Yanmar 1GM virtalukko

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Cage
Hallitus
Posts: 994
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Yanmar 1GM virtalukko

Post by Cage »

Mistä tai keneltä kannattaa alkaa metsästää Yanmar 1GM virtalukkoa? Meidän levitteli tänään osiaan istumalaatikkoon kun piti vääntää virta-avaimesta.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tarviiko sen olla just Yanmar? Eihän se sähkö sitä tiedä. Oliko niin, ettei 1 GM:ssä ollut edes hehkutusta? Silloin tohon riittäisi painonappi. Virrathan saa poikki sisältä, joten asiattomat ei pääsisi starttaamaan.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

on-off katkaisija riittää. Plus se painonappi starttia varten.

Ja sähköt voi olla päällä vaikka koko kesän, tuo ei näytä kuluttavan yhtään sähköä vaikka virrat on päällä. Tai no, ne pienet lamput siinä palaa.

Käsitelty osin myös tuossa; http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... irtaluk%2A En lähde kuitenkaan yhdistelemään aiheita kun vähän vierestä kuitenkin.

Tuosta kuitenkin http://www.motonet.fi/fi/haku?q=virtalukko
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alex
luti
Posts: 458
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

IMO it could be just a simple on-off switch. Otherwise Biltema or Motonet should have plenty of options I guess.

There could have been a nice innovation - a car style ignition lock that also blocks rudder shaft if a key is not inserted. ;-)
Cage
Hallitus
Posts: 994
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

En vielä ole saanut selville löytyykö mistään niitä virtalukkoja, jotka menis heittämällä siihen. Siinä olisi helppous, että saisi suoraan vanhan tilalle. Tosin tuo katkaisin-vaihtoehto on hyvin houkutteleva, kun monessa FEneessä kuten hyvin monessa muussakin 80-luvun veneessä tuo virtalukko on luukun alapuolella, jossa avain on vaarassa. Mielellään kytkin saisi olla muotoa käännettävä, niin että varmasti pysyy päällä kun laittaa kukaan vahingossa paina tai sohaise kytkintä polvellaan tms.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Cage wrote:En vielä ole saanut selville löytyykö mistään niitä virtalukkoja, jotka menis heittämällä siihen. Siinä olisi helppous, että saisi suoraan vanhan tilalle...
Tervehdys

Googgeli kertoi seuraavaa www.frenchmarine.com: Yanmar 124070-91250 Ignition Switch hintaan 72,65£

Eli on noita kaupan. Hinta tietysti on kovempi, kuin tarvike myyjien kauppaamilla tuotteilla. Telva lienee tänäpäivänä myös varsin huokea Yanmar osien toimittaja. Ainakin viime kesänä sylinterikannen osat oli Telvalla yhtä houkuttelevasti hinnoiteltu kuin nettimyymälöissä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
alex
luti
Posts: 458
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Toi Yanmarin virtalukko on kyllä älyttömyyden huippu. Miksi ihmeessä pitää olla avain, kun kaikissa on sama avain. Mitään varkaussuojaa sillä ei saa, mutta avaimen hukuttua ei itse pääse liikkeelle. VP:n virtakatkaisija ja starttinappi on paljon fiksumpi.

Saahan virtalukkoja kympillä Biltemasta (tuskin pitkäaikäinen veneessä) ja luulisi noita Yanmarin alkuperäisiä olevan iso kasa myyntiliikkeiden roskiksissa, kun koneen vaihdossa tulee aina uusi paneeli.
Cage
Hallitus
Posts: 994
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Telvalta tiedustelin mitä vaihtoehtoja heillä on. Yanmarin oma oli jotain ~190¤.

Tuo avaimen paikka on aina ärsyttänyt ja olen vain odottanut milloin joku sen avaimen astuu katki, niin pitääpä alkaa metsästämään sopivaa nappia tms. Varuiksi voi vaikka ostaa toisen napin veneen korjaustarvikelaatikkoon. Sopiva koko näyttäisi vain muodostuvan ongelmaksi mitä nyt näin tässä työpäivän aikana on nopeasti ehtinyt googlettaan.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Tuolta saa tilattua Yleiselktroniikkaan muutamassa päivässä ilman kuluja. Vesitiiviitä löytyy 5,5-30 mm halkaisijalla.
http://fi.rsdelivers.com/catalogue/cate ... /8720.aspx
PetriF
kokelas
Posts: 53
Joined: Tue Oct 15, 2013 00:12 am
Location: Helsinki

Post by PetriF »

Kyselit Cage siitä laturin korjauttamisesta huhtikuussa. Mä sanoin että se on virtalukko, olisit usonu kerrasta :p :D

Itte laittasin Carlingin vesitiiviit. Keinukytkin ja nappi. Jos mahtuu. Aditassa on.
Jos haluaa pienemmät reijät niin sitte askartelee normi 1/2" tuumasista on-off ja on-mom (palautuva, startille) vipukytkimistä sen päälleruuvattavan kumihatun kanssa vesitiiviit. Niitä hattuja kannattaa ostaa varalle, ne on kulutustavaraa muutaman vuoden päästä jos aurinko loimottaa.
Cage
Hallitus
Posts: 994
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

PetriF wrote:Kyselit Cage siitä laturin korjauttamisesta huhtikuussa. Mä sanoin että se on virtalukko, olisit usonu kerrasta :p :D
Olin jo itsekin valmis myöntämään tämän :), mutta en kuitenkaan kun mittauksieni mukaan missään virtalukkoon menevässä johdossa ei mennyt virtaa. Jos se olisi ollut vuodon syy, niin silloin niiden kautta olisi pitänyt mennä virtaa. Laturissa oli kuulemma joku vuoto ja nyt on refurbished vanhan tilalla, mutta vieläkin tuota sähköä hiipii jonnekin. Seuraavaksi pitää tutkia starttimoottoria ja maadoitusta. Pitääkin nyt varmuuden vuoksi katsoa lähteekö starttiakusta virtaa kun virtalukko on kokonaan irti. Sit ainakin pitäis nähdä onko lukko ollut syyllinen.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Post Reply