ollik wrote:Moi
Saattaa olla ettei tämä ole ihan gastipalstan juttu, mutta...
Siirsin tämän FE-forumiin
Minulla on FE83 vm -81. Olisi mukava kuulla ja nähdä veneeseen sopivia ratkaisuja "samassa veneessä" olevalta.
Jos joku vastaisi muutamaan kysymykseen, kehittyisin FEneilijänä taas hieman paremmaksi.
Tämä on just yhdistyksen perimmäinen tarkoitus! Tervetuloa!
> Isopurjevaihtoehdot.
Näissä ei varmaan niin paljon vaihtoehtoja ole. Yli latta läpimenevä,
ehkä myös seuraava ylhäältä. Kaikki isopurjeet on irti puomista
nykyään. Suosittelen WB:tä, niillä kai eniten kokemusta kys veneestä
tällä hetkellä.
> Spinnun käyttö.
Tähän suosittelen joko tapaamiseen mukaan tulemista (kts forumissa,
taisi olla 17.9) tai sitten joku voisi tulla antamaan "vierihoitoa". Vaikeinta
on varmaan nostot, laskut sekä jiipit. Kun näitä harjoittelee pari
kertaa niin kys. purje ei ole mörkö enää vaan on todella hyödyllinen
kapistus.
Suosittelen myös Ivar Dedekamin kirjan hankkimista, siellä on perusteet
kuvineen hyvin esitelty. Mutta mikään ei tietenkään korvaa kokemusta
ja harjoittelua.
> Yanmar 1GM10 rakenne.
Kts linkkiosastolta, sieltä löytyy linkkejä erinäisiin sivuihin kuten
http://www.motoren.ath.cx/
> Jalusköysien lukot ja niiden sijoitus.
Suosittelen rapujen asentamista selkänojiin vinssien kohdalle. Katso
kuvia tuosta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000274
> Septin imutyhjennyksen läpiviennin tarkka paikka.(Poisko merityhjennys?)
Kyllä se merityhjennys kannattaa säilyttää. Tuon läpiviennin paikka
vaihtelee veneissä. Meillä on styyrpuurin punkan alla mutta monella
on se pöntön alla. Minä haluaisin laittaa tuon vesilinjan yläpuolelle,
olisi ainakin yksi vuotokohde vähemmän. Onko sitten käytännöllistä
vai ei on eri asia.
> Ilmeisesti vakiona olevan Wallas-lieden sielunelämä.
Oi voi wallas

Tuo ei kyllä taida olla vakiovaruste. Tuossa Peterin
kanssa keskusteltiin tuosta koska hänellä on samanlaisia ongelmia. Ehkä
Peter valaisee miten edetään asiassa? Yleensä Wallaksen viat johtuvat
liian pienestä jännitteestä. Toimiiko jos kone on päällä? Jos niin,
lähtisin tarkistamaan jännitetasot, johdotukset jne. Silloin kun meillä
oli vielä wallas niin se oli tosi kranttu jännitetasolle.
> Jatketun perän yhteydessä muutettu takakaide.
Minulla ei kokemusta. Takakaiteen muutosta avonaiseksi suunnitellaan
tosin myös joten kaikki mielipiteet ovat arvokkaita meillekin.
> Sisustusratkaisut.
Kts linkkoosasto, siellä on erinäisiä suunnitelmia ja galleriasta jos
jaksaa selata löytyy paljon toteutuksiakin.
> Kölin restaurointi.
Tuosta on kirjoitettu aikaisemmin. Käytä forumin haku (search) toimintoa
köli-sanalla.
> Liittyminen jäseneksi FE83 ry:hyn.
Laita viesti osoitteeseen
hallitus@fe83.org missä kerot nimesi,
puhelinnumerosi, osoitteesi sekä veneen tiedot (p-no, nimi, vuosimalli, seura) niin
asia etenee.