Tosta akkujen kytkennästä vielä:
("akuston" määritelmä tässä= rinnan kytketty blokki 12v tai 6v akkuja -> veneen käyttö aka ns. hupiakusto, eng. House battery bank)
Sen kokemuksen perusteella mitä mulla on kertynyt venesähkötöitä työkseni tehdessä:
- Akusto, joka on kytketty "toiselta reunalta", ei kestä kovin pitkään. Lähin akku menee ensin.
- Akusto, joka on kytketty "ääripäistä" vanhenee yleensä normaalisti (vrt. Artsin löydökset edellä)
- Pääsääntöisesti: erikokoinen tai eri-ikäinen akusto vanhenee ennenaikaisesti.
- MUTTA... Erikokoiset akut mutta samanikäisinä ja samanrakenteisina on saatu toimimaan aivan ok. esim. 95+130Ah agm-akut. Mieluiten saman valmistajan.
- Maalatureissa on merkillisen paljon "harmaita vikoja", esim:
-- absorptiojännite (85-100% vaihe) jää merkittävästi alle 14,2 voltin vaikka kytkentä on ilman diodeja. (krooninen alilataus)
-- pitää 14.4V absorptiojännitettä päällä maailman tappiin (kuivat akut kauden jälkeen)
-- Tiputtaa absorptiojännitteestä floattiin (kestää normaalisti 5-6h) vaikka akku on edelleen selkeästi alle 100% (100% kriteeri: latausvirta menee alle 2% akun C20 Ah-lukemasta)
-- lämpötilakompensointi ei toimi, sama 14,2-14,4V absorptiojännite nollakelissä ja helteellä
summarum: --> maalatureiden ei kannata olettaa olevan selvinpäin sen enempää paketista otettaessa kuin maailman tappiin, kannattaa tarkistaa latausjännite ainakin yleismittarilla. shuntillinen akkuvahti paras.
- Etenkin geeliakustoihin on tullut joillekin kallis vaihtorumba, jos ovat olleet asennettuna kuumassa umpinaisessa tilassa. lämpö + korkea absorptiojännite on akuille myrkkyä, etenkin geeliakuille.
- Veneissä joissa on vain 01212 seinäkello, se näyttää jäävän luvattoman usein 1+2 asentoon. mielestäni parempi on kytkeä se vain startin syötönvalitsimeksi, ja laittaa käyttöakustolle oma onoff kytkin helposti käsillä olevaan paikkaan. Ja latausrele (biltema: "erotusrele") väliin niin konelaturi kytkeytyy käyttöakustoon automatique ja startin kytkimeen ei tarvise koskea.
Jos akkulatauksen problematiikkaan on kiinnostusta tutustua tarkemmin, niin pallonkiertäjillä on tästä asiasta kaikesta päätellen syvällisin käytännön näkemys - 365 x n-vuotta akkujen lataamista-> siperia todellakin opettaa...
Hyvin suositeltavaa lukemista esim. täällä:
http://www.morganscloud.com/category/electrical/
se paras materiaali on tosin maksullista. Mutta mielestäni 7,65 euroa ei ole oikeastaan mikään hinta, noiden artikkelit on ainakin itselleni olleet paljon enemmän väärttejä...