kai sen voisi suunnitella niin, että sääntö luulee että vene on raskas uppoumaltaan mutta liikkuessaan se liukuukin. Vähän kuten sinkkeri surffilauta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020