Westhouse Cup 2014

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Oho, uudella sarjalla taitaa olla jo nimi...

Muilta osin elämme edelleen jännityksessä...
Olli Niemi
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Panu wrote: No joo kaupallinen vai Kaupallinen? Mielestäni järjestävä seura on eräs alueen pitkät ja kunniakkaat perinteet omaava pursiseura. Se, että ajatus ratasarjasta ja siihen liittyvästä valmennusaspektista on lähtöisin erään "kaupallisen" toimijan aivoituksista ei mielestäni tee sarjasta KAUPALLISTA. Kaavailtu osallistumismaksu on mielestäni hyvin linjassa muiden seurojen "ei kaupallisten" kilpailujen maksuihin.
Järjestäjänä ei ole mikään seura, ainakaan kun siitä viimeksi kuulin tietoja. Eräs seura kylläkin lainaa (vai vuokraa?) kalustoaan. Samalla tavalla se on kaupallinen kuin X-Sailracing treenit. En tarkoita kaupallisuutta mitenkään pahalla, mutta kyllä siitä seuraa yhteys kulujen ja menojen välille.

Hinta ei tietysi ole kova, jos ajaa lähes koko sarjan. Eri asia on sitten vain 1-4 kertaa kisaaville. Viikonloppukisoihin verrattuna pitää muistaa, että tuossa ei liene palkintoja eikä järjestävän seuran tarvitse hankkia satamapaikkoja, tuomareita jne. Ja tosiaan täysin ilmaisia iltakisoja on runsaasti tarjolla.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tämän maksullisuuden voi toisaalta mieltää niin, että se on vähän niinkuin oikeus ja kohtuus. Varmaan useimpia näitä ilmaisia kisoja ja vapaaehtoistoimintaa yleensäkin vaivaa sama resurssipula. Kaikki ovat ensin intoa pinkeinä järjestämässä, mutta sitten kun tarttisi oikeasti jotain tehdä, niin porukka pölähtää kuin pieru saharaan, ja vastuu jää muutamalle aktiivisimmalle.

Itsekin olen kiertänyt kisoja käytännössä vapaamatkustajana, eikä näytä siltä, että jatkossakaan olisi mahdollisuutta osallistua talkoisiin. Jos perheellisellä on mahdollisuus lohkaista harrastukselle yksi arki-ilta viikossa, niin sen käyttää mieluummin purjehtien, kuin katsomalla toisten purjehdusta. Ehkä sitten olisi reilu peli vain maksaa järjestelyistä?
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Joakim wrote: Järjestäjänä ei ole mikään seura, ainakaan kun siitä viimeksi kuulin tietoja. Eräs seura kylläkin lainaa (vai vuokraa?) kalustoaan. Samalla tavalla se on kaupallinen kuin X-Sailracing treenit. En tarkoita kaupallisuutta mitenkään pahalla, mutta kyllä siitä seuraa yhteys kulujen ja menojen välille.
Tervehdys

Minulla ei ole tarkempaa tietoa, kuka oikein on "vastuullinen" järjestäjä. Onko se seura (HSK) vai tämä toinen toimija. Niin tai näin on minusta surullista, että tätäkin piti odottaa näin kauan ja nytkin tarvittiin joku "ulkopuolinen" joka potkaisee tällaisen käyntiin. Pidän ratakisaa niin paljon mukavampana muotona, kuin saariston kiertoa. Lisäksi rata antaa sekä reitin että taktiikan valintaan aivan toisella tavalla vapauksia.

Haasteena tässä kuviossa on pitää kulut kohtuullisella tasolla, seikka mitä olen painottanut monessa yhteydessä. Varsinkin, kun meillä on ollut perinteenä tehdä itse hyviä juttuja ja aivan nolla rahoituksella. Ilmeisesti ja toivottavsti viesti on mennyt perille.
Joakim wrote: Hinta ei tietysi ole kova, jos ajaa lähes koko sarjan. Eri asia on sitten vain 1-4 kertaa kisaaville. Viikonloppukisoihin verrattuna pitää muistaa, että tuossa ei liene palkintoja eikä järjestävän seuran tarvitse hankkia satamapaikkoja, tuomareita jne. Ja tosiaan täysin ilmaisia iltakisoja on runsaasti tarjolla.
Minä en mene elokuviinkaan katsomaan vain osan filmiä. Kyllä tälläinen tilaisuus houkuttelee radalle niin usein kuin se on mahdollista. Jos ajaisin vain muutaman kisan, niin silloin on vanhassa ja maksuttomassa vara parempi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

