Suosituksia käyttöakusta
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kerhossa oli tänään tilausuus, jossa kerrottiin mm. kerhon Oceanvoltin veneen järjestelmistä. Käteen sattui myös Sähkö ja Vene niminen opus, 2015 päivitetty versio. Tästä innostuneena oli pakko mennä veneeseen katsomaan miten siellä menee.
AGM: 12,80 V
starttiakku: 12,48 V
Kaikki kunnossa siis. Ilmeisen hyvin tuo AGM pitää latauksensa, joskin nyt onkin kaikki irti akusta vuotovirtojen välttämiseksi.
AGM: 12,80 V
starttiakku: 12,48 V
Kaikki kunnossa siis. Ilmeisen hyvin tuo AGM pitää latauksensa, joskin nyt onkin kaikki irti akusta vuotovirtojen välttämiseksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Eipä ole koskaan noin alas tippunut koko talven aikana. Viimeksi kun kävin veneellä oli 12,65 V. Syksyllä ladattu ja kaapelit kiinni. Edellisessä veneessä oli keväällä joskus vain niukasti yli 12,5 V.harald wrote: starttiakku: 12,48 V
Hupiakku oli yli 12,7 V, mutta siinä onkin aurinkopaneli lataamassa. Tosin ei ole vielä pystynyt kompensoimaan itsepurkausta ja lataussäätimen kulutusta pimeimpänä vuodenaikana. Ihan tavallisia nesteakkuja.
Ai, sä olit siellä, enpä huomannut. Itse olin vähän vahingossa paikalla kun kävin junnujen infotilaisuudessa ja kaveri (NJK:n jäsen)joka oli tulossa minun kyydillä kotiin halusi kuulla esitykset.harald wrote:Kerhossa oli tänään tilausuus, jossa kerrottiin mm. kerhon Oceanvoltin veneen järjestelmistä.
Täytyy sitten vain näin jälkikäteen ja virtuaalisesti moikata. Ehkä ensikerralla ihan live.
//Tomppa
Sokee mikä sokee. Oli meillä kyllä hyvät jutut, mutta ei niin hyviä etteikö voisi katsella ympärilleen jos vaikka tuttuja näkisiharald wrote:Kovasti nyökkäilin siitä oikealta sinun suuntaan, mutta teillä oli ilmeisesti paremmat jutut kuin meillä

//Tomppa
Tämäkö?harald wrote:...Käteen sattui myös Sähkö ja Vene niminen opus, 2015 päivitetty versio.
http://www.stek.fi/Sahkoturvallisuus/ve ... e_2015.pdf
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Tuosta veneilijän sähköoppaasta tuli tänä vuonna uusi
painos.
Omassa veneessäni oli viime vuonna starttiakku(n.70Ah) ja kaksi
Exiden 115Ah(ER550) hupiakkua.
Toinen hupiakku simahti ja luulin syynä olevan akun ikä.
Tänä vuonna simahti sitten se toinen hupiakku, joka oli vain pari vuotta vanha. Eli nyt sähköjärjestelmässä on jokin mystinen vika.
Kaikki akut on kytketty rinnan. Voiko pikkuakku esimerkiksi syödä noin pahasti isompia akkuja, että ne eivät enään toimi. Mittasin isosta akusta jännitteen, näytti 7 volttia.
Hupiakkuun on kytketty suoraan sulakkeen välityksellä lämmityslaite, jääkaappi, pilssipumppu ja aurinkokennon lataussäädin.
Lataussäätimessä palaa punainen vikavalo. Olisiko mahdollista, että lataussäädin on vioittunut ja alkanut purkaa akkuja?
Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa.
Minkä kokoinen/mallinen akku kannattaisi hankkia starttiakun rinnalle? Onko nyt ollut hyviä tarjouksia?
painos.
Omassa veneessäni oli viime vuonna starttiakku(n.70Ah) ja kaksi
Exiden 115Ah(ER550) hupiakkua.
Toinen hupiakku simahti ja luulin syynä olevan akun ikä.
Tänä vuonna simahti sitten se toinen hupiakku, joka oli vain pari vuotta vanha. Eli nyt sähköjärjestelmässä on jokin mystinen vika.
Kaikki akut on kytketty rinnan. Voiko pikkuakku esimerkiksi syödä noin pahasti isompia akkuja, että ne eivät enään toimi. Mittasin isosta akusta jännitteen, näytti 7 volttia.
Hupiakkuun on kytketty suoraan sulakkeen välityksellä lämmityslaite, jääkaappi, pilssipumppu ja aurinkokennon lataussäädin.
Lataussäätimessä palaa punainen vikavalo. Olisiko mahdollista, että lataussäädin on vioittunut ja alkanut purkaa akkuja?
Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa.
Minkä kokoinen/mallinen akku kannattaisi hankkia starttiakun rinnalle? Onko nyt ollut hyviä tarjouksia?
Miten akut on kytketty? Ei kai ne kaikki voi suoraan rinnan olla, jos yksi on starttiakku ja loput hupiakkuja. Ei pienempi akku mitenkään syö isompia.
Siis ovatko nuo kaksi 115 Ah akkua kiinteästi rinnan ja 70 Ah kytkettävissä rinnalle? Vai onko välissä jakodiodi tai jakorele?
Miten yksi akku voi olla 7 V ilman, että muut ovat? Vai mittasitko akut irrotettuna? Mikä oli jännite kun akut olivat vielä rinnan?
Rinnan kytkettyjen akkujen ongelma on se, että yksi hajonnut akku voi tuhota muut akut. Akut voivat hajota monella tapaa, mutta ongelmallinen tilanne on yhden tai useamman kennon oikosulku, jolloin hajonnut akku toimii kuten 10 V (tai 8 V) akku ja purkaa 12 V akut.
