Omassa FE83 on kikkitaljana yksinkertaiset pylpyrät (puomissa ja maston juurella) ja niiden välissä köysi, josta se tulee sitlooraan.
Välitystä haluaisin kasvattaa, eli varmaan pylpyröitä lisäämällä?
Kävisikö jos vaihtaisi molempiin päihin sellaisen tuplapylpyrän?
Vai riittääkö tämä perussetti?
T//Matti
Kikkitaljan välitys?
Kikkitaljan välitys?
FIN 3755 s/y Elisa
Eipä taida riittää mihinkään pelkät tuplat, sitäpaitsi kaksi tuplapylpyrää tossa kohdassa ei toimi, kun säätököysi vetää tuplaplokia vinoon.
Meillä oli Albin Expressissä muistaakseni tuplaus ja 5x talja eli kymmenkertainen välitys.
Simppeli 8-kertainen viritys esim. näin:
- yksi tosi vahva ploki puomiin
- reilu metri esim. 6 mm dyneemaa maston juurelta sen puomin plokin ympäri
- dyneeman päähän tuplaploki
- maston juureen viuluploki hunsvotilla ja lukolla
Tuon viimeisen nelinkertaisen taljan voi korvata jollain samantapaisella virityksellä, jos haluaa vetää köyden sitlooraan tai ruffin katolle molemmille puolille.
Tämä olettaen että köyttä haluaa vetää käsivoimin. Jos on tarkoitus vetää vinssille, niin sitten riittää kyllä vähempikin talja. Ehkä tuplaus + tuplaus eli 4-kertainen vois olla sopiva.
Kannattaa kyllä tsekata myös puomin ja maston helat ja niiden kiinnitys, ettei pauku hajalle kun kikiin saa kunnon paineen.
Ville
Meillä oli Albin Expressissä muistaakseni tuplaus ja 5x talja eli kymmenkertainen välitys.
Simppeli 8-kertainen viritys esim. näin:
- yksi tosi vahva ploki puomiin
- reilu metri esim. 6 mm dyneemaa maston juurelta sen puomin plokin ympäri
- dyneeman päähän tuplaploki
- maston juureen viuluploki hunsvotilla ja lukolla
Tuon viimeisen nelinkertaisen taljan voi korvata jollain samantapaisella virityksellä, jos haluaa vetää köyden sitlooraan tai ruffin katolle molemmille puolille.
Tämä olettaen että köyttä haluaa vetää käsivoimin. Jos on tarkoitus vetää vinssille, niin sitten riittää kyllä vähempikin talja. Ehkä tuplaus + tuplaus eli 4-kertainen vois olla sopiva.
Kannattaa kyllä tsekata myös puomin ja maston helat ja niiden kiinnitys, ettei pauku hajalle kun kikiin saa kunnon paineen.
Ville
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Siinä on toimiva setup;

Suosittelen rapulukkoa alaplokissa eikä pään tuomista taakse, sillä muuten tulee herkästi geometriavirhe kun puomi vaihtaa puolta. Vedettiin kolme kertaa kovan tuulen jiipeissä kikka-taljan kiinnitysmuovi puomin päästä ennen kuin älyttiin miksi.
Onhan nämä vanhat ketjut luettu läpi?
esim: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2849

