Vene vesillä!

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Panu wrote:Tervehdys

Annelikin "pullahti" tänään kosteaa elementtiin ja sain mastonkin pystyy. Ei mitään niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Loki lakkasi toimimasta ja polttaa kokoajan sulaketta :x.
Tervehdys

Tämä on hieman kaukaa haettu, mutta jollain on saattanut olla vastaavat oireet...?

Loki on Silva Star Sea Data mallia, jossa loki, kaiku ja veden lämpömittari.

Tapauksen kuvaus:

Vene veten ja ajoin sen varustelaituriin, pesin kannen painepesurilla ja lastasin tavarat veneeseen. Lähdin ajamaan venettä kohti mastokraanaa (matkaa 5 mailia). Loki toimi ja kaiku näytti järkeviä lukemia. Vartin ajon jälkeen kävin lokin eri näyttöjä läpi ja totesin veden lämpötilan oleva 18 C astetta, hmmm taitaa olla jotain pielessä?

Matka jatkui, kunnes 45 min lähdöstä koko loki pimeni. Vaihdoin lennosta sulakkeen (sähkötaulusta viereisen) ja taas loki päälle. Kaiku toimi, mutta nopeutta ei mitannut. ajattelin jokan roskan taas lähteneen liikkelle, kun se on saanut hetken liueta ja turvota.

Masto pystyyn ja pahus loki taas pimeänä. Otin mastovalon sulakkeen lokille ja se paloi heti.

Lokin normaali sulake on 1A, mutta eilen paloi 5A sulake mastokraanalla ollessamme. Mastovalon 2A ei kestänyt kuin silmänräpäyksen.

Eli kysymys kuuluu, onko ehdotuksia mistä vikaa kannattaa etsiä. Uusia sähkökytkentöjä ei veneeseen ole tehty. Olikohan Silva haukannut vettä painepesirista ja siksi vihoittelee?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

No ottasko plussa-johto jossain kiinni runkoon/miinuspiuhaan/tms. kun oireet ovat kovin samat kuin aikoinaan muuan peräkärryssä? Autosta paloi sulake aina, kun laittoi peräkärryn kiinni. Johdot päällisin puolin ehjät, eli no problem, isompaa sulaketta kehiin, kunnes sulake kesti mutta sulakkeen ympärillä oleva auto paloi. Piuhat on iisi biisi vaihtaa, nimimerkillä just vaihdoin, ja jo rupes pelittämään.

BTW. Onko muillakin loki kovasti eri mieltä nopeudesta gps:n kanssa? Loki 3,2 solmua, GPS 2,7 jne.?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Awa wrote: Onko muillakin loki kovasti eri mieltä nopeudesta gps:n kanssa? Loki 3,2 solmua, GPS 2,7 jne.?
Tervehdys

Kyllä, aina siihen asti kunnes kalibroin lokin käyttäen GPS:n lukemia. Kalibrointi täytyy tehdä muutaman kerran kaudessä riippuen lokin siipipyörän likaisuudesta. Jos loki heittäytyy oiken hankalaksi, niin siipipyörän puhdistuksen jälkeen se yleensä on jo myötämielisempi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Älä laita isompia sulakkeita, palaa jotain muuta.

Tarkista johdotukset etteivät ole nirhaantuneet. Koko kaapeli.
Irrota lokianturi ja tee pintapuolinen tarkastus, pyöriikö vapaasti jne.

18°C voi olla veneen sisälämpötila, ei välttämättä ihan pielessä.

Soita Vestekille, 09-887 0120 ja pyydä Benkkua puhelimeen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Awa wrote: BTW. Onko muillakin loki kovasti eri mieltä nopeudesta gps:n kanssa?
Loki 3,2 solmua, GPS 2,7 jne.?
Kyllä se loki kannattaa kalibroida. Virhe on erittäin paljon kiinni anturin
sijoituksesta. Kölin ympärillä esim virtauksen nopeus kasvaa jolloin loki
näyttää liikaa. Meillä oli alkuperäisesti tuo loki kölin etureunan takana,
styyran puolella. Tämä on huono paikka koska virhe on vielä erisuuruinen
eri halsseilla. Jos kallistusta oli riittävästi meillä oli -0.5kn näyttämää toisella
halssilla ja +0.5kn toisella.

Oikea paikka anturille on keulassa, veneen keskellä. Väh 0.5m kölin
etureunasta. Silloinkin joutuu sen lokin kalibroimaan ajamalla tyynessä
moneen eri suuntaan pitkään ja vertaamalla GPS:n näyttämään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Älä laita isompia sulakkeita, palaa jotain muuta.
Tervehdys

Kiitos. Soitto Benkulle niin on jo ns tarkistuslista valmis. Hän epäili lokinanturin "sulaneen" ja vetäneen maihin. 5A oli kuulema maksimi mitä "saa" laittaa... :oops:
harald wrote:Tarkista johdotukset etteivät ole nirhaantuneet. Koko kaapeli. Irrota lokianturi ja tee pintapuolinen tarkastus, pyöriikö vapaasti jne.
Tarkista varmasti, mutta kun päivä oli alkanut aamu kymmeneltä ja kotona oltiin vasta ilta kymmeneltä ja mitään en ollut suuhuni päivän aikana laittanut, niin en vain enää jaksanut :oops:.
harald wrote: 18°C voi olla veneen sisälämpötila, ei välttämättä ihan pielessä.
Joo, mutta kun myyvät tuota laitetta vedenlämpömittarilla... :?.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply