Panu wrote:
Tervehdys
Bremerin varoitus on aivan asiallinen. Kun vaijerin lujuutta kasvatetaan pitää maston jalan ja rustirautojen kestää tämä kasvanut rasitus. Onko Estellen mastojalka jo uudelleen rakennettu ja onko rustirautojen ja sen tukirautojen kiinnitys kanteen ja laipioihin käyty läpi? Olisi ehkä hyvä tarkistaa tukien kunto.
Lisäksi mastoputkessa vanttien kiinnityskohtien tukihelat pitäisi tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa, jotta tuosta dyformista olisi hyötyä. Muistaakseni teekkarit varoittelivat noiden tukihelojen olleen heillä murtuneita. Ernon Melissaan nuo ainakin vaihdettiin. Tuosta vosi löytyä jopa kuva Melissan kansiosta.
Joo vaihdettiin päätelevyt mastoon, sekä Teaseen että Eleciin. Teasessa oli mailimäärästä johtuen (?) selvää vauriota näkyvillä. Alkuperäinen ketju:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... highlight=
Eilen mastokraanalla todettiin sitten Elecin, ilmeisesti alkuperäinen ja hieman runtua saanut ja kaiketi haponkestävästä teräksestä oleva ylävantin ruuvi olevan kaput. Noissa oli viime keväänä ongelmaa kierteiden kanssa, ja nyt menee kaikki vaihtoon, tilalle luultavasti pronssia. Vanttiruuvi napsahti kiristäessä poikki

Tuettiin ison ja spinnun fallilla masto ja vaihdettiin alavantista ruuvi tilalle. Onneksi hajosi jo kiristäessä, mitä lie olisi tapahtunut purjehtiessa
Jos Teasesta saatiin vielä jokunen vuosi takaperin alavantin rustirauta hajoamaan, niin voitaneen sanoa näiden kuuluvan edelleen kevätkunnostusten tarkistuslistalle ihan syystä. Mikään ei ole ikuista. Ja kuten Panu ehkä muistaa, on Elecin vantteja pidetty mielummin kireällä, kuin löysällä.