Karvalakki 2013

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kovaa peliä näemmä, no onhan Karvalakissa ennekin kisannut veneitä joita ei ole katsastettu kakkoseen ja ilmeisesti sitten kilpailulautakunta oli kenties saanut vihiä tällaisesta asiasta?
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

Joakim wrote:
Kuulemma saivat DSQ:n siitä, etteivät tulleet pyynnöstä huolimatta varustetarkastukseeen. Toivottavasti asia on hoidettu kunnolla.
Toivottavasti näin. Nämä ei-purjehdukselliset DSQ:t on jotenkin turhia...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sailpix oli näköjään kuvaamassa;

http://sailpix.pp.fi/karvalakki2013/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Merellin track ladattu mutta kello päin jotain. Otan trackin gps:stä illalla se on varmasti parempi aikaleimojen osalta (tuo on otettu puhelimella).

Lähtö... ;)
(Siirsin trackit Babelilla siten, että ne olisivat edes jotakuinkin oikein)
http://www.sailracer.net/3d/?id=401

Linja ei ole aivan kohdillaan kun pinnasin sen muutaman metrin alemmas jottemme varasta.

Kymmenen veneen ratakisaa saattaisi olla mukava katsella tällä.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
jori
alokas
Posts: 12
Joined: Tue Jul 29, 2008 16:14 pm

Post by jori »

asalovuo wrote:Merellin track ladattu mutta kello päin jotain. Otan trackin gps:stä illalla se on varmasti parempi aikaleimojen osalta (tuo on otettu puhelimella).

Lähtö... ;)
(Siirsin trackit Babelilla siten, että ne olisivat edes jotakuinkin oikein)
http://www.sailracer.net/3d/?id=401

Linja ei ole aivan kohdillaan kun pinnasin sen muutaman metrin alemmas jottemme varasta.

Kymmenen veneen ratakisaa saattaisi olla mukava katsella tällä.
Tämä on hieno playeri, kaikille tämmöset "pakollisiksi" varusteiksi jokaiseen kisaan.
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hmm, miten tuossa pääsee zoomailemaan ulospäin, pikaisesti jokaista näppäintä hakatessa onnistuin vain pyörittelemään zoomia ja vaihtamaan POV-venettä.
Kyllähän tuo kieltämättä näyttää varsin hienolta mutta vähän vielä jää epäselväksi saako tuosta sitä kvantitatiivista lisäinfoa mitä GPSAR tarjoaa?

Toinen kiintoisampi puoli on noitten kännykkäapsien luotettavuus, 1 Hz piirejähän suurimmassa osassa kännyköitä nuo sirut ovat joten jonkinlainen luontainen epätarkkuus lienee kohtalainen. Pitäisi varmaan talven tylsinä tunteina käväistä jäällä tekemässä kuivaharjoittelua, suksilla tai luistimilla kuitenkin pääsee helposti sellaisiin purjehdusvauhteihin ja kuvitteellisia linjoja on helppo merkkaille sinne tänne ja sitten testata suorituskykyä. Noin äkkiseltään tuntuu että parhaan hyödyn saamiseksi jonkun gastin pitäisi pitää luuria "stabiilissa asennossa esillä" koko proseduurin ajan ja pienessä veneessä vapaitten käsien määrä voi olla rajallinen.

Mutta missä kaikki kisaraportit ovat!
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Petri wrote:Hmm, miten tuossa pääsee zoomailemaan ulospäin, pikaisesti jokaista näppäintä hakatessa onnistuin vain pyörittelemään zoomia ja vaihtamaan POV-venettä.
Kyllähän tuo kieltämättä näyttää varsin hienolta mutta vähän vielä jää epäselväksi saako tuosta sitä kvantitatiivista lisäinfoa mitä GPSAR tarjoaa?

Toinen kiintoisampi puoli on noitten kännykkäapsien luotettavuus, 1 Hz piirejähän suurimmassa osassa kännyköitä nuo sirut ovat joten jonkinlainen luontainen epätarkkuus lienee kohtalainen. Pitäisi varmaan talven tylsinä tunteina käväistä jäällä tekemässä kuivaharjoittelua, suksilla tai luistimilla kuitenkin pääsee helposti sellaisiin purjehdusvauhteihin ja kuvitteellisia linjoja on helppo merkkaille sinne tänne ja sitten testata suorituskykyä. Noin äkkiseltään tuntuu että parhaan hyödyn saamiseksi jonkun gastin pitäisi pitää luuria "stabiilissa asennossa esillä" koko proseduurin ajan ja pienessä veneessä vapaitten käsien määrä voi olla rajallinen.

Mutta missä kaikki kisaraportit ovat!
GPSAR on huomattavasti parempi jos ajattelee juurikin lisäinfo osuutta ja paljon on puutteita mutta tota on mukavampi katsella.

Minä ajelin yhtenä iltana naapureiden iloksi fillarilla edestakaisin kadulla... virtuaalilinja oli pystytetty postilaatikkojen väliin. Aika tarkka tuo on joten kyllä sillä jonkin tasoisen käsityksen saa lähtöä ennen. Ainakaan ei ole viittä minuuttia enempää myöhässä :)
Tarkoitin ratakisa kommentilla lähinnä sitä, että tracki talletettaisiin niillä kuuluisilla loggereilla ja kisan jälkeen tracki laitettaisiin serverille.
Puhelimella trackia voi lähettää verkkoon kokoajan kisan edetessä...

Kisaraportti viipyy vielä hieman. Sen verran voin todeta, että lähtö oli paras tälläkaudella, kallioiden kiertäminen on syvältä ja että katajaluodon kaakkoispuolella v-käyrä oli melko korkealla ;)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Juice
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:03 am
Location: Helsinki

Post by Juice »

Lown träkki lisätty Feneiden jatkoksi.
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

asalovuo wrote: Minä ajelin yhtenä iltana naapureiden iloksi fillarilla edestakaisin kadulla... virtuaalilinja oli pystytetty postilaatikkojen väliin. Aika tarkka tuo on joten kyllä sillä jonkin tasoisen käsityksen saa lähtöä ennen. Ainakaan ei ole viittä minuuttia enempää myöhässä :)
Oletinkin että joku on jo testaillut tarkemmin, mutta se olennainen kyssäri onkin että onko tarkkuus riittävä siihen että sillä saa suorituskykyparannusta vs. että ei nyt ehkä myöhästy minuuttia :)

Äkkiseltään todnäk parhaan hyödyn saisi varmaan noista "kumpi laita" jne. toiminnoista ja juuri time to burn-laskennasta kun arvotaan milloin pitäisi vendata kohti linjaa jne. Mutta tosiaan helposti jo sellainen 10m epätarkkuus jokaista mittapistettä kohti johtaa siihen että 1Hz tarkkuudella 6 solmua slööraava vene kulkee sekuntissa jo sen kolmanneksen veneenmitasta ja jos linja on vastaavasti 10 m pielessä niin joutuu kuitenkin himmailemaan. Mutta kai se isoin etu (ja omat kokemukset Velocitekista joka teoriassa ja käytännössäkin tarjoaa jo n. parin metrin tarkkuutta) tulee siitä että himmailua ei välttämättä tarvitse tehdä kuin sen veneenmitan verran sen sijaan että ehkä ilman virtuaaliapuja voi helposti ollakin sitten 5 veneenmittaa myöhässä jos lähtötuntuma ei ole selkärangassa.

Suurin ongelma on kyllä feneissä se että ellei tuota kännykkää kiinnitä jotenkin näkyville (paras sovellus lienee tabletti jonka heittää velcrolla kiinni kulkuluukkuun) niin ei ole niitä käsiä ihmettelemään informaatiota kunnolla. Kai pitää itsekin jossain vaiheessa miettiä treenaamista koska kuitenkin väistämättä tekninen kehitys tuo lähtöpakkaa tiiviimmäksi ja hyvien lähtöjen ottaminen luomuna vaikeutuu kun entiset mailin perästä lähteneet ovatkin sitten siinä "parhaan paikan" lähettyvillä ja siitä se soppa yleensä syntyykin, yksinhän on älyttömän helppo ottaa täydellinen startti :)
Tästä siis hyvä opetus ORCi-EM:istä missä yhdessä lähdössä poijun etu tuli ja meni nopeasti ja iso osa ns. kovasta fleetistä oli sitten jo poijun luona. No, tyhjässä vedessä oli helppo ottaa unelmastartti oikeaan laitaan minne oli tarkoitus mennä, mutta se onnistui vain ja ainoastaan siksi että se kriittinen massa veneitä puuttui edullisemmasta päästä linjaa. Mutta kun tällaista satunnaista etua ei synny, lähteminen meneekin jo haastavammaksi jos koko fleetti tietää mikä on parempi pää ja samoin osaa teknisten/inhimillisten apuvälineitten avulla hankkiutua kutakuinkin oikeille hehtaareille oikeaan aikaan.
villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