Joakim wrote:Hilja myytiin vuosi sitten, Tyyne ei ole kovin nopea vielä ollut. Merinna ajoi yhden ja Bice ei yhtään WHC:n 2013 eikä aiemminkaan ole kovin aktiivisia muistaakseeni olleet. Taitaa olla useampi vuosi kun hyvä Expressi kisasi säännöllisesti WHC:ta?
Korjataan tilastoharha: Kyllä Bice itseasiassa ajoi 2013 yhden kisan (WHC12/2013), mutta kyseinen lähtö mitätöitiin. Ei näköjään siksi näy tilastoissa. :?
henri___
alokas
Posts: 30
Joined: Thu May 09, 2013 15:52 pm
Location: Espoo

Post by henri___ »

Cage wrote: Vähän vaikea nähdä että korvaavia veneitä ilmaantuisi mukaan WHC:iin venemäärän vähentyessä.
Täältä on ainakin yksi "uusi" holkki tulossa WHC:n pikkuluokkaan. Tai käytiin me viime vuonna yksi lähtö häviämässä, mutta nyt siis tavoitteena ajaa kaikki. Eli uusiakin tulokkaita on :)

Ai miksi juuri WHC kiinnostaa? Kisamuotona sekä saaristo- että ratakisat ovat yhtä houkuttelevia, mutta kiireisellä miehistöllä potin vienee se skaba, jonka lähtöviiva on lähimpänä. WHC:hen matka haukilahden laiturista on mukavan lyhyt.

Täysin itsekkäistä syistä toivon, että viivalta löytyy tänäkin vuonna runsaasti feneitä ja hveneitä.
Cage
Hallitus
Posts: 994
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Olli wrote:Tämän maksullisuuden voi toisaalta mieltää niin, että se on vähän niinkuin oikeus ja kohtuus. Varmaan useimpia näitä ilmaisia kisoja ja vapaaehtoistoimintaa yleensäkin vaivaa sama resurssipula.
Olli wrote:Ehkä sitten olisi reilu peli vain maksaa järjestelyistä?
Jos katsotaan miten muualla tehdään, niin esim. Tampereella viikkosarja maksaa 10¤/vene/kerta, joka mielestäni on jälleen varsin kohtuullinen summa, tosin siellä ei ole sponsoria kuten WHC:ssä. Voisikohan Westhouse sen verran nostaa sponssiaan, että järjestäjille jäisi jokunen symbolinen pari-viiskymppiä käteen per nenä? Kovinkaan isosta summasta ei ole sponsorille kyse ja sarja jatkaisi osallistujille ilmaisena.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Cage wrote:
Olli wrote:Tämän maksullisuuden voi toisaalta mieltää niin, että se on vähän niinkuin oikeus ja kohtuus. Varmaan useimpia näitä ilmaisia kisoja ja vapaaehtoistoimintaa yleensäkin vaivaa sama resurssipula.
Olli wrote:Ehkä sitten olisi reilu peli vain maksaa järjestelyistä?
Jos katsotaan miten muualla tehdään, niin esim. Tampereella viikkosarja maksaa 10¤/vene/kerta, joka mielestäni on jälleen varsin kohtuullinen summa, tosin siellä ei ole sponsoria kuten WHC:ssä. Voisikohan Westhouse sen verran nostaa sponssiaan, että järjestäjille jäisi jokunen symbolinen pari-viiskymppiä käteen per nenä? Kovinkaan isosta summasta ei ole sponsorille kyse ja sarja jatkaisi osallistujille ilmaisena.
Pitää muistaa että verottajan kannalta on jo vähän kyseenalaista jos aletaan maksamaan kulukorvauksia tai ruokakorvausta isompia kompensaatioita. Ja oman kokemuksen pohjalta kyse ei ole siitä ettäkö järjestelijöitä sinänsä pitäisi motivoida rahalla, enemmänkin kyse on siitä että purjehtiako vs. kökkiäkö kalliolla l. aika paljolti priceless-asioita.

