WHC 2/2013
WHC 2/2013
Joopajoo, eipä tullut tuosta paljoa mitään positiivista mieleen, keli oli perseestä, vauhti oli perseestä ja sitten vielä kasa taktisia virheitä niin pieleenhän meni koko ilta.
3 FE:tä meni ohi yhdessä mokassa (jäimme jumiin Lilien alle joka yritteli nostaa spinnua mutta emme vain päässeet mitenkään alta irti, jiippi vapaisiin olisi ollut kai ainoa ratkaisu mutta olisi toisaalta vienyt pahasti väärään suuntaan merkistä) eikä sen jälkeen ollut enää mahdollisuuksia kuitata. Erityisesti ottaa päähän kun alku meni ihan ok, mutta sitten vauhti tyssäsi kryssillä, todnäk purje ei ollut kondiksessa mutta vakitrimmaajan poissaollessa tossa kelissä en oikein pystynyt katselemaan liikaa purjetta ja muut gastit arpoivat trimmejä jonkinlaisiksi. Tulipa sekin huomattua ja varmistettua että alavantit ovat liian löysät mutta eipä tuossa sateessa inspannut kiristellä niitä, ehkä ensi viikoksi sentään vene alkaisi olemaan viritettynä vähän paremmin.
No, mitään ei hajonnut ja kukaan ei loukkaantunut joten sikäli kai tuo sohvallaistumisen voittaa mutta purjehduksellisesti ei kyllä jäänyt paljoa käteen.
Säädin loggerikännykän kellon manuaalisesti paremmin oikeaksi mutta tiedä hyödyttääkö sekään jos timestampit eivät kuitenkaan ole GPS-aikaa.
Tulokset löytyvät jo järjestelmästä ja twitteristä tietenkin linkit.
3 FE:tä meni ohi yhdessä mokassa (jäimme jumiin Lilien alle joka yritteli nostaa spinnua mutta emme vain päässeet mitenkään alta irti, jiippi vapaisiin olisi ollut kai ainoa ratkaisu mutta olisi toisaalta vienyt pahasti väärään suuntaan merkistä) eikä sen jälkeen ollut enää mahdollisuuksia kuitata. Erityisesti ottaa päähän kun alku meni ihan ok, mutta sitten vauhti tyssäsi kryssillä, todnäk purje ei ollut kondiksessa mutta vakitrimmaajan poissaollessa tossa kelissä en oikein pystynyt katselemaan liikaa purjetta ja muut gastit arpoivat trimmejä jonkinlaisiksi. Tulipa sekin huomattua ja varmistettua että alavantit ovat liian löysät mutta eipä tuossa sateessa inspannut kiristellä niitä, ehkä ensi viikoksi sentään vene alkaisi olemaan viritettynä vähän paremmin.
No, mitään ei hajonnut ja kukaan ei loukkaantunut joten sikäli kai tuo sohvallaistumisen voittaa mutta purjehduksellisesti ei kyllä jäänyt paljoa käteen.
Säädin loggerikännykän kellon manuaalisesti paremmin oikeaksi mutta tiedä hyödyttääkö sekään jos timestampit eivät kuitenkaan ole GPS-aikaa.
Tulokset löytyvät jo järjestelmästä ja twitteristä tietenkin linkit.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Charlottan track tuolla: http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=204
Olipa märkä keli! Vettä tuli kuin sen puolitonnarin Esterin /C-stä. Olin satamaan tullessa aivan likomärkä t-paitaan asti, kylmäkin vielä. Tähän keliin olisi pitänyt joko käyttää kuivapukua, tai sitten teipata kaula-aukko ja hihojen suut.
Itätuulta 7(9) m/s, mutta NJK-lla oli aika tyyntä leen puolella eli ykkösellä lähdettiin satamasta. Jo aallonmurtajan luona tuli 22 knotsin puuska, joten valuttiin miessaaren selälle sillä jossa se vaihtui aika nopeasti kolmoseen. Vallitseva oli 14 knotsia, ja puuskat 18-20 knotsia.
Kolmosrata oli hyvä valinta lautakunnalta, kiitos. Olin jo vähän kaivannutkin kolmosta.
