Potkurin akselin takakannake
Potkurin akselin takakannake
S/y Marlene vuotaa potkurinakselin takakannekkeen ja rungon liitoksesta. Sikalta sain toivottavasti pätevät ohjeet tiivistykseen, mutta nyt huomasin, että kannake heiluu vähän. Pitäísikö sen olla aivan jäykkä vai hieman joustava?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Sen pitäisi olla ehdottomasti aivan jäykkä runkoon nähden. Taitaa kyseessä olla delaminointi
siinä kohtaa missä tuo p-kannake on laminoitu kiinni takapilssiin.
Suosittelen että joka tuot asiantuntijan paikalle ja pyydät tarjouksen tai sitten rälläkkä laulamaan
ja uutta laminaattia paikalle. Tuo Sika taitaa toimia väliaikaisesti mutta ennemmin tai myöhemmin
tuo heiluu niin paljon että Sika pettää ja sitten alkaa tulva.
siinä kohtaa missä tuo p-kannake on laminoitu kiinni takapilssiin.
Suosittelen että joka tuot asiantuntijan paikalle ja pyydät tarjouksen tai sitten rälläkkä laulamaan
ja uutta laminaattia paikalle. Tuo Sika taitaa toimia väliaikaisesti mutta ennemmin tai myöhemmin
tuo heiluu niin paljon että Sika pettää ja sitten alkaa tulva.

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdys,
noita heiluvia akselikannakkeita heiluu kuulemma jonkin verrankin meidän vesillä, ihan noin niinkuin lohdutuksen sanoina. MUTTA, joka tapauksessa, mitä nopeammin saat sen korjattua, sen parempi ja luultavasti myös halvempi. Kannatan Haraldin ehdotusta ammattilaisen kutsumisessa paikalle arvioimaan tilannetta! Mutta jos päätät itse ryhytä kannakkeen istukan laminointityöhön niin sinun tapauksessasi väittäisin, että tärkein asia on varmistaa laminaatin kosteus (jota tässä kohdassa todennäköisesti meillä kaikilla on) ja KUIVAUS! Märkään vanhaan laminaattiin kun on vaikea saada uutta tavaraa tarttumaan.
Jos itselläni olisi syytä ryhtyä moiseen korjaukseen, hioisin ko. kohtaa jonkin verran auki ja kutsuisin rahaa säästääkseni ammattilaisen arvioimaan tilannetta vasta sen jälkeen. Nyt ko. ammattilaisella on kosteusmittausten lisäksi myös mahdollisuus nähdäkin hiukan pintaa syvemmälle. Tähän kun ryhtyy niin kannattaa kyllä varata sitten reilusti aikaakin. Ennen kaikkea tuo aiemmin mainittu kuivatus saattaa kestää kauaaaaaaaaan... ja siihen saattaa tarvita apuvälineitä.
Itselläni on meneillään koko pohjan vesisulun rakentaminen höylätyn, hiotun ja kuivataten puhtaan laminaatin päälle. Saman käsittelyn on saanut ennen niin vettynyt, mutta nyt halkaistu ja kuivatettu peräsin. Myös kölin istukka on saanut oman vahvistuksensa laminoimalla ja "tämän tien varrella" olen opinut sen, että nämä hommelit rakentuu onnistuakseen kuivan ja kaikista mahdollisista suolista ja muista reagoimattomista aineista vapaan laminaatin päälle. Näin, jotta samat työvaiheet eivät toistuisi joidenkin vuosien kuluttua uudestaan
-Peter
noita heiluvia akselikannakkeita heiluu kuulemma jonkin verrankin meidän vesillä, ihan noin niinkuin lohdutuksen sanoina. MUTTA, joka tapauksessa, mitä nopeammin saat sen korjattua, sen parempi ja luultavasti myös halvempi. Kannatan Haraldin ehdotusta ammattilaisen kutsumisessa paikalle arvioimaan tilannetta! Mutta jos päätät itse ryhytä kannakkeen istukan laminointityöhön niin sinun tapauksessasi väittäisin, että tärkein asia on varmistaa laminaatin kosteus (jota tässä kohdassa todennäköisesti meillä kaikilla on) ja KUIVAUS! Märkään vanhaan laminaattiin kun on vaikea saada uutta tavaraa tarttumaan.
