FE-kansa verolle pantava
Lausuntokierrokselle, 5knots shitboxit näyttäisi saavan vapautuksen verosta
http://www.hs.fi/talous/art-2000005009827.html
"Veroa pitää esityksen mukaan maksaa 100 euroa veneistä, joiden moottoriteho on vähintään 38 kilowattia eli noin 52 hevosvoimaa. 38 kilowatin ylittävältä osalta vero kasvaisi kahdella eurolla täyttä kilowattia kohden. Enimmäismäärä verolle olisi 300 euroa, mikä vastaisi 138 kilowattia eli noin 188 hevosvoimaa.
Veronalaisia olisivat moottoritehosta riippumatta myös moottori- ja purjeveneet, joiden rungon pituus on vähintään yhdeksän metriä. Veneen pituuteen perustuvan veron määrä olisi 100 euroa vuodessa. Verotus tapahtuu venerekisteriin merkittävien tietojen pohjalta."
http://www.hs.fi/talous/art-2000005009827.html
"Veroa pitää esityksen mukaan maksaa 100 euroa veneistä, joiden moottoriteho on vähintään 38 kilowattia eli noin 52 hevosvoimaa. 38 kilowatin ylittävältä osalta vero kasvaisi kahdella eurolla täyttä kilowattia kohden. Enimmäismäärä verolle olisi 300 euroa, mikä vastaisi 138 kilowattia eli noin 188 hevosvoimaa.
Veronalaisia olisivat moottoritehosta riippumatta myös moottori- ja purjeveneet, joiden rungon pituus on vähintään yhdeksän metriä. Veneen pituuteen perustuvan veron määrä olisi 100 euroa vuodessa. Verotus tapahtuu venerekisteriin merkittävien tietojen pohjalta."
Tästä päivän naurut: http://www.hs.fi/paivanlehti/14012017/a ... 44357.html

"Mertemme pummit"Verojahan pitää kerätä sieltä, missä on maksukyky on parasta. Silloin se sattuu vähiten. Kun moottoriveneilijä maksaa polttoaineestaan 65 prosenttia veroa, niin purjeveneilijät – nämä mertemme pummit – eivät maksa harrastuksestaan mitään.
Silti purjeveneilijät ovat hyvin toimeentulevaa ja maksukykyistä väkeä. He käyttävät ilmaiseksi väyliä ja satamia oheispalveluineen, ja talvisäilytyspaikkoja, jotka kaikki on rakennettu ja ylläpidetty verovaroin. Näitä palveluja ovat olleet maksamassa myös ne, jotka eivät niitä käytä.
Siksi ehdotan purjeveneveron perustamista. Se toisi runsaasti lisää rahaa valtion kassaan. Jos on varaa omistaa sadantuhannen euron purjevene, voisi siitä hyvinkin maksaa veroa muutama tuhat euroa vuodessa. Juha Sipilä, ole hyvä, tämä neuvo on ilmainen.
Jan Wahlstedt
Espoo

Olli Niemi
Vuosi sitten venerekisterissä oli 15 FE:tä, joiden pituus oli yli 9 m (yksi 9, loput 9,2 tai 9,3 m). Noista 13 malli oli 83 ja kahden "Finn Express".
Lisäksi oli kaksi FE:tä joiden pituudet 8,75 ja 8,9 m. Mitähän ne ovat? Toinen mallilstaan 83 ja toinen "Finn Express".
ORCi-mittakirjassa peräjatkeellisen pituus on 9,3 m.
Saattaa noita olla enemmänkin, sillä katsoin vain ne joiden merkki oli "Finn Express". Rekisterissä on paljon merkittömiä veneitä.
Lisäksi oli kaksi FE:tä joiden pituudet 8,75 ja 8,9 m. Mitähän ne ovat? Toinen mallilstaan 83 ja toinen "Finn Express".
ORCi-mittakirjassa peräjatkeellisen pituus on 9,3 m.
Saattaa noita olla enemmänkin, sillä katsoin vain ne joiden merkki oli "Finn Express". Rekisterissä on paljon merkittömiä veneitä.