Lähtö oli siis vasta-tuulisellainen, jossa onnistuttiin lähestymään viivaa kohtuu vauhdilla ja joissa sekä ilman ketää leessä. Rannan lähestyessä hermostuin jo vähän, mutta Olga antoi kauniisti tietä vendaamalla pois. Kiitos siitä, harmi heidän osalta että he joutuivat väistämään monta venettä perän takaa kun me pääsimme paaralla koko fleetin edestä. Lähin styyran vene oli Merelli, tervetuloa!
Kryssiä vihreälle, johon saavuttiin ekana. Strekki poijulle jota oli vaikea nähdä vesisateessa. Itse rillipäänä en nähnyt edes mittareita muuten kuin hetkittäin pyyhkimällä enimmät vedet laseista peukalon päällä.
Seurasi kryssiä käärmesaarten E-puolen portista punaiselle jossa Merelli roikkui ärsyttävän hyvin mukana koko ajan. Heillä taisi olla kuitenkin paino-ongelma sillä keulansa osoittivat koko ajan korkeammalle menemättä sen nopeammin. Meillä taisi tyypillinen kryssinopeus olla 5,5 - 5,6 knotsia, miten teillä muilla?
Punaiselta viitalta nokka kohti eilisen juhlapaikan saunaa, eli poliisien kesämökkiä. Tämä on muuten hyvä tähtäysmerkki punaiselta tullessa niin ei joudu sen 3 m käyrän sisäpuolelle jossa on kiviä (tuli testattua viime kauden ekassa Cagen kanssa).
Punaisen poijun kohdalla spinnu ylös ja vetoon, jiippi merkin ympäri ja slööriä takaisinpäin. Seuraava slööri oli melkoisen tiukka, ja pelkäsin jo vähän että jo monta kertaa paikattu spinnu haluaisi taas käymään synnyinkodissaan, mutta kesti se vihreälle viitalle.
Seurasi melko suora lenssi maaliin, ja takana Merelli oli mennyt heittämällä ohi äsken ohittaneesta maxista. Oli selvää että ilman spinnua ei ole mitään jakoa tuollaisella plattis-lenssillä.
Ekana maalissa, Merelli tokana. Aika mairitteleva tulosluettelo. The only thing that hurts my eyes is Subbota's placement as 9th. Just 1 min 30 s faster and we would have the perfect 1-7
Kiva muuten että tuollaisessa kelissä on 10 venettä mukana, joista vielä 7 on FEneitä!
Olipa märkä keli! Vettä tuli kuin sen puolitonnarin Esterin /C-stä. Olin satamaan tullessa aivan likomärkä t-paitaan asti, kylmäkin vielä. Tähän keliin olisi pitänyt joko käyttää kuivapukua, tai sitten teipata kaula-aukko ja hihojen suut.
Itätuulta 7(9) m/s, mutta NJK-lla oli aika tyyntä leen puolella eli ykkösellä lähdettiin satamasta. Jo aallonmurtajan luona tuli 22 knotsin puuska, joten valuttiin miessaaren selälle sillä jossa se vaihtui aika nopeasti kolmoseen. Vallitseva oli 14 knotsia, ja puuskat 18-20 knotsia.
Kolmosrata oli hyvä valinta lautakunnalta, kiitos. Olin jo vähän kaivannutkin kolmosta.
Lähtö oli siis vasta-tuulisellainen, jossa onnistuttiin lähestymään viivaa kohtuu vauhdilla ja joissa sekä ilman ketää leessä. Rannan lähestyessä hermostuin jo vähän, mutta Olga antoi kauniisti tietä vendaamalla pois. Kiitos siitä, harmi heidän osalta että he joutuivat väistämään monta venettä perän takaa kun me pääsimme paaralla koko fleetin edestä. Lähin styyran vene oli Merelli, tervetuloa!
Kryssiä vihreälle, johon saavuttiin ekana. Strekki poijulle jota oli vaikea nähdä vesisateessa. Itse rillipäänä en nähnyt edes mittareita muuten kuin hetkittäin pyyhkimällä enimmät vedet laseista peukalon päällä.
Seurasi kryssiä käärmesaarten E-puolen portista punaiselle jossa Merelli roikkui ärsyttävän hyvin mukana koko ajan. Heillä taisi olla kuitenkin paino-ongelma sillä keulansa osoittivat koko ajan korkeammalle menemättä sen nopeammin. Meillä taisi tyypillinen kryssinopeus olla 5,5 - 5,6 knotsia, miten teillä muilla?
