Veneen tuenta pohjatöiden aikana

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Veneen tuenta pohjatöiden aikana

Post by KaleviHarkonen »

Luultavasti tämäkin asia on jo forumilla loppuunkaluttu, vaan en juttua aiheesta löytänyt.

Suunnitelmissa olisi puhalluttaa veneen pohja soodalla nyt syksyllä ja tehdä primerointi keväällä. Jotta pääsee venepukin tassujen alle, pitäisi tukea venettä vuoronperään kunkin tassun vierestä. Mutta jos keväällä edessä on 4 primerikerroksen ja 1-2 maalikerroksen levittäminen, tarkoittaa tämä, että tuen virittämisen ja siirtämisen saa tehdä n. 20 kertaa. Niinpä tuli mieleen tiedustella, onko kukaan keksinyt järkevämpää tapaa millä veneen saisi tuettua pohjatöiden ajaksi.
toxi
kokelas
Posts: 135
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

tämä vihje on jossakin keskustelussa näkynyt.

http://www.expresspurjehtijat.net/category/tuunaus/

//Tomppa
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

vilkaiseppa Kalevi linkin takaa kuvia: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album428. Olen tukenut veneen tuen laittamisen ajaksi 4*4 tuuman parrulla tassu kerrallaan. Menetelmän olen nähnyt toimivan aina Finn Gulf 36/37 kokoisella veneellä joten 83:llekin pitäisi riittää. Veneen kannella en toki ole käynyt sen ollessa tuettuna näin.

Tein aikoinaan vastaavan pohjan maalauksen näitä tukia käyttämällä ja maalasin seitsemän maalikerrosta muualle pohjaan ensiksi ja sitten kerralla tukien alle vastaavat seitsemän kerrosta.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
msalmi1
alokas
Posts: 24
Joined: Tue Jun 02, 2009 17:20 pm

Post by msalmi1 »

Jos venepukkiin saa kuormaliinat kiinni, niin pelkillä liinoilla saa pidettyä veneen pystyssä. Sitloodan vinssin kautta samalta puolelta ylös ja alas ja sama toiselle puolelle. Keulasta liina kannen yli.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mä en kyllä tykkää sellaisista ratkaisuista joissa veneeseen ei voi mennä. Jos remppaa tekee, niin tarvitsee kaikenlaista tavaraa, jotka on aika näppärä säilyttää veneessä.

Mulla oli viimeksi vene tuettuna takaa vesilinjan yläpuolelta näin:

Image

Taustalla näkyvä ristikko liittyy pressutaloon, vene oli tuettuna noilla kakkosnelosilla mahdollisimman takaa. Myös peräsintä on pudotettu vähän, jotta väliin pääsee maalaamaan.

Edessä oli "hirsipuu", joka meni kannen yli. Siitä roikotin veneen keulaknaapeista järeällä räikkäliinalla. Ei löydy galleriasta hyvää kuvaa rakenteesta, mutta se häämöttää vähän tuossa:

Image

Vaaleammista 2*4" soiroista tehty rakenne on siis se, jossa keula roikkuu, tummemmat puut liittyvät pressutaloon.

Tuenta oli niin jämäkkä, ettei vene heilunut yhtään mihinkään, vaikka olisi hyppinyt tasajalkaa kannella. Tommosta häkkyrää kyhää jonkun tunnin, mutta ajan säästää kyllä moninkertaisena, kun ei tarvitse tassujen kanssa pelata.
Olli Niemi
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Kiitos kommenteista. Toteutimme tuennan Ollin vinkkien mukaan. Ja otin pari kuvaakin:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... dapuhallus
Post Reply