Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)
Finnrating 2020 (Oli: FinLYS-sääntö 2017)
Bongasin FinLYS säännössä melkoisen muutoksen!
Veneellä voi olla taulukossa tai todistuksessa kaksi LYS-lukua: perusluku ja vaihtoehtoinen luku. Vaihtoehtoista lukua käytetään purjehdittaessa ilman spinaakkeria tai genaakkeria. Nyt jännittämään miltä LYS taulukko alkaa FE83:n osalta näyttämään. Ja saadaanko kaikille veneille kaksi lukua, myös mittakirjallisille. Kilpailujärjestäjän näkökulmasta muutos vanhaan on melkoinen.
Ruotsissa on sama järjestely, SRS myötätuulipurjein ja ilman. Lisäksi heillä on toiset luvut shorthanded (SRSs) miehistölle. Vielä kun shorthanded hyvitys saataisiin Suomeen niin jo alkaisi starttiviivalle tulemaan myös perhemiehistöjä.
Pasi.
mode edit(hh): päivitin otsikkoa
Veneellä voi olla taulukossa tai todistuksessa kaksi LYS-lukua: perusluku ja vaihtoehtoinen luku. Vaihtoehtoista lukua käytetään purjehdittaessa ilman spinaakkeria tai genaakkeria. Nyt jännittämään miltä LYS taulukko alkaa FE83:n osalta näyttämään. Ja saadaanko kaikille veneille kaksi lukua, myös mittakirjallisille. Kilpailujärjestäjän näkökulmasta muutos vanhaan on melkoinen.
Ruotsissa on sama järjestely, SRS myötätuulipurjein ja ilman. Lisäksi heillä on toiset luvut shorthanded (SRSs) miehistölle. Vielä kun shorthanded hyvitys saataisiin Suomeen niin jo alkaisi starttiviivalle tulemaan myös perhemiehistöjä.
Pasi.
mode edit(hh): päivitin otsikkoa
Aikaisemmin ilman spinnua on saanut 0.03 LYS-luvusta pois, tosin silloin on pitänyt ilmoittautua muistaakseni 3 päivää (tms.) etukäteen, tosin tätähän ei ihan joka paikassa ole vaadittu. Mutta ilmeisesti tämän muutoksen myötä tulee mahdollisuus muuhunkin variaatioon kuin tuo 0.03.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
TervehdysPetri wrote:317:jen LYS:ia nostetaan koska ORCi-mittaluvut niin sanovat,...
Jos vielä huomaa miten ORC mittaluvutkin ovat eri vuosina hieman vaihdelleet, niin milloinkohan se LYS laskisi ORC mittaluvun perusteella...?
Liittyen ehkäpä tarkoittamaasi mittakirjaveneeseen, niin en näe asiassa oikeastaan mitään logiikkaa. Sen verran hatusta temmatulta aihe vaikutti.Petri wrote:... ilmeisesti sama logiikka ei päde mittakirjaveneisiin, jännityksellä odotamme uusia mittakirjoja
Ystävällisin veneily terveisin PR
Syynä nostoon oli erinomainen menestys LYS-kisoissa:Petri wrote:317:jen LYS:ia nostetaan koska ORCi-mittaluvut niin sanovat, ilmeisesti sama logiikka ei päde mittakirjaveneisiin, jännityksellä odotamme uusia mittakirjoja
http://www.helsinkitallinnarace.fi/tulokset
2016 5 ensimäistä sijaa
2015 3
2014 8
http://www.suursaarirace.fi/kilpailu/tulokset
Ottivat kiinni LYS3-luokan veneet yhtä 1,23 venettä lukuunottamatta. Olisivat ottaneet purjehditulla ajallaan kolmoisvoiton LYSissä (+ se yksi diskattu)
En siis sano etteikö 317:n luku kaipaisi nostamista mutta nyt on hieman informaatiossa ristiriitaisuuksia kun AMP:n sivulla jää kyllä aika vahva kuva siitä että noston syy on muu kuin menestys.
