Luultavasti tämäkin asia on jo forumilla loppuunkaluttu, vaan en juttua aiheesta löytänyt.
Suunnitelmissa olisi puhalluttaa veneen pohja soodalla nyt syksyllä ja tehdä primerointi keväällä. Jotta pääsee venepukin tassujen alle, pitäisi tukea venettä vuoronperään kunkin tassun vierestä. Mutta jos keväällä edessä on 4 primerikerroksen ja 1-2 maalikerroksen levittäminen, tarkoittaa tämä, että tuen virittämisen ja siirtämisen saa tehdä n. 20 kertaa. Niinpä tuli mieleen tiedustella, onko kukaan keksinyt järkevämpää tapaa millä veneen saisi tuettua pohjatöiden ajaksi.
Veneen tuenta pohjatöiden aikana
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
tämä vihje on jossakin keskustelussa näkynyt.
http://www.expresspurjehtijat.net/category/tuunaus/
//Tomppa
http://www.expresspurjehtijat.net/category/tuunaus/
//Tomppa
Hei,
vilkaiseppa Kalevi linkin takaa kuvia: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album428. Olen tukenut veneen tuen laittamisen ajaksi 4*4 tuuman parrulla tassu kerrallaan. Menetelmän olen nähnyt toimivan aina Finn Gulf 36/37 kokoisella veneellä joten 83:llekin pitäisi riittää. Veneen kannella en toki ole käynyt sen ollessa tuettuna näin.
Tein aikoinaan vastaavan pohjan maalauksen näitä tukia käyttämällä ja maalasin seitsemän maalikerrosta muualle pohjaan ensiksi ja sitten kerralla tukien alle vastaavat seitsemän kerrosta.
t. Raimo
vilkaiseppa Kalevi linkin takaa kuvia: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album428. Olen tukenut veneen tuen laittamisen ajaksi 4*4 tuuman parrulla tassu kerrallaan. Menetelmän olen nähnyt toimivan aina Finn Gulf 36/37 kokoisella veneellä joten 83:llekin pitäisi riittää. Veneen kannella en toki ole käynyt sen ollessa tuettuna näin.
Tein aikoinaan vastaavan pohjan maalauksen näitä tukia käyttämällä ja maalasin seitsemän maalikerrosta muualle pohjaan ensiksi ja sitten kerralla tukien alle vastaavat seitsemän kerrosta.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Mä en kyllä tykkää sellaisista ratkaisuista joissa veneeseen ei voi mennä. Jos remppaa tekee, niin tarvitsee kaikenlaista tavaraa, jotka on aika näppärä säilyttää veneessä.
Mulla oli viimeksi vene tuettuna takaa vesilinjan yläpuolelta näin:

Taustalla näkyvä ristikko liittyy pressutaloon, vene oli tuettuna noilla kakkosnelosilla mahdollisimman takaa. Myös peräsintä on pudotettu vähän, jotta väliin pääsee maalaamaan.
Edessä oli "hirsipuu", joka meni kannen yli. Siitä roikotin veneen keulaknaapeista järeällä räikkäliinalla. Ei löydy galleriasta hyvää kuvaa rakenteesta, mutta se häämöttää vähän tuossa:

Vaaleammista 2*4" soiroista tehty rakenne on siis se, jossa keula roikkuu, tummemmat puut liittyvät pressutaloon.
Tuenta oli niin jämäkkä, ettei vene heilunut yhtään mihinkään, vaikka olisi hyppinyt tasajalkaa kannella. Tommosta häkkyrää kyhää jonkun tunnin, mutta ajan säästää kyllä moninkertaisena, kun ei tarvitse tassujen kanssa pelata.
Mulla oli viimeksi vene tuettuna takaa vesilinjan yläpuolelta näin:

Taustalla näkyvä ristikko liittyy pressutaloon, vene oli tuettuna noilla kakkosnelosilla mahdollisimman takaa. Myös peräsintä on pudotettu vähän, jotta väliin pääsee maalaamaan.
Edessä oli "hirsipuu", joka meni kannen yli. Siitä roikotin veneen keulaknaapeista järeällä räikkäliinalla. Ei löydy galleriasta hyvää kuvaa rakenteesta, mutta se häämöttää vähän tuossa:

Vaaleammista 2*4" soiroista tehty rakenne on siis se, jossa keula roikkuu, tummemmat puut liittyvät pressutaloon.
Tuenta oli niin jämäkkä, ettei vene heilunut yhtään mihinkään, vaikka olisi hyppinyt tasajalkaa kannella. Tommosta häkkyrää kyhää jonkun tunnin, mutta ajan säästää kyllä moninkertaisena, kun ei tarvitse tassujen kanssa pelata.
Olli Niemi
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Kiitos kommenteista. Toteutimme tuennan Ollin vinkkien mukaan. Ja otin pari kuvaakin:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... dapuhallus
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... dapuhallus