Petri wrote:Mutta missä kaikki kisaraportit ovat!
Tulossa, tässä piti vaan ensin selvitä kuohujuomista... ;) Näin nopeasti voi tietysti todeta, että olihan se kiva vihdoin voittaa isompi purjehduskilpailu myös Herliinillä ;) Kryssillä välillä hieman tahmasi - onneksi lenssillä mentiin ihan sairaan kovaa. Fiilikset oli maalissa tottakai enempi kakkossijaorientoituneet mutta alkohan se Peterissä vihdoin tuntua mukavalta ;)

ville

ps. Heikillä on kyllä aika maagiset kädet ;)
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Karvalakkikisaan osallistuminen oli viimeiseen ilmoittautumispäivään epävarmaa. Lopulta aikataulut yms. saatiin sopimaan purjehdusta suosivaksi ja ilmoittautuminen laitettiin sisään.
Miehistön saaminen lyhyellä aikataululla oli vaikeaa mutta onneksi keli ennusteet näyttivät lauantaille kevyttä keliä joten 2-3 henkilöä veneessä tulisi riittämään. Rea oli ilmoittanut jo aikaisemmin tulostaan ja viimehetkellä sain Jankan ilmoittautumaan mukaan.

Kipparikokouksessa ei perinteisesti tullut mitään uutta ja kyseessä oli siis samantyyppinen tilaisuus kuin edellisinäkin vuosina. Rata ja vastatuuli poijun kiertosuunta oli ne oleelliset asia, jotka siellä jaettiin porukalle.

Vene irtosi lauttasaaren itäpuolelta 9:30 ja suuntasimme kohti lähtöaluetta. Vene oli valmisteltu aamulla purjeiden, yms. osalta joten matkaan päästiin heti kun kipparikokouksesta oli selvitty.
Lähtöalueella kävimme merkkaamassa poijut, harjoittelimme spinnu manööverit ja ajelimme edestakaisin kellottaen linjaa ja etäisyyttä hakien paikkaa josta tulisimme lähtemään. Veneen pää tuntui ainakin minusta paremmalta eli se asetettiin targetiksi. Pikkuluokan veneitä oli linjan pituuteen nähden vähän, joten paikka linjalta olisi helppo löytää tai ainakin näin ajattelin. Lähdimme ajelemaan kohti veneen pään poijua 2 minuutin kohdalla jättäen varaa nostamiselle ja tarkkaillen muiden tekemisiä. Jokin virolaisporukka meinasi vesittää hyvän suunnitelman laskettelemalla meidän päälle eikä kipparilla nähtävästi ollut tietoa siitä kenen tulisi väistää moisessa tilanteessa. Saimme kuitenkin pienen kolaroinnin jälkeen työnnettyä ko. veneen sivuun ja pääsimme jatkamaan matkaa kohti poijua. Protestilippua en alkanut kaivamaan vaan keskityin ajamiseen ja paikan varmistamiseen. Charlotta yritti viimeiseen asti mahtua meidän ja poijun väliin mutta tällä kertaa meillä oli varaa vielä nostaa eli tilaa ei löytynyt.
Ylämerkille tultaessa 4play, Vitalita ja Herring olivat pyyhkäisseet meistä ohi ja alkoivat spinnun nostojen jälkeen odotetusti katoamaan horisonttiin. Charlotta oli tässä vaiheessa vielä takana mutta eroa ei ollut kuin muutama veneenmitta.

