Moikka!
Tulee vähän myöhään, mutta laitetaan nyt kumminkin:
Keli oli sen verran rapsakka, että jätettiin suosiolla spinnutreenit toiseen kertaan. Miehistössä Joel, Viiri, Joona-Pekko sekä pinnassa Simo. Oltiin jo vajaa tunti ennen starttia kisa-alueella ja todettiin jo matkalla tuulen olevan odotetusti puuskaista ja suunnaltaan vaihtelevaa saarten lähellä, joten intoa spinnusotkuihin ei kauheasti saatu matkalla lisättyä. Tuulimittarin lukemat vaihteli parhaimmillaan 7-13 m/s starttialueella. Starttialueella haettiin vähän trimmejä, roolijakoa ja harjoiteltiin vendaa&jiippiä tässä kelissä, joten kisassa manööverit saatiin menemään kivan huomaamattomasti. Starttialueella pyöriessä kävi myös selväksi, että rannassa tuuli oli todella puuskittaista, joten lähtö ulompaa olisi helpompi. Kryssi- ja slööripätkillä tulisi olla tarkkana levangin ja skuutin kanssa. Hekki vedettiin pohjaan ja tuli todettua, että 4-kertaisen välityksen tuplaamista voisi pian konkretisoida... Myös ison mastoliikkiä ei saatu kunnolla kiristettyä, vaikka gastit näyttivät olevan vinssin kanssa ihan tosissaan. No, venettä saatiin kuitenkin jo ajettua kryssillä ja oli aika siirtyä manööverien harjoitteluun, joten nämä saivat nyt jäädä. Strategia kisaan oli ottaa tilanteet varman päälle ilman spinnua ja yrittää hyötyä muiden mahdollisista ongelmista puuskissa.
Startissa tuli yrityksestä huolimatta vähän kiire linjalle, kun minuuttia ennen katsoin vielä kellon väärin. Sen verran oli keliä ja puuskien mahdollisuutta, että ei tehnyt mieli lähteä talven kankeana muiden sekaan kauheasti pyörimään, joten tultiin reippaasti alapuolelle vapaasen tilaan ja minimoitiin riskit. Muutama veneenmitta myöhässä linjalta ja muiden alapuolella, ei kovin hyvä startti mutta Olga ja Subbota mukavan lähellä kuitenkin. Viimeisiä oltiin toki..
Slöörillä vihreälle jämähdettiin Olgan pakkeihin, mutta ei ainakaan jääty enempää, niin oltiin tyytyväisiä. Slööreillä otettiin genoa yläpuolen vinssille ja yritettiin pysyä puuskissa mukana. Slöörillä nähtiin kivasti yläpuolen veneistä tulevat puuskat ja saatiin Olgaa? vähän kiinni, kun puuska yllätti heidät ja olis ollut kameralle käyttöä

. Ihmettelin hieman, miksi klunga ajeli niin ylös. Ennen vihreää oltiin syystä x ohitetty Subbota ja hymy oli herkässä

Oliko ongelmia, tyynempää vai ajoitteko liian pitkälle ylös, kun me päästiin alempaa helposti merkille. Toki tuuli kääntyi vihreällä enempi vastaan, mutta oli silti helposti ajettavissa kulmissa.
Vihreällä aivan Olgan perässä, jota jäätiin hieman peittämään. Olga jiippasi ja lopulta ohitettiin. Meillä taktiikkana oli ajaa vain suoraan alas, lopulta uskallettiin kokeilla virsikirjaa. Tuuli oli kieltämättä paljon vakaampi tässä, mutta starttialueen puuskat oli edelleen takaraivossa... Keulilla Lisbeth ja Tyyne+ oli jo kaukana, katseltiin vain opetuksenomaisesti kuinka Subbota harkinnan jälkeen nosti spinnun ja ajoi ohi

Edessä Lisbethin spinnun pieni heijaus sai onneksi uskomaan, että parempi ilman spinnua tänään, tällä kokemuskokoonpanolla.
Punaiselta kryssille lähtiessä kävi selväksi, että muut nousee ylemmäksi vauhdilla, jouduttiin antamaan levangilla tasoitusta kun tuntui kallistavan voimakkaasti. Tässä kohtaa kävi kunnolla selväksi, että ison falli ja hekki on liian löysä. Purje näytti kuitenkin olleen jo topissa, joten ehkä vm. 2003 dacron alkaa olemaan jo parhaan nousukulmansa menettänyt

Olisi voinut ehkä pikkasen vielä roikkua tehokkaammin, mutta toisaalta positiivisena vendat ja merkinkierrot saatiin menemään tohon keliin erittäin hyvin!
Vihreää lähestyttäessa otettiin lopussa taktiikkamuutos ja lähdettiin oikealle, tuntui että saavutettiin karkuun päässeitä muita hieman merkille tultaessa. Slöörillä maaliin ihmeteltiin Subbotan ja Olgan nostattelukisaa, saatiin teitä useampi veneenmitta kiinni, ettekä varmasti nopeuttaneet maaliinpääsyänne. Toki eroa kärkeen oli jo reippaasti
kundit korjasivat levankihässäkän dyneemalla samaan aikaan kun isoa trimmattiin kisamoodissa
Ihmeteltiin teidän tyystin erilaista ison muotoa/skuuttausta, mutta syykin selvisi nyt. Lopussa tuuli taisi hieman himmata ja meillä trimmit alkoi toimia, saatiin viimeisen ~100 metrin matkalla teitä kivasti kiinni ja maalissa eroa ei ollutkaan enää kovin paljoa:!:
Lopputulos viimeinen, mutta leveä hymy kaikkien huulilla sateesta ja kovasta tuulesta huolimatta. Taas saatiin 3 uutta gastia tutustumaan kisaamiseen

Iso kiitos miehistölle reippaasta asenteesta ja onnistuneista manöövereistä, kaikki saatiin tehtyä enempi vähempi suunnitelman puitteissa.
- Mikko Eronen / ElecTrip