Ja tietenkin Westhousen kannaltahan ei tietenkään ole mitään ROI:ta lisätä panostusta jos esim. isosta luokasta katoaa monta aktiivista venettä muualle. Näitä poijujen katoamisiahan olen jo useaan otteeseen kiroillut ja muistutuksena että merkittävä osa koko kisasarjan kuluista muodostuu noista ankkuri+poiju-kustannuksista. Ja en vieläkään ole ihan varma kenen on vastuu jos joku hajoittaa potkurinsa "vahvistettuun" poijuun, mikä osittain pistää miettimään mitä asialle voisi tehdä.

Se perusongelmahan tuosta puhtaasta vapaaehtoisuudesta pois siirtymisessä on se että mikä kompensaatio sitten riittää. Kumminkaverin kaima rantakalliolla käskystä lippuja nostamassa varmasti on tyytyväinen siihen kymppiin tai mitä ikinä mieleen tulisikaan, mutta kelpaako se kaikille kun kerta pandoran lipas on avattu vai pitäisikö panoksesta alkaa maksamaan panostuksen tason mukaan.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Näyttäisi ilmestyneen jotain tietoja tonne uuden ratakisasarjan sivuille: http://twilightracing.fi/

Ilmoittautumislomakekin näyttäisi olevan, mutta jotain melko oleellisia tietoja uupuu vielä. Esimerkiksi se hinta...
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Idea toki loistava, juuri tuollainen nopeasti kehittäisi purjehduksen tasoa joskin sitten on taas pari muttaa:
1. Jos veneitä on paljon niin miten paljon luulette fleetin viimeisenä purjehtivan shitboxin saavan coachausta ellei vesillä pyöri puolta tusinaa coachivenettä
2. Se hinta, mä alan näkemään tuossa jo huolestuttavan suuria summia ja etenkin jos puhutaan koko kauden mittaisesta sitoutumisesta. Jos ajatellaan että X-sailin treenit maksavat 50e/vene ja kai niissäkin jotain kuvausta on ollut mutta ainakaan gastille coachaus jäi lähinnä VHF:stä tulleisiin ohjeisiin (ihan ok toki, mutta tosiaan 50*12 osakilpailua voi olla jo sellaista mihin kauhean moni ei tahdo investoida). Sitten kun tuohon pistetään videointia, niitten läpikäyntiä kisan jälkeen niin joko joku pääsee tekemään runsaasti vapaaehtoistyötä iltapuhteena tai sitten työstä maksetaan.

Jotain osviittaa voi ehkä hakea tuosta Doylen Master Classista jonka hinta on 360¤ (no, miten moni tuota oikeasti maksaa jos kohderyhmä on pääosin Doylen asiakkaita jotka ehkä päivittelevät purjeitaan tasaiseen tahtiin) ja sisältää efektiivisesti 4 iltakertaa vesillä ja yhden täyden päivän. Eli laskettakoon tuo kuudeksi "iltakerraksi". Eli tuolla laskennalla 12 kisan sarja olisi sitten 720¤, ottaen volyymiedut yms. huomioon niin ehkä puhutaan 500¤ tienoilla olevasta summasta.

Jos puhutaan hinnanmuodostuksesta taas kulupohjalta, niin kuluja tulee tuollaiselta iltakisa-kerralta kutakuinkin

- Poijuvene käyttää kahta ratakisaa varten bensaa ehkä sen 15-20L. Kun kyse on ns. maksullisesta sarjasta pitää veneitä olla ehdottomasti 2, etenkin tiukan aikamääreen takia. Eli yhteensä l. n. 48-64¤
- Lautakuntaveneellä kuluu ehkä 10L bensaa/dieseliä. 16¤
- Kun ne veneet pitää ns. jotenkin kuolettaakin niin yhden käyttöpäivän korvaukseksi voisi olettaa jonkinlaisella subventiopohjalla minimissään 50¤/vene (kaupallisilta toimijoilta löytyy n. 100¤/pv erinäisiä pikkuprutkuja, joten 50% siitä lienee jossain omakustanteen tasolla). Eli n. 150¤
- Poijut, ankkurit yms. Näistäkin tulee nopeasti pari kymppiä kisaa kohti laskettuna. Jos mennään kolmella poijulla ts. 8 ankkurilla (1+1 poijua kohti ja vara-ankkurit molemmissa poijuveneissä, taas siis tämä on vaatimus jos tahtoo järkätä tosissaan) niin 70 euron ankkureita 5 vuotta käyttäen syntyy sen 20 ¤ kustannus kisaa kohti täydellisessä maailmassa.
- Lähetysvermeet, liput yms. ovat kisaa kohti muutaman euron.