Punaiselta viitalta nokka kohti eilisen juhlapaikan saunaa, eli poliisien kesämökkiä. Tämä on muuten hyvä tähtäysmerkki punaiselta tullessa niin ei joudu sen 3 m käyrän sisäpuolelle jossa on kiviä (tuli testattua viime kauden ekassa Cagen kanssa).
Punaisen poijun kohdalla spinnu ylös ja vetoon, jiippi merkin ympäri ja slööriä takaisinpäin. Seuraava slööri oli melkoisen tiukka, ja pelkäsin jo vähän että jo monta kertaa paikattu spinnu haluaisi taas käymään synnyinkodissaan, mutta kesti se vihreälle viitalle.
Seurasi melko suora lenssi maaliin, ja takana Merelli oli mennyt heittämällä ohi äsken ohittaneesta maxista. Oli selvää että ilman spinnua ei ole mitään jakoa tuollaisella plattis-lenssillä.
Ekana maalissa, Merelli tokana. Aika mairitteleva tulosluettelo. The only thing that hurts my eyes is Subbota's placement as 9th. Just 1 min 30 s faster and we would have the perfect 1-7

Kiva muuten että tuollaisessa kelissä on 10 venettä mukana, joista vielä 7 on FEneitä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=253
Code: Select all
1. Harald Hannelius NJK FIN-2674 Charlotta FE-83 1.08 1:24:50 1:31:37
2. Antti Salovuori MP FIN2545 Merelli FE83 1,08 1:26:49 1:33:46
3. Olli Niemi HSK FIN-2741 Lisbeth FE83 1,08 1:30:59 1:38:16
4. Max Mäkisalo ME FIN-3578 Bajan Fe-83 1,08 1:31:00 1:38:17
5. Ville Hankalin EPS FIN-2583 Lilié FE 83 1,08 1:31:47 1:39:08
6. Petri Sane Smer FIN-2949 St. Olga FE83 1,08 1:32:10 1:39:32
7. Jukka Salminen EPS FIN-6330 Ariel Maxi 999 1,15 1:28:13 1:41:27
8. Klas Linderborg ESF FIN 5341 Freja Albin Nova 1,15 1:28:19 1:41:34
9. Alex Osipov HLVK FIN-10983 Subbota FE83 1,08 1:35:03 1:42:39
10. Kaarlo Vennervirta EMK FIN7231(sp.307) Tyyne+ NF30 1,10 1:34:33 1:44:00
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Teillä kyllä oli Merellin kanssa ihan erilainen vauhti päällä kuin muilla, Ollillakin kesti tovi saada kone käyntiin mutta kryssi Käärmesaarten punaiselle kepille meni jo pelottavan kovaa.
Eniten kyllä huolestuttaa miten huonoksi meidän lenssivauhti on mennyt, alkaako spinnu jo vuotamaan niin rajusti läpi vai onko vakitrimmaajalle vaan niin paljon vikkelämpi käsistään että eron huomaa heti jos se on poissa.
Noh, katsotaan nyt jos saisi vielä vähän lisää maileja alle niin ehkä oma ajaminenkin alkaisi taas muistuttamaan jotenkin järkevää, aika masentavasti isokin kaula ekalla punaisella poijulla katosi ihan täysin Käärmesaarten poijuun mennessä. Tosin oli siinä osasyy Ollin huonon sivutuulinopeuden ja nostattelukisaksi menneen ajelun jossa Lilie sitten pääsi puikkaamaan molemmista ohi.
Eniten kyllä huolestuttaa miten huonoksi meidän lenssivauhti on mennyt, alkaako spinnu jo vuotamaan niin rajusti läpi vai onko vakitrimmaajalle vaan niin paljon vikkelämpi käsistään että eron huomaa heti jos se on poissa.
Noh, katsotaan nyt jos saisi vielä vähän lisää maileja alle niin ehkä oma ajaminenkin alkaisi taas muistuttamaan jotenkin järkevää, aika masentavasti isokin kaula ekalla punaisella poijulla katosi ihan täysin Käärmesaarten poijuun mennessä. Tosin oli siinä osasyy Ollin huonon sivutuulinopeuden ja nostattelukisaksi menneen ajelun jossa Lilie sitten pääsi puikkaamaan molemmista ohi.
Kauden eka purjehdus ja samalla tietysti eka kisa. Veneessä Harri, Panu ja Kari. Alussa kaikki oli hirveetä koomaamista, joka parani loppua kohti. Saatiin ihan jees startti. Nopeasti kuitenkin jäätiin keulasta. Ajaminen ei tuntunut luonnaavaan ja jokaisessa manööverissä meni aina jokin asia säätämiseksi. Muut vain tuntuivat karkaavan.
Saatiin muita kiinni käärmeluotojen itäpuolella. Edessä Lisbeth, Olga, Lillié ja Tyyne+ olivat yhdessä nipussa toisiaan hidastaen. Tarkoituksena oli nostaa spinnu ennen Käärmeluotojen pohjoispuolen poijua, mutta spinnupuomin lukon aukaisuhela oli varustamon puolesta jäänyt korjaamatta, jonka vuoksi keulagastin sormet saatiin verille ja spinnu jäi nostamatta. Spinnuteknisiä ongelmia selviteltiin käärmeluotojen länsipuolelle asti. Spinnu ylös ja edessä oleva ryhmän perät rupesi lähentymään (samalla tuli todettua millainen uusi spinnu on. En muistanut ollenkaan millaisen tilasin kiiressä.
On se kuitenkin hieno.
)
Ajettiin pohjoisempaa linjaa, mitä edessä menevä ryhmä. Käärmesaaren länsipuolella tuulen tyyntyessä pystyttiin ajamaan leikaavampaa kurssia, enemmän kohti etelää mitä edessä olevat. Tällä kuitattiin Olga. Lilié ja Lisbeth yhä edessä. Matkaa jatkettiin jonossa punaiselle poijulle. Poijun käännössä tarkoituksena oli päästä sisimmäksi veneeksi, jossa myös onnistuttiin. Kari hoiti spinnujiibin keulassa ilmiömäisesti, vaikka spinnunpuomin helan aukaisumekanismi vaati kahta kättä. Käänöksessä kuitattiin Lilié ja Lisbeth. Jotenkin tuntui, että muutkin ovat yhä talviterässä. Matkalla vihreälle saatiin kaulaa kasvatettua, ehkä siksi, että pystyttiin ajamaan ylimpänä veneenä parasta kurssia vihreälle. Vähän ennen vihreätä kuului pamahdusta ja pakka sekaisin. Spinnun tuulenpuolen plokin sakkeli pamahti. Oli ilmeisesti auennut ajan kuluessa.
Vihreellä jiibbi, kohti maalia. Säätämistä ja lopulta Lisbeth ohittaa meidä. Maaliin neljäntenä Fe:nä. Ei hassumpi kauden avaus vaikka. Koko veneen miehistö Panua lukuunottamatta aivan jäässä ja läpimärkänä.
Oli muuten uskomattoman paljon veneitä liikkeellä vaikka keli aika paska.

Saatiin muita kiinni käärmeluotojen itäpuolella. Edessä Lisbeth, Olga, Lillié ja Tyyne+ olivat yhdessä nipussa toisiaan hidastaen. Tarkoituksena oli nostaa spinnu ennen Käärmeluotojen pohjoispuolen poijua, mutta spinnupuomin lukon aukaisuhela oli varustamon puolesta jäänyt korjaamatta, jonka vuoksi keulagastin sormet saatiin verille ja spinnu jäi nostamatta. Spinnuteknisiä ongelmia selviteltiin käärmeluotojen länsipuolelle asti. Spinnu ylös ja edessä oleva ryhmän perät rupesi lähentymään (samalla tuli todettua millainen uusi spinnu on. En muistanut ollenkaan millaisen tilasin kiiressä.


Ajettiin pohjoisempaa linjaa, mitä edessä menevä ryhmä. Käärmesaaren länsipuolella tuulen tyyntyessä pystyttiin ajamaan leikaavampaa kurssia, enemmän kohti etelää mitä edessä olevat. Tällä kuitattiin Olga. Lilié ja Lisbeth yhä edessä. Matkaa jatkettiin jonossa punaiselle poijulle. Poijun käännössä tarkoituksena oli päästä sisimmäksi veneeksi, jossa myös onnistuttiin. Kari hoiti spinnujiibin keulassa ilmiömäisesti, vaikka spinnunpuomin helan aukaisumekanismi vaati kahta kättä. Käänöksessä kuitattiin Lilié ja Lisbeth. Jotenkin tuntui, että muutkin ovat yhä talviterässä. Matkalla vihreälle saatiin kaulaa kasvatettua, ehkä siksi, että pystyttiin ajamaan ylimpänä veneenä parasta kurssia vihreälle. Vähän ennen vihreätä kuului pamahdusta ja pakka sekaisin. Spinnun tuulenpuolen plokin sakkeli pamahti. Oli ilmeisesti auennut ajan kuluessa.
Vihreellä jiibbi, kohti maalia. Säätämistä ja lopulta Lisbeth ohittaa meidä. Maaliin neljäntenä Fe:nä. Ei hassumpi kauden avaus vaikka. Koko veneen miehistö Panua lukuunottamatta aivan jäässä ja läpimärkänä.
Oli muuten uskomattoman paljon veneitä liikkeellä vaikka keli aika paska.

- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Siis kelihän oli mitä mainioin, 7 m/s tuulta ja silllai. Vähän kostea ehkä, myönnettäköön.
Mutta itse odottelen vielä että ne muut puuttuvat FEneet tulevat radalle niin näistä tulee vielä tooodella mielenkiintoiset viikkokisat!
Mutta itse odottelen vielä että ne muut puuttuvat FEneet tulevat radalle niin näistä tulee vielä tooodella mielenkiintoiset viikkokisat!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olipas kisa. Me oltiin tänään kolmen hengen miehistöllä liikenteessä, Jankka oli keulassa, ja Handy hoiteli kaiken muun. Aikataulu oli sen verran tiukka, että ylimääräiset harjoittelut jätettiin kisaan. Viime tingassa lähtöviivalla vaihdettiin vielä kolmoseen, mikä kyllä oli ihan sopiva vajaalukuiselle miehistölle. Saatiinpa sitten koko purjekerta kasteltua, ja samalla myös keulakajuutta.
Vaikeaa oli ajaa, kun en nähnyt aluksi mitään. Tilanne vähän parani, kun aloin ajaa ilman silmälaseja. Lippis olisi voinut olla pipoa parempi valinta silmälasien toiminnan kannalta?
Veneessä kaikki tuntuu toimivan, itse kyllä olin vielä vähän ruosteessa, ja loppumatkasta myös kohmeessa. Köysiin tuli sekaannuttua moneen kertaan, ja ratakin oli kertaalleen vähän hakusessa. Muita seuraamalla siitä kuitenkin selvittiin.
Vaikeaa oli ajaa, kun en nähnyt aluksi mitään. Tilanne vähän parani, kun aloin ajaa ilman silmälaseja. Lippis olisi voinut olla pipoa parempi valinta silmälasien toiminnan kannalta?
Veneessä kaikki tuntuu toimivan, itse kyllä olin vielä vähän ruosteessa, ja loppumatkasta myös kohmeessa. Köysiin tuli sekaannuttua moneen kertaan, ja ratakin oli kertaalleen vähän hakusessa. Muita seuraamalla siitä kuitenkin selvittiin.
Olli Niemi
Kauden avaus sujui varsin mallikkaasti. Pienen alkujännityksen jälkeen tuntui kuin Talvea ei olisi ollutkaan. Ajoimme Ollin tapaan kolmella ja varmasti vene olisi ollut helpompi ajettava neljällä. Kryssi tuntui kulkevan vaikka kokoajan joutui ajamaan hieman liian ylös sekä painon että takaa tulevien isojen veneiden takia. Saimme pidettyä sekä Maxin että Novan takanamme koko kryssiosuuden johon olen varsin tyytyväinen.
Charlottakaan ei tuntunut karkaavan normaaliin tapaan vaan näköyhteys pysyi sellaisena, että pystyi jopa erottamaan Haralin sadetakin värin
.
Spinnun kanssa oli aluksi hieman säätöä kun olin näppärästi kiertänyt fallin keulastaagin ympärille eikä Rea saanut vedettyä purjetta ylös edes vinssillä. Jouduimme pudottamaan keulapurjeet sotkun selvittääksemme.
Muutoin kaikki tuntui toimivan ei mitään hajonnut.
Hauskaa oli ja miehistölle kiitokset hyvästä suorituksesta!