Suosittelen rapulukkoa alaplokissa eikä pään tuomista taakse, sillä muuten tulee herkästi geometriavirhe kun puomi vaihtaa puolta. Vedettiin kolme kertaa kovan tuulen jiipeissä kikka-taljan kiinnitysmuovi puomin päästä ennen kuin älyttiin miksi.
Onhan nämä vanhat ketjut luettu läpi?
esim: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2849
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kikkitaljan välitys?
Tuo vaikuttaa toimivalta, että säädetäänkin kikki puomilta eikä sitloorasta ja tuolla rapulukolla se ilmeisesti kestää/pitää?
Tuossa sulla 16-kertainen välitys. Olisiko 8-kertainen vielä sellainen välitys, että sen voi kiristää ilman vinssiä? Tämä oikeastaan on se perimmäinen syy, että jää vinssaukset pois ja säädön pystyy vaimoväkikin tekemään.
T//Matti
Tuossa sulla 16-kertainen välitys. Olisiko 8-kertainen vielä sellainen välitys, että sen voi kiristää ilman vinssiä? Tämä oikeastaan on se perimmäinen syy, että jää vinssaukset pois ja säädön pystyy vaimoväkikin tekemään.
T//Matti
harald wrote:Siinä on toimiva setup;
Suosittelen rapulukkoa alaplokissa eikä pään tuomista taakse, sillä muuten tulee herkästi geometriavirhe kun puomi vaihtaa puolta. Vedettiin kolme kertaa kovan tuulen jiipeissä kikka-taljan kiinnitysmuovi puomin päästä ennen kuin älyttiin miksi.
Onhan nämä vanhat ketjut luettu läpi?
esim: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2849
FIN 3755 s/y Elisa
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo on pienin harkenin pylpyrä, ja kestää kyllä kun tuossa on kuitenkin välitystä riittävästi.
Jos kovemmalla lenssillä haluat kiristää kikkataljan pitää sen kyllä olla 16-kertainen. Eikä tuo muutos 8-kertaisesta 16-kertaiseksi vaadi kuin yhden pylpyrän ja metrin dyneemaa niin miksei 16-kertainen?
Tuo vetopää ylettyy sitloodaan asti. Jaksan yleensä kiristää yhdellä kädellä nykäisyllä.
Kannattaa mitoittaa ne tuplaajat niin että taljaan jää vielä iskupituutta. Em. kuvan jälkeen taidettiin lyhentää taljan kiinnitys mastonjalkaan hiukan.
Jos kovemmalla lenssillä haluat kiristää kikkataljan pitää sen kyllä olla 16-kertainen. Eikä tuo muutos 8-kertaisesta 16-kertaiseksi vaadi kuin yhden pylpyrän ja metrin dyneemaa niin miksei 16-kertainen?
Tuo vetopää ylettyy sitloodaan asti. Jaksan yleensä kiristää yhdellä kädellä nykäisyllä.
Kannattaa mitoittaa ne tuplaajat niin että taljaan jää vielä iskupituutta. Em. kuvan jälkeen taidettiin lyhentää taljan kiinnitys mastonjalkaan hiukan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Moi,
Heräilin viimeviikolla kevääseen ja kävelin Baltic Riggingiin pyytämään plokitarjousta kikkiä varten (tarkoitus on vaihtaa myös muut maston jalassa olevat pylpyrät sen takia pyysin tarjouksen).
Mulla on edelleen tarkoitus tuoda kaikki säädöt sitloodaa ja koska tuo Haraldin mainitsema "geometria virhe" hajoittaa ainakin bartonin leikariplokit ajattelin yrittää päästä eroon ko. virheestä tai ainakin pienetään sitä tuomalla köyden puomin mastohelan kautta mastojalalle.
Tarkoitus on myös lisätä välitystä hieman, jotta vinssin käytön tarve säädettäessä pienenee.
Tässä kuva, jonka kanssa kävin helakaupassa.

Heräilin viimeviikolla kevääseen ja kävelin Baltic Riggingiin pyytämään plokitarjousta kikkiä varten (tarkoitus on vaihtaa myös muut maston jalassa olevat pylpyrät sen takia pyysin tarjouksen).
Mulla on edelleen tarkoitus tuoda kaikki säädöt sitloodaa ja koska tuo Haraldin mainitsema "geometria virhe" hajoittaa ainakin bartonin leikariplokit ajattelin yrittää päästä eroon ko. virheestä tai ainakin pienetään sitä tuomalla köyden puomin mastohelan kautta mastojalalle.
Tarkoitus on myös lisätä välitystä hieman, jotta vinssin käytön tarve säädettäessä pienenee.
Tässä kuva, jonka kanssa kävin helakaupassa.

Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545