Spinnu osuudella ajoimme läntistä reittiä Vitalitan ja 4playn perässä Charlotan väistellessä luotoja hieman idempänä. Trutkobbenille saavuttaessa Charlotta ajoi paremmalla kulmalla kiertoon ja hilasi itsensä meidän ja ko. luodon väliin. Otimme hieman etäisyyttä laskemalla hieman alemmas olettaen, että joudumme vendaamaan pois pakeista jossakin vaiheessa.

Rysäkarin viitta kierrettiin normaaliin tapaan spinnuylös, genoa alas metodilla ja lähdimme ajamaan Charlottaa takaa. Tällä pitkällä lenssi osuudella saimme kurottua Charlotan eteläviitalla olleen etumatkan kiinni eli saavuimme kiertämään seuraavaa kivikasaa (päntäri) samaan aikaan. Charlotta nuoli päntärin rantoja siten ettei meillä ollut toiveitakaan päästä kölilinjan yläpuolelle.

Päntäriltä Malmikarille ajelimme Charlotan kölilinjalla ja saimme osaksemme erinäisten veneiden pakki tuulia. Jäimme siis lisää.
Malmikarin viitan jälkeen seurailin tuulimittaria joka kertoi tuulikulman olevan jotakin 80-85 asteen välillä joten spinnua ei siis voinut vetää ylös. Jouduimme kuitenkin hieman nostamaan reitin yläpuolelle väistellessä isompia veneitä ja loppupätkän Uusimatala ajoimme spinnulla. Charlotta ei ollut silmämääräisesti vielä karannut horisonttiin vaan lähdimme ajamaan perässä suuntana koirakari...
Katajaluodon kohdalla teimme ratkaisun ajaa hieman etelämpää kuin edessä ajanut Charlotta ja pääsimme nauttimaan auringosta ja oluesta lokin näyttäessä nollaa. Oli hermoja raastavaa katsoa kuinka veneet pohjoisempana ajoivat vahdilla kohti Koirasaarta.

Koirasaaren kierron yhteydessä Bavaria 42” ajoi meistä ohi genualla. Virittelimme keulaan puomin ja nostimme spinnun ja Rysäkarin eteläviitalle tultaessa otimme sisäpaikan Bavarialta. Jostakin syystä heillä oli tarve päästä etelää kohti (koti-ikävä?) ja suusta meinasi jo päästä r-päitä mutta maltoin mieleni ja olin kiltisti hiljaa. Trutkobbenilla varmistin ettei ko. vene saa ainakaan sisäpaikkaa mutta tiukkaa teki sekin.

Loppumatka maaliin ajeltiin sivutuulessa ja spinnukin oli otettava Melkin kohdalla alas, jotta osuisimme maaliin.

Keli oli upea auringon suhteen mutta tuulta olisi voinut olla 4-5m/s enemmän, jotta olisi päässyt ajeleman kolmosella edes yhdessä kisassa tänä vuonna.

Kiitokset Realle ja Jankalle! (Realla on kaiketi kamerassa kuvia odottamassa)

Onnittelut vielä voittajille :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Upea keli ja kisa. Haikea fiilis taas vaan, kun kausi päättyi. Kiitos Antille ja muille hyvistä kisoista!

Muutamia kuvia ehdin nappaamaan Karvalakista. Odottelen vaan, että Harald toipuu kisasta ja lähettää mulle lupaamansa ohjeet, miten saan ne johonkin Foorumin kansioon viedyksi :)
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

villee wrote:
Petri wrote:Mutta missä kaikki kisaraportit ovat!
Tulossa, tässä piti vaan ensin selvitä kuohujuomista... ;) Näin nopeasti voi tietysti todeta, että olihan se kiva vihdoin voittaa isompi purjehduskilpailu myös Herliinillä ;) Kryssillä välillä hieman tahmasi - onneksi lenssillä mentiin ihan sairaan kovaa. Fiilikset oli maalissa tottakai enempi kakkossijaorientoituneet mutta alkohan se Peterissä vihdoin tuntua mukavalta ;)

ville

ps. Heikillä on kyllä aika maagiset kädet ;)
Ihan hirveitä bileitä siellä on näemmä vietetty kun voittaja ei ole vieläkään selvinnyt sen vertaa että voisi raportoida tapahtumista ja kakkoseksi tulleet ovat sitten taas ilmeisesti vieläkin depression vallassa ;)
Post Reply