Siis ovatko nuo kaksi 115 Ah akkua kiinteästi rinnan ja 70 Ah kytkettävissä rinnalle? Vai onko välissä jakodiodi tai jakorele?
Miten yksi akku voi olla 7 V ilman, että muut ovat? Vai mittasitko akut irrotettuna? Mikä oli jännite kun akut olivat vielä rinnan?
Rinnan kytkettyjen akkujen ongelma on se, että yksi hajonnut akku voi tuhota muut akut. Akut voivat hajota monella tapaa, mutta ongelmallinen tilanne on yhden tai useamman kennon oikosulku, jolloin hajonnut akku toimii kuten 10 V (tai 8 V) akku ja purkaa 12 V akut.
Akut on jaettu todennäköisesti vain sillä alkuperäisellä kytkimellä (1 / molemmat / 2).
Veneen on/off- tyyppinen päävirtakatkaisija on ohitettu.
Akut sijaitsevat paapuurin puoleisessa pistolaatikossa ja johdot menevät sen verran hankalassa paikassa, etten ole vielä päässyt kiinni kytkentätapaan.
Koska starttiakku on toiminut ihan ok ja vioittunut akku ei ole tyhjentänyt sitä, niin todennäköisesti johdot on asennettu jakokytkimeen oikein.
Mittasin tuon 7volttia akun ollessa irrotettuna, en mitannut jännnitettä akun ollessa kytkettynä.
Motonetissa on tarjouksessa SZNAJDER-MARINE 100AH veneakku hintaan 99 e, olisiko tämä hyvä valinta hupiakuksi?
Löytyykö jostakin sähkökaaviota, mistä näkyisi päävirta- ja jakokytkimen ja mahdollisesti vielä kaksoisakkureleen kytkentäperiaate. Eikö tuolla releellä helpottuisi akkujen lataus?
Miten diodin ja releen toiminta eroaa käytännössä?
Uuden akun kanssa pitää vain kytkeä laite kerrallaan kiinni ja katsoa, mikä niistä aiheuttaa akun purkautumista.
Veneen on/off- tyyppinen päävirtakatkaisija on ohitettu.
Akut sijaitsevat paapuurin puoleisessa pistolaatikossa ja johdot menevät sen verran hankalassa paikassa, etten ole vielä päässyt kiinni kytkentätapaan.
Koska starttiakku on toiminut ihan ok ja vioittunut akku ei ole tyhjentänyt sitä, niin todennäköisesti johdot on asennettu jakokytkimeen oikein.
Mittasin tuon 7volttia akun ollessa irrotettuna, en mitannut jännnitettä akun ollessa kytkettynä.
Motonetissa on tarjouksessa SZNAJDER-MARINE 100AH veneakku hintaan 99 e, olisiko tämä hyvä valinta hupiakuksi?
Löytyykö jostakin sähkökaaviota, mistä näkyisi päävirta- ja jakokytkimen ja mahdollisesti vielä kaksoisakkureleen kytkentäperiaate. Eikö tuolla releellä helpottuisi akkujen lataus?
Miten diodin ja releen toiminta eroaa käytännössä?
Uuden akun kanssa pitää vain kytkeä laite kerrallaan kiinni ja katsoa, mikä niistä aiheuttaa akun purkautumista.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tämä halpa AGM-akku on muuten taas saatavana
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10000806
tuota voin suositella. Ja sen kaveriksi joku "mikä vain" 12v akku jolla Yanmar lähtee käyntiin. Joku micran starttiakku esim.
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10000806
tuota voin suositella. Ja sen kaveriksi joku "mikä vain" 12v akku jolla Yanmar lähtee käyntiin. Joku micran starttiakku esim.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Suosituksia käyttöakusta
Otinpa Sterling DAR12 säätimen asennusohjeet talteen kun ne vielä löytyivät archive.org:in kautta
http://www.fe83.org/files/ProDigital%20 ... uction.pdf
http://www.fe83.org/files/ProDigital%20 ... uction.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Suosituksia käyttöakusta
Kirjoituksieni perusteella tuolle Puuilon 220 Ah Monbat Megalight powerille AGM-akulle tulee nyt kymmenes kausi. Ihan hyvin toimii vielä, vaikken mitään varsinaista kapasiteettimittausta ole tehnyt. Victronin smartshunt nyt tulossa niin saa ehkä vähän tarkempaa kuvaa sen sielunelämästä. Ikää on sen verran että voi alkaa katsomaan seuraajaa.
LiFePo4 alkaa vain kiinnostamaan vielä enemmän. nkon.nl kaupasta saa esim Even 314 Ah kennoa 92€ /kpl, ja sellainen BMS joka hanskaa sekä lataus- että kulutuspuolen erilleen sekä omaa bluetoothin että aktiivibalansserin maksaa enää noin 80 €.
https://eu.nkon.nl/jk-bms-b1a8s10p-hc.html
https://eu.nkon.nl/rechargeable/lifepo4 ... grade.html
LiFePo4 alkaa vain kiinnostamaan vielä enemmän. nkon.nl kaupasta saa esim Even 314 Ah kennoa 92€ /kpl, ja sellainen BMS joka hanskaa sekä lataus- että kulutuspuolen erilleen sekä omaa bluetoothin että aktiivibalansserin maksaa enää noin 80 €.
https://eu.nkon.nl/jk-bms-b1a8s10p-hc.html
https://eu.nkon.nl/rechargeable/lifepo4 ... grade.html
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020