Karvalakkikisa 2014 - 11.10.2014

Moderators: Petri, harald

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Kirjoittelen kootut selitykset heti kun vain ehdin.
Se mikä päällimmäisenä jäi kisasta mieleen oli olosuhteiden tasaisuus. Mitään suuren suuria mokia ei tehty ja mielestäni onnistuimme molemmilla krysseillä varsin hyvin pysymään poissa isojen veneiden jaloista. Varsinkin kryssi koirakarille onnistui mainiosti. Päntärinkryssi sen sijaan oli haastava tuulen puhaltaessa ykkösgenuan ylärajoilla (puuskissa hieman yli 8 m/s) ja kun meitä oli kolme ei laidallakaan ollut liikaa punttia.
Spinnuttelut sujuivat normaaliin tapaan ilman ongelmia vaikka kulmat joillain legeillä olivatkin tiukkoja.

Lisää hieman myöhemmin :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Petri wrote:Sailpixin kuviin eksyi muutama otos feneistäkin mm.

Merelli pissii https://farm4.staticflickr.com/3940/155 ... 9eb1_b.jpg
Tuosta kuvakulmasta mulla ei olekaan vielä kuvaa :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

asalovuo wrote:Lisää hieman myöhemmin :)
Aloitin kisavalmistelut hyvissä ajoin viisi päivää ennen kilpailua. Miehistöä oli toki etsiskelty jo paljon aikaisemmin. Vene on ollut katsastettu 3. luokkaan pääkaupunkiseudun koko kauden mittaisen rakettipulan takia ja ne piti hankkia ennen kilpailua kun kerran 2. luokka oli vaatimuksena. Samoin kaikki muut varusteet piti käydä läpi ennen kisaa ja leimat piti saada papereihin.
Tiistaina katsastus, keskiviikkona kamat ulos ja sisään veneestä…ja valmiina oltiin.
Perjantaina sain vahvistuksen vielä Petriltä (Rea oli vahvistanut tulonsa jo Hangon regatassa) ja näin miehistö oli kasassa vaikkakin hieman vajaana.
Kipparikokous piti aikataulupaineiden takia jättää väliin ja saavuimme veneelle hieman ennen puoli kymmentä. Matkaan lähtöalueelle oli varattu hieman ylimitoitetusti tunti, joten ehtisimme hienosti testaamaan skuuttipisteet sekä tarkistella lähtöaluetta. Nostimme jopa spinnun ja pitääksemme lämmön ylhäällä teimme pari jiippiä.
Lähtöaluksessa liputettiin perinteiseen tapaan C-rataa, joka on ainoa rata mitä minä olen ajanut. Päätimme lähteä veneen päästä, koska linja oli hieman kallellaan sen pään eduksi. Olimme ~3 sek myöhässä linjalta paukun kajahtaessa ilmoille, mutta tilan puutteen vuoksi jouduimme heittämään hiiiiitaaaan vendan paaralle ensimmäisenä veneenä. Lähimpään veneeseen jäi matkaa arviolta viisi senttiä kun teimme käännöstä.
Vastatuulimerkille saavuimme neljäntenä tai viidentenä ja lähdimme laskettelemaan kohti Trutkobbenia. Yritimme nostaa spinnua ensimmäisen kerran tällä legillä, mutta kun purje nousi toistamiseen solmussa, luovutimme ja ajoimme jäljellä olevan pätkän genualla Petrin selvitellessä spinnua keulassa. Nostoyritysten aikana Subbota oli saavuttanut meitä jonkin verran ja muu fleetti (Herring, Bice, Eleonora 3 ja Donna) karkasi yhä kauemmas.

Ensimmäinen kryssi (Trutkobbenin kierron jälkeen) sujui mallikkaasti, emmekä mielestäni jääneet muista ja saimme hieman jätettyä Subbotaa.
Rysäkarin merkin kierron jälkeen vetäisimme spinnun ylös ja tällä kertaa se nousi normaaliin tapaan avautuen normaalisti. Jouduimme kuitenkin toteamaan, että edellä ajavat veneet katoaisivat horisonttiin joko pidemmän vesilinjansa tai suuremman purjepinta-alansa turvin ja näin myös tapahtui. Ennen Päntäriä Viking Line aiheutti hieman harmaita hiuksia, kun ilman AIS:ia on todella hankala nähdä meneekö kerrostalo editsemme vai voisimmeko sittenkin ehtiä laivan edestä. Nähtävästi tilanne oli aivan selvä, kun torven toitottelua ei kuulunut ja alus pyyhälsi editsemme muutaman sadan metrin päästä. Pätärille saavuttaessa muutama ison luokan vene oli saavuttanut meidät ja lisää oli tulossa.
Ajoimme Päntärin kierron saaren rantaa nuollen, jotta saisimme varmistettua paikan ylimpänä veneenä ja olisimme vapaat vendaamaan paaralle, jos tilanne sitä vaatisi. Ajoimme koko kryssin vapaissa tuulen ollessa sen verran voimakas, että välillä oli hankalaa saada vene kulkemaan. Yhtään ei voinut piinata, koska aallot tappaisivat vauhdin välittömästi, ja kun laski alemmas alkoi vene kaataa liikaa.
Joka tapauksessa Malmgrund saavutettiin varsin nopeasti ja lähdimme laskettelemaan kohti Uusmatalan reunamerkkiä. Vauhdin ylläpitämiseksi nostettiin spinnu, vaikka tuulikulma oli varsin tiukka. Nähtävästi luokkamme voittaja ei ajanut spinnulla tätä pätkää. Eipä varmaan tarvinnut, kun etumatkaa oli kertynyt sen verran paljon. Keulapurjeen vaihto kävi mielessä mutta tuuli rauhottui rannan lähestyessä ettei asiasta tarvinnut edes keskutella.

Malmgrundilta lähdimme kryssien kohti Koirakaria taas tavoitteena pysyä isompien veneiden yläpuolella. Yksikään vene ei häirinnyt meitä, vaikka Elysia yritti kovasti päästä meistä ohi. Nousukulma ei vain riittänyt ja he parkkeerasivat taaksemme nähtävästi peräaaltoa hakien. Vasta kun teimme vendan styralle, he alkoivat saada eroa aikaiseksi. Heitimme aika nopeasti takaisin paaralle, ja kun tuuli taipui rannan mukaan, saimme nostettua lähes Koirakarin yli. Ohitus jäi loppuen lopuksi kiinni muutamasta kymmenestä metristä. Saimme tällä legillä kiinni Herringiä, joka taisteli liian suurten purjeidensa kanssa.
Koirakarin kohdalla vetäisimme spinnun uudelleen ylös ja teimme hallitun jiipin rysäkarin luona ja toisen Trutkobbenilla. Jälkimmäisen jiipin aikana ajoimme ohi Herringistä, jolla oli edelleen ongelmia varusteiden kanssa. Spinnuttelimme maaliin ja jäimme arpomaan sijoitustamme.
Toinen sija kisassa tuntui hyvältä.

Suurkiitokset Petrille ja Realle!
Ensikaudella lisää :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tas tuli todettua että ylipaino on ylivoimaa. Kiitos hyvästä rapparista!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mä en ehkä ylipainon puutetta kauheasti nostaisi esille, niin kuin Antti sanoi niin se oli aika pieni pätkä jossa painon puute oli oikeasti ongelma, muuten oli jopa yllättävänkin helppoa vetää tiukkoja sivutuulipätkiä. Sen verran kuitenkin aaltoa oli tuossa Malmgrundin kryssillä että kolmonen olisi ollut ehkä vähän alitehoinen, joten sikäli joo neljännellä olisi varmaan voinut ajaa sen verran kovempaa että ehkä siinä olisi minuutti tai kaksi saatu eroa kurottua. Kyllä enemmänkin sanoisin että kun iso osa kisasta ajettiin tuulikulmia ~100 (se pitkä legi Päntärille sentään oli vähän enemmän lenssiä, joku 110-120?) niin vesilinjalla oli enemmän vaikutusta kuin miehistöpainolla.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Kaivelen vielä trackin gepsistä kunhan ehdin veneellä käymään.

Massasta on aina hyötyä kun ajetaan aaltoon eli luulisin, että jos meitä olisi ollut vaikka viisi olisimme saaneet aika paljon paremman vauhdin molemmille krysseille. Sekä Donna, että Eleonora III hyötyivät suuremmasta uppoumasta. Kun Novalla tai Inferno 31:llä ajaa tuollaiseen aaltoon ei vauhti juuri putoa vaikka ajaisi suoraan aaltoa päin (pudotus kymmenyksiä). Meillä tilanne on se jos paukautat aaltoa päin vauhdista katoaa se 2-3 solmua.
Melko varmasti myös Bisellä ja Herringillä tilanne on sama kuin meillä ja on tärkeää pystyä ajamaan piinaamatta mielummin muutaman asteen alemmas kuin aaltoa päin.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

asalovuo wrote: Melko varmasti myös Bisellä ja Herringillä tilanne on sama kuin meillä ja on tärkeää pystyä ajamaan piinaamatta mielummin muutaman asteen alemmas kuin aaltoa päin.
Jes, pitää paikkansa! Varsinkin Päntäriltä lähdettäessä se styyran halssi oli Bicellä tosi hankala. Saatiin lenssillä Donnakin kiinni ja mentiin ohi ja Päntäriltä lähdettäessä niillä ei näyttänyt olevan minkäälaisia vaikeuksia ja taisivat ykkösillä mennä. Me jäätiin aluksi hakkaamaan aaltoja, ennen kuin laskin hiukan, mutta Donna karkasi aika paljon tässä. Onneksi sentään vaihdettiin viime hetkellä kolmonen keulaan.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

asalovuo wrote:...kun ilman AIS:ia on todella hankala nähdä meneekö kerrostalo editsemme vai voisimmeko sittenkin ehtiä laivan edestä.
Kolmella ja puolella eurolla hankittu marinetraffic-sovellus kännykkään (lumia) hoiti tuon tiedon veneeseen, kun kesällä oli sama tilanne. Sovelluksen hankintaa puoltaa, se että se toimii paljon nopeammin kuin selaimella ko. nettisivu.
http://www.windowsphone.com/fi-fi/store ... 494c3b0d8a
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

FE-Sillanpää wrote:
asalovuo wrote:...kun ilman AIS:ia on todella hankala nähdä meneekö kerrostalo editsemme vai voisimmeko sittenkin ehtiä laivan edestä.
Kolmella ja puolella eurolla hankittu marinetraffic-sovellus kännykkään (lumia) hoiti tuon tiedon veneeseen, kun kesällä oli sama tilanne. Sovelluksen hankintaa puoltaa, se että se toimii paljon nopeammin kuin selaimella ko. nettisivu.
http://www.windowsphone.com/fi-fi/store ... 494c3b0d8a
Tuo ei kai kuitenkaan laske koska ja kuinka läheltä laiva menee nykykurssilla? Sehän on suurin hyöty AISista ko. tilanteessa.

Jos haluaa vain nähdä AIS-kohteet kartalla, se onnistuu ilmaisellakin sovelluksella, kuten Ship Finderilla. Maksullisista ainakin Boat Beacon laskee myös törmäyksiä.

Yleisesti suhtaudun kyllä hyvin skeptisesti netin kautta tulevaan AIS-tietoon. Niin paljon kummallisuuksia näkyy lähes jatkuvasti noissa.
Post Reply