"First 31,7 FinLYS-lukua nostettiin taulukossa yhdellä sadasosalla (LR = 1,19 ja HR = 1,20). Korotettu FinLYS-luku vastaa paremmin vertailuun niin SRS-, ORC kuin LYS-toimikunnan omaan ohjelmalliseen lukuun. Sillä, että Suomen First 31,7 -fleetti on aktiivisuudessaan kehittynyt kovatasoiseksi, ei ollut luvun nostamisen kanssa tekemistä. FinLYS-luku on aina vene- tai venetyyppikohtainen, ei kipparikohtainen!"
http://avomeripurjehtijat.org/2017/02/2 ... julkaistu/
"First 31,7 FinLYS-lukua nostettiin taulukossa yhdellä sadasosalla (LR = 1,19 ja HR = 1,20). Korotettu FinLYS-luku vastaa paremmin vertailuun niin SRS-, ORC kuin LYS-toimikunnan omaan ohjelmalliseen lukuun. Sillä, että Suomen First 31,7 -fleetti on aktiivisuudessaan kehittynyt kovatasoiseksi, ei ollut luvun nostamisen kanssa tekemistä. FinLYS-luku on aina vene- tai venetyyppikohtainen, ei kipparikohtainen!"
http://avomeripurjehtijat.org/2017/02/2 ... julkaistu/
- harald
- Hallitus
- Posts: 11337
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FinLYS-sääntö 2017
Kovasti pyritään kyllä tappamaan LYS. Lähde: http://www.blur.se/2019/11/06/rapport-fran-orc-2019/ORC Management Committee wrote: Finland (together with other Scandinavian countries): To be monitored by Patrick with particular focus on how to get local handicap systems converted to ORC Club
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: FinLYS-sääntö 2017
I would say its a step in right direction. At least in Estonia. Estonian offshore committee decided to throw out ESTLYS in Moonsund regatta, witch is biggest offshore sailing regatta in Estonia. ESTLYS use in club regattas will be decided within clubs.
s / y Lagle III (EST-554)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11337
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FinLYS-sääntö 2017
Interesting about Muhu Väina Regatt, this has been on my list for a while.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11337
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FinLYS-sääntö 2017
LYS poistuu, tilalle tulee finnrating. Vai finrating?
Julkaistaan ilmeisesti 13.2
http://avomeripurjehtijat.org/finrating/
Julkaistaan ilmeisesti 13.2
http://avomeripurjehtijat.org/finrating/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: FinLYS-sääntö 2017
Jepp, perustuu suoraan ORC Clubiin varmasti samalla tavalla kun NorRating Norjassa?
Re: FinLYS-sääntö 2017
http://avomeripurjehtijat.org/2020/02/1 ... i2ejHd2h5U
Aprillipäivänä sitten ilmeisesti saadaan tietää luvut
Aprillipäivänä sitten ilmeisesti saadaan tietää luvut

Olli Niemi
Re: FinLYS-sääntö 2017
TervehdysOlli wrote: ↑Fri Feb 14, 2020 10:54 am http://avomeripurjehtijat.org/2020/02/1 ... i2ejHd2h5U
Aprillipäivänä sitten ilmeisesti saadaan tietää luvut![]()
Luin tuo linkin takana olevan tiedotteen ja jotenkin silmiini pisti seuraava toteamus, joka ei ihan vastannut käsitystäni tapahtuneista: "Alunperin LYS-järjestelmä oli tilastollinen. Ajan kuluessa siitä on tullut perusveneisiin suhteutettu arvioitu mittalukujärjestelmä, jossa ei enää ole tällä vuosituhannella huomioitu kilpailumenestystä"
Kuitenkin Joakim on tähän säikeeseen kirjoittanut:
Olenko ainut jota tuo pieni "ristiriitaisuus" pistää silmään? Tehdään yhtä ja selitetään toista...?Joakim wrote: ↑Thu Feb 23, 2017 23:47 pm Syynä nostoon oli erinomainen menestys LYS-kisoissa:
http://www.helsinkitallinnarace.fi/tulokset
2016 5 ensimäistä sijaa
2015 3
2014 8
http://www.suursaarirace.fi/kilpailu/tulokset
Ottivat kiinni LYS3-luokan veneet yhtä 1,23 venettä lukuunottamatta. Olisivat ottaneet purjehditulla ajallaan kolmoisvoiton LYSissä (+ se yksi diskattu)

Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: FinLYS-sääntö 2017
LYS:n historiassa luvut tulivat suoraan tilastollisesti kilpailumenestyksestä. Tämä toimi silloin kun pohjoismaisia venemalleja tehtiin satoja tai jopa tuhansia identtisiä. Varsinkin isoimmissa kilpailuissa oli helposti enemmän kuin 10 kpl jokaista yleisempää venemallia. Tuolloin jätettiin pois paras ja huonoin kolmannes ja LYS-luku laskettiin keskikolmanneksesta. Tuolla saatiin kohtuu hyvin suodatettua pois osaamis- ja varusteluerot.
