No nyt sitten saatiin SM-kisat päätökseen.
Perjantaina siis purjehdittiin vain kaksi ratakisaa (kryssi-lenssi rataa)
vaikka ordereissa luki että 1-5 rataa/päivä (tämä oli ensimmäinen
strategiamoka meillä, olisi pitänyt tietää että vain minimimäärä kisoja
ajetaan). Näissä ekassa tultiin toiseksi, n 15s Finellin jälkeen. Startissa
olimme 25s myöhässä. Tokassa hävittiin vuorostaan Tarntellalle vähän
päälle minuutin lasketussa ajassa, olimme startissa koko fleetin alla
ja ylitimme starttiviivan noin 1 minuutin myöhässä. Molemmissa oli siis
mahdollisuus voittoon mutta ei. Huonoilla starteilla ei näitä voiteta,
ja ilman kisavoittoja ei mestariksi asti yleensä pääse. Ekassa oli
Tarantella kolmas ja tokassa Finell kolmas.
Toinen päivä päätettiin saaristorataan, pari kierrosta Kytön ympäri ja
maaliin. Tässä pidettiin palaveri veneessä ja pumpattiin itsemme hyvään
fiilikseen. Tällä fiiliksellä "voitettiin" startti niin että saimme venepaikan
ja emme olleet viimeisiä ekalla kryssimerkillä. Aquila ohitti strekillä
mutta hyvin tasan mentiin Aquilan kanssa koko rata. Tulos, arvatkaa,
toiseksi taas Tarantellan jälkeen.
TIlanne viimeiseen päivään oli 1. Finell, 2. Charlotta ja 3. Tarantalla,
kaikki kolme noin 1.5 pisteen sisällä, muut jo niin paljon takana että
niistä ei olisi huolta enää mitalitaistoon. Laskimme että meidän pitää
voittaa tämä (nämä) kisat jotta mahdollisuus kultaan säilyisi.
Tästä pidettiin pitkä strategiapalaveri ja käytiin startti läpi monta kertaa
Lauttasaaressa maissa perjantaiillalla.
Tullessamme starttialueelle oli tyyntä. Starttia (tuulta) odotettiin kolme-
kin tuntia mutta kun luoteesta pieni tuuli virisi olimme täysillä mukana,
noppapelien ja muitten avulla levänneinnä. Voitimme taas startin
venepäässä ja suunnitelma oli vendata paaralle. Jätimme vendan
liian myöhään jolloin kevyen tuulen tykki Esteri otti meidän niin
paljon kiinni että ollessamme juuri tyyntyneessä tuulessa emme
ehtineet alta pois ja jouduimme ottamaan 360° rangaistuksen. Matka
jatkui paaralla ja kohta huomasimme että shifti veti meidät leikkarille
ja ajoimme styyralla suoraan kohti merkkiä kun melkein koko muu
fleetti Finell, Elvis ja muut joutuivat taas kryssimään tosi pienessä
tuulessa kohti merkkiä. Tarantella purjehti itsensä tässä jo ulos koska
he olivat niin pitkällä vasemmalla että hyvä kun heitä enää edes
tunnistettiin. Hyvä niin, se turvasi meidän kakkossijan.
Lenssi muuttui strekiksi ja tässä olimme hyvin Finellissä kiinni. Kryssillä
jatkoimme suoraan paaralla oikella missä oli huomattavasti enemmän
tuulta. Finell kiersi kryssimerkin ja laski kohti toista, siirettyä lenssi-
merkkiä (ja samassa maalia, rataa lyhennettiin) niin lähellä että todella
hyvältä näytti tässä kohtaa.
Rannassa osoittautui sitten että puolitonnarit ovat kovia ja Blues voitti
tämän viimeisen tynkäkisan, Esteri (myös ½-tonnari) kakkonen 8s
jääneenä. Me kolmosena yli 2min voittajasta. Sekä Finell että Tarantella
takana mutta se ei meille riittänyt koska SM-sääntöjen mukaan jos
purjehditaan jo kolme rataa niin huonoimman saa jättää pois. Meillä ei
ollut kuin kakkosia ja yksi kolmonen kun Finell sai jättää tämän pois.
Toinen strateginen moka oli pistejärjestelmän huomaamatta jättäminen.
Järjestelmä oli kai "low point bonus scoring" jossa voittaja saa
suhteessa vähemmän pisteitä kuin kakkonen. Eli ykkös- ja kolmossija
antaa vähemmän pisteitä (parempi) kuin kaksi kakkosta.
Pasi laski myös että ilman pois-jättökisoja meillä olisi vähiten pisteitä.
No, jos tädillä olisi... ja niin poispäin, tämä on jossittelua.
Tulos meille on SM-hopea. Voidaan varmaan (kohta) hyväksyä tämä
tulos ihan hyvänä.
Onnittelut Tompalle voitosta, ja kiitokset järjestäjille hienosta kisasta!
http://www.kilpapurjehtijat.com/avomerism.fi/F_IMS3.HTM
Offshore Week 2005: Charlotta hopealla
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Offshore Week 2005: Charlotta hopealla
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tompan raportti löytyy nyt osoitteesta
http://www.jonte.fi/nell/
Ja sitten ajojäljet pitkästä avomerestä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =ow_track1
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =ow_track2
Ei ole kryssi mennyt ihan loistavasti
http://www.jonte.fi/nell/
Ja sitten ajojäljet pitkästä avomerestä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =ow_track1
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =ow_track2
Ei ole kryssi mennyt ihan loistavasti
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Lisätty galleriaan plotti meidän reitistä ja veneen nopeudesta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... id=ow_long
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... id=ow_long
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020