Yanmar rupesi käymään öljyllä
-
- luti
- Posts: 665
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
Fene vesille 29.4. ja kone 30-vuotis juhliaan viettävä Yanmar 1GM käynnistyi Katsastuskunnossa tänään ja vappupurjehdus edessä.
... Ja kaikki ei sitten sujunutkaan suunnitelman mukaan. 30v riitti koneelle ja vappupurjehduksen alussa sanoi työsuhteensa irti...tuli todettua että käy myös öljyillä, savut sen mukaiset. Ainoastaan imupuolen tukkiminen sammutti koneen.
Suosituksia koneista? Eikö Yanmar 1GM10 mene suoraan vanhan 1GM:n paikalle? Muita?
... Ja kaikki ei sitten sujunutkaan suunnitelman mukaan. 30v riitti koneelle ja vappupurjehduksen alussa sanoi työsuhteensa irti...tuli todettua että käy myös öljyillä, savut sen mukaiset. Ainoastaan imupuolen tukkiminen sammutti koneen.
Suosituksia koneista? Eikö Yanmar 1GM10 mene suoraan vanhan 1GM:n paikalle? Muita?
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889
Tervehdysharald wrote:Voi voi, pahoittelen. Nosta nyt ensin kansi pois niin tietää vähän paremmin miten edetä. Kui vanha se kansi nyt olikaan?
Todennäköisesti on sylinteri väljä taikka männänrenkaat pahasti vaurioituneet. Muuten ei paine pääse männänpäältä sen sivuitse kampikammioon puhaltamaan öljysumua huohottimesta imusarjaan. Toinen mahdollisuus on, että koneessa on reilusti liikaa öljyä, jolloin paine kampikammiossa kasvaa esitetyin seurauksin.
Sellainen nopea "paikko" olisi vaihtaa öljyt paksuun SAE30:n (ei moniasteöljyä) taikka vieläkin tujumpaan. Paksu öljy ei pääse yhtä kaposista raoista läpi ja tiivistäisi sylinterin paremmin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Hei,
ei kai Seppo moottorisi oireet ole samat kuin meillä 2009. Vilkaiseppa tämä: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2016 ?
Lisäksi ohessa asiantuntijalta saatu linkki samaan aiheeseen, josta on juuri kirjoiteltu Turun sanomissa: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/479289 ... a+bakteeri .
Saattaa siis olla niin, että selviät vain ruiskutusjärjestelmän tjsp:n vaihdolla.
t. Raimo
ei kai Seppo moottorisi oireet ole samat kuin meillä 2009. Vilkaiseppa tämä: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2016 ?
Lisäksi ohessa asiantuntijalta saatu linkki samaan aiheeseen, josta on juuri kirjoiteltu Turun sanomissa: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/479289 ... a+bakteeri .
Saattaa siis olla niin, että selviät vain ruiskutusjärjestelmän tjsp:n vaihdolla.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
-
- luti
- Posts: 665
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
No eilen tehty eka koeajo Kubota Nanni 2.14 moottorilla 1,5vkon lähes kaikki illat työllä. Eihän se aina suju kuin Strömsössä.
Nyt toimii kaikki ja Sterling säätimen kytkentä ja viimeistelyt tehdään kun keritään.
0,5h koeajo osoitti kahdella lyhyellä spurtilla kierrokset 3300 ja 3400 vs. Max 3600rpm eli potkuri aavistuksen liian iso jos kunnon vasta-aallokkoon ajaa.
2500rpm oli 6 solmua, tyhjäkäynti n.3,6solmua
Mitäs tehdään potkurille? Ideoita?
Ps. Kuvia kommentteineen tulee myöhemmin.
Nyt toimii kaikki ja Sterling säätimen kytkentä ja viimeistelyt tehdään kun keritään.
