Minä olen nyt sitten vaihdanut dieselmoottorin öljyt!

Ja minä olen jopa ilmannut koneeni!

Kaikkea sitä oppii... Mutta tuota, olisin jotenkin kuvitellut, että tämmösen perusasian kuin sisäkoneen talvihuollon "hyvät käytännöt" olisi jotenkin vakiintuneet vuosien mittaan. Nyt kun on neuvoja kysellyt, niin esimerkiksi polttoainesuodattimen vaihtoväli on vähän vastaajasta riippuen 1 vuosi tai ainakin 5 vuotta?!? Ja olisi myös kuvitellut, että tältä saitilta löytyy kaikki mahdolliset vastaukset valmiiksi. Mutku mutku haku talvihuolto tuo yhden osuman ja glykoli nolla osumaa. Haen varmaan jotenkin väärin?
Kuiteski, MUUN MUASSA seuraavien asioiden kanssa arvon tällä erää.
1) Jäähdytinnesteet. En tykkää myrkyistä noin ylipäätään, mutta nyt etenkään kun veneessä on lapsia. On olemassa semmoista myrkytöntä (=vähemmän myrkyllistä?) pakkasnestettä kuin propyleeniglykoli. Ainakin Neste Biojäähdytinneste ja Zero Propylen. Kuitenkaan en ole kuullut kenenkään käyttävän tätä? Tätä ei käsittääkseni tarvitsisi edes kerätä merivesipuolelta talteen keväällä ennen vesillelaskua. Kaikki tieto mitä olen löytänyt puhuu tuon käyttöturvallisemman vaihtoehdon puolesta ja meinaan sitä tästälähin tuupata omaan veneeseeni, ellei joku osaa sanoa jotain järkevää vastaan.
2) Vesi ja sakka polttoaineessa. Valuttelin sieltä vedenerottimesta noin 0,5 desin näytteen pieneen kippoon, vaikka kupissa ei mitään näkyvää vesikerrosta ollutkaan. Vettä ja sakkaa oli, ehkä noin 0,2 desiä, alle puolet näytteestä kuitenkin kirkkaasti. Tämän näytteeni kanssa kiertelin sitten kokeneempien veneilijöiden parissa ja sain kaksi tuomiota: a) tosi hyvän näköinen, ei ole paljoa epäpuhtauksia sekä b) tuo on todella vakavaa, nyt pitää kaikki suodattimet vaihtaa ja tankki tyhjentää ja puhdistaa huolellisesti.

Samalla sekunnilla kun valutin sitä näytettäni muuten tajusin että niin, tässä operaatiossahan sinne pääsee ilmaa.

Mutta ota nyt tuosta sitten selvää. Aikaisempi omistaja on aina tyhjentänyt tankin ja laittanut sinne syksyllä talvilaatua tilalle, ei tankkia täyteen kuitenkaan. Ja suodatinta ei ole tyhjennetty kun ei ole mitään vettä vedenerottimessa näkynyt eikä suodattimia ole vaihdettu. Nyt kai neljäs kausi ajettu tällä systeemillä ja lopputuloksena tuo mainitsemani näyte. Mistä päästään kolmoseen.
3) Polttoainesuodattimien vaihtoväli. Toiset sanoo joka vuosi, huoltokirja 750 tuntia (koneella ajettu neljässä vuodessa alle 300 tuntia) ja yksi asintuntija mainitsi että samanlaisella suodattimella mennään henkilöautolla 50 000 km. Mun suodattimilla on nyt vedetty se neljä vuotta. Uskon tuon perustelun että ei se polttoainemäärä mitenkään näillä ajotunneilla suodatinta tuki, mutta kuinka välttämätöntä on ajaa se "calibration fluid" sinne pottoainejärjestelmään. Eli kun ohjeet sanoo että uusi polttoainesuodatin täytetään tuolla mömmöllä ja sitten käytetään konetta niin että mömmö on sisällä suuttimissa ja muualla. Näkisi että suodattimen vuosittain vaihtamisessa ainoa mun kaaliin menevä juju olisi juuri näiden suojaöljyjen saaminen sinne koneeseen.
4) Pakosarjaan pitäisi suihkia jotain sprayta. Mikä on pakosarja? Oman kokeen käyttöohjeet ei tommosesta puhu ollenkaan.
5) Pakoputken läpivienti ja koneen ilmanottoaukko pitäisi tukkia jollain muovipussilla. Miksi?
6) Lämmönvaihtimen putsaus. Mulla ei merivesisuodattimessa ole oikeastaan muruakaan mömmöjä. Kuinkahan välttämätöntä on ruveta availemaan sitä lämmönvaihdinta ja putsailemaan sitä?
Odotan mielenkiinnolla lopullista totuutta (tm) asiaan.
T.