Osa peräjatkeista ei ole Muottimatin tekemiä. Muistaakseni esim Awassa on noin 60 cm jatke. Joissain on myös ankannokkaa ym härpäkettä, joka saattaa selittää mittoja.Joakim wrote:Lisäksi oli kaksi FE:tä joiden pituudet 8,75 ja 8,9 m. Mitähän ne ovat? Toinen mallilstaan 83 ja toinen "Finn Express".
Olli Niemi
Ei varmaan tarkka määritelmä ole vielä tiedossa kuin tuosta lausuntokierroksella olevasta esityksestä (onkohan se julkinen asiakirja) mutta äkkiseltään voisi kuvitella että verottajan kannalta olisi houkutus käyttää pisintä mahdollista pituutta minkä ihminen on erehtynyt rekisteröinnissä ilmoittamaan.harald wrote:Lasketaanko tuo nyt sitten kokonais- vai runkopituuden mukaan?
Mutta kieltämättä varmaan peräjatkeelle saattoi tulla tuossa yllättävä lisäkustannus ja en sitten tiedä miten trafi katsoo sitä että ottaa dremelillä 10cm pois jatketta ja tekee muutosilmoituksen. Ylipäänsä tuollainen 9m fiksattu raja on todella hankala muutenkin, tietyllä lailla oikeudenmukaisemmaksi kyllä näkisi verotuksen rajan perustuvan mieluiten veneen painoon jolloin jo joku 1000kg raja aika tehokkaasti erottelisi kevytveneet purjeveneistä ja sitten ihan progressiolla/kulmakertoimella voisi veron säätää järkeväksi ts. 4000¤ h-veneen osalta vero olisi erilainen kuin 40 000¤ ja 400 000¤(ei taida näin kalliita purjeveneitä ollakaan) veneillä. 9m tekee pahimmassa tapauksessa sen vaikutuksen että sentin kaksi rajan yli menevä vene muuttui hetkessä huonommaksi kuin sentin kaksi rajan alla oleva vene vaikkei veneissä aidosti ole juurikaan eroa ja hintakaan ei käytännössä eroa toisistaan mitenkään. Massapohjaisessa rajassa on kuitenkin selvää että "oikea" kölivene ja kevytvene eroavat massaltaan niin paljon että rajatapauksia ei oikeasti ole, joku hiilikuituisen sporttihimmelin omistaja voi toki sitten välttyä verolta mutta se olisi tavallaan nyt vielä ihan ok koska eipä nyt urheiluvälineitä muutenkaan veroteta erikseen.
Moottoritehoasiassa sinänsä oli ihan fiksu ratkaisu käyttää kilowatteja määritteenä jolloin syntyy juuri "sopiva" 52 hv raja, muussa tapauksessa olisi varmasti syntynyt pieni bisnes kuristaa 50hv moottoreiden tehoja ja vero olisi tavallaan jäänyt tyngäksi.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Oikeudenmukaiseksi tätä järjestelmää ei saa millään, veneen arvo ja paino eivät vastaa toisiaan. Esimerkiksi takavuosina suositut betoniveneet tuskin kovin arvokkaita ovat, painavia kylläkin, samoin kuin huviveneiksi muutetut työveneet.
"Miljoona-Swan selviää perusbusteria selvästi pienemmin maksuin"
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005040819.html
"Miljoona-Swan selviää perusbusteria selvästi pienemmin maksuin"
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005040819.html
Tällainen saattaa jotain kiinnostaa.
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoi ... IsImMiOjh9
"Datasetti on Trafin ylläpitämästä vesikulkuneuvorekisteristä ja sisältää kaikkien rekisterissä olevien vesikulkuneuvojen tekniset tiedot ja käyttökunnan: https://www.avoindata.fi/data/fi/datase ... avoin-data"
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoi ... IsImMiOjh9
"Datasetti on Trafin ylläpitämästä vesikulkuneuvorekisteristä ja sisältää kaikkien rekisterissä olevien vesikulkuneuvojen tekniset tiedot ja käyttökunnan: https://www.avoindata.fi/data/fi/datase ... avoin-data"
Finnboatin lausunnossa veneverosta on hauska vertailu eri venetyyppien eriarvoisesta kohtelusta:

Seitsemän 35 vuotta vanhaa Finn Express 83 venettä, joista yksi on päivitetty huvikuunariksi. Tällaisesta ylellisyydestä on syytäkin periä veroa.
