Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen
Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen
Terve,
Tämähän on Suomen 1 GM ihmisten mekka? Osaisiko joku sanoa, mistä kannattaisi ruveta vikaa metsästämään kun tänä kesänä veneemme ympärille on ilmaantunut öljyläikkiä aina kun konetta on käytetty.
Viime kesänä mitään öljyjä ei näkynyt ja tuntuu, että kesän mittaan läiskät ovat kasvaneet. Kone myös ehkä nokeaa normaalia enemmän, mutta mitään valkoista savupilveä, mikä viittaisi kansimurheisiin ei näy.
Kone myös käy ja käynnistyy normaalisti.
Suurkiitokset kommenteista!
Tämähän on Suomen 1 GM ihmisten mekka? Osaisiko joku sanoa, mistä kannattaisi ruveta vikaa metsästämään kun tänä kesänä veneemme ympärille on ilmaantunut öljyläikkiä aina kun konetta on käytetty.
Viime kesänä mitään öljyjä ei näkynyt ja tuntuu, että kesän mittaan läiskät ovat kasvaneet. Kone myös ehkä nokeaa normaalia enemmän, mutta mitään valkoista savupilveä, mikä viittaisi kansimurheisiin ei näy.
Kone myös käy ja käynnistyy normaalisti.
Suurkiitokset kommenteista!
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Onko pakoputken ympäristö rasvainen?
Meillä tuollainen pilvi veneen ympärillä, etenkin koneen vatkatessa
tyhjäkäyntiä puolityhjillä akuilla johtui akselitiivisteen vuodosta. Tästä
tihkui rasvaa ulos, joka aika nopeasti teki saateenkaaripilven veneen
takaosan ympäri.
Meillä tuollainen pilvi veneen ympärillä, etenkin koneen vatkatessa
tyhjäkäyntiä puolityhjillä akuilla johtui akselitiivisteen vuodosta. Tästä
tihkui rasvaa ulos, joka aika nopeasti teki saateenkaaripilven veneen
takaosan ympäri.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
TervehdysGuest wrote:Sitä mietin itsekin toisena vaihtoehtona. Eikös silloin pitäisi myös tulla vettä sisäänpäin? Ainakaan pilssiin asti vettä ei kuitenkaan ole tullut.
Ei välttämättä. Tuossa tiivistys plokissa on kolme stefaa, joista kaksi tiivistää veteen ja yksi veneeseen päin. Ei tuon sisimmäisen stefan välttämättä tarvitse olla rikki. riittää kun kaksi uloimmaista on.
Onko tuon akselitiivisteen öljykupissa öljyn pinta laskenut? Jos pinta on vajunut on syy selvä, stefat rikki. Jos pinta ei ole vajunut voit harkita myös muitakin syitä...

Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja jos (palamatonta) öljyä tulee sen verran että vesikin värjääntyy
tai öljyn määrä näkyy vedessä, näkyisi tämäkin kyllä tikussa. Minun
on vaikea uskoa että kone päästäisi palamatonta öljyä lävitseen niin
paljon että sitä ei tikusta huomaisi, tai käynnistä.
Akselinläpivientiteoria on siinä mielessä osuvampi että siitä voi tulla
yksi tippa aivan palamatonta tavaraa. Etenkin satamassa milloin kone
käy joutokäyntiä ja vatkaa vetoakselia tiivisteen sisällä. Tällainen
raaka voiteluainetippa näkyy kyllä vuorostaan vedessä hyvin. Vaikka
pinta öljukupissa ei mainittavasti laskisikaan.
tai öljyn määrä näkyy vedessä, näkyisi tämäkin kyllä tikussa. Minun
on vaikea uskoa että kone päästäisi palamatonta öljyä lävitseen niin
paljon että sitä ei tikusta huomaisi, tai käynnistä.
Akselinläpivientiteoria on siinä mielessä osuvampi että siitä voi tulla
yksi tippa aivan palamatonta tavaraa. Etenkin satamassa milloin kone
käy joutokäyntiä ja vatkaa vetoakselia tiivisteen sisällä. Tällainen
raaka voiteluainetippa näkyy kyllä vuorostaan vedessä hyvin. Vaikka
pinta öljukupissa ei mainittavasti laskisikaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jouduin akselin tiivisteöljyä kertaalleen lisäämään. Enole sen jälkeen edes tarkistanut, mikä tilanne on. Koneella on sen jälkeen ajettu vain n. 20 h ja edellisen täytön jälkeen ainakin 60 h. Olen vaan ajatellut, että öljyä ilman muuta on.
Kone täristää vaihde päällä aika rajusti jos kaasua lisää, ennen kuin vauhti kerkeää kiihtymään. Kun vuhti nousee "kierroslukua vastaavaksi" akselin tärinä loppuu. Siis tärinä tuntuu tulevan enemmänkin potkuriakselista kuin itse moottorista.
Onnistuukos se stefojen vaihto kuinka helposti? Peukalo kun on aika keskellä kämmentä.
Kiitokset vastauksista!
Kone täristää vaihde päällä aika rajusti jos kaasua lisää, ennen kuin vauhti kerkeää kiihtymään. Kun vuhti nousee "kierroslukua vastaavaksi" akselin tärinä loppuu. Siis tärinä tuntuu tulevan enemmänkin potkuriakselista kuin itse moottorista.
Onnistuukos se stefojen vaihto kuinka helposti? Peukalo kun on aika keskellä kämmentä.
Kiitokset vastauksista!
TervehdysGuest wrote:Jouduin akselin tiivisteöljyä kertaalleen lisäämään. Enole sen jälkeen edes tarkistanut, mikä tilanne on. Koneella on sen jälkeen ajettu vain n. 20 h ja edellisen täytön jälkeen ainakin 60 h. Olen vaan ajatellut, että öljyä ilman muuta on.
Normaali kulutus vannasputken tiivisteöljylle on tippa tai kaksi kaudessa. Jos olet joutunut lisäämään, niin on se mielestäni selkeä merkki että kaikki ei ole niin kuin pitää.
Asiaa on jo tällä foorumilla "vatuloitu" muutamaan kertaaja sen mukanaan kertyneen tiedon löydät haku toiminnolla. Seuraavassa muutama linkki:Guest wrote: Onnistuukos se stefojen vaihto kuinka helposti? Peukalo kun on aika keskellä kämmentä.
Kiitokset vastauksista!
- http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... annasputki
- http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ight=stefa
Lisää juttua löytyy varmasti, kunhan ryhtyy etsimään erilaisilla hakusanoilla. Eikä stefojen vaihto, niin kamalan hankala ole itse tehdä...

Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album246
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... vannasputk*
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... vannasputk*
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
uusi black jack akselitiiviste
Veneessäni, joka ei kylläkään ole FE83, mutta samankaltainen koneen suhteen (Yanmar 1GM, akseliveto, 25 mm akseli ja 38 mm vannasputki), stefaboksi on vuodellut ja otin läpiviennin auki stefat vaihtaakseni. Veneessä on ollut alunperin BMW:n pikkukone ja stefaboksi oli BMW:n. Letku oli aivan öljyssä eli olihan se vuotanut reippaasti. Etummaisen stefan poistettuani hämmästyin, boksi oli puhki stefan alta! Vesillelaskuun on enää pari päivää ja aloitin vimmatun uuden boksin etsimisen. Suurin osa liikkeistä myy eioota, koska 38 mm vannasputki ei ole niin yleinen kuin 42 mm. Pencentran mukaan mm. "Black Jack" ei ole kuin 42/25mm ja ei käy pienemmälle vannasputkelle.
Onneksi veneakselistolla oli uusi Radicen "parannettu Black Jack". Siinä on oma natsa letkulle, jota kautta boksi ilmautuu, ei tarvi puristella. Samoin siinä on "nippa", josta saa puristettua tuubista rasvaa tiivisteelle. Nopeammissa veneissä pitää ilmausnatsaan johtaa osa jäähdytysvedestä, mutta purjeveneissä riittää, että vetää letkun vaan vesilinjan yläpuolelle (vähän kuin stefaboksien öljyletku).
Katsotaan syksyllä, miten tuo uusi keksintö on pelannut. Moni on kuulemma vaihtanut "Black Jackin" tuohon uuteen malliin. Eihän tuo toki ilmainen ollut, 117 EUR alennuksineen. Toisaalta, ainahan harrastukset maksaa

L-4267
Re: uusi black jack akselitiiviste
TervehdysGuest wrote:...Katsotaan syksyllä, miten tuo uusi keksintö on pelannut. Moni on kuulemma vaihtanut "Black Jackin" tuohon uuteen malliin. Eihän tuo toki ilmainen ollut, 117 EUR alennuksineen. Toisaalta, ainahan harrastukset maksaa![]()
L-4267
Kiitoksia vinkeistä. Jotenkin uskoisin, että pelkkä stefojen vaihto on edullisempi kuin boksin vaihto. Toisaalta sinulla ei ollut mitään vaihtoehtoa.
Näin yleismaailmallisen lamaantumisen aikana ei liene vaikeaa löytää konepajaa, joka sorvaa vanhan mallin mukaisen boksin. Näin voisi säästää esim jälleenmyyjien katteissa. Mihinkään ryöstöhinnoitteluun ei liene syytä suostua missään tapauksessa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: uusi black jack akselitiiviste
MorjensPanu wrote:[Tervehdys
Kiitoksia vinkeistä. Jotenkin uskoisin, että pelkkä stefojen vaihto on edullisempi kuin boksin vaihto. Toisaalta sinulla ei ollut mitään vaihtoehtoa.
Näin yleismaailmallisen lamaantumisen aikana ei liene vaikeaa löytää konepajaa, joka sorvaa vanhan mallin mukaisen boksin. Näin voisi säästää esim jälleenmyyjien katteissa. Mihinkään ryöstöhinnoitteluun ei liene syytä suostua missään tapauksessa.
Joo, itseäni toki ruoskin, miksi hommaan piti ryhtyä pari päivää ennen vesillelaskua!! Jos olisi älynnyt (lue viitsinyt) talven aikana tehdä homman, olisi tosiaan voinut hakea hinnallisesti järkevämpää ratkaisua ja laittaa tuonkin rahan fiksumpaan tarkoitukseen (lue bisseen

L-4267
Re:
Tietääkö joku ovatko tiivisteet tyyppiä "A" tai "AS" vai jotain muuta?
- Attachments
-
- Tiivisteet.JPG (12.43 KiB) Viewed 5842 times
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545