Marko wrote:Harald kiitokset tästä. Jossain toisessa ketjussa sinulla oli Harkenin osista koottu levanki. Siis kisko, vaunu ja vaunuun tulevat plokit. Mutta varmaan tarvittiin kiskon päihinkin plokit ja rapulukot tms. Olisiko sinulla laittaa kuvaa koko systeemistä?
Menee hiukan sivuun aiheesta, mutta parempaakaan sivua ei löytynyt.
Köysivarastosta löytyi kaksi n.6m pitkää köyttä, joissa on pylpyrät päässä.
Mihinkä käyttötarkoitukseen ne mahdollisesti ovat.
Toinen kysymys liittyy maston jalkaan kiinnittyviin kahteen köyteen.
Ne ovat vajaan metrin pituisia ja molemmissa on pylpyrät päässä.
Niiden tarkoitus on varmaan olla jonkinlaisia levittäjiä, mutta minkä?
Olisko n. 6m pitkät, jossa plokit päissä spinnubarberit?
En usko, että teidän veneeseen olisi tehty genualle barbereita, sillä ne yleensä tehdään kisaveneisiin ja teidän vene ei ilmeisesti ole vielä kovin aktiivisesti ollut siinä käytössä arvelisin.
Teillä näyttää olevan myös ekstra alavantit? Näkyy kuvasta alla ja lähtee ruffin katosta.
EDIT: Ai niin, eikö teidän veneessä ollut maston kaatojärjestelmä? Ne ekstra vantit liittyy varmaan siihen. Voisko ne metrisetkin pätkät liittyä siihen?
Kyllä, veneessä on mastonkaatojärjestelmä ja varmaankin sen vuoksi on asennettu lisävantit.
Maston jalkaa on modifioitu siten, että masto on kiinni rooffissa pelkästään maston takapuolella olevan saranan avulla.
Eli jos etustaagi irrotettaisiin, niin masto kaatuisi taaksepäin.
Juu, masto kaatuu kaikissa kannella seisovissa mastoissa, jos keulastaagin irrottaa. Perusmallissa ei ole edes sitä saranaa. Masto vaan loksahtaa mastonjalassa olevaan koloon. Sitä ei kiinnitetä mitenkään, vaan vanttien jännitys puristaa sen kanteen.