Tähän voisi lisätä kuvan:Näkemyksemme tueksi esitämme seuraavat esimerkit, jotka osoittavat, että veneveron kohdistuminen on täysin mielivaltaista erityisesti suhteessa veneen arvoon:
Uusi hollantilainen teräsvene, jossa moottori 50 hv, veneen pituus 8,5 metriä, hinta 175.000 euroa > ei veroa
50 hv:n perämoottorilla varustettu avovene, veneen pituus viisi metriä, hinta 35 000 euroa > ei veroa
50 vuotta vanha mäntyrunkoinen kalastajarunkoinen vene, 70 hv:n dieselmoottorilla, veneen arvo n. 5000 euroa > vero 122 euroa
Hai-purjevene vuodelta 1972, veneen pituus 9,80 metriä, veneen arvo n. 3000 euroa > vero 100 euroa.

Seitsemän 35 vuotta vanhaa Finn Express 83 venettä, joista yksi on päivitetty huvikuunariksi. Tällaisesta ylellisyydestä on syytäkin periä veroa.
Olli Niemi
Miksi veron ja arvon pitäisi jotenkin korreloida? Eihän kyse pitäisi olla omaisuusverosta, mutta tosin on vaikea nähdä mistä muustakaan on kyse.KaleviHarkonen wrote:Oikeudenmukaiseksi tätä järjestelmää ei saa millään, veneen arvo ja paino eivät vastaa toisiaan.
Eihän se ajoneoverokaan mitenkään korreloi arvon kanssa. Tulen maksamaan 2017 315 ¤ veroa kakkosautostamme, jonka arvo lienee alle tonnin. Ykkösauto saattaa olla vielä 5 tonnin arvoinen ja siitä vero 357 ¤. Uudesta vastaavasta vero olisi 195 ¤, vaikka arvo olisi 5-30 -kertainen noihin kahteen verrattuna.
Ajoneuvovero perustuu sentään päästöihin, jossa olisi jotain tolkkua ellei sitä olisi ryssitty tekemällä hiilidioksidista ainoa saaste.
Moottoriveneissä teho on jossain määrin reilu kriteeri, mutta purjeveneisiin on ollut pakko keksiä hatusta tuo pituus, kun mitään haittapohjaista kriteeriä ei löydy.
Helpompi olisi vain lisätä polttoaineisiin sen verran lisää veroa, että hoituisivat nämä kaikki ajoneuvo-, vene-, prätkä- ja muut verot samalla.
Moottoriveneissä teho on jossain määrin reilu kriteeri, mutta purjeveneisiin on ollut pakko keksiä hatusta tuo pituus, kun mitään haittapohjaista kriteeriä ei löydy.
Helpompi olisi vain lisätä polttoaineisiin sen verran lisää veroa, että hoituisivat nämä kaikki ajoneuvo-, vene-, prätkä- ja muut verot samalla.
Olli Niemi
Paino lähinnä toimisi parempana mittarina rajata verotuksen ulottumattomiin kevytveneet (vähän kohtuuton vuosivero olisi jostain My-veneestä) ja rajoittaa verotus sellaisiin veneisiin joiden voi konkreettisesti olevan jo jollain lailla väylien ja muiden merenkulkupalveluiden kuluttajia. Pituus kun on siitä juuri aika huono mittari ja olisi tavallaan juuri kyseenalaista että esim. Hai-vene olisi veronalainen mutta Finngulf28 (ilman ankannokkaa) ei.KaleviHarkonen wrote:Oikeudenmukaiseksi tätä järjestelmää ei saa millään, veneen arvo ja paino eivät vastaa toisiaan. Esimerkiksi takavuosina suositut betoniveneet tuskin kovin arvokkaita ovat, painavia kylläkin, samoin kuin huviveneiksi muutetut työveneet.
Liukuma johonkin tonnista kuuteen tonniin painoa pienellä progressiolla niin siinähän jo tulisi aika hyvin katettua verotustarve veneilystä yleisesti ja kuunaritkin sitten menisivät automaattisesti ylimpään luokkaan.