0,5h koeajo osoitti kahdella lyhyellä spurtilla kierrokset 3300 ja 3400 vs. Max 3600rpm eli potkuri aavistuksen liian iso jos kunnon vasta-aallokkoon ajaa.
2500rpm oli 6 solmua, tyhjäkäynti n.3,6solmua
Mitäs tehdään potkurille? Ideoita?
Ps. Kuvia kommentteineen tulee myöhemmin.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889
Mulla on aika pieni, mutta melko jyrkkänousuinen potkuri, muistaakseni 14x11. Kubota Betan huippukierrokset ovat silläkin vain 3400 rpm, jolloin nopeutta on n. 7,2 solmua. 6 solmua saavutetaan n. 2400 rpm kohdalla, ja tyhjäkäynnillä mennään muistaakseni jossain alle 2 solmun. Tyhjäkäyntikierrokset ovat jossain 800 tuntumassa. Tohon kovahkoon vauhtiin tyhjäkäynnillä alkaa jo tottua. Ajelen paljon satamassa vapaalla, ja potkaisen välillä vaihdetta hetkeksi silmään.Arkki wrote:0,5h koeajo osoitti kahdella lyhyellä spurtilla kierrokset 3300 ja 3400 vs. Max 3600rpm eli potkuri aavistuksen liian iso jos kunnon vasta-aallokkoon ajaa.
2500rpm oli 6 solmua, tyhjäkäynti n.3,6solmua
Mitäs tehdään potkurille? Ideoita?
Muistaakseni Veneakselisto laski, että 15x10 olisi ollut tohon paras potkuri, mutta olisi tullut liian lähelle pohjaa, kun mulla on vire7:n peruja vannasputki vähän eri paikassa ja kulmassa kuin useimmilla muilla. Tällä pienemmällä lavalla ja jyrkemmällä nousulla kavitoi aika herkästi pakilla.
Paljonkos sulla kiertää tyhjäkäynnillä? Jos saisi vähän kierroksia pudotettua, niin voisiko olla ettei tarvitse tehdä potkurille mitään? Vääntääkö kuitenkin hyvin jarrutettaessa ja paikaltaan kiihdytettäessä?
Olli Niemi
-
- luti
- Posts: 665
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
Olli wrote:Tyhjäkäynnillä nopeus nyt noin 2,3 solmua joten ihan vaihteella hallittavissa. Voimaa löytyy hyvin sekä eteen että taakse. Ajonopeus noin 5,8-6,2 solmua 2300-2500 rpm aallokosta riippuen.Arkki wrote:Tyhjäkäyntikierrokset ovat jossain 800 tuntumassa. Tohon kovahkoon vauhtiin tyhjäkäynnillä alkaa jo tottua. Ajelen paljon satamassa vapaalla, ja potkaisen välillä vaihdetta hetkeksi.
Paljonkos sulla kiertää tyhjäkäynnillä? Jos saisi vähän kierroksia pudotettua, niin voisiko olla ettei tarvitse tehdä potkurille mitään? Vääntääkö kuitenkin hyvin jarrutettaessa ja paikaltaan kiihdytettäessä?
Pistin kuvia foorumiin ja melkein valmista kaikki paitsi yksi ongelma tuon Sterling älysäätimen toiminnassa - toimii ulkoisesti (ledit) oikein mutta kulutusakun jännitettä ei enää nosta tuonne 14,4v vaan pysyttelee 13,3v ja startille menee suoraan n.14v. Jännitteen haistelijapiuha kiinni eikä löydetty katkosta? Mielenkiintoinen ongelma.
Tuli samalla todettua että 25v vanha jakodiodi oli mennyt ilm vanhan koneen ryntäyksen seurauksena tai sitten uuden koneen 70A laturilla. No uusi 120A Mastervolt jännitteen kompensointidiodilla löysi paikkansa feneestä. Ellei Sterling ota toimiakseen niin johdotuksen muutos kentästä ja D+ sta jakodiodin kompensointiruuvin alle.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889