Kauden toinen lähtö purjehdittiin tiistaina 27.05.-14 ja HUH-HUH mikä kisa! Mukana Pertsa ja Osmo. Osmo ensimmäistä kertaa FEneessä ja liikenneruuhkan takia sen verran myöhässä, ettei pahemmin keritty katselemaan paikkoja ja asetuksia. Rajakarin säätiedot näyttivät Raisiosta lähdettäessä 8m/s ja puuskat 10m/s, joten liikkelle lähdettiin retkikakkosgenoalla. Mielessä kyllä kävi vaihtaa kolmoseen, mutta tuuli laiturilla oli"väärästä suunnasta", joten ajateltiin saavamme riittävää harjoitusta retkipurjeellakin. Spinnutreeni päätettiin kuitenkin pitää matkalla lähtöalueelle, koska oli myötätuuli. Tuuli oli tosin erittäin puuskainen, mutta koska purjehtien pääsisi alueelle koneella ajoa nopeammin, vedettiin spinnu ylös. Loki näytti heti yli kahdeksan solmua, joten piti gepsistä tarkistaa, oliko mahdollista. GPS näytti muutaman kymmenyksen vähemmän, joten lukema taisi pitää paikkaansa. Matkalla jouduttiin tekemään yksi jiippiharjoituskin, jotta päästäisiin alueelle. Jiippi yritettiin tehdä pahimpien puuskien väliin, mutta niinhän siinä lopulta kävi, että vene saatiin totaalisesti nurin. Koskaan aiemmin ei meillä ole tullut vettä sitloodaan laidan yli! Kolme miestä taitaa olla liian vähän tällaiseen keliin...
Lähtöalueella oltiin sitten venevauhdin ansiosta kerrankin hyvissä ajoin ja kerittiin hieman tutustuttamaan Osmoakin FEneeseen. Lähtökin meni kohtuullisesti, vaikka jouduttiinkin antamaan tilaa molemmille Haiveneelle ja jäätiin Finnflyer 31:n leen puolelle, eikä päästy ajoissa heittämään vapaisiin tuuliin. Lisäksi rannan puoleisella halssilla oli kovia puuskia, joissa välillä hieman broutsailtiin. Puuskat kuitenkin nostivat meitä lopulta melko hyvin ja ylämerkillä oltiin kärjen tuntumassa. Ensimmäinen spinnulegi meni kohtuullisesti. Otettiin varman päälle vain yhdellä jiipillä, vaikka jouduttiinkin ajamaan melko kauas ja heikompaan tuuleen. Alamerkiltä lähtiessä ykköslyssin nopeimmat alkoivat tulla ohi, joten oli taas heitettävä"heikommalle" puolelle, mutta kakkosgenoassakin oli kuitenkin niin paljon voimaa, että välillä oli vaikeuksia pitää vene pystyssä. Nousukulma oli kuitenkin todella hyvä, ja leikkarille tullessa oltiin noustu useimmista H-veneistäkin ohi. Lähestyttiin styyralla ylämerkkiä ja H-vene "Manjana" tuli paaralla eteen. Huudettiin "styyraa", mutta veneessä ei reagoitu mitenkään, joten jouduttiin väistämään ja vasta tämän jälkeen H teki vendan meidän eteen. Protestilippu oli siis pakko vetää esiin! Toiselle spinnulegille tuuli oli sen verran kääntynyt, että alamerkille päästäisiin ilman jiippejä, tosin aivan plattikseen. Tuulta ja puuskia varsinkin oli sen verran, että venettä oli todella vaikea ohjata ja heijari oli melkoinen. Spinnun barberin lukkokin hajosi rynkytyksessä! Alamerkille kuitenkin päästiin muuten ehjinä. H-vene "Manjana" tuli merkille meidän perässä, ja teki todella mahtavan broutsin vähän ennen spinnun laskua. Sen verran oli keliä, että sijoituksia ei ryhdytty tarkistelemaan, vaan yritettiin keskittyä hyvään kryssiin. Homman kuitenkin tällä kertaa pilasi Naantaliin menevä pienrahtilaiva, joka olisi ohittaessaan peittänyt tuulen pitkäksi aikaa. Lisäksi laiva oli meihin nähden ikävän lähellä. Ruvetessaan peittämään tuulta oli meidän tehtävä venda kohden laivaa ja väistettävä se perän puolelta. Tuuli oli kuitenkin laivan kyljellä niin pyörteinen, ettei käännös meinannut onnistua ja oltiin ajaa laivan kylkeen. Tilanteesta selvittiin ison skuutti avaamalla, mutta vauhti tietysti oli liki nolla ja laivan peräpyörteet vielä veivät mihin sattui, ennen kuin saatiin taas tuulta oikeasta suunnasta. Leikkarille tullessa jouduttiin sitten taas Manjanan kanssa väistötilanteeseen. Puuskat olivat taas melkoisia (mittarissa pahimmillaan 16m/s apparenttia) ja kun jouduin ajamaan leen puolelta nähdäkseni Hoon, lähti FEne "lapasesta" juuri, kun oli päästy Manjanan keulan editse. Kädet eivät riittäneet ison ja genoan skuuttien aukaisemiseen, kun muu miehistö oli laidalla, ja vene ajautui käänökseen genoa skuutattuna väärälle puolelle. Keula painui niin alas, ettei peräsimessä enää ollut pitoa ja kippari putosi vielä sitloodan pohjalle, joten törmäys näytti väistämättömältä! Genoa repesi skuuttikulmasta vantin leikkaamana! Onneksi H pystyi väistämään, mutta protesti sieltä kuitenkin tuli, joten nyt olivat protestit tasan. Ylämerkille onnuttiin repaileisella genoalla, kun matkaa ei enää ollut paljon. Finnflyer "Tuuli" ajoi meistä ennen merkkiä ohi, mutta heidän spinnun nostossaan tapahtui jotain, ja vene jäi joksikin aikaa pyörimään merkille, jolloin pääsimme heistä ohi. Loppu olisi ollut lyhyt spinnupätkä maaliin, mutta nostossa huomattiin, että edellisessä laskussa styyran skuutti oli päässyt spinnusta irti ja tuli veneen perässä. Koska matkaa ei ollut paljon, ei todennäköisesti olisi keritty laittamaan skuuttia kuntoon paljonkaan ennen maalia, joten tyydyttiin ajelemaan loppu rikkinäisellä genoalla. Sijoitus ei sitten lopulta ollut aivan niin hyvä, kuin miltä radalla näytti, mutta toki siedettävä olosuhteet huomioon ottaen. Maaliintulon jälkeen käytiin "Manjanan" luona sopimassa protestit, jotta molempia ei mahdollisesti hylättäisi. Meille tilanne ainakin kelpasi.
Tulokset löytyvät täältä:
http://www.turunpursiseura.fi/kilpapurj ... okset_2014
terv. Artsi/DANIELA