Tracki ladataan huomenna. nyt en jaksa.
Charlottakaan ei tuntunut karkaavan normaaliin tapaan vaan näköyhteys pysyi sellaisena, että pystyi jopa erottamaan Haralin sadetakin värin

Spinnun kanssa oli aluksi hieman säätöä kun olin näppärästi kiertänyt fallin keulastaagin ympärille eikä Rea saanut vedettyä purjetta ylös edes vinssillä. Jouduimme pudottamaan keulapurjeet sotkun selvittääksemme.
Muutoin kaikki tuntui toimivan ei mitään hajonnut.
Hauskaa oli ja miehistölle kiitokset hyvästä suorituksesta!
Tracki ladataan huomenna. nyt en jaksa.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Värieron todella huomaa, kun vertaa meidän 2009 G1:een.harald wrote:Huomioita Lisbethin uudesta isopurjeesta? Keltainen se oli ainakin, sellainen uuden kevlarin haalean keltainen.
Uusi iso on paljon helpompi ajaa kuin vanha. Tänään nyt ei nähnyt juuri mitään, mutta kyllä tuo kevyt kalvo elää ihan eri tavalla kuin raskas dacron. Siitä näkee paljon helpommin miten säädöt vaikuttavat. Ja pitää nätisti muotonsa vähän kovemmassakin puuskassa.
Vähän täytyy vielä ihmetellä rikitrimmiä. Tossa kelissä ei isopurjeen takia tarvinnut hekkiä vetää. Riki on nyt vähän löysemmällä kuin ennen, joten kokeilin saada keulastaagiin vähän kireyttä vetämällä hekkiä. Kun sitä kiristi, tuli heti isoon diagonaaliryppyjä... Varmaan pitäisi vähän kiristää alavantteja, niin masto ei taipuisi niin paljon. Ja ehkä myös ylävantteja, jotta saisi keulastaagin kireämmäksi.
Maston jalkaan olen nyt tyytyväinen. Ennen leen ylävantit lepattivat tuulessa tällaisessa kelissä. Nyt pysyy kireänä, vaikka esijännitystä on vähemmän.
Olli Niemi
Re: WHC 2/2013
Oli muuten mastossa fjongaa enemmän kuin olen ikinä FE:ssä nähnyt... Oikein pisti silmään, kun saavuttiin kisapaikalle.Petri wrote:Tulipa sekin huomattua ja varmistettua että alavantit ovat liian löysät mutta eipä tuossa sateessa inspannut kiristellä niitä, ehkä ensi viikoksi sentään vene alkaisi olemaan viritettynä vähän paremmin.
Olli Niemi
Re: WHC 2/2013
Ei se prebendi ainakaan mastolta fallin avulla mitattuna (ts. profiilin verran siihen suorana alas tulevan fallin ja maston väliin mahtui tilaa) radikaalilta näyttänyt ja viime viikon kevyessä kelissä purjekin näytti istuvan kohtalaisesti kun laitettiin falli kireämmälle. Nyt kovassa kelissä tuon sitten näki heti, että alavantit ovat liian löysät. No, pitää laittaa to-do-listalle ensi viikkoa varten kunhan nyt saisi veneen ikinä kuivaksi ensinOlli wrote:Oli muuten mastossa fjongaa enemmän kuin olen ikinä FE:ssä nähnyt... Oikein pisti silmään, kun saavuttiin kisapaikalle.Petri wrote:Tulipa sekin huomattua ja varmistettua että alavantit ovat liian löysät mutta eipä tuossa sateessa inspannut kiristellä niitä, ehkä ensi viikoksi sentään vene alkaisi olemaan viritettynä vähän paremmin.

Re: WHC 2/2013
Eipä se varmaan pelkillä ylävanteilla väänny kovin paljon mastoprofiilin leveyttä enempää, mutta sitten kun purje on ylhäällä ja vedät skuutin ja hekin kireälle, niin mikään ei pysäytä sitä kaarta, jos alavantit on löysällä...Petri wrote:Ei se prebendi ainakaan mastolta fallin avulla mitattuna (ts. profiilin verran siihen suorana alas tulevan fallin ja maston väliin mahtui tilaa)
Kovassa kelissähän toi voi olla hyväkin, saat ison latteaksi.
Olli Niemi