Nyt kevätkunnostuksen ollessa kiireimmillään kannattaa huomioida moottorin öljynvaihto. Kerronpa pienen opettavaisen tarinan aiheesta

Veneen dieselmoottorin öljyt yleensä vaihdetaan syksyllä, jotta kesänaikana dieselöljyn palamisesta syntyneet korrosoivat aineet ja karstat saataisiin talveksi pois konetta ruostuttamasta. Tunnolliset moottorin huoltajat käyttävät talvella ns. säilytysöljyjä (rust ban), jotka sitten keväällä vaihdetaan normaaliin moottoriöljyyn ensi käytön jälkeen öljyn ollessa vielä lämmintä (helpompi imeä pois). Öljyn tyypin ja oikean viskositeetin (paksuus/juoksevuus) pitää tarkistaa moottorin ohjekirjasta. Tähän asti kaikki lienee tuttua.
Mutta nyt pieni varoituksen / opetuksen sana, nimimerkillä (ikävää) kokemusta on

Kun veneilykautta aloitetaan, kannattaa kaiken öljyvaihto hässäkän jälkeen tarkistaa siis TARKISTAA öljytikusta öljyn määrä. Liian vähäinen öljyn määrä johtaa öljyn ylikuumenemiseen (öljy ja sen volyymi on osa moottorin lämmöntasausjärjestelmää), mikä taasen laskee voimakkaasti öljyn viskositeettiä. Seurauksena tästä on voitelevan öljykalvon paksuuden merkittävä ohentuminen, moottorin voimakkaampi kuluminen ja pahimmillaan kiinni leikkautumisen

Liian paljon öljyä moottorissa on myös haitallista. Tällöin moottorin käydessä öljyn lämmettyä kampiakseli piiskaa voimakkaasti öljyä kampikammiossa, mistä seuraa kampikammiossa paineen kasvu. Höyrystynyt / piiskattu öljysumu pyrkii kohonneen paineen takia löytämään tiensä ulos koneesta. Tämä tapahtuu yleensä huohottimen kautta. Tässä piileekin se vaaran paikka, koska yleisesti huohotin on ympäristösyistä johdettu imusarjaan. Tällöin pienet huohottimen kautta tulleet öljy "vuodot" eivät päädy pilssiin, vaan moottoriin poltettavaksi.
Diesel moottorihan käy öljyllä (diesel on öljy) ja valitettavasti se käy myös huohottimen ja imusarjan kautta sylinteriin päässeellä voiteluöljysumulla

Olen kuullut eräältä moottori korjaajalta tapauksesta, missä maahantuojan asentajien koulutustilaisuudessa testipenkissä koekäytössä ollut n. 50 hv:n dieselmoottori ryntäsi em. syistä ylikierroksille. Kouluttajat olivat, tietoisina piilevästä vaarasta, erittäin nopeasti tyhjentäneet kyseisen tilan ja vieneet oppilaat suojaan. Hetken kuluttua oli kuulunut voimakas pamaus ja mustan savun hälvettyä havaittiin, että moottorin vauhtipyrä oli lähtenyt kiertoradalle katon läpi vailla osoitetta. Läheinen maajussi oli parin viikon kuluttua löytänyt vauhtipyrän ja tuonut se takaisin verstaalle toteamalla "Tämä taitaa kuulua teille? se löytyi tuolta meidän pellolta" En tiedä onko edellinen tarina ns. urbaani legenda, mutta vakavasti se on ainakin otettava. Riskinä on siis moottorin totaalinen hajoaminen ja vakava uhka terveydelle

Itselleni kävi Yanmar 1GM:n kanssa ryntäys ylikierroksille, jota en saanut kaasuvivun eri asennoilla enkä edes moottorin sammuttimella talttumaan. Onneksi meillä on polttoaineletkuun asennettu sulkuventtiili, jolla voidaan katkaista dieselin syöttö koneelle. Suljin hanan, ja jäin jännittyneenä odottamaan mitä tapahtuisi. Sammuihan se moottori viimein noin 5 piinallisen pitkän minuutin kuluttua. Peräpeili oli aivan musta, mutta kone tuntui ehjältä (pyöritin käsikahvalla ja tuntui normaalilta siis pirun tahmealta) -> ei se siis ollut leikannut kiinni ja puristukset tuntuivat olevan tallella. Tilanne oli mitä epämielyttävin kun muitetaan, että olin matkalla mastoa nostamaan ja masto oli kannella ja purjeet pusissa. Olin siis liikkeellä "moottoriveneellä", joka ilman moottoria oli tuuliajolla, vaikka purjevene olikin. Toinen ystävällinen veneilijä veti minut viimein poijuun. Moottoria en uskaltanut enää sillä kertaa käyttää

Huoltomiehen käynti siitä sitten tuli ja ainoa vika minkä hän löysi, oli vajaa litra ylimääräistä öljyä koneessa. Kertoipa hän samalla em. tarinan vauhtipyörän matkasta ja opasti muutoin moottoria huoltamaa. Hän kertoi myös miten moottorin ryntäys tilanteessa tulee toimia. Kiintoavaimella tulee polttonesteen paineputki löysätä joko suuttimesta taikka ise ruikutuspumpun päältä, niin että ruiskutuspaine häviää. Kone sammuu tällöin, kun se ei saa dieseliä enää edes tyhjäkäynnin vertaa. Itse en tähän uskaltanut ryhtyä (ajattelin kyllä), koska kone tärisee valtavasti, laturin hihna kulkee vinhaa vauhtia aivan vieressä ja ruiskutuspiirissä on valtava paine, joka purkautuessaan suihkuna lävistää tietääkseni hienosti ihoa ja lihaa... "Jos liitoksia vain löysätään hieman, ei sieltä pitäisi päästä purkautumaan mitään käsille." huoltaja tosin vakuutti minulle

Meillä oli siis onnea matkassa (kone ja minä olimme ehjiä), mutta kuka uskoo itse olevan yhtä onnekas? Eli muistakaa aina tarkistaa öljyn oikea määrä, niin moottorinne ja te itse voitte varmasti parhaiten