Tervehdys
Kulkeeko FE:si moottorilla marssivauhdilla ajettaessa suoraan vai pyrkiikö vene kääntymään vasemmalle tai oikealla? Entä täydellä kaasulla?
Kulkeeko FE moottorilla suoraan
Kulkeeko FE moottorilla suoraan
Ystävällisin veneily terveisin PR
Tervehdysollik wrote:Lähtee kun kala rannasta, onneksi on pilotti.
Liekö köliremppa edessä.
Join the club. Olen tässä tarkastellut kolmen FE-83:n kölejä ja pahalta näyttää (riippuu tietenkin mihin vertaa). Lisäksi Harladin veneen köli oli samoin paaranpuolelta pulleampi kuten nämä kolme muuta. Lisäksi tuolta WB-Sails nettisivuilta luin Entertainerin kölihommasta ja kas samoin paaranpuoli oli taaskin pulleampi. Joten otoksella 5 kaikki suurinpiirtein samanlaisia. Muistaakseni Hennulin kölikin oli samanlainen. Pasi voisi tietenkin vahvistaa (otos jo 6).
Eli oletusarvo on, että kölin profiili on toispuoleinen ja paaran puolelta pulleampi. Merkittävää on että kaikissa on etureina liian terävä, jolloin kryssillä tuuleen nousukyky häiriintyy voimakkaasti. Jos oikein tarkka pinnamies olisi, niin tämä pitäisi tuntua perstuntumassa, windexin ja lokin näytöistä. Toisella halssilla kulkee ja toisella tahmaa...
Ystävällisin veneily terveisin PR
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Moi
Mitä tälle sitten meinataan tehdä? No tuskin juuri mitään, sillä teltan + lämmittimen rakentaminen ei oikein napostele ja vielä vähemmän kiinnostaa seisottaa venettä pukilla vielä juhannuksena, jotta olisi tarpeeksi lämmintä rempan tekemiseen. Seuraus: ajetaan alemmas toisella halssilla...
-Risto
Enpä väitä olevani tarkka pinnamies, mutta tämä vahvistaa minun aavistuksen että toiselle halssille vene nousee ihan eri tavalla (mitä eräs lyhyttukkainen inttäjä väitti pelkästään minun osaamattomuudekseni). Hyvä, että muutkin on samaa mieltä!Panu wrote: Eli oletusarvo on, että kölin profiili on toispuoleinen ja paaran puolelta pulleampi. Merkittävää on että kaikissa on etureina liian terävä, jolloin kryssillä tuuleen nousukyky häiriintyy voimakkaasti. Jos oikein tarkka pinnamies olisi, niin tämä pitäisi tuntua perstuntumassa, windexin ja lokin näytöistä. Toisella halssilla kulkee ja toisella tahmaa...
Mitä tälle sitten meinataan tehdä? No tuskin juuri mitään, sillä teltan + lämmittimen rakentaminen ei oikein napostele ja vielä vähemmän kiinnostaa seisottaa venettä pukilla vielä juhannuksena, jotta olisi tarpeeksi lämmintä rempan tekemiseen. Seuraus: ajetaan alemmas toisella halssilla...
-Risto
Tervehdysristo wrote: Mitä tälle sitten meinataan tehdä? No tuskin juuri mitään, sillä teltan + lämmittimen rakentaminen ei oikein napostele ja vielä vähemmän kiinnostaa seisottaa venettä pukilla vielä juhannuksena, jotta olisi tarpeeksi lämmintä rempan tekemiseen. Seuraus: ajetaan alemmas toisella halssilla... -Risto
Ei meilläkään mennyt kölihomman aloittamiseen kuin vajaat 18 vuotta, joten ota ihan rauhallisesti vaan...

Itse en jaksa uskoa, että homma vaatisi mitään kohtuuttomia ponnisteluja, ellei pyri täydellisyyteen. Jos antaa itselleen hieman anteeksi, niin uskon työtunteja kertyvän huomattavasti vähemmän kuin WB-sails newsiissä esitetyt 70 tuntia. Oma arvio on, että tunnit jää varmasti alle puoleen.
Veneen pitäisi päästä omaan elementtiinsä lauantaina 21.5, joten ei se nyt niin myöhään jäänyt. Telttaa ja lämmitintä en ole vielä projektin aikana tarvinnut.
Ystävällisin veneily terveisin PR