Sitten vain jostain 6-7 henkeä vesille niin ratakisa on kasassa. Mutta tulee siinä sitten jokaista iltaa kohti kulua n. 250¤. Kymmenelle veneelle tuo on jo kohtalaisen kallista mutta kahdellekymmenelle ei nyt paha.

Mutta tuossa ei sitten ole mitään muita kuluja, puhumattakaan jos jostain yritetään repiä vähän profittia ja kompensoida niitä 6-7:a kaveria muutenkin kuin lämpimällä kädellä.

Toki siis ratakisan järkkää kahdella (tai yhdellä) hengellä ja yhdellä ribillä, mutta onko se enää sellaista mistä esim. minä tuota edellämainittua tehneenä tahdon maksaa, ei tarvita kuin vähän shiftailevaa iltatuulta ja mitään järkevää purjehdusta ei ikinä saada aikaiseksi. Siinä alkaa nopeasti se saarten ja merimerkkien kierto olemaan houkuttelevaa.

Yhtäkaikki, voi vain kuvitella miten vaikeaa kisasarjan hinnoittelu on, varmasti selvää on jo että Suomesta ei löydy montaa venekuntaa jotka laittavat nelinumeroisen summan tällaiseen mutta vastaavasti taas kaksinumeroisella ei oikein saa laadukasta sarjaa järkättyä ja ei siitä ainakaan jää mitään viivan ylle. Ja jos hinta on liian korkea, ilmoittautumisia tulee liian vähän mutta toisaalta ilmoittautumisia ei tule ennen kuin hinta on selvillä. Jos itse tuota järjestäisin yrittäisin nyt ensisijaisesti katsoa mikä on se nollakustannus joka tapauksessa, olettaa pessimistisesti 10 osallistujaa ja hinnoitella sarja osissa, tyyliin kuukausipohjalta ja sitten kerralla koko sarjaan osallistuen saisi jonkinasteista alennusta.
Eli uskoisin että homma olisi huomattavasti helpompi saada käyntiin jopa tuolla 50¤/kerta hinnalla jos pakettikoko olisi vaikkapa 4 kisaa kerralla ja jos homma toimii hyvin, kyllä lisää osallistujia sitten eksyy paikalle puskamarkkinoinnin voimin.


Tiedoksi toki että WHC:n ratakisasuunnitelmat on pistetty jäihin eli sikäli bisnes as usual, vastatuulilähtöjä tulee entiseen malliin. Orderitkin on jo päivitetty lokaalisti mutta eipä tässä vielä maksa vaivaa hätiköidä kun ensimmäinen kisakin on 14.5 (tai mikä keskiviikko päivämäärältään onkaan) eli joskus kuun loppupuolella/pääsiäisenä pyöräytän paperityöt läpi ja avaan ilmoittautumisen. Twitter toimii siis taas pääasiallisena viestintäkanavana.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Sen yhden kerran kun olen ollut X:n treeneissä ajoimme lyhyttä ratakisaa. Homma pyöri yhdellä kumiveneellä ja yhdellä järjestäjällä (saattoi olla apuri alussa), joten laskemasi 2 kumivenettä + lautakuntavene + 6-7 henkeä kuulostaa aika paljolta. Tuon verran on varmasti WB-Sails tms. ratakisoissa, mutta kyllä kaksi venettä ja 3-4 henkeä riittävät aika pitkälle, kun kyse ei kuitenkaan ole varsinaisesta kisasta.

5 vuoden mukaan laskeminen on ehkä turhan rohkeaa, kun ei ole mitään varmuutta jatkuvuudelle.

Muistan kuulleeni jotain vajaan 200 ¤ hintaa koko kaudelta, mutta se oli jo syksyllä. Jännä nähdä mikä on hinta, miten sarja menestyy ja miten se vaikuttaa vanhoihin sarjoihin ja treeneihin.
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tuo 3 venettä perustuu kyllä lähinnä useisiin erinomaisesti järjestettyihin ratakisoihin missä olen ollut purjehtimassa ja itse järjestänyt/ollut mukana järjestämässä. 3 venettä siis tarkoittaa lautakunta+2 poijuvenettä, ihan selvennyksenä.