90-luvun aikana venemallit siirtyivät enemmän muihin kuin pohjoismaisiin ja samalla tuli myös lukuisat köli- ja mastovaihtoehdot. Jos muistan oikein, FG-41:stä valmistettiin 7 eri kölillä! Ei ollut enää kisoissa lukuisia identtisiä veneitä, vaan paremminkin yksittäisiä veneitä. 2000-luvulla ei enää ollut mahdollista ylläpitää puhtaasti tilastollista LYS-lukua kuin muutamalle vielä kilpailuissa yleiselle 80-luvun veneelle. Lopulta myös Ruotsi irtisanoitui pohjoismaisesta LYS-yhteistyöstä ja alkoi kehittää muista välittämättä omaa systeemiään. Tällöin tulosten toimittaminen Ruotsiin laskettavaksi loppui kokonaan.
Sen jälkeen LYSin ylläpito on ollut puhtaasti arvioperusteista (kuten se on aina ollut uusille tai harvinaisille veneille). Kilpailumenestystä kyllä seurattiin edelleen, mutta vain silmämääräisesti. Kun havaittiin tai joku ilmiantoi "turhan hyvin" pärjäävän venemallin, sen luku arvioitiin uudelleen. Arvioinnissa käytettiin samoja työkaluja kuin uudelle veneellekin sekä myös kisamenestystä. Verrattiin ORC/IRC/SRS jne. lukuihin, LYS-sovitekaavaan ja yritettiin arvioida oliko menestys vain purjehdustaidoista ja valmisteluista kiinni vai vaikuttiko siltä, että luku oli keskimääräistä edullisempi.
Viimeiset vuodet on sitten nojattu vahvemmin ORC:hen ja nyt ollaan menossa puhtaasti ORC-pohjaiseen systeemiin.
Tuo "jossa ei enää ole tällä vuosituhannella huomioitu kilpailumenestystä" pitää siis ymmärtää niin, ettei enää tilastomatemaattisesti laskettu LYS-lukuja.
90-luvun aikana venemallit siirtyivät enemmän muihin kuin pohjoismaisiin ja samalla tuli myös lukuisat köli- ja mastovaihtoehdot. Jos muistan oikein, FG-41:stä valmistettiin 7 eri kölillä! Ei ollut enää kisoissa lukuisia identtisiä veneitä, vaan paremminkin yksittäisiä veneitä. 2000-luvulla ei enää ollut mahdollista ylläpitää puhtaasti tilastollista LYS-lukua kuin muutamalle vielä kilpailuissa yleiselle 80-luvun veneelle. Lopulta myös Ruotsi irtisanoitui pohjoismaisesta LYS-yhteistyöstä ja alkoi kehittää muista välittämättä omaa systeemiään. Tällöin tulosten toimittaminen Ruotsiin laskettavaksi loppui kokonaan.
Sen jälkeen LYSin ylläpito on ollut puhtaasti arvioperusteista (kuten se on aina ollut uusille tai harvinaisille veneille). Kilpailumenestystä kyllä seurattiin edelleen, mutta vain silmämääräisesti. Kun havaittiin tai joku ilmiantoi "turhan hyvin" pärjäävän venemallin, sen luku arvioitiin uudelleen. Arvioinnissa käytettiin samoja työkaluja kuin uudelle veneellekin sekä myös kisamenestystä. Verrattiin ORC/IRC/SRS jne. lukuihin, LYS-sovitekaavaan ja yritettiin arvioida oliko menestys vain purjehdustaidoista ja valmisteluista kiinni vai vaikuttiko siltä, että luku oli keskimääräistä edullisempi.
Viimeiset vuodet on sitten nojattu vahvemmin ORC:hen ja nyt ollaan menossa puhtaasti ORC-pohjaiseen systeemiin.
Tuo "jossa ei enää ole tällä vuosituhannella huomioitu kilpailumenestystä" pitää siis ymmärtää niin, ettei enää tilastomatemaattisesti laskettu LYS-lukuja.