asalovuo wrote:...Onko kellään muulla ollut samankaltaisia ongelmia?
Voisikohan ongelman lähde löytyä polttoainesyöttö puolelta?
Tervehdys
Yanmarissa ei ole erillistä hehkutulppaa, vaan se toimiin pyörrekammioperiaatteella (Swirl pre-combustion chamber). Tällöin koneen käynnistyvyyteen vaikuttavat seuraavat tekijä:
- Moottorin lämpötila
- Puristuspaine
- Polttoaineen ruiskutuspaine
- Ruiskutussuuttimen avautumispaine ja ajoitus sekä
- Suihkun hienojakoisuus ja muoto
Olen vuosien varrella huomannut, että kylmällä koneen käynnistyvyys heikkenee merkittävästi. Kone kuluu aina käytössä ja iän mukana. Yleensä ensimmäisenä kohteena ongelmat löytyvät ruiskutussuuttimista, jotka alkavat kuluessaan avautumaan asetettua alemmalla ruiskutuspaineella. Tällöin polttoainesumun pisarakoko kasvaa ja käynnistyvyys heikkenee selkeästi.
Ruiskutussuuttimet tulisi "säännöllisesti" testata, eli koeponnistaa sen kunnon toteamiseksi. Toisaalta nykyään lienee yleistä, että dieselkorjaamoiden suuttimien testaus on hinnoiteltu siten, että jos epäilee suuttimien kuntoa, kannattanee ostaa uudet.
Tunnetusti Yamarin osat ovat Suomessa kalliita, joten rohkeasti Googlettamaan. Huhun mukaan Euroopassa osat ovat vielä merkittävästi Amerikkaa kalliimpia. Amerikkalaiset sukulaiset / tuttavat / yhteistyökumppanit saattavat näin olla taasen arvossaan.