Jos itselläni olisi syytä ryhtyä moiseen korjaukseen, hioisin ko. kohtaa jonkin verran auki ja kutsuisin rahaa säästääkseni ammattilaisen arvioimaan tilannetta vasta sen jälkeen. Nyt ko. ammattilaisella on kosteusmittausten lisäksi myös mahdollisuus nähdäkin hiukan pintaa syvemmälle. Tähän kun ryhtyy niin kannattaa kyllä varata sitten reilusti aikaakin. Ennen kaikkea tuo aiemmin mainittu kuivatus saattaa kestää kauaaaaaaaaan... ja siihen saattaa tarvita apuvälineitä.
Itselläni on meneillään koko pohjan vesisulun rakentaminen höylätyn, hiotun ja kuivataten puhtaan laminaatin päälle. Saman käsittelyn on saanut ennen niin vettynyt, mutta nyt halkaistu ja kuivatettu peräsin. Myös kölin istukka on saanut oman vahvistuksensa laminoimalla ja "tämän tien varrella" olen opinut sen, että nämä hommelit rakentuu onnistuakseen kuivan ja kaikista mahdollisista suolista ja muista reagoimattomista aineista vapaan laminaatin päälle. Näin, jotta samat työvaiheet eivät toistuisi joidenkin vuosien kuluttua uudestaan

-Peter
potkurin akselin takakannake
Kun tästä aiheesta - vuoto kannakkeen juuresta - edellisen kerran kirjoiteltiin näillä palstoilla, oli konsensuksena se, että on parasta pyytää asiantuntija paikalle. Yritin kuitenkin itse viime keväänä, kun kannakkeen juuri oli avattu syksyllä, yrittää tukkia halkemia Sikaflexilla ja lasikuidulla, mutta lupaavan alun jälkeen vene vuotaa taas kuten ennenkin. Eli vajaa litra parin tunnin koneella ajamisen jälkeen, mutta ei toistaiseksi satamassa ollessa.
Viime syksynä Harald (stefojen laiton yhteydessä, josta vieläkin suurkiitos) muistaakseni mainitsi, että joku FE-purjehtija oli menestyksellisesti laminoinut itse heiluvan kannakkeen kiinni. En enää muista kuka tämä purjehtija oli, mutta olisin äärimmäisen kiinnostunut kokemuksista ja neuvoista.
terv. Jorma
Viime syksynä Harald (stefojen laiton yhteydessä, josta vieläkin suurkiitos) muistaakseni mainitsi, että joku FE-purjehtija oli menestyksellisesti laminoinut itse heiluvan kannakkeen kiinni. En enää muista kuka tämä purjehtija oli, mutta olisin äärimmäisen kiinnostunut kokemuksista ja neuvoista.
terv. Jorma
potkurin akselin takakannake
Vielä lisäyksenä edelliseen:
Vene ( Marilyn) on ollut luettelossa vuosia ja itse olen lähettänyt myös virallisen jäsenhakemuksen tämän vuoden huhtikuussa. Edelleen näissä viesteissä on lähettäjänä "vieras", vaikka itse tunnen itseni jo aika tutuksi.
terv. Jorma
Vene ( Marilyn) on ollut luettelossa vuosia ja itse olen lähettänyt myös virallisen jäsenhakemuksen tämän vuoden huhtikuussa. Edelleen näissä viesteissä on lähettäjänä "vieras", vaikka itse tunnen itseni jo aika tutuksi.
terv. Jorma
Re: potkurin akselin takakannake
Paljolti uskoisin että tuo johtuu siitä, että et ole rekisteröitynyt itse foorumille, vaan kirjoittelet periaatteessa anonyyminä, lisäten vain tuon nimesi itse siihen nimi-kenttään.jorma wrote:Vielä lisäyksenä edelliseen:
Vene ( Marilyn) on ollut luettelossa vuosia ja itse olen lähettänyt myös virallisen jäsenhakemuksen tämän vuoden huhtikuussa. Edelleen näissä viesteissä on lähettäjänä "vieras", vaikka itse tunnen itseni jo aika tutuksi.
terv. Jorma
Foorumin tietokanta ja itse jäsenyhdistyksen tietokanta eivät ole sama asia ja Harald ei varsinaisesti voi (tai no voi, mutta tuskin näkee tarpeelliseksi) rekisteröidä nimimerkkiäsi sinun puolesta.
Ts.
Yläreunassa on kasa linkkejä ja yksi niistä on Register/Rekisteröidy, sen klikkaus ja tietojen täyttäminen saattaapi viedä prosessia eteenpäin

Re: potkurin akselin takakannake
Tervehdys.jorma wrote: Viime syksynä Harald (stefojen laiton yhteydessä, josta vieläkin suurkiitos) muistaakseni mainitsi, että joku FE-purjehtija oli menestyksellisesti laminoinut itse heiluvan kannakkeen kiinni.
En tiedä mitä Harald on puhunut, mutta epäilen hänen muistelevan puheitani...


Se takakannakkeen tehtävähän on pitää potkuria paikoillaan (sivuttaisvoimat lienevät varsin pienet). En usko, että kannakeen heiluminen tuo vettä veneen sisään, joten tarkistapa vannasputken laminointi pohjan läpi. Arvaukseni on, että sieltä se vesi tulee

Itse olen asiaa tulkinnut siten, että kannake on liimattu hartsilla sopivaan pohjan läpi menevään reikään ja laminoitu sisäpuolelta tukevaksi. Meillä on aika mälli lasikuitua pitämässä kannaketta paikoillaan, enkä näe vuotoa pilssiin asti mahdollisena kuin totaali vaurion jälkeen. Tuo vannasputki on ihan toinen juttu.
Yanmar 1GM tärähtelee joskus, varsinkin kylmänä, käynnistettäessä pienellä kaasulla sen verran kovasti, että uskon potkuriakselin välillä iskevän vannasputkeen. Riittävän monta pusua ja aika saavat yhdessä putken laminoinnin antamaan hieman perään ja vuoto veneeseen on syntynyt. Veneen ollessa satamassa ei vuotoa pysty havaitsemaan, mutta kun laitat kone käyntiin ja tärähtelemään (siis värähtelemään) niin vesi alkaa hiljalleen tihkua sisään.
Selvyyden saat helposti. Tyhjennä ulkosäilytystila (anopinkotelo) ja poista moottoritilan takasivulevy avaamalla ne ruuvit. Kone käyntiin ja lampun kanssa katsomaan miten vannasputken juuri alkaa kostua...

Vesihän kuuluu veneen ulkopuolelle, joten jotain olisi tehtävä. Itse yritin ensiapua Sikalla. Ei muuten tartu märkään pintaan...



Tulevana keväänä luulen toistavani saman homman uudelleen, mutta kaiketi yritän samalla injektoida epoksia laminaatin ja vannasputken väliin poraamalla reikiä (sisäpuolelta) ja ruiskuttamalla niistä epoksia. Tavoite olisi saada tuo vedenpitävän kalvon / massan paksummaksi ja vannasputki tarttumaan lujemmin kiinni.
Samalla voisi tuota takakannatintakin tukevoittaa vastaavalla tavalla.
Ystävällisin veneily terveisin PR
potkurin akselin takakannake
Kyllä se vesi Marilyniin näyttää tulevan takakannakkeen (eikä vannasputken) kohdalta sisälle ja uloskin sitä valuu joka syksy kannakkeen juuresta ylös nostamisen jälkeen. Ihmettelen vain miksi käyttämäni Sikaflex (ei nyt niin kovin paksusti) ei tätä reikää tai halkeamaa tukkinut. Eikö Sika ole kuitenkin jonkin verran elastista ja ei kai se kannakkeen liikkuminen niin kovin suurta voi olla, koska akseli näyttää suoralta. Mitä jos vain laittaisi monen sentin vahvuudelta Sikaa kannakkeen juureen.
terv. Jorma
jorma.karkkainen@helsinki.fi
terv. Jorma
jorma.karkkainen@helsinki.fi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Nereida II:sen akselituki laminoitiin umpeen niin, että sen pystyosaan
tuli lasikuituinen kaulus. Syksyllä voi tuota ihailla koivusaaressa sitten,
hyvän näköinen on ainakin.
Minä olen Segling-lehdestä lukenut noita juttuja koskien tiivistämistä
ja kyllä reikien porailu ja epoksin injektio näyttää olevan oikea toimen-
pide tälle potilaalle, sekä tuelle että vannasputkelle. Taidanpa samalla
laminoida pari mattoa Charlotan tuen pystyosaan.
Sika ei pidä. Itsessään. Sika toimii jos se on puristuksessa kahden
kappaleen välissä ja saumassa on liikkumavaraa (siis Sikaa paksusti).
