Akun riittävyys?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Akun riittävyys?

Post by harald »

Riittäisiköhän tuollaisen 28Ah tuntisen akun teho starttamaan 1GMää?

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=80207

Koneessa lienee jotain 1kW startti. Paljonkohan tuosta akusta saa
hetkellistä virtaa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Akun riittävyys?

Post by Panu »

harald wrote:Riittäisiköhän tuollaisen 28Ah tuntisen akun teho starttamaan 1GMää?
Tervehdys

Teoriassa kyllä 28 Ah riittää varmasti koneen käynnistykseen, jos akku on täyteen varattu. Eri asia on kuinka paljon akku antaa käynnistysvirtaa. En tosin usko Yanmarin vaativan mitään älyttömiä. Vertaa, että joissan vanhoissa riisipusseissa (lue Nissan / Datsun ) oli 1-1,2L moottorille 40Ah:n akku kesät talvet :lol:. Samanlainen akku oli kaikissa -80 luvun Mazdoissa maahantuotaessa ensiasennuksena (Mazdoihin tosin Haka auto vaihtoi kotimaiset 60Ah:n akut).
harald wrote: Koneessa lienee jotain 1kW startti. Paljonkohan tuosta akusta saa hetkellistä virtaa?
Kouluvastaus kysymykseen on, että jaa napajännite sisäisellä vastuksella, niin saat oikosulkuvirran :idea:. Tätä suurempaa virtaa et akusta saa mitenkään ulos. Virran suuruuteen vaikuttaa myös ulkoinen lämpötila. Tyypillisesti starttiakuille luvataan (mitä ei aina pidetä) kylmäkäynnistysvirtaa 170-400A akun mallista ja koosta riippuen. Tuo tarkoittamasi moottoripyörän akun akkulevyjen koko on väkisinkin aika pieni, mikä alentaa saatavaa maksimi virtaa. No onhan Yanmarissa se puolipuristin, joten kyllä sen pitäisi saada aina jollain tavalla keploteltua käyntiin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply