WHC 8/2014
WHC 8/2014
Onkohan ketään tulossa pieneen luokkaa ts. maksaako vaivaa lähteä vesille jos jaossa on vain pisteet 2 ja 1?
Eilen pikkuluokassa kisattiin kolmen veneen voimin, kun mukana olivat meidän lisäksemme Tyyne+ sekä juuri mukaan ilmoittaunut Freja (Albin Nova), tervetuloa! Minne lienee muuten Valpuri jäänyt?
Ratana oli jälleen nelosrata, tällä kertaa myötäpäivään. 6-7 m/s lounaistuulen ansiosta rataan sisältyi tasan yksi venda. Jiipeistä ei ollut puhettakaan. Manööveri- ja taktiikkapuolella siis melko köyhä reissu – vesilinja, trimmit ja hengaus ratkaisivat.
Starttasimme ylimpänä poijun päästä Tyyne+ tiukasti takanamme. Freja lähti alhaalta hyvällä vauhdilla, ja ottikin sitten kaulaa pikku hiljaa koko kisan ajan. Meillä kesti aika kauan trimmien löytäminen, ja Tyyne+ jyräsi ylhäältä ohi.
Toisen vihreän jälkeen otimme ensimmäisenä spinnun ylös, tuulikulma kun oli oikein nautinnollinen sivumyötäinen. Ehdimme kutistaa välimatkaa muihin aika paljon, ennen kuin he seurasivat esimerkkiämme. Melkin kärjessä spinnu alas ja hetken kuluttua kisan ainoa 5 min kryssipätkä tokalta punaiselta jääpoijulta eteläviitalle. Sitten taas köröteltiin välillä tiukempaa, välillä avoimempaa sivutuulta koko matka maaliin asti.
Tasoitetussa ajassa päädyimme kaikki 33 sekunnin sisään - kiitokset tiukasta skabasta jokaiselle osapuolelle!
Ensi viikolla uudestaan, ja toivottavasti isommalla fleetillä. Viimeviikkoinen kymmenen veneen lähtö oli sen verran hauskaa touhua, että lisää samanlaista, kiitos!
Ratana oli jälleen nelosrata, tällä kertaa myötäpäivään. 6-7 m/s lounaistuulen ansiosta rataan sisältyi tasan yksi venda. Jiipeistä ei ollut puhettakaan. Manööveri- ja taktiikkapuolella siis melko köyhä reissu – vesilinja, trimmit ja hengaus ratkaisivat.
Starttasimme ylimpänä poijun päästä Tyyne+ tiukasti takanamme. Freja lähti alhaalta hyvällä vauhdilla, ja ottikin sitten kaulaa pikku hiljaa koko kisan ajan. Meillä kesti aika kauan trimmien löytäminen, ja Tyyne+ jyräsi ylhäältä ohi.
Toisen vihreän jälkeen otimme ensimmäisenä spinnun ylös, tuulikulma kun oli oikein nautinnollinen sivumyötäinen. Ehdimme kutistaa välimatkaa muihin aika paljon, ennen kuin he seurasivat esimerkkiämme. Melkin kärjessä spinnu alas ja hetken kuluttua kisan ainoa 5 min kryssipätkä tokalta punaiselta jääpoijulta eteläviitalle. Sitten taas köröteltiin välillä tiukempaa, välillä avoimempaa sivutuulta koko matka maaliin asti.
Tasoitetussa ajassa päädyimme kaikki 33 sekunnin sisään - kiitokset tiukasta skabasta jokaiselle osapuolelle!
Ensi viikolla uudestaan, ja toivottavasti isommalla fleetillä. Viimeviikkoinen kymmenen veneen lähtö oli sen verran hauskaa touhua, että lisää samanlaista, kiitos!
Valitettavasti taitaa olla niin että isot lähdöt ovat tältä kaudelta taputeltuja kun sen verran moni fene ajanee rataa loput keskiviikot, ehkä toki nyt satunnaisina viikkoina muutama vene ilmestynee radalle lisämaustetta tuomaan ja pitämään pientä luokkaa hengissä, vähän itse pelkään siirtymää tiistiksiin ja sitä myöten pienen luokan voikin taputella pois ordereista.
Itse ihmettelin ratavalintaa kun näin veneet Melkin luona, viime viikollahan se taas oli ihan nappivalinta mutta nyt olisi ollut ehkä viimeinen kunnon mahdollisuus ajattaa vaikka ykkösrata vastapäivään. Viikko viikolta kuitenkin hämärä lähestyy ja valintavaihtoehdot typistyvät kakkoseen tai kolmoseen.
Itse ihmettelin ratavalintaa kun näin veneet Melkin luona, viime viikollahan se taas oli ihan nappivalinta mutta nyt olisi ollut ehkä viimeinen kunnon mahdollisuus ajattaa vaikka ykkösrata vastapäivään. Viikko viikolta kuitenkin hämärä lähestyy ja valintavaihtoehdot typistyvät kakkoseen tai kolmoseen.