Sika ei myöskään toiminut meidän kölisaumassa, lasikuitumatto kylläkin.
tuli lasikuituinen kaulus. Syksyllä voi tuota ihailla koivusaaressa sitten,
hyvän näköinen on ainakin.
Minä olen Segling-lehdestä lukenut noita juttuja koskien tiivistämistä
ja kyllä reikien porailu ja epoksin injektio näyttää olevan oikea toimen-
pide tälle potilaalle, sekä tuelle että vannasputkelle. Taidanpa samalla
laminoida pari mattoa Charlotan tuen pystyosaan.
Sika ei pidä. Itsessään. Sika toimii jos se on puristuksessa kahden
kappaleen välissä ja saumassa on liikkumavaraa (siis Sikaa paksusti).
Sika ei myöskään toiminut meidän kölisaumassa, lasikuitumatto kylläkin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: potkurin akselin takakannake
Tervehdysjorma wrote:Kyllä se vesi Marilyniin näyttää tulevan takakannakkeen (eikä vannasputken) kohdalta sisälle ja uloskin sitä valuu joka syksy kannakkeen juuresta ylös nostamisen jälkeen.
Onki sinulla mitään käsitystä mikä on takakannakkeen laminoinnin noin vaurioittanut? Uppotukki, nostoliinat....mikä?
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Minulla on käsitystä asiasta. Veneeseen on vaihdettu uusi 1GM10.
Asennuksen yhteydessä on takatassujen lukkomutterit jääneet
kiristämättä (leevene?). Näin kone makasi takaosastaan täysin akselin
varassa. Kun sain vetolaipan irti niin kone tippui alaspäin melkein 10cm.
Tämä takapainoisuus on varmaan kammennut akselia ja yhdessä koneen
tärinän kanssa on tässä varmaan kyse delaminoinnista.
Tuossa on kuva miltä kone näyttä laipan irroituksen jälkeen:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =PICT0611b
Asennuksen yhteydessä on takatassujen lukkomutterit jääneet
kiristämättä (leevene?). Näin kone makasi takaosastaan täysin akselin
varassa. Kun sain vetolaipan irti niin kone tippui alaspäin melkein 10cm.
Tämä takapainoisuus on varmaan kammennut akselia ja yhdessä koneen
tärinän kanssa on tässä varmaan kyse delaminoinnista.
Tuossa on kuva miltä kone näyttä laipan irroituksen jälkeen:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =PICT0611b
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdysharald wrote:Minulla on käsitystä asiasta. Veneeseen on vaihdettu uusi 1GM10.
Asennuksen yhteydessä on takatassujen lukkomutterit jääneet
kiristämättä (leevene?). Näin kone makasi takaosastaan täysin akselin
varassa. Kun sain vetolaipan irti niin kone tippui alaspäin melkein 10cm.
Kuulostaa selkeästi tuottamukselliselta toiminnalta. Onko vahingonkorvausvaatimus jo tehty?
Ystävällisin veneily terveisin PR
potkurin akselin takakannake
Kyllä tämä veden tulo sisään on ollut samanlaista jo ne 8 vuotta., jotka olen Marilynin omistanut. Itse asiassa ensimmäisenä syksynä vettä tuli sisään laiturissakin vajaa litra viikossa, mutta tekemieni vuosittaisten poppakonstien jälkeen tihkuminen on ollut vähäisempää.
Sensijaan Leevene ei saa pisteitä ollenkaan tästä Marilynin stefan vaihtohommasta, jonka Harald suoritti. Käsittääkseni se öljyn vuotaminen pilssiin viime kesänä oli täysin selitettävissä sillä, että takapäästään irronnut moottori painoi akselia ja stefoja. (10 cm taitaa olla liioittelua, mutta Haraldin kuvasta näkyy, että kyse ei ole alle millimetristä joka on suosituksissa).
Valitin viime kesänä Leeveneelle öljyn vuotamista ja kysyin uusittiinko stefat moottorin uusimisen yhteydessä pari vuotta aikaisemmin. Mitään arveluita sieltä ei esitetty, että moottorin vaihdolla voisi olla tekemistä vuodon kanssa. En edes saanut mitään kustannusarviota stefan vaihdoista, vaikka pyysin, sillä eivät ole kuulemma sellaisia viime aikoina tehneet.