Sitten on toki iso joukko näpertelijöitä jotka vetävät showta joko resurssien rajallisuuden(tälle ei nyt mitään voi) tai kyvyttömyyden takia vähemmillä voimin ja usein tällöin lopputulos on odottelu. Mutta tämän voi nyt periaatteessa hyväksyä normaalisti sen takia että kun toiminta on non-profittia niin ei voi loppujen lopuksi vaatiakaan paljoa. Eivätkä nämä kisat nyt yleensä paljoa maksakaan ottaen huomioon että lautakunta tosiaan viettää vesillä helposti täyden työpäivän (siis hyvissä kisoissa, sitten on seuroja joitten lautakunta tulee rata-alueelle 5 min ennen aikataulun mukaista starttia ja kisat alkavat perinteisellä Marianne-liputuksella).

X-treeneissä painoarvo olikin treenaus, silloin yksi vene toimii ihan hyvin ja osa järjestävistä venekunnista vielä auttoi järjestelyissä. Mutta jos agendana on ajaa 2 _hyvää_ ratalähtöä normaalissa suomalaisessa kisaillassa tuulen shiftatessa ja hiipuen hiljalleen länttä kohti vaihtelevanopeuksisen fleetin kanssa niin 3 venettä on ainoa tapa saada homma toimimaan järkevissä aikaraameissa (kun sitten taas syksyllä kisaamista ei voi pitkittää kauhean pitkälle kasin yli) koska se 5 minuuttia mikä menee luukuttaessa ylämerkiltä alamerkille voi jo olla liian pitkä aika merkin siirron kannalta, puhumattakaan jos tuleekin ongelmia poijujen asettamisessa.

Ratkaisevaa siis lähinnä on se että onko maksulla tarkoitus kattaa vain kulut vaiko myös kompensoida järjestelijöitten vaivaa. Ensimmäisessä vaihtoehdossa pienemmätkin ratkaisut ja siitä seuraavat ongelmat ovat vielä ihan ok, mutta jos joku ottaa touhusta palkkiotakin niin ainakin oma vaatimustasoni on kovempi.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Jää nähtäväksi tuo hintapolitiikka. Ilmeisesti kuitenkin sponsoroin tuota sarjaa, osallistuin tai en, kun Hieno Suuri Kerho on mainittu sponsorin roolissa. Osan voitosta varmaan laskevat saavansa myös lisääntyvästä purjemyynnistä, joten kuvittelisin että ihan noita kaikkia edellä laskettuja kuluja ei kaadeta osallistujille.

Sponsoreita saisi mukavasti lisää, jos huolisivat maksuna liikuntasetelit. Saataisiin työnantajat mukaan talkoisiin. Mihinköhän tällaisesta vaihtoehdosta pitäisi vihjaista? Kyrsii kun noilla kupongeilla subventoidaan kaiken maailman keppijumppaa ja muuta turhaa puntin nostoa, mutta itselle niistä ei ole mitään iloa...

Laiturihuhuna kuulin, että 4.6. olisi ensimmäinen twilight-kisa. Ilmeisesti pitää hoitaa master class alta pois ensin. Nettisivuilla ei kuitenkaan vielä ole mitään mainintaa, joten tältä osin ovat WHC:n kanssa tasoissa 8)
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ja kuten pikkulinnut ovat jo viserrelleet, ilmoittautumiset on avattu.
Relevanteilta osin
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/e ... p?form=127

Orderit vielä käyvät läpi yhden tarkistuskierroksen, olennaiset asiat tiivistettynä tässä:
"Ei suuria muutoksia, ei myöskään ratalähtöjä, lyhennyksen määritelmää tarkennettu, sääntö 55 rikkeen rangaistus määritetty"

Kevätkausi 14.5-18.6 ja syyskausi 6.8-10.9, ainakin viimekauden perusteella juhannusviikko on kuitenkin suositumpi ajankohta kuin heinäkuun/elokuun vaihde ja toisaalta 17.9 pimeä tulee jo turhan aikaisin mielekkään kilpailun järjestämiselle (lue ettei lautakunta tarvitse pimeänäkölaitteita tai valonheittimiä maalissa).
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Ja kuten pikkulinnut ovat jo viserrelleet, ilmoittautumiset on avattu.
...Kun hinta ja kilpailujen ajankohdat ovat kutakuinkin tiedossa, niin tähän uskalsi jo ilmoittautua. Toisin kuin siihen kilpailevaan kisaan, jossa myös ilmoittautuminen on auki...
Olli Niemi
Post Reply