Soitin nyt maanantaina Leeveneeseen ja kerroin stefajutun lähinnä palautteeksi ilman vaatimuksia. Minkäänlaista kiitosta palautteesta ei annettu eikä yhteystietojani haluttu muistiin, puhumattakaan halusta antaa edes jonkinlaista alennusta mahdollisesta tulevasta potkurin kannattimen vesivuodon korjaamisesta.
K.o kuuntelija ei ollut Joni Leeve, jolle ensin pyysin yhdistämään, vaan jokin L-kirjaimella alkava herrasmies, joka kertoi että kyllä hänellekin reklamaatiot ja palutteet voi kertoa.
Että sillä lailla.
Yksi mahdollisuus olisi, että minä tai joku muu kopioisi tämän keskustelun lähettäisi sen Leeveneen Joni Leevelle (kai se Forumin sääntöjen mukaa olisi sallittua), sillä jos vain mainitsen että asiasta on näillä palstoilla keskusteltu, ei ole ollenkaan varmaa että Leeveneellä edes viitsivät lukea.
Itse asiassa eniten tässä korvattavaa olisi Haraldille joka kahteen kertaan joutui käymään töissä HSK:lla. Mainitsin tarkoituksella Leeveneelle, että stefojen vaihdon suoritti FE83 yhdistyksen puheenjohtaja, muttei tämäkään ei sytkäyttänyt kuuntelijaa.
Itse ole aika vastahakoinen puolustamaan oikeuksiani. Tämä turhauttava soittokin Leeveneelle tapahtui vaimon yllytyksestä.
(Mutta vesivuoto ei kuitenkaan taida olla Leeveneen aiheuttama)
terv. Jorma
jorma.karkkainen@helsinki.fi
Sensijaan Leevene ei saa pisteitä ollenkaan tästä Marilynin stefan vaihtohommasta, jonka Harald suoritti. Käsittääkseni se öljyn vuotaminen pilssiin viime kesänä oli täysin selitettävissä sillä, että takapäästään irronnut moottori painoi akselia ja stefoja. (10 cm taitaa olla liioittelua, mutta Haraldin kuvasta näkyy, että kyse ei ole alle millimetristä joka on suosituksissa).
Valitin viime kesänä Leeveneelle öljyn vuotamista ja kysyin uusittiinko stefat moottorin uusimisen yhteydessä pari vuotta aikaisemmin. Mitään arveluita sieltä ei esitetty, että moottorin vaihdolla voisi olla tekemistä vuodon kanssa. En edes saanut mitään kustannusarviota stefan vaihdoista, vaikka pyysin, sillä eivät ole kuulemma sellaisia viime aikoina tehneet.
Soitin nyt maanantaina Leeveneeseen ja kerroin stefajutun lähinnä palautteeksi ilman vaatimuksia. Minkäänlaista kiitosta palautteesta ei annettu eikä yhteystietojani haluttu muistiin, puhumattakaan halusta antaa edes jonkinlaista alennusta mahdollisesta tulevasta potkurin kannattimen vesivuodon korjaamisesta.
K.o kuuntelija ei ollut Joni Leeve, jolle ensin pyysin yhdistämään, vaan jokin L-kirjaimella alkava herrasmies, joka kertoi että kyllä hänellekin reklamaatiot ja palutteet voi kertoa.
Että sillä lailla.
Yksi mahdollisuus olisi, että minä tai joku muu kopioisi tämän keskustelun lähettäisi sen Leeveneen Joni Leevelle (kai se Forumin sääntöjen mukaa olisi sallittua), sillä jos vain mainitsen että asiasta on näillä palstoilla keskusteltu, ei ole ollenkaan varmaa että Leeveneellä edes viitsivät lukea.
Itse asiassa eniten tässä korvattavaa olisi Haraldille joka kahteen kertaan joutui käymään töissä HSK:lla. Mainitsin tarkoituksella Leeveneelle, että stefojen vaihdon suoritti FE83 yhdistyksen puheenjohtaja, muttei tämäkään ei sytkäyttänyt kuuntelijaa.
Itse ole aika vastahakoinen puolustamaan oikeuksiani. Tämä turhauttava soittokin Leeveneelle tapahtui vaimon yllytyksestä.
(Mutta vesivuoto ei kuitenkaan taida olla Leeveneen aiheuttama)
terv. Jorma
jorma.karkkainen@helsinki.fi